Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 01:57 poniedziałek, 25 marca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 22-02-2019 - 23:33
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
ah, korpus... No to się zgadza, bo jest podział na X. i w każdym okręgu lista parafii wojskowych.

Te "pułki", co to niby mają ASC osobne - to są tylko akta zgonów. A w zasadzie spisy. Nie traktowałabym tego jako ASC -> tylko jako księgi podobne do ASC, pomocne oczywiście genealogom, ale moim zdaniem nie są to urzędowe księgi stanu cywilnego. Przynajmniej szwa tak to opisało. Nie wiem czy zgony ze spisów zostały później gdzieś wpisane do porządnych ksiąg. Może te z 1923 są właśnie u św. Jerzego. Gdybamy - bo trzeba to organoleptycznie obejrzeć, żeby dojść do jakiś konstruktywnych wniosków.
Ale ciekawa uwaga o tym 36pp. - wszystko co po tamtej stronie Wisły podlegało chyba pod parafię wojskową w Rembertowie: "obejmowała dzielnicę praską, garnizon Rembertów oraz powiat radzymiński (bez Benjaminowa)". No i jak to zaznaczyć na mapie, skoro mapa (plan Warszawy z 1934) nie obejmuje Rembertowa.. ?! (oczywiście można narysować granice... tylko gdzie one przebiegały ? -- nie ma jak tego zobrazować).

***
Wolisz, żeby wojskowe były na jednej warstwie ? bo Długa jest od 1926, a Jerzy od co najmniej 1921. Dlatego wydaje mi się, że parafie wojskowe trzeba dodać normalnie do tych cywilnych. Rok po roku.

Ale co do innych wyznań to się już robi galimatias. Bo jak inne, to nie tylko ewangelickie (dwie ?), ale i grecko-katolickie, grecko-katolickie wojskowe. No a przed 1918 to pewnie cała masa prawosławnych... A ja jeszcze tego nie skończyłam - bo odbijam się od niewiedzy i problemów technicznych.

***

Ewo - wielkie dzięki ! Parafia III była u św. Teresy, różnie zapisywano ulicę Agrykola-Ułańska-Hołówki. Potwierdzenie tego jest w akcie zgonu Piłsudskiego i np. w książce telefonicznej z 1937-38: http://genealogyindexer.org/frame/d671/398/p (na samej górze).
Ale która jest IV ? prawdopodobnie Rembertów (św. Klemensa Dworzaka), bo ten obejmował teren prawobrzeżnej Warszawy, ale trzeba to potwierdzić w niezależnym źródle...



edit....
no dobra, nie jestem już pewna czy ta Warszawa-Praga, która obejmowała garnizon Rembertów to "parafia w Rembertowie".
Te "Warszawa IV", to prawie na pewno parafia św. Klemensa Dworzaka - ale, gdzie fizycznie parafia się mieściła ? Bo znalazłam coś takiego: https://books.google.pl/books?id=5fEhAQ ... UQ6AEIMDAB
pracował w tej parafii, w kościele NMP, a potem w Rembertowie... (fakt, że w Rembertowie potem to powstała inna parafia MB Zwycięskiej, poza koszarami)

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 19:34
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Podsumowując: w Warszawie były 4 parafie wojskowe.
I. to katedra na ul. Długiej
II. to parafia św. Jerzego znajdująca się na Cytadeli (obecnie budynek nie istnieje)
III. to parafia św. Teresy od Dzieciątka Jezus znajdująca się w okolicach Łazienek, jest to najprawdopodobniej obecny kościół św. Ducha należący do wyznania polsko-katolickiego
IV. to parafia św. Klemensa Dworzaka, określona jako Warszawa-Praga. Do parafii należała m.in. cała Praga oraz garnizon Rembertów.

Odnośnie lokalizacji szczegółowej parafii "IV Warszawa" - uważam, że kościołem parafialnym był kościół znajdujący się na terenie garnizonu Rembertów. Nie znalazłam żadnej wzmianki, że na Pradze istniał (np. w pobliżu Jagielońskiej) jakiś "dodatkowy" kościół wojskowy. A żaden z kościołów parafialnych "cywilnych" praskich, takiej dodatkowej funkcji nie pełnił. Oczywiście z Pragi do Rembertowa to kawał drogi, ale i tak bliżej niż z Mławy czy Ciechanowa do Modlina...
parafia św. Barbary w Modlinie obejmowała pow. ciechanowski, płoński, mławski, działdowski i część warszawskiego z prawej strony Narwi, oraz m. Kazuń i Nowy Dwór
Nie mam konkretnego potwierdzenia, że parafia św. K. Dworzaka = parafia w Rembertowie, ale... w 1928 erygowano w Rembertowie nową (większą) parafię pw. MB Zwycięskiej (bo stary kościół był za mały). Na stronie tejże parafii czytamy: "Pierwszym proboszczem parafii Matki Boskiej Zwycięskiej został ksiądz kapelan Stanisław Małek, dotychczasowy proboszcz parafii wojskowej Garnizonu Rembertów." (link). Zaś na stronie http://www.lepszyrembertow.pl/rkob/Obiekty/obiekt5.html - znajdziemy opis kościoła garnizonowego, gdzie ów ks. ppłk Stanisław Małek jest wspomniany jako zapisany szczególnymi zasługami na tegoż kościoła i rozwoju Rembertowa.
Kościół garnizonowy i parafia wojskowa w Rembertowie - obecnie również pełni swoją funkcję (choć po latach przerwy, bo kościół był zamknięty w latach 1950-92), ale już pw. św. Rafała Kalinowskiego.

Ergo jest to ten kościół: http://parafiarembertow.pl/wp-content/u ... dzywoj.jpg

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link


Ostatnio zmieniony przez Bea dnia 23-02-2019 - 21:50, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 20:11
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ok , przekonałaś mnie
przynajmniej dopóki ni znajdzie się lepsza hipoteza lub dowód obalający powyższe
Warszawa IV wojskowa z siedzibą w Remebrtowie

...
ale obrazek usuń ok?Smile tzn zostaw linka ale bez wymuszania wstawiania

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 20:53
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Pozostaje jednak nie rozwiązany problem główny - od kiedy parafie wojskowe prowadziły księgi USC. Bo mam taką teorię...
W 1919 r. powołano ordynariat polowy - powołał go ówczesny papież i wyznaczył biskupa polowego. Kapelani przystąpili do pracy. W II połowie 1919 na jakimś synodzie ? biskupów w Gnieźnie ? (nie pamiętam dokładnie) omawiany był problem akt stanu cywilnego wystawianych przez kapelanów i konkluzja była taka: problemu nie widzimy (sic!), bo nie mamy diecezji wojskowych, ani parafii wojskowych. Czyli może praca kapelanów odbywała się na zasadzie opieki duszpasterskiej, ale nie na spisywaniu akt sc. Nawet jeśli jakieś spisy były robione, to nie jako urzędowe ASC, tylko jako spisy wojskowe czy wyznaniowe. Chyba ?
Statut Duszpasterstwa Wojskowego został ogłoszony dopiero pod koniec 1926 r. a wszedł w życie 6 stycznia 1927. W ww. dokumencie czytamy:
19. Kapelani wojskowi-proboszczowie obowiązani są prowadzić księgi parafjalne w myśl can. 470 Kodeksu prawa Kanonicznego.
20. Kapelani wojskowi pełnią obowiązki "urzędników stanu cywilnego" w stosunku do osób wojskowych i ich rodzin w myśl przepisów przez Kurję wojskową wydanych.

Czyli może parafie wojskowe, w rozumieniu "parafii" (i tym samym urzędników sc) a nie "kościołów" - powstały dopiero w 1926 ? Wcześniej były to kościoły garnizonowe po prostu. Miałoby to sens, gdyby... u św. Jerzego nie napisali, że parafia erygowana w 1921.
Chyba, ze w opisie św. Jerzego jest błąd (albo po prostu nieścisłość - od 1921 to kościół wojskowy rzym.-kat., ale parafia od 1926).

W każdym razie - chyba ktoś opublikował wykaz powstałych parafii w tym 1926 ? (lub wcześniej - chodzi mi że w momencie ich powstania) - a nie dopiero w 1928.
Czytam rozporządzenia wojskowe i kościelne - i nic...

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 22:29
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale tam..napisali na stronie
prawo prowadzenia ksiąg (to nie jest równoznaczne 'Czyli może parafie wojskowe, w rozumieniu "parafii" (i tym samym urzędników sc)" z SC to raczej nie jest konik piszących na stronie parafii w zakładce "historia"
btw: gdzie? "u św. Jerzego nie napisali, że parafia erygowana w 1921. "

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 23:22
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
No może i tylko na stronie http://www.warszawa1939.pl/obiekt/cytadela-kosciol ale strona powołuje się na źródło: "Budownictwo Wojskowe", W-wa 1935.
I zapis jest: "Od 1921 jako kościół parafialny powołanej w tym samym roku parafii rzymsko-katolickiej obejmującej swym zasięgiem powiaty: Błonie, Sochaczew, Warszawa (na lewym brzegu Wisły i z wyjątkiem gminy Kazuń) oraz w obrębie miasta - Cytadelę i zespół koszarowy na Powązkach."
Więc akurat zapis o parafii jest konkretny. Choć akurat nie napisali, że to parafia wojskowa. Oczywiście należałoby sprawdzić źródło: a w internetach jest tylko II tom "Budownictwa Wojskowego" - znalazłam w nim zdjęcie, ale nie ten szczegółowy zapis. Ale szukałam ręcznie, bo to wielkie dzieło, na którym mi się wyszukiwarka wiesza... http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=19111 To chyba podręcznik dla studentów architektury.
Na str. 796 / 812 jest zapis o roku postawienia kościoła i że to kościół garnizonowy, ale nie ma nazwiska architekta, ani informacji o parafii (może jest w tomie 1).

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2019 - 23:34
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
podejrzewam że to właśnie (albo o szczebelek pierwotniejsze) jest źródło i mojej wiedzy o Sochaczewie jako "pod świętojerską z Cytadeli" podległym
to pewnie w miarę niedługo da radę zweryfikować z zapisami w zachowanych ASC

co do Warszawa IV jeszcze pewnie warto byłoby wytypować przedwojennych mieszkańców tego budynku:
http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/map ... faff006x70
i sprawdzić dopiski w AU o ew. małżeństwach lub odpisy AU urodzonych w latach 30
ale to już zakres APu/USC raczej

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 00:58
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
oooo ludzie ! znalazłam to wreszcie...!
IV Warszawa, parafia św. Klemensa Dworzaczka (?!! powinno być Dworzaka), obejmująca .... -> urząd parafjalny ul.Targowa 77, bud. Nr 8.
postanowienie biskupa z 1927 r.

Urząd parafialny to nie kościół (chyba ?), to tam gdzie przychodzi korespondencja. Dlatego przy III.Teresie pisali różne ulice, m.in. Hołówki.

Nie chce mi się w tej chwili nad tym ślęczeć, ale to jednak okolice Wileniaka.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 01:11
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
parędziesiąt metrów w stronę Wisły od wcześniej podlinkowanego budynku


a przy okazji (nie wiem pod którą podlegała): kaplica przy więzieniu wojskowym na Dzikiej)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 15:10
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Przy Targowej, pod tym adresem była pewnie kancelaria parafialna, czyli biuro. Ciekawe czy w pobliskich budynkach wojskowych przewidziano jakąś kaplicę.

Znalazłam jeszcze jeden szczególik...
Są 2 parafie MB Królowej Polski. Jedna to ta katedra (wojskowa) przy ul. Długiej - druga to niejakie (tu słynna mina Ćwiklińskiej) Bielany.. I teraz o tej drugiej, bo sprawa jest skomplikowana.
To jest parafia dopiero od 1959. A księgi mamy od 1906...
Okazuje się, że kościół na Marymoncie był filią kościoła na Bielanach - i to ten na Bielanach pw. Poczęcia NMP prowadził księgi USC. Ten na Marymoncie był filią i obsługiwał wojsko tam mieszkające i stacjonujące... (nie mają litości). W 1936 r. parafia nadal była na Bielanach, a na Marymoncie filia - ale przeniesiono kancelarię parafialną na Marymont. Teoretycznie więc zmienił się adres parafii (adres korespondencyjny). Najlepsze, że księgi z 1906 r. są opisane przez USC jako parafia MB Królowej Polski, a wtedy nie funkcjonowała w ogóle taka nazwa. Kościół na Marymoncie dostał te wezwanie dopiero w 1924r.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 15:52
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale to w kancelarii podpisuje się dokumenty:)

co do "Bielany" to raczej jasna sprawa i nie traktowałbym jako filii, ot przeniesiona btw: na Wawrzyszew raczej popatrz w związku z tym
ale o tym już było
"Parafia erygowana prawdopodobnie w XV w., przed 1446 r. z części parafii św. Jana Chrzciciela. Erekcję parafii przez biskupa poznańskiego Benedykta Izbieńskiego w dniu 20 sierpnia 1542 r. niektórzy historycy uważają za wtórną. W 1904 r. siedzibę parafii wawrzyszewskiej przeniesiono do pokamedulskiego kościoła pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Lesie Bielańskim. Nabożeństwa parafialne były tam odprawiane tam od 1 kwietnia 1905 r. Trzecia data erekcji, a właściwie podziału istniejącej parafii bielańsko-wawrzyszewskiej i reerekcji parafii św. Marii Magdaleny na Wawrzyszewie, której dokonał kard. Aleksander Kakowski to: 5 marca1923 r."
http://archidiecezja.warszawa.pl/parafi ... magdaleny/
i to jest krótkie i w prosty sposób, nie odbiegający choć z pewnym skrótem, przedstawienie co i jak z Marymont/Bielany/Wawrzyszew

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 19:59
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
na trzeźwo nie idzie tego zrozumieć...
To były 3 kościoły, a parafia cały czas nazywała się Marii Magdaleny ? czy nazwa parafii też się zmieniała ? Bo jak w 1923 r. znowu powstała parafia Marii Magdaleny.. Choć w sumie mogły być dwie o takiej samej nazwie... W spisach nie mogę tego znaleźć - występuje jako parafia bielańska, albo (częściej) w ogóle jej nie ma ... A na mapie jakoś nazwać muszę.
czyli:
1). od 1826 do 1905 - parafia Marii Magdaleny w Wawrzyszewie (pewnik!)
2). od 1905 do 1936 - parafia "Marii Magdaleny" (??) w kościele Poczęcia NMP na Bielanach
3). od 1936 do co najmniej 1939 - parafia ?? "MB Królowej Polski" ?? (chyba nie!) na Marymoncie
4). od 1923 r. parafia Marii Magdaleny na Wawrzyszewie (reaktywacja - pewnik!)

***


Znalazłam za to ten "kościółek" hehehe... od "IV Warszawa" (1928): http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/applet? ... .djvu&p=12


BTW ta początkowo kaplica (MB Królowej PL) na Marymoncie podlegała po Cytadelę, choć kapelanem w niej był proboszcz bielański ??


***
A gdzie szanowny biskup ogłaszał swoje dekrety ? Znalazłam tylko wzmiankę, że dekretem 1882 z dnia 31 marca 1938 r. ustanowił nową parafię św. Józefa. Ale w dekrecie (w pełnej treści tegoż) powinno być konkretnie od której do której ulicy jest zasięg nowej parafii. Poza tym to chyba było konsultowane z jakimś ministerstwem odnośnie USC i cywile też wydali jakieś rozporządzenie czy coś w tym stylu. Ale gdzie to jest ? Gdzie to było publikowane ?

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BadylarzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 21:05
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2017
Posty: 136

Status: Offline
Witam !
Cytat:

Znalazłam za to ten "kościółek" hehehe... od "IV Warszawa" (1928): http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/applet? ... .djvu&p=12


Czyli kościołem parafialnym parafii wojskowej nr IV był kościół na Ratuszowej, który dzielił z parafią MB Loretańskiej, a kościół w Rembertowie był jakby filialny ?

Podobnie zresztą było chyba w Zegrzu, gdzie kościół parafii wojskowej był, ale w Jabłonnie Legionowej (czyli obecnie w Legionowie) był kościół współdzielony z parafią ? Muszę to sprawdzić, bo coś mi tu nie pasuje.

_________________
Pozdrowienia
Michał (Badylarz)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 21:17
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17654
Skąd: Warszawa
Status: Offline
chyba nie:(
podobnie jak chyba zapis o "III" Św. Teresy od Dzieciątka Jezus nie oznacza, że to siedziba par. wojskowej Warszawa III :( (niezależnie Tamka czy Włochy;)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 21:50
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1187
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Każda parafia musi mieć jakiś budynek sakralny do dyspozycji (i czasem kilka mniejszych). "Siedziba" parafii wojskowej to jednak jest kancelaria, bo parafie wojskowe są lotne, muszą nadążyć za swoimi parafianami. (Aczkolwiek w przypadku III Teresy kancelarię przenoszono, więc dlatego przyjęłam ten kościół św. Ducha jako zaczepienie ->> choć wg tego spisu to on był wówczas pw. św. Teresy.. a w zasadzie nigdzie nie jest powiedziane, że ten budynek miał taką nazwę).

Tamka zaczęła się budować w 1932. I miała wówczas (od 1939) wezwanie Zmartwychwstania Pańskiego (nie pamiętam gdzie to znalazłam). Włochy też słabo - erygowana w 1934, a wybudowana nie wiele wcześniej.
Ja myślę, że najprostsze rozwiązania są najbardziej prawdopodobne.


A co do kościoła parafialnego IV - to moim znaniem jest to Florian (co zresztą wcale mnie nie zdziwiło). Bo to Florian był siedzibą MB.Loretańskiej po 1901. I w zasadzie w żadnym zestawieniu (np. książki adresowe) nie występuje nazwa Florian tylko MB. Loretańska.




***
A co z Marią Magdaleną ? Da się to jakoś znaleźć, bo ja mam już oczopląs, a i tak stoję w miejscu.
Nie miała nazwy ? Shocked



***
edit:
a oto zdjęcie z wnętrza kościoła św. Teresy: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/73766 ... d35ce908d/ i to jest raczej "ta" Teresa. Czy te arkady komuś się z czymś kojarzą ?
edit 2:
może skojarzą się z tym zdjęciem: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/71877 ... 6d66831b4/ (a tu dla odmiany kościół przy Agrykoli i 1 Pułk Szwoleżerów)

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.076267 sekund(y)