Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 21:01 sobota, 20 kwietnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-03-2019 - 22:33
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 700

Status: Offline
Ew. można sprawdzić śluby w ośrodku bieżeńców w Kostromie.
Był tam kapelan.
Dokumenty te w AAN, zespół 51, jeśli nie mylę się.
Kostroma to powienien być obwód Centralny - chociaż może Powołżśki?
Czy nie może być Wależańsk jakimś miastem od Wołgi? np jakieś Wołżsk-Powołżsk?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-03-2019 - 10:31
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Dziękuję bardzo, przejrzę te dokumenty. Muszę faktycznie tylko namierzyć, który to z tych okręgów, i czy są tam ślub. Przy okazji otwiera się nowy wątek, bo brat pradziadka z innej linii był pełnomocnikiem CKO w Wołogdzie, pewnie znajdę tam również jakieś jego ślady. Dziękuję i za to, bo zainspirowała mnie Pani również do eksploracji tego rodzinnego wątku:)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-03-2019 - 15:03
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 700

Status: Offline
Nie ma za co)
Chcialabym dodac, ze Jesli ta ostatni a kartka z miastem na 99,99% Kostroma dotyczy pradziadka Pana, to ew moze byc I inny szpital.
Bo w tej kolumnie gdzie jest napisanym dokad/gdzie ewakuowany -przeprowadzony, napisane albo zmarl, albo juz zdrowy, albo cos innego w tym Na ile odkodowalam В имп - mogla to byc skrotem od np Do imperium, wgłąb imperium.
Tak napisano i w tym rejestrze, "w Imp".
To mogło znaczyć ze był przeprowadzony ze szpitala obwodowego miasta Kostroma do innego szpitala na terenie imp. Rosyjskiego, Oczewiscie ze nie w kierunku zachodnim. Daty tam są.

No to wszystko wersje i hipotezy.
Powodzenia w poszukiwaniach)

Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2019 - 20:15
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Chyba tego nie rozumiem do końca Dominik był ranny w sierpniu 1914 gdzieś na terenie zachodniej Ukrainy. Jeśli wysłali go do szpitala tak daleko od frontu czyli do Kostromy, to po co mieliby go miesiąc później słać jeszcze dalej w głąb imperium?
Druga rzecz to chyba Kostromy mało prawdopodobna. Ksenia nie dość, że miała wtedy 15 lat to jeszcze bieżeńców z Białorusi jeszcze tam chyba nie było. Dominik i Ksenia raczej poznali się po jego drugim ranieniu w 1916, ale wtedy nie wiadomo gdzie go wysłali. Chyba, że mam tu jakis błąd w myśleniu?
Szukałem w AAN aktów ślubu z Kostromy, ale nie ma. Na listach bieżeńców z CKO też nie ma ani Kseni ani jej rodziców.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2019 - 20:25
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 700

Status: Offline
Oczewiscie ze mogło tak stac ze byl wysłany wgłąb Rosji do szpitala innego. Mogło to być i za 50 km i za 100, z zależności gdzie mógł znajdować się odpowiedni szpital.
A może szpital dla wyzdorowujacych, taki z kuracja?
Może to nie wgłąb a tylko "w imperium", to mogło być wszędzie gdzie nie było wojny.
Oczewiscie ze moglam Nie miec racji i skrot Kastr. Moze byc Nie Kostroma a cos innego.
Oczewiscie ze buduje jakies wersje I hipotezy na podstawie tych danych co sa.
I potem ta wersja moze byc potwierdzona a moze I Nie.
Innej drogi Nie widze a po prawie 100 latach Nikt nam Nie opowie jak to bylo w rzeczywistosci. Oprocz dziennikow - Czy zolnierzy pisali dzienniki?
I moze ten skrot to Nie w imperium.


Chyba juz Tez zaplatalam sie.
Teraz ta kartka, Żarski Dominik s. Piotra
Szeregowy 256 pulku rezerwy,
Trafił do szpitala 2 maja 1917
Bronchit/ katar
Lazaret ogólnorosyjskiej ziemski M. Smolensk
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D1

Czy moze to byc?
I ta kartka
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital1639536/
Żarski Dominik s. Piotra, szeregowy szt. Intendantskiego fronta Zachodniego, 30.09.1917, 1 warszawskiego szpital czerwonego krzyza, m. Minsk, rog ul. Podgorla ? I Skobelewskiej.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-04-2019 - 10:59
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 700

Status: Offline
Dominik Żarski s. Michała w roku 1916 (grudzień) według kartki był przeprowadzony do lazaretu (jakiego niewiadomo)przez
15. 12. 47. Перевязочный отряд 48-й пехотной дивизии. Ф. 12229. 1917-1918 гг. 5 ед.хр.
http://portal.rusarchives.ru/guide/rgvia/fyg_12.shtml

http://ria1914.info/index.php?title=%D0 ... 0%BD%D0%B8
http://wikiredia.ru/wiki/%D0%9F%D0%B5%D ... 1%8F%D0%B4

szansa znaleźć dokąd to kwerenda do RGWIA.

Albo może na stronie gdzie są te kartki szpitalne będzie kiedyś dodana i kartka z tego póki nieznanego szpitala.

Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-04-2019 - 12:20
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
DziękujęSmile) No tak uzupełnienie tych informacji z 1916 byłoby wybawieniem:))
Sprawdzę to RGWIA.
Ten Dominik Żarski syn Piotra to inny człowiek choć z tych samych okolic. Znalazłem w Wilnie akty urodzenia jego dzieci z 1920 i 23 w tych Nowosiołkach i ze Stefanią, a nie Ksenią.

Dodam jeszcze, że w sprawie Wależańska sprawdziłem Wieliżańskoje na Syberii. Archiwum w Tumieniu ma fajną opcję dost
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ŁucjaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-04-2019 - 14:52
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2007
Posty: 1637
Skąd: Warszawa
Status: Offline
[quote="matidran"]Dzień dobry,
Czy ma ktoś może pomysł jak zlokalizować miasteczko/wieś na terenie byłego ZSRR? Moja prababcia się tam urodziła. Na akcie zgonu jest Wależańsk byłe ZSRR...."
"...prababcia Xenia Bielecka (rodzice Jan i Julia, 1899-1976).."
"...Mieli 5 dzieci: Bronisława, Mieczysława, Jana, Czesława i Aleksandrę.
Po II wojnie światowej ruszyli na Ziemie Odzyskane. Tam żyli w kilku miejscach, ale ostatecznie wylądowali we Wrzosowie koło Kołobrzegu.
Prababcia podobno nic nie mówiła o swojej rodzinie, więc nie mam żadnych informacji o jej pochodzeniu. Z relacji mamy wiem tylko, że była rosyjskojęzyczna i prawosławna, wygląda na to, że była też szeptuchą (leczenie zwierząt we wsi za pomocą okadzania jakimiś ziołami, plucia wodą itp) A w akcie zgonu mamy tylko ten nieszczęsny Wależańsk.
Bardzo wszystkim dziękuję za wskazówki."


Prababcia dalej nie daje się odszukać?
Kolejne wskazówki, może się przydadzą (przyznaję, że nie czytałam dokładnie całego wątku):
1. Nazwa miejscowości w akcie zgonu, to wiadomo, nie bardzo należy się do niej przywiązywać, jak wiele osób już powiedziało i wynika to z doświadczenia genealogów. Ale całkiem jej lekceważyć również nie można.
2. Masz datę urodzenia prababci, czy to na podstawie jakiegoś dokumentu? Roczna tylko? Ten akt zgonu, tam zamieszczona? Może urząd w Kołobrzegu dałby kopię, skan, cokolwiek oryginalnego byle nie odpis. Jakim aktem zgonu dysponujesz?
3. Masz imiona rodziców prababci i nazwisko rodowe (załóżmy, że ono jest rodowe). Jan Bielecki, 2xpradziadek i Julia zamężna Bielecka, 2xprababcia.
4. Masz przekaz rodzinny, że język rosyjski, prawosławie i szeptucha, tak mówiła jej wnuczka, Twoja Mama, w Kołobrzegu.
5. Zakładając, że w każdej powyższej informacji, "kamyczku", coś jest prawdziwego, łącznie z nazwą miejsca urodzenia, to może spróbować zgłębić, choćby "krajoznawczo" parafię Indura na obecnej Białorusi, Grodzieńszczyzna. Tam geneteka wyłapuje nazwisko Bielecki i jest tam miejscowość mała na wschód od Indury - Bielewo (a na mapie z przełomu wieków - Bielewa). Tam rodzili się Bieleccy, może także prababcia? Wykluczyć z góry nie można, a sprawdzić chyba dość łatwo (a nuż właśnie geneteka okaże się pomocna). A są jeszcze inne strony, jest strona i forum "Rody Grodzieńskie", tam udostępniają teraz (za darowiznę jakąś na stowarzyszenie) sporo dokumentów archiwalnych z tego rejonu, warto się temu przyjrzeć bliżej, Indura też pewnie jest tam (nie sprawdzałam). "Bielewo/a Indura", taka zbitka. W genetece są tylko indeksy dawne i zdaje się, że nowe księgi nie przetrwały (? nie wiem),ale są spisy ludności, itd.

6. Zawsze masz do dyspozycji jeszcze opcję badań DNA, FamilyFinder, nie wiem czy znasz tę tematykę, wtedy prababcia "wyskoczy" na pewno, tylko nie wiadomo czy od razu. Takie badanie dla jednej osoby kosztuje rzędu 49USD (w promocji jak jest od czasu do czasu w FTDNA) i nie wiem czy dalej pisać bo może znasz tematykę, a nawet już próbowałeś. Żeby uchwycić prababcię najlepiej zrobić kilka testów, dla osób, które mają prababcię wśród przodków, najlepiej oczywiście tym nastarszym, bo mniej ich wtedy potrzeba, ale może i jeden test któregoś potomka prababci dać już podpowiedź.

To taka luźna podpowiedź, ale skoro wątek ponownie się pojawił po 2 latach, to znaczy, że prababcia dalej czeka na odkrycie. Szeptuchy nie tylko na Grodzieńszczyźnie, ale może "te" na Grodzieńszczyźnie, nas najbliżej.

Łucja

_________________
Dziennik genealogiczny
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-04-2019 - 20:25
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Prababcia się skutecznie chowa:)
Mam tylko akt zgonu. A tam, że 16.01.1899 urodzona. I tam jest ten nieszczęsny Wależańsk i rodzice: Jan i Julia Bieleccy.
Kołobrzeg i Dygowo, pod co podlegała jej wioska, nic więcej nie mają. Koperta dowodowa zniszczona 15 lat temu.
Ślubu szukałem tam gdzie mieszkali przed wojną. Nie ma.
Dzięki za podpowiedź z Indurą. Popatrzę na to.
Już zrobiłem rodzicom testy na FTDNA, ale póki co nigdzie mnie to nie zaprowadziło.
Pomysł ze zrobieniem testu dalszej rodzinie rozważałem. Zastanawiałem się czy, to gra warta świeczki, bo na razie i tak, żadnego poważnego "matcha" ze strony mamy nie mam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ŁucjaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-04-2019 - 14:46
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2007
Posty: 1637
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Co do testów, to warto od czasu do czasu sprawdzać tam "dopływy", prababcia Twoja dla Mamy to jest 1/4 genów, nie jest źle i musi tam być w matchach jakiś ślad. Oczywiście najłatwiej dociec eliminując inne ślady (te 3/4), jak jest kogo przetestować to chyba warto. Na Gedmatch przegrać - tam są matche z innych baz, podstawowa baza to 3000 osób, ale jak mało osób przetestowanych to może tej liczby nie sięgać. Do MyHeritage też warto.
Bardzo pomaga znajomość nazwisk w parafii związanej z przodkiem. U mnie np. jak było prawie 3000 matchy mojej Mamy na Gedmatch (no mniej trochę) to jak widziałam w nazwiskach "Babiarz", to chociaż nie jest to moje nazwisko (nie mam go w drzewie), to już wiedziałam, że to po dziadku, bo w jego parafii było częste, a w sąsiedniej wiosce wręcz masowe (a dzisiaj doszedł taki match i na FTDNA, że się pochwalę).

A co do Twojej prababci Bieleckiej, to popatrz jeszcze na .. parafię Tbilisi, tak, Gruzja, jest w genetece i są tam Bieleccy, była widać jakaś rodzina o tym nazwisku. W dodatku już z miejsca widać, że byli oni z Litwy i drugie info, ludność chłopska. Może ten nieszczęsny Wależańsk gdzieś w Gruzji był? Zmarł tam np. Jan Bielecki na początku XX w. Trzeba zajrzeć na "sowiecką" mapę i może coś się wyjaśni, mało prawdopodobna wersja, ale jaka ciekawa!
Łucja

_________________
Dziennik genealogiczny
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2019 - 18:00
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Wygrałem juz gdzie się da to DNA. Na razie nic. A Bieleckich pełno wszędzie. Znalazłem nową rzecz. W gminie gdzie mieszkali w Polsce jest księga meldunkowa z 1953 r. Tam miejsce urodzenia Kseni zapisano jako Woleżańsk.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2019 - 19:12
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17879
Skąd: Warszawa
Status: Offline
a nie ma odniesienia do wcześniejszych zapisów ewidencji ludności, tych sprzed 1953?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2019 - 19:15
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Było poprzednie miejsce zamieszkania w gminie obok, ale tam nie mieli wcześniejszego, więc w ogóle Żarscy nie figurują
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2019 - 19:18
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17879
Skąd: Warszawa
Status: Offline
może teraz nie mają, ale mieli i już w AP jest

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2019 - 19:20
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 37

Status: Offline
Będę sprawdzał w AP Koszalin, póki co napisałem do AP Szczecin, bo tam mają Państwowy Urząd Repatriantów z tego regionu
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.071600 sekund(y)