Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 21 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 15-05-2019 - 20:31
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Jerzy Smile
Bardzo dziękuję!
Proszę o sprawdzenie, ale nie mam żadnej pewności, że ten akt tam jest = szukam
na podstawie, że w 1903 w tej parafii urodziła się ich córka.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 11:55
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Przejrzałem śluby z lat 1898 – 1902. Nie ma takiego ślubu. Ale jest podejrzany ślub Aleksandra Sadowskiego z Antonina Rutkowską . Akt nr 1 z 1902 roku. On wdowiec lat 27 syn Adama i Antoniny z Fiedorczy(u)ków ,małżonków Sadowskich ona panna lat 20 c Kazimierza i Wiktorii z Puchalskich małżonków Rutkowskich. Wszyscy wieśniacy, chłopi.
O tyle to dziwne że nie znalazłem w 1903 urodzin dziecka pary Aleksander i Anna a jest natomiast akt urodzin (nr 37) Jadwigi córki Aleksandra i Antoniny. Skąd pochodzi (jakie źródła) informacja o Anie z Kobeszków ?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 12:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Akt urodzenia Marianny Sadowskiej (ur. Nowa Wieś): Trzcianne 58/1903 (w skorowidzu był inny numer, bodajże 41). Tam jako rodzice występują Aleksander i Anna Kobeszko. Natomiast w akcie zgonu Marianny z 1986 roku jako matka jest wpisana Anna z d. Grochowska. Ale jednak Anna. Aleksander pochodził wg mojej wiedzy z rodziny mieszczańskiej, jego oboje rodzice prawdopodobnie z Bielska. Ciekawe, że mój Aleksander był również synem Adama, co do matki pewności nie mam, mógł być z drugiego małżeństwa, ale matką jego starszego brata była Zofia ze Stalewskich.
Bardzo dziękuję za poświęcony czas Smile

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 13:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Problemem może być to że w Trzciannem równolegle występowały (były w użyciu) dwa bardzo podobne nazwiska Sadowski i Sadkowski (to nie moja parafia, nie rozpoznawałem ale nie sądzę aby były pisane tylko przez przypadek raz tak raz inaczej) . Starałem (na podstawie corocznych skorowidzów) przeglądać tylko Sadowskich. Może tu jest ten problem. Postaram się jeszcze raz sprawdzić analizując wszystkie nazwiskowe warianty.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 14:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

No może tak być, że wystąpiła pomyłka w zapisie...
Śluby Sadowskich sprawdziłam wstecz aż do 1886 roku. Trzcianne, Goniądz i Dolistowo.

Nazwisko Kobeszko występowało głównie w parafii Trzcianne, tam w 1903 urodziła się Marianna, więc założyłam, że ślub odbył się w Trzciannem.

Dla mnie wizyta w białostockim Archiwum to całodzienna wyprawa, tym bardziej jestem ogromnie wdzięczna za pomoc.

Zastanawia mnie jeszcze nazwisko Anny - Grochowska, które pojawiło się w akcie zgonu jej córki Marianny.
Może Anna z domu Kobeszkowna była wdową po XXXX Grochowskim i jako wdowa Anna Grochowska wzięła ślub z Aleksandrem Sadowskim? A to mogło być w zupełnie innej parafii. Nazwisko Grochowski jest popularne w całym województwie podlaskim i nie tylko...

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 14:55
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Mam serdeczną i uprzejmą prośbę do osób bywających w AP w Białymstoku.
Prośba dotyczy mikrofilmu 4/931 z ksiąg parafii rz.kat. w Tykocinie.

Proszę o zajrzenie do metryk chrztów o numerach:
258/1861 - Józef Sadowski
203/1865 - Aleksander Sadowski
i spisanie danych.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 18:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Tak się składa że zdjęcia tych tykocińskich ksiąg mam w komputerze . Co prawda tragicznej jakości, bo robione z czytnika ale na tyle wyraźne aby odczytać podstawowe informacje.
Józef urodzony w Tykocinie był synem Jana gospodarza w Tykocinie zamieszkałego lat 40 i Anny ( z uwagi na fatalną jakość zdjęcia nazwisko dla mnie nie do odczytania) lat 35.
Natomiast Aleksander był urodzonym w Jeżewie synem Michała gospodarza z Jeżewa lat 24 i Anny z Kamińskich lat 24.
Biorąc pod uwagę inny watek Trzciannego (może jutro wpadnę do AA) Tykocin, jako miejsce urodzenia poszukiwanego Aleksandra, można wykluczyć .
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 19:50
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Jerzy, bardzo bardzo dziękuję Smile Twoja pomoc jest dla mnie niezwykle cenna.
Wynik negatywny, to też wynik przydatny!

Bazuję na akcie chrztu Trzcianne 58/1903 (Marianna Sadowska ur. Nowa Wieś, rodzice Aleksander Sadowski i Anna Kobeszkowna),
akcie chrztu /Goniądz 1901 (Bolesław Sadowski, ur. Suworowski Pułk, rodzice Józef Sadowski i Marianna Wilczyńska).
oraz akcie ślubu Józefa Bielsk Podlaski 28/1888
https://szukajwarchiwach.pl/4/1047/0/-/ ... HtntfEtOlg
Aleksander i Józef to bracia. W indeksach urodzonych w Bielsku ich nie ma.
Tykocin jako miejsce urodzenia braci podwójnie wykluczony.
Ślub Aleksandra i Anny nadal poszukiwany... tylko nie mam pomysłu gdzie szukać...

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 20:47
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Uwaga !Jawi się jakiś trop na Józefa . Suzdalski pułk piechoty stacjonował w Hornostajach (wtedy była to chyba parafia Goniądz) .
http://www.e-monki.pl/studniarek/mo_hornostaje2.html
Zatem Bielsk jako miejsce urodzenia raczej odpada, to tylko wybranka była z B. Popatrze w księgach na ten Goniadz . No i intuicyjnie nie wykluczałbym Knyszyna,
Jak by nie było kompasem poszukiwań jest nazwisko Kobeszko bardzo mocno lokalne w odróżnieniu od wszechobecnych Sadowskich. Choć najpewniej twoi Sadowscy byli z którejś z kilku biebrzańskich parafii
Ps pomysł z gatunku odlotowych ale jesli Józef był muzykantem to może jego ojciec był organistą? A ci byli mobillni stąd dzieci mogły rodzic sie w róznych parafiach. ten odlotowy pomysł nie zmienia tego że ślub z Kobeszkowną jest kluczem.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 21:02
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Akt ślubu Józefa Sadowskiego jest w Bielsku Podlaskim, w SzwA nr 28/1888 podlinkowany wyżej.
Tam napisano, że oboje: muzykant Józef i Marianna to parafianie z Bielska.
Nazwisko matki Józefa - Stalewska także często występuje w parafii Bielsk.

_________________
Pozdrawiam, Ala


Ostatnio zmieniony przez Orlik_Ala dnia 22-05-2019 - 21:28, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 21:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Zakodowałem się że w Bielsku obaj bracia się nie urodzili stąd moje szaleńcze pomysły ( a z praktyki wiem że nie zawsze w metrykach wszystko było prawda ) . Sprawdziłem - faktycznie napisałaś że niema ich w indeksach. No ale to jaki problem . Trzeba zamówić do swojego archiwum mikrofilmy z AP w Białymstoku
http://www.bialystok.ap.gov.pl/arch/teksty/mikro/sc.pdf
i zweryfikować (potwierdzić lub nie) urodziny. Na samej genetece i indeksach nie da się zajść daleko.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 22:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Oj, dużo tych mikrofilmów trzeba by zamówić Smile Chyba prościej będzie w jakiś poniedziałek ponownie wybrać się do Białegostoku Smile

Jerzy, jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za pomoc, poświęcony czas i wszelkie porady.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-05-2019 - 13:59
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1952

Status: Offline
Jak obiecałem. Dla zawężenia strefy poszukiwań przejrzałem w AA śluby za lata 1898 – 1902 parafii: Trzcianne, Goniądz , Dolistowo, Jasionówka, Kalinówka, Brzozowa, Giełczyn , Knyszyn, Wasilków i Białystok. Wedle mojej wiedzy okoliczne , podejrzane dla Kobeszków no i Białystok bo duży. Ślubu Aleksandra z Anną Kobeszko w nich niestety nie ma. Sprawdziłem także akt urodzin Marianny . Faktycznie jest taki akt o numerze 58 choć w skorowidzu go nie ma. Przypadki niechlujstwa były niestety liczne. Ale podobny przypadek tj. aby w przejrzanych skorowidzach został także pominięty ten ślub jawi się nieprawdopodobnie. Choć aby to wykluczyć trzeba by było przeglądać akt po akcie a to zabawa na wiele wiele godzin.
Rozsądniejsze, czasowo krótsze będzie przejrzenie mikrofilmów Bielska Podlaskiego. Może tam był także ślub Aleksandra i Anny! . Do przejrzenia weryfikacyjnego wystarczy przejrzenie góra kilkudziesięciu lat a nie wszystkiego. Do wyobrażenia jest wariant, że Anna dostała zgodę na ten ślub poza parafia w której była ochrzczona (ślub w parafii panny to nie była sprawa wyłącznie obyczaju ale prawa kościelnego) . Może w Bielsku także mieszkała. Po ślubie nawet kilka lat temu później wyjechali do Nowej Wsi (bo powiedzmy Anna stamtąd pochodziła) i odziedziczyła gospodarstwo. Prawdopodobnie można próbować to zweryfikować . W Trzciannem na plebani być może są spisy parafian. Pewną przesłanką że są jest choćby to opracowanie
http://nowawies.eu/Nowa_Wies.pdf
Jeśli są spisy tych co wyemigrowali do Ameryki to powinny być spisy wszystkich mieszkańców. I tyle z mojej strony rad oraz - przepraszam jeśli zbyt natarczywej – próby pomocy.
Powodzenia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 23-05-2019 - 21:01
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 209

Jerzy, po prostu brak mi słów, żeby wyrazić moją wdzięczność za Twoją życzliwość i wykonany przez Ciebie ogrom pracy.
Część tych ksiąg przejrzałam osobiście i teraz mam 100% pewności, że tego ślubu w latach 1898 - 1902 w skorowidzach nie ma.

Ale.. Brat Aleksandra (chyba starszy) ożenił się w roku 1888 w wieku 26 lat. Aż boję się napisać, co to może znaczyć Smile
Ile to może być lat do sprawdzenia!

Nie odpuszczam i oczywiście nadal będę szukać. Planuję wizytę w AP w Białymstoku.
(Bielsk - śluby sprawdziłam 1978-1893 (są w SzwA), więc zostało mi tylko 9 lat.)


Dziękuję Ci za poświęcony czas i cenne sugestie.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
uladziemidOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-05-2019 - 23:54
Sympatyk


Dołączył: 15-05-2016
Posty: 40

Status: Offline
Witam i proszę o pomoc. Jestem w trakcie ustalania, kto był wspólnym przodkiem dla mnie i pewnej pani z USA. Z jej strony ślady prowadzą na Podlasie. W genetece widzę interesujący mnie ślub z 1894 r. z parafii Wasilków (akt 29, Władysław Misiewicz i Paulina Radziszewski), według załączonej tam notatki dane są spisane ze skorowidza, więc nie ma informacji o rodzicach. Widzę, że z tej parafii są akty w poczekalni, ale tylko do 1864r., a z innych źródeł wiem, że Władysław urodził się dopiero ok. 1871 a Paulina ok. 1875 (oboje wyemigrowali do USA i tam zmarli). Tak więc ciężko mi znaleźć jakiś punkt zaczepienia. Ale może coś przeoczyłam... Czy w internecie znajdę gdzieś te śluby z 1894 (albo urodzenia z 1871-75)? Jeśli nie, czy ktoś z państwa mógłby kiedyś przy okazji sprawdzić dane w tamtym akcie ślubu? Będę bardzo wdzięczna, bo nie mieszkam w Polsce i nie mam możliwości przyjechać do archiwum osobiście.
Dziękuję Smile

_________________
Pozdrawiam,
Urszula
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.077883 sekund(y)