Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 25 września 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
domislawOffline
Temat postu: Konopińscy - problematyka herbów  PostWysłany: 24-09-2016 - 22:10
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Zajmuję się genealogią szlacheckiej rodziny Konopińskich z Kudelczyna w dawnej ziemi drohickiej. Wertując herbarze Bonieckiego i Uruskiego
natrafiłem na sprzeczne informacje dotyczące herbów Konopińkich:

1) Uruski informuje o dwóch rodzinach legitymujących się herbami Leliwa oraz Słońce i Krzyż. Konopińscy Leliwici mieli zamieszkiwać m.in.
okolice Białegostoku (konkretnie majątek Prokuratowszczyzna i Chudziabin). Legitymowali się ze szlachectwa w księgach szlachty guberni
grodzieńskiej w 1838 r.Ci od "Słońca i Krzyża" z kolei wywodzili się ze Żmudzi i legitymowali się w księgach szlachty guberni kowieńskiej 1840 r.

2) Boniecki wymienia natomiast (za Pawińskim) Konopińskich z Woli Konopińskiej i Konopnicy w ziemi rawskiej nie podając ich herbu. Znalazłem informacje, że pieczętowali się herbem Trzaska.
Kolejni Konopińscy są zdaniem Bonieckiego z Litwy, a jedna z gałęzi dziedziczyła Na Prokuratowszczyźnie w ziemi bielskiej.

Według pogłównego z 1676 r. dla ziemi bielskiej na Prokuratowszczyźnie dziedziczy m.in. rzeczywiście Krzysztof Konopiński - pytanie czy
herbu Leliwa czy Słońce i Krzyż ? Uruski zaczerpnął informacje o Leliwie pewnie z samej legitymacji. Boniecki przypisał im herb litewskiej
familii. Który miał rację?

Boniecki - na co znalazłem potwierdzenie.

Poniżej screen z "kapicjan" (odpisy z ksiąg brańskich):

https://zapodaj.net/b0537b13d34cb.jpg.html

Wymieniony jest tu Samuel Konopiński syn Jana, mieszkaniec Księstwa Żmudzkiego, zamieszkały obecnie w Prokuratowszczyźnie!

Jest to przykład na zatracenie tradycji herbowej wśród familiantów Konopińskich. Legitymując się w księgach szlachty grodzieńskiej
musieli oni mylnie podać Leliwę zapominając o swoim prawdziwym klejnocie, czyli Słońcu i Krzyżu. Błąd powtórzył Uruski,
który zamieścił Leliwę przy Konopińskich w swoim herbarzu.

Pozdrowienia,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2016 - 09:08
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2523

Status: Offline
Nie słyszałem o herbie Słońce i Krzyż, było cos takiego? Tadeusz Gajl który wymienia bodaj wszystkie ślady herbowe takiego nie wymienia (może to tylko opis któregoś z herbów?). Ale to tylko na marginesie, heraldyka to dla mnie kompletna egzotyka. Istotniejsze wydaje się, że przykład Konopińskich jest jednym z wielu pokazujacych jak istotne znaczenie maja dokumenty (tu notka Kapicy) dla ustalania rzeczywistych a nie wyimaginowanych potrzebami Heroldii zwiazków rodzinnych.
Ale mam inne pytanie Czy posiada Pan wiedzę czy cos łączy Konopińskich z Prokuratowszczyzny (Prokuratowizny) z XVII wieku z Konopińskimi z Reńszczyzny którzy żyli tam w wieku XIX? Obie miejscowości a w zasadzie folwarki były w parafii suraskiej. Tymczasem wygląda na to , że po wspomnianym Krzysztofie (uzupełnie – co pewnie Pan wie - że w taryfie pogłównego z 1673 roku zapisane jest Szlachetny Krzysztof Konopiński z żona parobków dwa dziewki dwie i córka) nikt w Prokuratowiźnie (tak w 1673 zapisano) nie pozostał . Taryfa 1692 wymienia Grochowskiego. Czy znane są Panu okoliczności (ponownego?) pojawienia się Konopińskich. obywateli gubernii grodzieńskiej w parafii suraskiej, w folwarku Reńszczyzna? Wymieniani są wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Sura%C5%BC oraz monografii parafi suraskiej autorstwa Marty i Wiesława Wróblów.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
slawek_krakowOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2016 - 09:57
Sympatyk


Dołączył: 19-11-2011
Posty: 578
Skąd: Kraków
Status: Offline
jamiolkowski_jerzy napisał:
Nie słyszałem o herbie Słońce i Krzyż, było cos takiego? Tadeusz Gajl który wymienia bodaj wszystkie ślady herbowe takiego nie wymienia



http://gajl.wielcy.pl/herby_user_herb.php?lang=pl&herb=slonce-i-krzyz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2016 - 10:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2523

Status: Offline
Dziękuje . Moja wiedza zatrzymała się na papierowym wydaniu z 2003 roku jego opracowania Herby szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów gdzie takiego herbu nie ma. Z tego widać że Tadeusz Gajl wynalazł w międzyczasie jakieś źródło (to co pewne - a znamy się osobiście od bardzo dawna- nie wymienia herbów z sufitu) na Słońce i Krzyż.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2016 - 22:25
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Panie Jurku,

z tego co mi wiadomo opis herbu Słońce i Krzyż znajduje się w dokumentach nadania szlachectwa Konopińskim dostępnych w Archiwum Historycznym w Wilnie.

Co do Konopińskich z Prokuratowszczyzny, Reńszczyzny i "moich" to jest to, jak to się czasem mawia, "zagadka lasu". Już wyjaśniam o co chodzi. Moim Konopińscy, co jest kapitalnie udokumentowane w pracy Z. Wąsowskiego pt. Monografia Parafii Rozbity Kamień, pochodzili z Kudelczyna, miejscowości położonej w tejże parafii właśnie. Najwcześniejszym Konopińskim wymienionym w metrykach z Rozbitego Kamienia jest...Krzysztof Konopiński, który chrzci swojego syna w 1694 r. Przedtem żadnych Konopińskich w ziemi drohickiej nie było (przynajmniej ja nie znalazłem takich informacji). W związku z tym, że Krzysztofa Konopińskiego z Prokuratowszczyny w 1692 już tam nie było mam pewną nadzieje, że to ten sam, który pojawił się w Kudelczynie. Nie zgadza mi się jednak trochę chronologia, bo w 1691 w księdzie grodzkiej brańskiej wymieniony jest Mateusz syn Krzysztofa - ale jest już z pewnością dorosły, bo mowa w tym zapisie o przyszłym ślubie z Paulą Chrostowską córką Wojciecha z Chrostowa Wielkiego. Znam też z imienia i nazwiska żonę Krzysztofa spod Suraża i nie pokrywa się to z imieniem żony wymienionej w akcie chrztu Parafii Rozbity Kamień. Oczywiście można uknuć karkołomną tezę, że Krzysztof powtórnie się ożenił i przeniósł do Kudelczyna z dorosłym synem po czym ten wrócił pod Suraż i wziął we władanie Reńszczyne, a jego młodsze, przyrodnie rodzeństwo zostało na Kudelczynie - brak jednak na to wszystko dowodów. Potwierdzenia trzeba szukać w księgach sądowych drohickich, ale pierwsza połowa XVIII w. w większości znajduje się w Mińsku na Białorusi...

Pozdrowienia,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 09:15
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2523

Status: Offline
Panie Krzysztofie
Na poczatek pytanie czy jest Pan potomkiem zapisanego w podymnym z 1791 małoletniego wtedy Józefa Konopińskiego po Karolu? Pytam z ciekawości ale po częsci aby utwierdzic się w słuszności zaprezentowanej dalej hipotezy.
Moim zdaniem księgi drohickie nie sa niezbędne do kwerendy, przynajmniej do rozwiazania problemu związków Proluraturowszczyzny i Kudelczyna
Poprzegladałem swoje komputerowe źródła i zaczyna mi się to wszystko ukladać w jakąś sensowną całość. Ale po kolei.
Moim zdaniem Krzysztof z Prokuraturowszyzny i Krzysztof z Kudelczyna to ta sama osoba. A dwie żony tę hipotezę potwierdza.. Moim zdaniem Mateusz urodził się w Prokurtowszyźnie a że nie jest wymieniony w taryfie z 1673 roku? bo był za młody. Podatek placono od tych którzy ukończyli 10 lat. Oczywiscie oszukiwano i wiek ukrywano bo kto lubi placić podatki niemniej urodziny Mateusza powinny być zpisane w ksiegach metrykalnych Suraża, które są imponująco kompletne w latach 60 tych XVII wieku. Jesli zona Krzysztofa zmarła ten pewnie znalazł nowa żonę najpewniej Kudelska i trafił do Kudelczyna. Nie wiem jaka jest kompletnosc ksiąg rozbickich ale jesli się zachowały warto poszukać ślubu wdowca.
Jednak moim zdaniem (to może będzie najtrudniejsze do weryfikacji, ale niekoniecznie bo może tylko marudne - trzeba by bowiem przejrzec księgi brańskie) nie roztał sie na zawsze z własnoścąi w Prokuraturowszyźnie ale ja najpewniej wydzierzawił. Czemu tak sadzę? W taryfie podymnego z 1775 w Prokuratowszyźnie zapisane są az trzy części Wawrzyńca Konopińskiego !!. Tajemicze jest to że zamiast zapisać raz trzy części kazda zapisywana jest oddzielnie.
Niczego nie chce przesądzac ale dawno już nie widziałem tak prostej drogi do dokumentalnej weryfikacji genealogii. Ja bym zrobił tak.
Po pierwsze przejrzałbym w AGAD taryfe pogłównego z 1663 (akurat jej skanów nie mam) Tam może być wskazówka łącząca tam występujących Konopińskich z informacje z Kapicjanów (a propos z którego roku pochodzi ten zapis z Kapicjanów), To pozwoli skonkretyzowac czasowy obszar poszukiwań.
Po drugie przejrzałbym księgi sadowe , najlepiej Fond 1708 bo najbardziej kompletny , skany są w Polsce w AGAD i w AP w Białymstoku. Ale są także po ludziach (proszę skontaktowac się na mój prywatny adres meilowy). Szukanie Konopińskich w ksiegach powinno być łatwe niczym bułka z masłe, Kazdy Konopiński w tytule dokumentu to niemal na pewno Pański przodek.
Po trzecie przejrzałbym ksiegi metryklane Suraża, przynajmniej z XVII wieku . Sa w AA w Białymstoku , chyba już nawet zdigitalizowanwe (niestety nie zindeksowane, ale atutem jest że zapisów Prokuratowszyzna w nich na pewno nie będzie duzo.).
Pozdrawiam
I mały suplement. Sprawdziłem podymne 1790 Ziemi bielskiej. Prokuratowszczna znikła, w jej miejsce pojawiła sie nazwa Reńszczyzna a tam zapisano Sukcesorowie po Wawrzyńcu Konopińskim.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 17:20
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Panie Jurku,

śpieszę z odpowiedzią na pierwsze pytanie: tak, wymieniony przez Pana Józef s. Karola był dziadkiem mojej Praprababki - Wiktorii Konopińskiej (po mężu Koszewskiej).

Przed chwilą wróciłem z AGAD. W księdze grodzkiej brańskiej nr 52 znajduje się się oprócz taryfy z 1692 r. spis z 1712 r. Pytał Pan kiedy Konopińscy wrócili pod Suraż. Otóż w 1712 r. byli już z powrotem w Prokuratowszczyźnie. Wymieniony jest tam Mateusz Konopiński (syn Krzysztofa). Załączam poniższe zdjęcie (przepraszam za jakość):

https://zapodaj.net/8c55953e36749.jpg.html

W Rozbitym Kamieniu ślubu Krzysztofa nie znajdziemy. Gdyby tylko tam był to musiałby się znaleźć również w opracowaniu Z. Wąsowskiego o którym wspominałem - autor zamieścił informacje ze wszystkich zachowanych tam metryk.

Muszę też skorygować swoją pomyłkę z poprzedniego posta. Napisałem, że Mateusz miał brać ślub z Paulą Chrostowską - chyba mi się wtedy na oczy rzuciło... Wink Wymieniony tam był m.in. Paweł Chrostowski i nie chodziło o ślub tylko jakieś sprawy własnościowe związane z Prokuratowszczyzną. Rodzina ta spokrewniona była najprawdopodobniej z matką Mateusza - Małgorzatą Borowską.

https://zapodaj.net/ef5c98f823e6b.jpg.html

Zapis o Samuelu s. Jana Konopińskiego z "Kapicjan" pochodzi z roku 1675 r.

Z kwerendą zespołu Fond 1708 trafił Pan w 10! Właśnie to robię Smile Sporo roczników jeszcze przede mną. Znalazłem dzisiaj kilka zapisów o Konopińskich - m.in. z 1688 r. Większość dotyczy jednak Mateusza syna Krzysztofa. Nigdzie niestety nie ma mowy o Kudelczynie...

Gdyby miał Pan jeszcze jakieś skojarzenia czy informacje w swoich materiałach to będę ogromnie wdzięczny za pomoc.

Pozdrowienia,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 19:22
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2523

Status: Offline
Panie Krzysztofie
Choc to nie akt ślubu ale dokument potwierdza że Paula (Paulina) Chrostowska córka Wojciecha była żona Mateusza. Daleko jej szukał bo sam dokument jest oblatą z ksiag grodzkich aż ciechanowskich. Chrostowo Wielkie wskazuje, że byli to Chrostowcy herbu Ostoja.
Z Bonieckiego wklejam fragment większego wpisu, ten który dotyczy podejrzewam najblizszych krewnych Pauliny (choc może Wojciech osiadł już w ziemi nurskiej) ale czemus , pewnie Jan po Janie był głową rodu stąd do ksiag ciechanowskich wpisali ten uklad. Moja łacina na tak skomplikowane dokumenty jest niedostateczna ale podejrzewam że Prokuratowszczyzna i Ryńszczyzna mogły być formą jakiegos zabezpieczeniem dla Pauliny przez Mateusza.
I zapowiadany fragment z Bonieckiego
Jan, syn Jana, zeznał w 1692 r. w grodzie warszawskim zapis dożywocia z żoną, Joanną Kwiatkowską (DW. 59 f. 271). Jan, Mikołaj, Kasper i Wawrzyniec z województwem brzeskiem litewskiem, Joachim i dwóch Wojciechów z ziemią nurską, Kazimierz, Bartłomiej i Waleryan z ziemią wiską podpisali elekcyę Augusta II-go. ś
Ale Chrostowscy to tylko ciekawostka.
Najwazniejsze że przeglada Pan fond 1708, miejmy nadzieje, że natrafi Pan na jakiś informacyjny genealogicznie dokument. Raczej nie spodziewam się jednak aby w brańskich ksiegach znalazł Pan wpisy o Kudelczynie..ale kto wie.
Ponawiam apel. Jeśli już Pan bywa w AGAD to niech Pan przede wszystkim sprawdzi taryfę pogłównego z 1663 roku, jest w zespole Archiwum Skarbu Koronnego. Ciekawe czy byli już wtedy Konopińscy w Prokuratowszyźnie. Informacja że notka z Kapicjanów pochodzi z 1675 wprowadza pewien zamet bo wtedy już gospodarzył Krzysztof . Czemu nagle tego roku pojawia się Jan po Samuelu? Może to z jakiejs oblaty z 1675 roku?
U Bonieckiego znalazłem fragmencik o potomkach Wawrzyńca w Ryńszczyźnie
Piotr, syn Wawrzyńca i Katarzyny z Missiowicz, odstąpił 1791 r. bratu swemu Ignacemu, schedę swoją w Rynszczynie i Prokuratowszczyznie, w ziemi bielskiej (DW. 107 f. 1112).
I tyle na goraco moich refleksji
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 20:21
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Panie Jurku,

dziękuję pięknie za informacje.

To chyba jednak nie Paulina...proszę zwrócić uwagę na fragment z linku:

"nbl. Pula(i) filis(a) olim Alberti Chrstowski avuncula suo germani", czyli jakby: wuj ze strony matki...

Co do pogłównego z 1662 r. to przejrzę z pewnością. Żeby jeszcze "dorzucić do pieca" załączam poniżej:

1) zapis o Prokuratowszczyźnie z 1626 r. gdzie zaraz pod Borowskimi wymienieni są Chrostowscy...Paweł syn Wojciecha Smile (to z Kapicjan)

https://zapodaj.net/ab55c63a21d37.jpg.html

2) Dziwny zapis z 1662 (Kapicjana) o Krzysztofie (w skrócie nazwany tu Xtorus) Konopińskim i o jego metryce urodzenia z 1622 r. z parafii "zduclensis" (chyba Widukle) w Księstwie Żmudzkim.

https://zapodaj.net/eb79c20191df3.jpg.html

3) zapis z 1691 r. (Kapicjana) wymieniony Krzysztof (jako Xtorus) s. Hieronima i Małgorzata Borowska jego żona, plus syn Mateusz - wszyscy z Prokuratowszczyzny

https://zapodaj.net/ed1406d1408bf.jpg.html

Pozdrowienia,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 20:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2523

Status: Offline
Ja widziałem (raczej chciałem widzieć ) filia i dalsza interpretacja była tylko wytworem imaginacji. Jak widac pospieszne interpretacje bez rzetelnego studiowania tekstu nie popłacają .
Widze ze Kapicjana przejrzał Pan gruntownie. Mankamentem wypisów Kapicy jest niestety ich skrótowość niemniej wyglada że czemus związki z Prokuratowszyzna były duzo wczesniejsze niz bym mógł sie spodziewać.
Podejrzewam że przydałaby się kwerenda suraskich ksiąg metrykalnych (chrzty bodaj od 1600 roku)chyba że był to majątek w którym nie mieszkali. Wygladało prosto a zaczyna być nie tak bardzo.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-09-2016 - 22:19
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
I właśnie dlatego liczę na księgi drohickie z Mińska. Wystarczy np. jeden zapis o Krzysztofie Konopińskim s. Hieronima i już możemy mieć pewność, że to ten z Prokuratowszczyzny.

Oczywiście ideałem byłby zapis: "Christhophorus Konopiński de Kudelczyno ab una Prokuratowszczyzna" - wtedy to już milion procent, że to ten...cóż pomarzyć zawsze można Smile

Mnie zastanowiło natomiast jak Kapica nazywa w skrócie Krzysztofów - "Xtorus" - nie spotkałem czegoś podobnego nigdy wcześniej.

Pozdrowienia,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MalyRycerzOffline
Temat postu: Kopińscy  PostWysłany: 26-03-2018 - 15:49
Sympatyk


Dołączył: 18-04-2014
Posty: 52

Status: Offline
Jestem w prostej linii potomkiem Magdaleny Kopińskiej, która pochodziła z miejscowości Konopiany w parafii Widukle. Poślubiła Michała Pluszkiewicza gdzieś koło roku 1747-48 bowiem już 10.1748 rodzi im się pierwsze dziecko w parafii pana młodego czyli kielmeńskiej. Metryki dla Widukl zaczynają się w Wilnie od 1794 ale może w kościele są starsze. Muszę tam zadzwonić !

pozdrawiam serdecznie

Marcin Plewka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu: Kopińscy  PostWysłany: 26-03-2018 - 16:34
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Jakiś czas temu zleciłem badanie genetyczne dwóch linii Konopińskich (Y dna), które zgodnie z moją hipotezą z powyższych postów, powinny mieć wspólnego przodka - Krzysztofa Konopińskiego żyjącego w drugiej połowie XVII w.

Niedawno pojawiły się na FTDNA ich wyniki. Niestety wykluczają one moje założenia. W ciągu ostatnich kilkuset lat nie ma możliwości na wspólnego męskiego przodka.

Obydwie rodziny mają haplogrupę R1a. Linia na Kudelczynie należy jednak do subkladu "YP515", natomiast gałąź spod Suraża to najprawdopodobniej "CTS1211" (ale to trzeba by potwierdzić dodatkowym badaniem).

Wobec powyższego pytanie o pochodzenie Konopińskich z Kudelczyna w ziemi drohickiej pozostaje cały czas otwarte...

Pozdrawiam,
Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-08-2020 - 12:19
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Witam,

po kilkunastu latach prób ustalenia wspólnego pochodzenia między Konopińskimi z okolic Suraża a tymi zamieszkałymi w Kudelczynie (dawna ziemia drohicka) nastąpił przełom!!!

Dotarłem w AGAD do dokumentu znajdującego się w tekach znakomitego polskiego heraldyka Wojciecha Wielądko. Pismo stanowi list (z 1796 r.) Ignacego Konopińskiego Rotmistrza Pułku Bracławskiego w którym autor przedstawia genealogię swojej rodziny. Niestety nie ma tam absolutnie żadnych informacji o innym synu Krzysztofa Konopińskiego niż Mateusz - Komornik Ziemski Bielski. Obala to całkowicie hipotezę, że wspomniany Krzysztof (mający wówczas minimum 60 lat) przeniósł się pod koniec XVII w. z Prokouratowszczyzny (par. Suraż) do Kudelczyna (par. Rozbity Kamień), żeniąc się powtórnie i płodząc męskiego potomka.

Testy Y DNA hipotetycznych potomków Konopińskich z okolic Suraza i Kudelczyna również wykluczają wspólnego męskiego przodka w ostatnich 2 tysiącach lat. Otwarte pozostaje pytanie skąd Konopińscy wzieli się w Kudelczynie. Pogłówne woj. Podlaskiego z 1676 r. nigdzie poza Prokuratowszczyzną ich nie wymienia. Zostają tylko Ci spod Rawy Mazowieckiej herbu Trzaska - o nich jednak wiem niezwykle mało.

Poniżej link do dokumentu (na prośbę mogę podesłać mailem) i jego treść:

https://zapodaj.net/6172820bba8f4.jpg.html

Treść:

"Procedencya

Hieronim Konopiński miał za sobą Rodziewiczówne

Syn Hieronima Krzysztof miał za sobą Borowską

Syn Krzysztofa Mateusz Komornik Ziemski Bielski

miał za sobą Mystkowską z której:
Wawrzyniec Konopiński za sobą Missiewiczówne
Córki: Rozalia za Mietelskim
Maryanna za Niwińskim

Synowie Wawrzyńca: Ignacy Rotmistrz Pułku Bracławskiego
Stanisław Komornik Trocki
Corki: Aniela primo voto za Danowskim ad prens za
Zaniewskim
Anna za Tarnowskim

Z Dokumentów przy mnie będących mający zebrać
niemogłem jak od Pra Pra Dziada gdyż więcej Papierów
jeszcze od mojej Macochy nieodebrałem z któremi mam
proceder

Herb Konopińskich Leliwa"

Pozdrowienia,
Krzysio
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
domislawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-08-2020 - 20:45
Nieaktywny


Dołączył: 05-03-2010
Posty: 263

Status: Offline
Utwierdziwszy się w przekonaniu, że trop litewski moich Konopińskich jest błędny zwróciłem wzrok ku innej szlacheckiej rodzinie o tym nazwisku wymienianej w herbarzach. Są to Konopińscy herbu Trzaska z Konopnicy
i Woli Konopieńskiej w parafii Kurzeszyn obok Rawy Mazowieckiej.

Prócz tego co znalazłem u Bonieckiego podaje jeszcze kilka innych faktów o tej familii:

1) Reprezentacja Mazowsza i Podlasia wśród elektorów Władysława IV Wazy w 1632 r. Woj. Rawskie - wymieniony jest tu Samuel Konopiński.
2) W par. Krzemienica (sąsiadująca z par. Kurzeszyn) ślub biorą szlachetni Jan Samborski ze wsi Stolniki z Anną Konopińską z Konopnicy (1653 r.).
3) W położonej niedaleko ziemi rawskiej parafii Klwów mieszkali w XVII w.
Konopieńscy - szlachta. Podymne z 1662 r. wymienia ich jako właścicieli dworu w miejscowości Głuszyna. Mieszkali też w Kłudnie.
Nie wiadomo jednak na pewno czy są to ci sami co w Kurzeszynie.

Ciekawy wątek wnosi rodziny Kudelskich z Kudelczyna (ziemia drohicka), gdzie pod koniec XVII w. pojawili się moi Konopińscy.
Okazuje się, że Kudelscy mieli wówczas (i później) związki z ziemią rawską:

1) Uruski wymienia Tomasza Kudelskiego subdelegata rawskiego (1745 r.), którego potomkowie legitymowali się ze szlachectwa w XIX w.
2) Boniecki wspomina 2 Kudelskich z rawskiego, elektorów Leszczyńskiego 1733 r.
3) Niesiecki piszę o Kudelskim - mężu Jastrzębskiej 1693 r., której rodzina wywodziła się z ziemi rawskiej.
4) Pogłówne Mazowsza z 1676 r. wspomina szlachetną Kudelską ze wsi Gołosze położonej w ziemi rawskiej.

Wobec powyższego powiązania Kudelskich z ziemi drohickiej z Konopińskimi z woj. rawskiego wydają się więc wielce prawdopodobne.
Póki co brakuje mi jednak ostatecznych dowodów na przybycie moich Konopińskich do Kudelczyna z rawskiego.

Pozdrowienia,
Krzysio
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.360929 sekund(y)