Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 24 lipca 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Majtka_ŁukaszOffline
5 Temat postu: Hrabia Jundziłł - skąd ten tytuł?  PostWysłany: 22-03-2021 - 10:51
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2016
Posty: 285

Status: Offline
Dzień dobry,

Badając historię moich przodków o nazwisku Jundziłł (pochodzących ze szlachty WKL) postanowiłem też zbadać boczne gałęzie dalszych krewnych z tego rodu.
Interesuje mnie temat hrabiostwa osób wywodzących się z okolic Wołkowyska i Słonimia (aktualnie Białoruś).

1. Franciszek Jundziłł (ur.ok.1750) - dziedzic Brzostowicy, mianowany hrabią pruskim 1798.
Większość mojej wiedzy o tej linii Jundziłów, opiera się na herbarzu Uruskiego (tekst np. tutaj: https://genealogia.okiem.pl/forum/viewt ... uc*&t=9651 czy WGM Minakowskiego.
Moje pytania:
Czy da się jakoś zweryfikować takie nadanie hrabiostwa? Czy są jakieś dokumenty (on-line?) potwierdzające takie mianowanie? Dlaczego hrabia pruski, skoro pochodził z okolic Grodna (nie znam jego dziejów po rozbiorach...)?

2. Wątek dla mnie chyba nawet bardziej zagadkowy:
Jan (ur.1802) i jego synowie Witold (1839) oraz Stefan (1848) właściciele Iwacewicz.
Podobnie jak wyżej informacje głównie od Uruskiego i Minakowskiego, a także ze strony: http://dworypogranicza.pl/index.php/bia ... iwacewicze
Co dla mnie dość zaskakujące, w powyższych źródłach nie ma mowy o hrabiostwie dla tych osób, ale sam tytuł hrabiego pojawia się już w metrykach kościelnych.

Tutaj akt chrztu Jana (1802), syna Łowczego Powiatu Słonimskiego Konstantego Jundziła:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1055001
Nie mam niestety aktu ślubu, czy zgonu tego Jana...ale dalej dla jego dzieci:
Akt chrztu syna Witolda (1839), ojciec Jan zapisany jako "radca honorowy", chrzestni - książę i hrabiowie...
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... &x=236&y=0
Akt chrztu córki Marii (1848), ojciec Jan zapisany jako "Jaśnie Wielmożny", chrzestni podobnie jak wyżej:
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... 226&y=1370

Nic do tej pory nie wskazuje na hrabiostwo tego Jana, ale potem już dla jego synów:
Akt ślubu Witolda z 1895r:
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... x=54&y=531
On w tekście zapisany jako "graf" a podpisuje się "Witold Hrabia Jundziłł".
Jeśli dobrze rozumiem, przy jego ojcu nie ma żadnego zapisu, że on też hrabia?

Akt ślubu Stefana z 1879r:
https://szukajwarchiwach.pl/72/158/0/-/ ... ohxLkopfZA
Tutaj znowu graf i hrabia...ale przy ojcu Janie, chyba znowu brak takiego określenia? Proszę mi wybaczyć, mój rosyjski jest bardzo słaby...

Dodam jeszcze, że synem tego Stefana był Antoni (ur.1885), prezes Kresowego Związku Ziemian. Na liście członków tej organizacji (1938r.), zapisany jako hrabia. W znalezionych listach z lat 1934-37 też się podpisuje jako hrabia z Iwacewicz.

No i pytania...:
- czy możliwe, że jeszcze Jan ojciec Witolda i Stefana dostał nadanie tytułu hrabiego?? Jeśli tak to od kogo i na jakich zasadach?
- a może "tylko" jego synowie dostali takie nadanie? Podobnie jak wyżej, "za co" i na jakich zasadach?
- czy można znaleźć jakieś dokumenty potwierdzające takie (carskie?) nadania?
- czy możliwe, że te wszystkie tytuły to "ściema" i jakaś "uzurpacja"? Chyba niezbyt możliwe, aby w metrykach pojawił się zapis "hrabia" bez podstaw ku temu? A może bardzo się mylę? Nie znam zbytnio ówczesnych realiów w tych kwestiach...

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi i sugestie!
Pozdrawiam,
Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej_IwanowskiOffline
Temat postu: Hrabia Jundziłł - skąd ten tytuł?  PostWysłany: 22-03-2021 - 11:22
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2015
Posty: 52

Status: Offline
Dzień dobry,
Wg. "Nowego Almanachu Błękitnego" Sławomira Leigeber'a :
Jundziłł h. Łabędź - Nadanie tytułu Franciszek (zm. 1818), syn Tadeusza i Anieli Zaleskiej, otrzymał w 1798 roku od króla Fryderyka Wilhelma III dziedziczny tytuł hrabiego w Prusach.
Ostatnim uprawnionym do tytułu był Stanisław (zm. 1941), wł. dóbr Sienieżyce, prawnuk Franciszka.

_________________
pozdrawiam
Andrzej J. Iwanowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu: Hrabia Jundziłł - skąd ten tytuł?  PostWysłany: 22-03-2021 - 11:48
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 959
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Wszystko jest w źródłowym opracowaniu Gritznera, o szlachectwie i tytułach pruskich nadanych do 1873 r. To jeśli chodzi o pruski tytuł. Jundziłł miał część dóbr w państwie pruskim i tak jak część Brzostowskich dostał tytuł Pozostali Jundziłłowie nadużywali tytułu wbrew prawu. Nie zaszkodzi sprawdzić czy któryś z rosyjskich nie ubiegał się o tytuł w odpowiednim fondzie RGIA 1343, tzn. w inwentarzu. Są tam również wnioski odrzucone, jak Rostworowscy czy Tarłowie. Po powstaniach hr. Jundziłłowie znaleźli się w Szwajcarii i tam wymarli,
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Hrabia Jundziłł - skąd ten tytuł?  PostWysłany: 22-03-2021 - 17:55
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 1087

Status: Offline
Kiedyś mój przyjaciel S. Matuszewicz, już nieżyjący, który pochodził z historycznej litewsko-ruskiej rodziny h. Łabędź, ale nie z linii hrabiowskiej idącej od Adama Matuszewicza (tyt. hr. ros. 1824), opowiedział mi pewne zdarzenie. Dużym wysiłkiem fizycznym i finansowym, jako jeden z nielicznych w czasach głębokiego PRL-u, wyremontował pałacyk myśliwski należący kiedyś do rodu von und zu Dohna. Będąc na spacerze spotkał przy pasiece pszczelarza "starego" Jundziłła. Kiedy przedstawił się jako właściciel pobliskiego pałacyku, tenże Jundziłł skwitował to z charakterystycznym, kresowym akcentem w głosie - "Panie, ja nie w takim pałacu sie rodził" - sugerując, że pochodził z hrabiowskiej rodziny. Jak widać z powyższych wpisów "łowców fałszywych tytułów' był to kolejny uzurpator do tytułu hrabiowskiego. Wnuk "starego" Jundziłła mieszka jeszcze, gdzieś na terenie gminy.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2021 - 14:17
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 959
Skąd: Warszawa
Status: Offline
https://film.wp.pl/ella-balinska-zagra- ... 8203137g/2
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Brozek_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2021 - 16:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2011
Posty: 498
Skąd: Olsztyn\Jędrzejów
Status: Offline
Ja jestem z tych Jundziłłów a dokładniej Ryłło-Jundziłłów z Sągajłowszczyzny ze Słonimskiego od Jana syna Mikołaja z XVII wieku. Potem zostawili sobie już samo Ryłło. Smile

_________________
Szukam Domaszewicz, Łosowski, Leszczyłowski, Łomanowski, Betlewicz, Pawłowski i Nowicki z terenów dawnego województwa Nowogródzkiego, konkretniej okolic Lachowicz, Zubielewicz, Baranowicz, Nieświeża, Klecka, Krzywoszyna, Niedźwiedzicy, Słucka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2021 - 20:24
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1478

Status: Offline
W rgia są co najmniej 32 teczki, dotyczające nazwiska Jundziłł i Jundziłło-Ryłło.
Шифр
Ф. 426 Оп. 5 Д. 2455

Название фонда
ОТДЕЛ ЗЕМЕЛЬНЫХ УЛУЧШЕНИЙ МЗ
Опись
Ф. 426 Оп. 5
Заголовок
Юндзилло-Рылло М. Л.
Крайние даты
1900 - 1901
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/5087797

Шифр
Ф. 577 Оп. 3 Д. 1240

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 3
Заголовок
Дело о выкупе земельных наделов временнообязанными крестьянами у Юндзилла С.А. имения Конявка. (Виленская губ.) 12 февраля 1866 г. - 6 сентября 1870 г.

Крайние даты
12 февраля 1866 г. - 6 сентября 1870 г.
Наличие отсканированных листов
да

Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/3004871

Шифр
Ф. 577 Оп. 3 Д. 1241

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 3
Заголовок
Дело о выкупе земельных наделов временнообязанными крестьянами у Юндзилла О.И. имения Белюнце. (Виленская губ.) 12 февраля 1866 г. - 17 ноября 1872 г.
Крайние даты
12 февраля 1866 г. - 17 ноября 1872 г.
Наличие отсканированных листов
да

Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/3004873

Шифр
Ф. 577 Оп. 3 Д. 1242

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 3
Заголовок
Дело о выкупе земельных наделов временнообязанными крестьянами у Юндзилль З.К. и Н.К. по имению Подборже. (Виленская губ.) 12 февраля 1866 г. - 17 ноября 1872 г.
Крайние даты
12 февраля 1866 г. - 17 ноября 1872 г.
Наличие отсканированных листов
да

Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/3004875

Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1260

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзилла Константина имения Тевели. (Гродненская губ.) 8 августа 1866 г. - 10 декабря 1866 г.

Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1438

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзиллов А.А. и Ф.А. имения Добромысль. (Гродненская губ.) 10 мая 1865 г. - 5 июля 1868 г.
Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1439

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзиллов В.В. и К.В. деревни Сельцы. (Гродненская губ.) 29 декабря 1865 г. - 3 апреля 1868 г.

Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1440

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзилла И.И. имения Рудня. (Гродненская губ.) 16 ноября 1864 г. - 20 сентября 1873 г.
Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1441

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзилла И.К. имения Ивацевичи. (Гродненская губ.) 12 мая 1864 г. - 19 июля 1872 г.

Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1442

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзилла Ф.С. имения Региново. (Гродненская губ.) 16 ноября 1864 г. - 19 июля 1872 г.

Шифр
Ф. 577 Оп. 10 Д. 1443

Название фонда
ГЛАВНОЕ ВЫКУПНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МФ
Опись
Ф. 577 Оп. 10
Заголовок
Дело о выкупе временнообязанными крестьянами земельных наделов у Юндзилловой С.Е. имения Пронковщина. (Гродненская губ.) 16 октября 1865 г. - 10 мая 1887 г.
Шифр
Ф. 587 Оп. 34 Д. 1581

Название фонда
ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БАНК МФ
Опись
Ф. 587 Оп. 34
Заголовок
Государственный банк Министерства финансов. Формулярный список о прохождении службы Юндзилло-Рылло Г. Л. Ю.
Крайние даты
1897 г.
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/2408230349

Шифр
Ф. 587 Оп. 34 Д. 4437

Название фонда
ГОСУДАРСТВЕННЫЙ БАНК МФ
Опись
Ф. 587 Оп. 34
Заголовок
Государственный банк Министерства финансов. Формулярный список о прохождении службы Юндзилло-Рылло Г. Л.
Аннотация документов
См. также дело № 1581
Крайние даты
1905 г.
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/2416404870

Шифр
Ф. 596 Оп. 1 Д. 1919

Название фонда
ПЕТРОГРАДСКО-ТУЛЬСКИЙ ПОЗЕМЕЛЬНЫЙ БАНК
Опись
Ф. 596 Оп. 1
Раздел описи
1904 г.
Заголовок
Петроградско-Тульский поземельный банк. О торгах на продажу имущества дворянина С. - М. В. Юндзилла Гродненской губернии Слонимского уезда, имение "Пронковщизна"
Крайние даты
1904
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/6469609

Шифр
Ф. 733 Оп. 180 Д. 268

Название фонда
ДЕПАРТАМЕНТ НАРОДНОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ
Опись
Ф. 733 Оп. 180
Заголовок
Дело о пожертвовании господами Пусловским и Юндзиллом участка земли в пользу Альбертинского и Рудского народных училищ Слонимского уезда
Наличие отсканированных листов
да
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/2430737321

Шифр
Ф. 1151 Оп. 8 1875 г. Д. 83

Название фонда
ДЕПАРТАМЕНТ ГРАЖДАНСКИХ И ДУХОВНЫХ ДЕЛ ГОСУДАРСТВЕННОГО СОВЕТА
Опись
Ф. 1151 Оп. 8
Раздел описи
1875 г.
Заголовок
О взыскании с наследников ГРАФА Франца Юндзилла апелляционного штрафа по делу их с Комитетом о раненых, относительно денежной претензии
Крайние даты
04 октября 1875 - 27 января 1876
Количество листов
27
Постоянная ссылка на данное описание:
https://rgia.su/object/4645043


Kilka dokumentów znajdują się w Rgada
Oraz w garf


Można znaleźć inne ciekawe strony, np majątki
Iwacewicze
https://tourism.rooivacevichi.gov.by/&# ... 86;в
Duszków
https://dmitrij-kr.livejournal.com/96417.html

Irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 24-03-2021 - 17:51, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-03-2021 - 12:57
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 959
Skąd: Warszawa
Status: Offline
RGIA, Fond 1343, op. 46 nie zawiera nazwiska Jundziłł. Wynika z tego, że nawet nie starali się o tytuł w Rosji
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-04-2021 - 16:10
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1478

Status: Offline
https://forum.vgd.ru/post/86/84759/p375 ... #pp3757829
Zdjęcia Walentyny Nikiforowskiej c. Mikołaja z d. Ryłło-Jundził, jej męża i dzieci, Tamary i Wsewołoda, oraz krótkie biogramy.

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
julia_jarmolaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-04-2021 - 13:04
Sympatyk


Dołączył: 12-02-2012
Posty: 467

Status: Offline
Nigdy nie zagłębiałam się w tytuły linii Jundziłłów z Iwacewicz, ale - być może grzecznościowo - w miasteczku tak ich nazywano.
Opowiadała mi ostatnio ciotka o Iwacewiczach i zsyłce na Syberię ( w tym naszych krewnych) i wspominając Julię Jundziłł używała określenia "hrabina". Zmarła ona podczas transportu.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-04-2021 - 13:14
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 959
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Tytułowanie osób o nazwisku kojarzonym z tytułem np. Ledóchowskich czy Potockich jest powszechne. Hrabią był nie ten którym go tytułowano czy nawet miał to w metryce, ale ten którego przodek czy on sam był wpisany do ksiąg szlachty z tytułem. Nadużywanie tytułów było zagrożone karna ustawą. Mało skuteczną, ale czasem dającą znać o sobie. Dormiunt aliquando leges numquam moriuntur. A jeśli jesteśmy przy Jundzilach to tytuł ten nadal żyje przy Jundzill Balinskich w Anglii patrz wyżej aktorka do której link podałem. Groby prawdziwych hrabiów Jundzillów zlikwidowano na cmentarzu w Szwajcarii. Zachowano tylko w odróżnieniu od większości praktyk na polskich cmentarzach, ich płyty nagrobne wmurowując jenw ścianę cmentarza.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.346775 sekund(y)