Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 03:00 niedziela, 21 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
MarsylkaOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 18:05
Sympatyk


Dołączył: 23-05-2016
Posty: 283

Status: Offline
Poszukuję przodka. Mam go w skorowidzu, ale choć przy większości są nazwiska, przy niektórych jest ,,N'' (?) - czyli że ,,nieznane'', tak?

Nr 20 Apolonia z Wojciecha i Marianny par. Sarbiewo:
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... x=867&y=19

Z czego to wynika?

Ada z Wiśniewskich
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_KaczmarekOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 19:44
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 30-11-2007
Posty: 191

Status: Offline
To jedyne dziecko tej pary ? Szukałabym urodzeń następnych dzieci tej pary .

Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MarsylkaOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 20:31
Sympatyk


Dołączył: 23-05-2016
Posty: 283

Status: Offline
Na razie tylko o tym jednym wiem. Problem w tym, że te imiona, w tym zestawieniu, są bardzo popularne w tym zestawieniu. Docelowo wiem, że Apolonia w późniejszych latach miała na panieńskie coś w stylu ,,Widu(r)ska, ale z braku nazwiska w sumariuszu nie jestem tego w stanie potwierdzić. Ale to chyba ona, bo imię, rok mniej więcej i parafia się zgadzają. Z naciskiem na ,,chyba''.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maluszyckaOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 22:13
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2009
Posty: 326

Status: Offline
Akt Łaciński jest tutaj : https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=398156 akt nr 360. Ale nie ma tam chyba nazwiska rodziców. Wieś Galemin ?

_________________
Bogusława Marczak


Ostatnio zmieniony przez maluszycka dnia 02-06-2019 - 22:19, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 22:15
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
Tutaj Irena ma rację,szukaj dalej UMZ tej rodziny. Pierwszą rzeczą,która rzuca się w oczy w tym skorowidzu,jest to,że osoby tylko sporadyczne mają nazwisko a większość jest NN.(Bardzo dziwna sytuacja).Wystarczy zweryfikować małżeństwa w tej Parafii i co się okazuje większość osób posiada nazwiska a tylko co nie które ich nie mają.Moim zdaniem ten Skorowidz jest nierzetelny.Szukaj również w pobliskich Parafiach tej pary.

Bogusławo
Albertus Auriga i Marianna a czy Auriga to nie jest przypadkiem nazwisko?

Pozdrawiam
Hanna Iwona


Ostatnio zmieniony przez Hanna_Iwona dnia 02-06-2019 - 22:26, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MarsylkaOffline
Temat postu: Sprawa nazwiska  PostWysłany: 02-06-2019 - 22:24
Sympatyk


Dołączył: 23-05-2016
Posty: 283

Status: Offline
Dziwne właśnie, bo to już dawno epoka nazwisk. U mojej Apolonii wypłynęło to nazwisko, o ile nie jest błędne, w Zawidzu, chyba, choć to nie jest najbliższa parafia. W każdym razie będę szukaćSmile Może gdzieś trafię, chociaż na razie nie widzę zbliżonego nazwiska. Czas pokażeSmile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
GZZukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 22:30
Sympatyk


Dołączył: 16-06-2018
Posty: 113

Status: Offline
Auriga to tyle co woźnica, nie musi to być dziedziczne nazwisko, tylko nazwa zajęcia.

Zofia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 22:38
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
GZZuk napisał:
Auriga to tyle co woźnica, nie musi to być dziedziczne nazwisko, tylko nazwa zajęcia.

Zofia



A ja bym jednak obstawała i szukała Adalberta/Wojciecha Auriga.Wg Geneteki.pl to jest nazwisko i wiele osób je noszące występuje w Polsce.

http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... pol&exac=1

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 22:42
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 366

Status: Offline
Ado,

Tworzenie genealogii na "chyba" lub "mniej więcej" to bardzo bardzo kiepski pomysł.
Jeżeli sprawdzisz wiek wdowy Apolonii w akcie jej drugiego ślubu to wskazaną przez siebie Apolonię córkę Wojciecha i Marianny z marszu "skasujesz" tym bardziej, że bez trudu przecież można ustalić jej nazwisko - mimo jego braku w jej akcie urodzenia. Musisz wykonać jednak samodzielnie pracę z dostępnymi w sieci metrykami z Sarbiewa eliminując "niewłaściwe a podejrzane" Apolonie - co potwierdzam jest wykonalne. Jeżeli tego dokonasz to uzyskasz od ręki odpowiedź dlaczego pierwotne nazwisko Apolonii nie jest związane z parafią Sarbiewo.

Powodzenia

Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 22:50
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
Miałam jednak rację,że to nazwisko.Ślub tej pary tzn; Wojciech Auryga (Auriga) i Marianna Adamówna Śl 20 Luty 1803r.Link:

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=398156

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 23:11
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 366

Status: Offline
Hanno Iwono,

Wskazana przez Adę "błędna" Apolonia to rocznik 1793 stąd nie jest ona córką wskazanej przez Ciebie pary, która ślubowała 10 lat później. Dodam, że Zofia ma jak najbardziej rację "z woźnicą" w przypadku Wojciecha w tej konkretnej parafii - podobnie spawy się mają z niejakim Jakubem Aurigą, który jest de facto Jakubem Jóźwiakiem.

Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
GZZukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 23:13
Sympatyk


Dołączył: 16-06-2018
Posty: 113

Status: Offline
Przykłady "nazwiska" Auriga z geneteki są z XVII- XVIII wieku. Jeśli nie jest to tylko nazwa zawodu, to używane byłoby raczej w polskiej formie Woźnica.


Zofia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 23:29
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
Do Janka i Zofii chyba lubicie komplikować nie które tematy na tym Forum.Ale nie mi jest to osądzać.Jeżeli byłby Polakiem z dziada pradziada zapewne nosił by nazwisko polskie tzn Woźnica a jeżeli nie to być może jest to zamiennik tego nazwiska.
Wg Encyklopedii proszę sobie poczytać występowanie zamienników nazwisk-

http://pl.namespedia.com/details/Auriga

Proszę sobie zamienić niemieckie nazwiska na polskie jestem ciekawa co wam wyjdzie.
Życzę miłej lektury

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
GZZukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 23:42
Sympatyk


Dołączył: 16-06-2018
Posty: 113

Status: Offline
To jest łaciński liber, zarówno imiona, jak i nazwy zawodów są tłumaczone na łacinę. Stąd Albert, a nie Wojciech, Laurenty, nie Wawrzyniec i tak dalej. Kim były osoby z sumariusza? Jeśli to chłopi, to w XVIII wieku mogą jeszcze nie używać ustalonych, dziedziczonych nazwisk.
Zofia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-06-2019 - 23:54
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 366

Status: Offline
Hanno Iwono,

Dyskutujemy o konkretnym przypadku z konkretnej parafii. Faktem jest, że Ada podała "błędną"Apolonię i tak naprawdę to czy Wojciech ojciec Apolonii (ur. 1793) miał na nazwisko Auriga nie ma dla jej poszukiwań teraz kompletnie żadnego znaczenia jak i prowadzonej dalszej dyskusji o nazwisku w wątku (bo pierwotne nazwisko "prawdziwej" Apolonii rozpoczyna się od litery W.). Jednakże ani ten w/w Wojciech ani Wojciech, podany przez Ciebie, który ślubował w roku 1803 niestety nie nosił nazwiska Auriga a była to tylko jego/ich profesja.

Pozdrawiam bez komplikacji

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.064563 sekund(y)