Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
piątek, 07 sierpnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
SloniaszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-04-2020 - 18:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 13-09-2015
Posty: 118

Status: Offline
Linki do ciekawych artykułów albo, inaczej mówią, na czasie:

https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/ ... siatkowala

https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/ ... e-nawet-co

https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/ ... skich.html

Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
San.Min.Offline
Temat postu:   PostWysłany: 03-04-2020 - 14:54
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2018
Posty: 215

Status: Offline
W temacie, nie udało mi się nigdy znaleźć w opisach przyczyn zgonów. Tylko z opowieści rodzinnych. I te mówią o wielu wypadkach wśród dzieci. Tylko w moje rodzinie było utonięcie dziecka w kałuży przed domem, śmierć po uderzeniu pioruna, a z mglistych opowieści niemowlę, które bujane przez starsze dziecko wypadło z kołyski...

Raz tylko zwróciłam uwagę na bardzo często powtarzające się nazwisko w spisach zgonów. Nie była to moja rodzina, ale sprawdziłam... najpierw zmarł ojciec, potem dzieci a na koniec był jedyny opis poza suchymi danymi, na który trafiłam... szło to mniej więcej tak:
Po stracie męża oraz 7 dzieci, zmarła z rozpaczy oraz choroby, która w tym roku nawiedziła naszą wieś... i tu imię i nazwisko kobiety lat ok 40... najsmutniejsza chyba historia na jaką trafiłam...

_________________
pozdrawiam

Sandra
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-04-2020 - 16:08
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2741
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Stary watek dla nowych genealogow.
Parafia Lututów 1627 r. powietrze morowe i głód
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopi ... rowe.phtml

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MonikaNJOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-04-2020 - 15:50
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-02-2013
Posty: 1110
Skąd: Warszawa
Status: Offline
księżna Daisy w walce z zarazami
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/hi ... spartanntp
pozdrawiam monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EwaMollyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 14:34
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-07-2018
Posty: 159
Skąd: Kielce/Poznań
Status: Offline
Indeksując metryki z Niemonajci na Litwie, natknęłam się w 1827 roku na rozróżnienie dwóch osp. Zapisane zostały jako ospa naturalna i ospa szczepiona. Zakładam, że jedna to ospa prawdziwa, a druga to ospa wietrzna. Czy to prawidłowe założenie? Może chodziło o sposób w jaki dana osoba zakaziła się tą chorobą? Oba przypadki to dzieci, jedno lat 3 (ospa szczepiona), drugie 5 miesięcy (ospa naturalna).

_________________
Ewa

Poszukuje nazwisk: Sudwoj, Rębosz. Wszelkie informacje o Chromińskich z okolic Warszawy również mile widziane.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 14:40
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21257
Skąd: Warszawa
Status: Offline
dlaczego wietrzna ta druga?
może kopia by przybliżyła rozwiązanie
w Wilnie był instytut szczepiący krowianką, co nie znaczy, że nikt ze szczepionych nie umierał ..może być i tak , że w wieku trzech lat po szczepieniu (nie na skutek), drugie nieszczepione niespełna półroczne niemowlę - na prawdziwą oboje

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EwaMollyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 15:00
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-07-2018
Posty: 159
Skąd: Kielce/Poznań
Status: Offline
Ospa naturalna - https://www.fotosik.pl/zdjecie/36f5507f1d9e406b (inny przykład rocznego dzieciątka)
ospa szczepiona - https://www.fotosik.pl/zdjecie/323539b73e1cf693

Z tego co czytam po szczepieniu pierwszymi szczepionkami przeciwko ospie prawdziwej, śmiertelność nadal wynosiła koło 2%.
Otwarcie Instytutu Szczepienia przeciwko ospie w Wilnie od 1808 roku dość sporo wyjaśnia.
A z tą ospą wietrzną to głupi strzał był, jak się teraz nad nim bardziej zastanawiam Wink

_________________
Ewa

Poszukuje nazwisk: Sudwoj, Rębosz. Wszelkie informacje o Chromińskich z okolic Warszawy również mile widziane.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 15:06
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21257
Skąd: Warszawa
Status: Offline
niekoniecznie głupi
małoprzekonujący ale jako robocza hipoteza - dlaczego nie?
o ile wiem - niemowląt nie szczepiono, większość do tematu podchodziła z obowiązku - przed szkołą, może wcześniej ale raczej nie przed skończeniem niemowlęctwa

ale ja niewiele o regionie w tych latach wiem, można spróbować prześledzić jaki wiek "po szczepieniu" dominował, trzy to (tak z biegu z widzimisia) mniej niż bym się spodziewał

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
pen60Offline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 18:14
Sympatyk


Dołączył: 18-05-2010
Posty: 523

Status: Offline
Witam,
Ten dokument jest napisany po polsku
Został wystawiony przez Gminę Wilanów w 1873 r.
Do WJ Ks. Proboszcza Parafii Wilanów. Z powodu, że cholera epidemiczna w Gminie tutejszej rozszerza się i trafiają się częste wypadki śmierci, zatem mam honor uprzejmie wezwać WJ Ks. Proboszcza, by stosownie do istniejących w tym względzie przepisów rządowych, zmarłych na cholerę niedozwalał wprowadzać do Kościoła, na cmentarzach odkrywać i raczył wpływać na parafian, by dłużej nad 12 godzin zmarłego na cholerę nie zatrzymywali, lecz niezwłocznie w tym czasie starali się pochować oraz by groby kopane były nie płytsze 8 stóp. Za Wójta Gminy (podpis nieczytelny) - pisownia oryginalna.

Dokumet z 1873 r dot. epidemi cholery.jpg

Nie wiem jak obecnie jest z pochówkami, myślę, że łagodniej niż w tamtych czasach.
Pozdrawiam
Marek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
San.Min.Offline
Temat postu:   PostWysłany: 24-04-2020 - 19:33
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2018
Posty: 215

Status: Offline
Istnieje jak najbardziej ospa poszczepienna. Nie znam historii tej szczepionki, ale biorąc pod uwagę rozsiew i śmiertelność polio poszczepiennego, tu może być podobna historia.

_________________
pozdrawiam

Sandra
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EwaMollyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2020 - 10:02
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-07-2018
Posty: 159
Skąd: Kielce/Poznań
Status: Offline
Dopiero od 1827 w metrykach zgonów zaczęto notować powód śmierci danej osoby. Spróbuję zapisać przy każdej osobie co takiego ją dotknęło i może uda się z tego coś wywnioskować. Małe zestawienie dla przekroju, powiedzmy 20 lat, na co umierali wtedy ludzie. Może rzeczywiście więcej będzie przypadków ospy poszczepiennej u starszych osób. Aczkolwiek w aktach tych sporo jest błędów - siedemnasto tygodniowi mężczyźni, którzy pozostawili po sobie żonę i gromadkę dzieci itp.

_________________
Ewa

Poszukuje nazwisk: Sudwoj, Rębosz. Wszelkie informacje o Chromińskich z okolic Warszawy również mile widziane.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2020 - 10:04
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21257
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Myślę, że to raczej w pozametrykalnych źródłach (wręcz urzędowych) do ustalenia - wiek , liczby, wiek obowiązkowy, skuteczność

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KaffiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-05-2020 - 18:29
Sympatyk


Dołączył: 14-02-2014
Posty: 180
Skąd: Łódź
Status: Offline
Dzień dobry. Od wielu lat szukam aktu zgonu moich pradziadków, którzy zmarli ok I wojny światowej. Babcia rodzi się w 1911w Zawierciu. Ma ok 6 lat jak umiera matka i ok 8 lat jak ojciec oboje najprawdopodobniej na Hiszpankę.
W Zawierciu brak aktów zgony z ich nazwiskiem. Michał Skrzypczyński i Maryanna z Rozlachów( Rozner).
Czy jest możliwe, że umierało tyle osób i akty nie były wystawiane? Babcia trafia do domu dziecka w Częstochowie

Asia

_________________
Asia Grzybowska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-05-2020 - 19:51
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1181
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
Raczej nie jest to możliwe, może zmarli w szpitalu, którego w Zawierciu nie było.

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KaffiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-05-2020 - 08:11
Sympatyk


Dołączył: 14-02-2014
Posty: 180
Skąd: Łódź
Status: Offline
Dziękuję, już chyba minęło 100 lat więc poszukam w archiwach

_________________
Asia Grzybowska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.295614 sekund(y)