Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 28 marca 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
AredhelaaOffline
Temat postu: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 12:01
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 59

Status: Offline
Witam

W akcie znania Anny de Ville z 1811 roku jeden ze świadków zeznał, że słyszał, że Anna miała się rodzić w miasteczku Tuszynie. Drugi świadek nie znał nazwy miejscowości, ale dwa razy wspomniał, że od niej samej słyszał, że się rodziła w Wielkiej Polskiej/Wielkiej Polszcze. W podsumowaniu urzędnik zapisał, że jest rodzona z miejsca D?szyna. Zdjęcie wykonane przez archiwistów jest na tyle niefortunne, że pierwsza litera miejscowości (ewidentnie D) znajduje się tuż przy zgięciu strony, w kolejnej linijce jest reszta słowa, czyli "szyna".

Nie wiem, czy to "Wielkiej Polskiej" w jednym miejscu i "Wielkiej Polszcze" w drugim oznacza dzisiejsze województwo wielkopolskie, czy to, że urodziła się jeszcze w Polsce przed zaborami, kiedy Polska była "wielka". Przepraszam za takie wnioski, ale nie znalazłam na terenie wielkopolski żadnej miejscowości o tych nazwach, nie jestem też w stanie nic wywnioskować ze Słownika geograficznego Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich.

Bardzo proszę o pomoc, z aktu znania nie można nawet określić dokładnego roku urodzenia Anny, przez co mam bardzo utrudnione poszukiwania. Mam tylko widełki, że "ma lat więcej niż 20 a może i 24". Nie zmienia to faktu, że bez nazwy miejscowości nie będę w stanie znaleźć jej aktu urodzenia.

Fragmenty skanów:

http://www.fotopliki.pl/img.php?f=35ae11f27e

http://www.fotopliki.pl/img.php?f=9b318a96ea

http://www.fotopliki.pl/img.php?f=49b69e8e8a

Z góry dziękuję za pomoc.


Ostatnio zmieniony przez Aredhelaa dnia 21-03-2020 - 12:45, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bartek_MOffline
Temat postu: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 12:22
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 3000

Status: Offline
Daj zdjęcie.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu: Re: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 12:45
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 59

Status: Offline
Bartek_M napisał:
Daj zdjęcie.


Dodałam do treści Smile

Pozdrawiam
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AdamKrawczykOffline
Temat postu: Re: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 13:48
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2011
Posty: 84

Status: Offline
Witam.
Może to Tuszyn po trasie Łódż Piotrków Trybunalski
Pozdrawia Adam K
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu: Re: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 13:52
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4967
Skąd: Wrocław
Status: Offline
AdamKrawczyk napisał:
Może to Tuszyn po trasie Łódż Piotrków Trybunalski

Raczej nie, bo to ani Wielkopolska, ani Geneteka nie pokazuje tam de Ville’ów.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu: Re: Tuszyn, Duszyn/Daszyn/Daszyna z Wielkiej Polskiej ??  PostWysłany: 21-03-2020 - 15:38
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 1063

Status: Offline
W Słowniku, w ziemi krotoszyńskiej (wielkopolska) jest wzmiankowany Duszyn w dobrach Jana Rozdrażewskiego we Wróżewie p. 2.

http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geogra ... Tom_XIV/55

Jest też Duszno w okolicy Mogilnicy - to też Wielkopolska.

http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geogra ... Tom_II/232
http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geogra ... V_cz.1/454

Może coś z tego?

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach; Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku; Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-03-2020 - 16:52
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 29

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
AdamKrawczyk napisał:
Może to Tuszyn po trasie Łódż Piotrków Trybunalski

Raczej nie, bo to ani Wielkopolska, ani Geneteka nie pokazuje tam de Ville’ów.


Tuszyn w czasach pierwszej Rzeczpospolitej leżał w woj. sieradzkim (pow. piotrkowski) - to jak najbardziej była wówczas Wielkopolska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prowincja_wielkopolska

W 1809 r. jest w Genetece w par. Tuszyn wzmiankowana Agnieszka d.d. Vilińska, jako matka urodzonej w tym roku w mieście Tuszynie Marcjanny Franciszki Gaydzickiej.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 21-03-2020 - 18:47
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4967
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Jaro_Chudzik napisał:
Tuszyn w czasach pierwszej Rzeczpospolitej leżał w woj. sieradzkim (pow. piotrkowski) - to jak najbardziej była wówczas Wielkopolska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prowincja_wielkopolska

Co innego prowincja wielkopolska, a co innego Wielkopolska:
Po ukształtowaniu się województw za Wielkopolskę uważany był obszar 2 województw: woj. poznańskiego i woj. kaliskiego (z którego w 1768 wydzielono jeszcze województwo gnieźnieńskie).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielkopolska
Jaro_Chudzik napisał:
W 1809 r. jest w Genetece w par. Tuszyn wzmiankowana Agnieszka d.d. Vilińska, jako matka urodzonej w tym roku w mieście Tuszynie Marcjanny Franciszki Gaydzickiej.

Vilińska to nie de Ville; inny czas; a z okresu, kiedy miała się urodzić Anna, chrzty są zindeksowane w Genetece i nie ma tam takiego.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-03-2020 - 19:37
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 29

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
Jaro_Chudzik napisał:
Tuszyn w czasach pierwszej Rzeczpospolitej leżał w woj. sieradzkim (pow. piotrkowski) - to jak najbardziej była wówczas Wielkopolska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prowincja_wielkopolska

Co innego prowincja wielkopolska, a co innego Wielkopolska:
Po ukształtowaniu się województw za Wielkopolskę uważany był obszar 2 województw: woj. poznańskiego i woj. kaliskiego (z którego w 1768 wydzielono jeszcze województwo gnieźnieńskie).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielkopolska
Jaro_Chudzik napisał:
W 1809 r. jest w Genetece w par. Tuszyn wzmiankowana Agnieszka d.d. Vilińska, jako matka urodzonej w tym roku w mieście Tuszynie Marcjanny Franciszki Gaydzickiej.

Vilińska to nie de Ville; inny czas; a z okresu, kiedy miała się urodzić Anna, chrzty są zindeksowane w Genetece i nie ma tam takiego.


Ad 1) Nie miałem na myśli Prowincji Wielkopolskiej, tylko Wielkopolskę właściwą, na którą składały się województwa: poznańskie, kaliskie (plus gnieźnieńskie), sieradzkie, łęczyckie, brzeskokujawskie i inowrocławskie. Tak stoi w podlinkowanym tekście.

Ad 2) Aktu urodzenia Anny nikt nigdzie nie znajdzie. Czy domyślasz się, dlaczego?
A nazwisko Vilińska wygląda mi na spolonizowaną formę nazwiska de Ville, dlatego o nim wspomniałem.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 21-03-2020 - 19:55
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4967
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Jaro_Chudzik napisał:
Ad 1) Nie miałem na myśli Prowincji Wielkopolskiej, tylko Wielkopolskę właściwą, na którą składały się województwa: poznańskie, kaliskie (plus gnieźnieńskie), sieradzkie, łęczyckie, brzeskokujawskie i inowrocławskie. Tak stoi w podlinkowanym tekście.

A w przypisie do tego tekstu L. Tatomir podaje: „Właściwą Wielkopolskę składały tylko dwa wjdztwa Poznańskie i Kaliskie. Wojdztwa Brzeskie kujawskie i Inowrocławskie stanowiły razem wzięte Kujawy…”.
https://books.google.pl/books?id=i9pLAA ... &q&f=false
Województwo sieradzkie było w prowincji wielkopolskiej, ale nie było traktowane jako część właściwej Wielkopolski.
Jaro_Chudzik napisał:
A nazwisko Vilińska wygląda mi na spolonizowaną formę nazwiska de Ville, dlatego o nim wspomniałem.

A mnie to nazwisko wygląda na zlatynizowane (albo błędnie przepisane) nazwisko Wiliński. Bo Wilińskich i Wileńskich było wielu w parafii tuszyńskiej.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2020 - 07:04
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 29

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
Jaro_Chudzik napisał:
Ad 1) Nie miałem na myśli Prowincji Wielkopolskiej, tylko Wielkopolskę właściwą, na którą składały się województwa: poznańskie, kaliskie (plus gnieźnieńskie), sieradzkie, łęczyckie, brzeskokujawskie i inowrocławskie. Tak stoi w podlinkowanym tekście.

A w przypisie do tego tekstu L. Tatomir podaje: „Właściwą Wielkopolskę składały tylko dwa wjdztwa Poznańskie i Kaliskie. Wojdztwa Brzeskie kujawskie i Inowrocławskie stanowiły razem wzięte Kujawy…”.
https://books.google.pl/books?id=i9pLAA ... &q&f=false
Województwo sieradzkie było w prowincji wielkopolskiej, ale nie było traktowane jako część właściwej Wielkopolski.


Dla naszego kazusu nieistotne jest, czym była Wielkopolska u genezy w średniowieczu. Ważne jest znaczenie przypisywane terminowi Wielkopolska w końcu XVIII wieku i na początku XIX wieku w przykładowym Tuszynie. Na Wikipedii przyjęto za podanym w przypisach dziele Zygmunta Glogera, że w powszechnej świadomości ("zwyczajowo") Wielkopolska była krainą równoważną takim krainom, jak Mazowsze i Prusy Królewskie i składała się z pozostałych województw, wchodzących w skład Prowincji Wielkopolskiej, w tym z województwa sieradzkiego z Tuszynem. W takim znaczeniu Z. Gloger używa terminu: Wielkopolska i nie widzę powodu, aby takie znaczenie nazwy Wielkopolska ignorować.
https://literat.ug.edu.pl/glogre/0016.htm
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2020 - 08:39
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4967
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Jaro_Chudzik napisał:
Na Wikipedii przyjęto za podanym w przypisach dziele Zygmunta Glogera, że w powszechnej świadomości ("zwyczajowo") Wielkopolska była krainą równoważną takim krainom, jak Mazowsze i Prusy Królewskie i składała się z pozostałych województw, wchodzących w skład Prowincji Wielkopolskiej, w tym z województwa sieradzkiego z Tuszynem.

Gloger używa słowa „Wielkopolska” w najszerszym znaczeniu ‘prowincja wielkopolska’. Z czego wcale nie wynika, że powszechnej świadomości na przełomie XVIII/XIX w. Warszawa i Gdańsk leżały w Wielkopolsce.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2020 - 10:02
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 29

Status: Offline
Wracając do kazusu: pierwszy świadek zeznał, że słyszał, że Anna miała się rodzić w miasteczku Tuszynie, drugi świadek zeznał, że od Anny dwukrotnie słyszał, że rodziła się w Wielkopolsce.
Urzędnik mógł uznać złożone zeznania za niesprzeczne z sobą, tylko mając wiedzę, że miasto Tuszyn leżało w Wielkopolsce, tj w Wielkopolsce rozumianej w sposób przeze wcześniej mnie wskazany. Dlatego możliwe było ustalenie w tym postępowaniu miejsca urodzenia Anny de Ville. Przecież do przyjęcia, że urodziła się ona w innej, niż Tuszyn konkretnej miejscowości brak jest jakichkolwiek podstaw w zeznaniach świadków. Jako prawnik to napisałem.

Obstawiam, że nieczytelną, pierwszą literą nazwy miejscowości urodzenia Anny nie jest litera "D", lecz pisana z ozdobnym zawijasem litera "T".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2020 - 10:09
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4967
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Jaro_Chudzik napisał:
Obstawiam, że nieczytelną, pierwszą literą nazwy miejscowości urodzenia Anny nie jest litera "D", lecz pisana z ozdobnym zawijasem litera "T".

Ja też tak uważam. Raczej trudno przypuścić, żeby urzędnik napisał w swoim podsumowaniu inną nazwę niż tę, którą podał świadek (bo niby na jakiej podstawie?).

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2020 - 10:41
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 29

Status: Offline
Cieszę się z osiągnięcia wspólnego stanowiska co do meritum problemu przedstawionego przez Aredhelaa.

Pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080918 sekund(y)