Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
piątek, 30 lipca 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Maciej1111Offline
Temat postu: Czy Jan był szlachcicem wylegitymowanym?  PostWysłany: 30-03-2021 - 15:15
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
Dzień dobry.
Zwracam się z prośba o pomoc w ewentualnym odnalezieniu wywodu szlachectwa dla Jana Krasuskiego syna Walentego.
Pod poniższym linkiem znajduje się fragment, z którego wynika, że Jan był poborowym i trafił do 1 Dywizji Dragonów. w kolejnej rubryce jest informacja, że jest szlachcicem wylegitymowanym. Czy kojarzyć to z wywodem szlachectwa czy to jest skojarzone w czymś innym?
Ma ktoś doświadczenia z tego typu materiałami?
Proszę o podpowiedź jak to wygląda, ponieważ w żadnym znanym mi źródle Jan nie występuje.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/a93740b1df333ea1
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej_IwanowskiOffline
Temat postu: czy Jan był szlachcicem wylegitymowanym?  PostWysłany: 30-03-2021 - 16:08
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2015
Posty: 52

Status: Offline
Dzień dobry,
Jak najbardziej należy kojarzyć taki zapis z legitymacją szlachecką. Czy zadałeś sobie trud, aby znaleźć metrykę urodzenia Jana Krasuskiego?

_________________
pozdrawiam
Andrzej J. Iwanowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu: czy Jan był szlachcicem wylegitymowanym?  PostWysłany: 30-03-2021 - 16:41
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 963
Skąd: Warszawa
Status: Offline
W spisie wylegitymowanych w Królestwie Polskim takich osób brak. Może chodzi o sąsiednie gubernie?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: czy Jan był szlachcicem wylegitymowanym?  PostWysłany: 30-03-2021 - 17:25
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 1091

Status: Offline
Dzień dobry,

Krasuscy z Wólki Konopnej w parafii Trzebieszów nieustająco są określani jako notoryczna szlachta. Nosili liczne przydomki: Chudziak, Główka, Golanek, Lasota, Magdalon, Przezdom(a), Strączek, Strus, Synowiec, Szczęśniak, Wawrzyńczyk, Wolański vel Woliński, Woronioch, Zychowicz vel Żychowicz.

https://szukajwarchiwach.pl/35/1938/0/1 ... rvisxIldFA

Robert

https://szukajwarchiwach.pl/1/227/0/6/1 ... bJednostka

https://www.archiwa.gov.pl/files/Szlach ... ej_PDF.pdf
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ROMAN_BOffline
Temat postu: Re: Czy Jan był szlachcicem wylegitymowanym?  PostWysłany: 30-03-2021 - 18:42
Sympatyk


Dołączył: 08-01-2012
Posty: 1022

Status: Offline
Dzień dobry.

Macieju, na oficjalnej stronie gminy Trzebieszów w zakładce Sołectwa znajduje się historia wsi Wólka Konopna, była to okolica szlachecka Krasusze albo Krasuse. Tekst jest ciekawy, zawiera sporo informacji, w tym o historii wsi, jej założycielu Krasce herbu Złotogoleńczyk [ Nowina ], Karasuskich [ Krasuski ].
http://www.trzebieszow.gmina.pl/solectwa/wolka-konopna/

Wólka Konopna – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie łukowskim, w gminie Trzebieszów.

Krasuscy z powiatu łukowskiego [ Ziemia Łukowska ] wymieniani są pod herbem Nowina [ Złotogoleńczyk ]:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Krasusy
Proponuję Ci zapoznać się z Herbarzem szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie, którego autorem jest Marek Woliński – jest kilka tomów.

Pozdrawiam – Roman.

Ps.
Może będziesz zainteresowany? Informacje i Wywód rodowitości szlacheckiej - Gubernia Wołyńska – Krasuski herbu Nowina. Jest to komercyjna strona: Baza dokumentów Biura genealogii i heraldyki Nowina - pozyskanie informacji i danych jest płatne, w tym przypadku 69 zł. Zanim kupisz wywód rodowitości to się zastanów dwa razy czy warto - może wywód nie dotyczy Twoich Karsuskich.
http://archiwum.szlachta.com.pl/pl/p/Kr ... owina/3371
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-03-2021 - 20:36
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 197

Status: Offline
"Nowo wylegitymowana szlachta Królestwa Polskiego miała być wolna od poboru wojskowego, a szlachta posiadająca udokumentowany tytuł przed wydaniem Prawa o szlachectwie mogła cieszyć się skróceniem służby wojskowej z 15 do 10 lat." - Tomasz Demidowicz - "Reforma szlachectwa w Królestwie Polskim w latach 1836-1861" {Czasopismo Historyczno-Prawne 2010/2}

Wylegitymowaną szlachtę w 1841 roku brano "w rekruty" !? Napisz, z jakiego dokumentu pochodzi udostępniony fragment fotografii, bo wiarygodność tego zapisu wymaga oceny.


Ostatnio zmieniony przez Jaro_Chudzik dnia 31-03-2021 - 07:27, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej1111Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-03-2021 - 21:54
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
Generalnie to wszystko co Panowie mi napisali to ja wiem. Mieszkam rzut beretem od tejże miejscowości i o jej historii to mogę napisać dużo więcej niż Wikipedia bo znam również historie od starszych mieszkańców tym bardziej, że członkowie mojej rodziny z niej pochodzą. Jednak nie o to chodzi. Chodzi mi o nic więcej niż dokładny wywód szlachectwa. Co do Jana to odnalazłem jego akt urodzenia oraz znam dane jego ojca i dziadka również. Pan Tomasz Lenczewski złapał o co mi chodzi. To że to szlachta to ok. Jednak Boniecki w 12 tomie podaje że z Krasusz może wychodzić 3 herby: Nowina, Jastrzębiec i Nieczuja. Jakby Jan syn Walentego wybronił się ze szlachectwa mógłbym poznać dalsze pokolenia (jest taka szansa). To miałem dokładniej na myśli. mam jeszcze jeden trop jak sprawdzę to opiszę tutaj na forum i poproszę o konsultacje. Pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej_IwanowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-03-2021 - 22:13
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2015
Posty: 52

Status: Offline
Dobry wieczór,
Szkoda, że nie napisałeś w pierwszym poście dokładnie co już wiesz, bo wygląda na to, że Robert, Roman i inni przychylni niepotrzebnie tracili czas.
Czyim synem był Walenty?

_________________
pozdrawiam
Andrzej J. Iwanowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej1111Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-03-2021 - 22:35
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
Pytałem czy był szlachcicem wylegitymowanym. Wydawało mi się, że sprawa jasna. Walenty Zychowicz syn Kajetana i Agnieszki Krasuskich ( z domu tez chyba Krasuska) wynika tak z aktu zgonu. U Bonieckiego jest zapis, który by odpowiadał tej osobie jednak nie zgadza się imię matki. W akcie jest Agnieszka a u Bonieckiego jest Justyna Jasińska ( link poniżej, pierwszy akapit). Dodatkowo po akcie zgonu i ślubu data urodzenia Walentego by pasowała- 1782r. Odnośnie Walentego Boniecki podaje Zbuczyn, a moje akty są z Trzebieszowa.
Nie wiem jak to ugryźć.

https://crispa.uw.edu.pl/object/files/4 ... ay/Default

strona 251/412
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej1111Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 09:18
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
http://poborowi.ltg.pl/nazwiska-k-l/
pod tym linkiem znajduje się lista z rejestrami osób. Wpisując w wyszukiwarce Krasuski odnajdujemy linię którą podesłałem. Dodatkowo wysłałem prośbę o skan do archiwum, ponieważ w necie ich nie ma. Jednak podejrzewam, że nie będzie tam nic więcej niż to co wpisano w tej tabeli.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 12:32
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 1091

Status: Offline
Macieju, muszę przyznać, że podobnie jak Andrzej tak i ja nie załapałem istoty pierwotnego wpisu - O co autorowi tak naprawdę chodzi. Na pewno na brak dedukcji z naszej strony wpłynęło wiele setek wcześniejszych wpisów różnych osób, których nazywam roboczo "podpuszczaczami". Albo jak mówią - "Tylko tak inteligentnie wyglądam, ale taki nie jestem". Jednak z kolejnych Twoich wpisów wynika, że jednak nie chodzi tylko o suchy fakt wylegitymowania się przed HKPol., ale wiążesz z tym nadzieję zdobycia konkretnych danych genealogicznych.
Powiem tak. Przed HKPol. wylegitymowali się Krasuscy h. Jastrzębiec i Nowina (Złotogoleńczyk). Wydaje się, że z parafią Trzebieszów byli związani Krasuscy h. Nowina. Co należałoby zrobić, żeby dokonać szczegółowych ustalenia odnośnie interesujących Ciebie Krasuskich:
1. Sprawdzić i ewentualnie zamówić w AGAD w Warszawie, wszelkie materiały odnośnie wylegitymowanych Krasuskich. Streszczenie jest w opracowaniu E. Sęczys.
2. Sprawdzić na liście niewylegitymowanych opublikowanej przez AGAD, czy znajdują się na niej Krasuscy.
3. Zdobyć wszelkie materiały odnośnie Krasuskich wylegitymowanych w guberniach Cesarstwa Rosyjskiego, ponieważ jest szansa, że pochodzili z interesującej Ciebie rodziny. Jak podał wyżej Roman, wiemy że np. legitymowali się w guberni wołyńskiej.
4. Przy tym są do przeglądnięcia herbarze: łukowski i wołyński.
5. W wyszukiwarce tego Forum, trzeba by było wpisać hasło Archiwum Kaczanowskiego. Jeżeli jacyś Krasuscy zwrócili się do biura Kaczanowskiego, to jest szansa, że znajdziesz tam jakieś materiały.
6. https://szukajwarchiwach.pl/search?q=Kr ... 20heroldia
https://szukajwarchiwach.pl/search?q=Kr ... 0deputacja

Tyle na dobry początek. Powodzenia.

Robert


Ostatnio zmieniony przez Robert_Kostecki dnia 01-04-2021 - 08:10, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej1111Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 13:12
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
Ze swojej strony faktycznie mogłem lepiej opisać sytuację. Na przyszłość się poprawię. Połączenie z tym Fragmentem jakby nie ujmować pozwala sięgnąć dwa pokolenia od Kajetana. Co do wspomnianego aktu urodzenia opisanym u Bonieckiego to go odnalazłem i faktycznie jest wpisana Justyna. Być może jest to pomyłka przy akcie zgony Walentego bo miałem takie sytuacje lub miała dwa imiona, jednak nie biorę tego za pewnik.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/e4db1fb039c2eb05
Akta Galic. 297 - jest to jakieś konkretne oznaczenie i można je odnaleźć w Internecie? Z tego wynika, że wylegitymował się min. Walenty

https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/a93740b1df333ea1
a ten fragment dotyczy Jana syna Walentego i nie wiem czy to łączyć.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 13:33
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 25017
Skąd: Warszawa
Status: Offline
i to jest prawdopodobne rozwiązanie zagadki
kopie z AP Lublin należy zamówić, by zapis zobaczyć ale rozumienie
"wylegitymowany " jako "wylegitymowany w Królestwie" jest już interpretacją
w świetle informacji o legitymacji Jana i Walentego w Austrii - niekoniecznie oddającą stan rzeczy

https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... ic&t=80275
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... ic&t=28420
i inne
z ww - AGAD 297 nie będzie:(

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej1111Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 13:54
Sympatyk


Dołączył: 28-09-2020
Posty: 38

Status: Offline
Poszukam jeszcze aktów zgonu Feliksa i Jana (braci Walentego).
Może tam będą również wpisane imiona rodziców i się cos wyjaśni.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-03-2021 - 14:55
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 1091

Status: Offline
Mimo interpretacji przed ujawnieniu większości informacji, bo po, to każdy..., do czasu zakluczenia strony przez Mormonów, mogłeś zobaczyć najważniejsze dokumenty wywodowe Krasuskich tutaj:
https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.313290 sekund(y)