Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 00:32 sobota, 25 maja 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 15-05-2019 - 20:31
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Jerzy Smile
Bardzo dziękuję!
Proszę o sprawdzenie, ale nie mam żadnej pewności, że ten akt tam jest = szukam
na podstawie, że w 1903 w tej parafii urodziła się ich córka.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 11:55
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Przejrzałem śluby z lat 1898 – 1902. Nie ma takiego ślubu. Ale jest podejrzany ślub Aleksandra Sadowskiego z Antonina Rutkowską . Akt nr 1 z 1902 roku. On wdowiec lat 27 syn Adama i Antoniny z Fiedorczy(u)ków ,małżonków Sadowskich ona panna lat 20 c Kazimierza i Wiktorii z Puchalskich małżonków Rutkowskich. Wszyscy wieśniacy, chłopi.
O tyle to dziwne że nie znalazłem w 1903 urodzin dziecka pary Aleksander i Anna a jest natomiast akt urodzin (nr 37) Jadwigi córki Aleksandra i Antoniny. Skąd pochodzi (jakie źródła) informacja o Anie z Kobeszków ?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 12:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Akt urodzenia Marianny Sadowskiej (ur. Nowa Wieś): Trzcianne 58/1903 (w skorowidzu był inny numer, bodajże 41). Tam jako rodzice występują Aleksander i Anna Kobeszko. Natomiast w akcie zgonu Marianny z 1986 roku jako matka jest wpisana Anna z d. Grochowska. Ale jednak Anna. Aleksander pochodził wg mojej wiedzy z rodziny mieszczańskiej, jego oboje rodzice prawdopodobnie z Bielska. Ciekawe, że mój Aleksander był również synem Adama, co do matki pewności nie mam, mógł być z drugiego małżeństwa, ale matką jego starszego brata była Zofia ze Stalewskich.
Bardzo dziękuję za poświęcony czas Smile

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 13:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Problemem może być to że w Trzciannem równolegle występowały (były w użyciu) dwa bardzo podobne nazwiska Sadowski i Sadkowski (to nie moja parafia, nie rozpoznawałem ale nie sądzę aby były pisane tylko przez przypadek raz tak raz inaczej) . Starałem (na podstawie corocznych skorowidzów) przeglądać tylko Sadowskich. Może tu jest ten problem. Postaram się jeszcze raz sprawdzić analizując wszystkie nazwiskowe warianty.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 20-05-2019 - 14:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

No może tak być, że wystąpiła pomyłka w zapisie...
Śluby Sadowskich sprawdziłam wstecz aż do 1886 roku. Trzcianne, Goniądz i Dolistowo.

Nazwisko Kobeszko występowało głównie w parafii Trzcianne, tam w 1903 urodziła się Marianna, więc założyłam, że ślub odbył się w Trzciannem.

Dla mnie wizyta w białostockim Archiwum to całodzienna wyprawa, tym bardziej jestem ogromnie wdzięczna za pomoc.

Zastanawia mnie jeszcze nazwisko Anny - Grochowska, które pojawiło się w akcie zgonu jej córki Marianny.
Może Anna z domu Kobeszkowna była wdową po XXXX Grochowskim i jako wdowa Anna Grochowska wzięła ślub z Aleksandrem Sadowskim? A to mogło być w zupełnie innej parafii. Nazwisko Grochowski jest popularne w całym województwie podlaskim i nie tylko...

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 14:55
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Mam serdeczną i uprzejmą prośbę do osób bywających w AP w Białymstoku.
Prośba dotyczy mikrofilmu 4/931 z ksiąg parafii rz.kat. w Tykocinie.

Proszę o zajrzenie do metryk chrztów o numerach:
258/1861 - Józef Sadowski
203/1865 - Aleksander Sadowski
i spisanie danych.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 18:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Tak się składa że zdjęcia tych tykocińskich ksiąg mam w komputerze . Co prawda tragicznej jakości, bo robione z czytnika ale na tyle wyraźne aby odczytać podstawowe informacje.
Józef urodzony w Tykocinie był synem Jana gospodarza w Tykocinie zamieszkałego lat 40 i Anny ( z uwagi na fatalną jakość zdjęcia nazwisko dla mnie nie do odczytania) lat 35.
Natomiast Aleksander był urodzonym w Jeżewie synem Michała gospodarza z Jeżewa lat 24 i Anny z Kamińskich lat 24.
Biorąc pod uwagę inny watek Trzciannego (może jutro wpadnę do AA) Tykocin, jako miejsce urodzenia poszukiwanego Aleksandra, można wykluczyć .
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 19:50
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Jerzy, bardzo bardzo dziękuję Smile Twoja pomoc jest dla mnie niezwykle cenna.
Wynik negatywny, to też wynik przydatny!

Bazuję na akcie chrztu Trzcianne 58/1903 (Marianna Sadowska ur. Nowa Wieś, rodzice Aleksander Sadowski i Anna Kobeszkowna),
akcie chrztu /Goniądz 1901 (Bolesław Sadowski, ur. Suworowski Pułk, rodzice Józef Sadowski i Marianna Wilczyńska).
oraz akcie ślubu Józefa Bielsk Podlaski 28/1888
https://szukajwarchiwach.pl/4/1047/0/-/ ... HtntfEtOlg
Aleksander i Józef to bracia. W indeksach urodzonych w Bielsku ich nie ma.
Tykocin jako miejsce urodzenia braci podwójnie wykluczony.
Ślub Aleksandra i Anny nadal poszukiwany... tylko nie mam pomysłu gdzie szukać...

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 20:47
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Uwaga !Jawi się jakiś trop na Józefa . Suzdalski pułk piechoty stacjonował w Hornostajach (wtedy była to chyba parafia Goniądz) .
http://www.e-monki.pl/studniarek/mo_hornostaje2.html
Zatem Bielsk jako miejsce urodzenia raczej odpada, to tylko wybranka była z B. Popatrze w księgach na ten Goniadz . No i intuicyjnie nie wykluczałbym Knyszyna,
Jak by nie było kompasem poszukiwań jest nazwisko Kobeszko bardzo mocno lokalne w odróżnieniu od wszechobecnych Sadowskich. Choć najpewniej twoi Sadowscy byli z którejś z kilku biebrzańskich parafii
Ps pomysł z gatunku odlotowych ale jesli Józef był muzykantem to może jego ojciec był organistą? A ci byli mobillni stąd dzieci mogły rodzic sie w róznych parafiach. ten odlotowy pomysł nie zmienia tego że ślub z Kobeszkowną jest kluczem.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 21:02
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Akt ślubu Józefa Sadowskiego jest w Bielsku Podlaskim, w SzwA nr 28/1888 podlinkowany wyżej.
Tam napisano, że oboje: muzykant Józef i Marianna to parafianie z Bielska.
Nazwisko matki Józefa - Stalewska także często występuje w parafii Bielsk.

_________________
Pozdrawiam, Ala


Ostatnio zmieniony przez Orlik_Ala dnia 22-05-2019 - 21:28, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 21:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Zakodowałem się że w Bielsku obaj bracia się nie urodzili stąd moje szaleńcze pomysły ( a z praktyki wiem że nie zawsze w metrykach wszystko było prawda ) . Sprawdziłem - faktycznie napisałaś że niema ich w indeksach. No ale to jaki problem . Trzeba zamówić do swojego archiwum mikrofilmy z AP w Białymstoku
http://www.bialystok.ap.gov.pl/arch/teksty/mikro/sc.pdf
i zweryfikować (potwierdzić lub nie) urodziny. Na samej genetece i indeksach nie da się zajść daleko.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 22-05-2019 - 22:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Oj, dużo tych mikrofilmów trzeba by zamówić Smile Chyba prościej będzie w jakiś poniedziałek ponownie wybrać się do Białegostoku Smile

Jerzy, jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za pomoc, poświęcony czas i wszelkie porady.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-05-2019 - 13:59
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Jak obiecałem. Dla zawężenia strefy poszukiwań przejrzałem w AA śluby za lata 1898 – 1902 parafii: Trzcianne, Goniądz , Dolistowo, Jasionówka, Kalinówka, Brzozowa, Giełczyn , Knyszyn, Wasilków i Białystok. Wedle mojej wiedzy okoliczne , podejrzane dla Kobeszków no i Białystok bo duży. Ślubu Aleksandra z Anną Kobeszko w nich niestety nie ma. Sprawdziłem także akt urodzin Marianny . Faktycznie jest taki akt o numerze 58 choć w skorowidzu go nie ma. Przypadki niechlujstwa były niestety liczne. Ale podobny przypadek tj. aby w przejrzanych skorowidzach został także pominięty ten ślub jawi się nieprawdopodobnie. Choć aby to wykluczyć trzeba by było przeglądać akt po akcie a to zabawa na wiele wiele godzin.
Rozsądniejsze, czasowo krótsze będzie przejrzenie mikrofilmów Bielska Podlaskiego. Może tam był także ślub Aleksandra i Anny! . Do przejrzenia weryfikacyjnego wystarczy przejrzenie góra kilkudziesięciu lat a nie wszystkiego. Do wyobrażenia jest wariant, że Anna dostała zgodę na ten ślub poza parafia w której była ochrzczona (ślub w parafii panny to nie była sprawa wyłącznie obyczaju ale prawa kościelnego) . Może w Bielsku także mieszkała. Po ślubie nawet kilka lat temu później wyjechali do Nowej Wsi (bo powiedzmy Anna stamtąd pochodziła) i odziedziczyła gospodarstwo. Prawdopodobnie można próbować to zweryfikować . W Trzciannem na plebani być może są spisy parafian. Pewną przesłanką że są jest choćby to opracowanie
http://nowawies.eu/Nowa_Wies.pdf
Jeśli są spisy tych co wyemigrowali do Ameryki to powinny być spisy wszystkich mieszkańców. I tyle z mojej strony rad oraz - przepraszam jeśli zbyt natarczywej – próby pomocy.
Powodzenia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Orlik_Ala
Temat postu:   PostWysłany: 23-05-2019 - 21:01
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2016
Posty: 205

Jerzy, po prostu brak mi słów, żeby wyrazić moją wdzięczność za Twoją życzliwość i wykonany przez Ciebie ogrom pracy.
Część tych ksiąg przejrzałam osobiście i teraz mam 100% pewności, że tego ślubu w latach 1898 - 1902 w skorowidzach nie ma.

Ale.. Brat Aleksandra (chyba starszy) ożenił się w roku 1888 w wieku 26 lat. Aż boję się napisać, co to może znaczyć Smile
Ile to może być lat do sprawdzenia!

Nie odpuszczam i oczywiście nadal będę szukać. Planuję wizytę w AP w Białymstoku.
(Bielsk - śluby sprawdziłam 1978-1893 (są w SzwA), więc zostało mi tylko 9 lat.)


Dziękuję Ci za poświęcony czas i cenne sugestie.

_________________
Pozdrawiam, Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.071917 sekund(y)