Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 05:29 wtorek, 19 marca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
SzczepanskyOffline
Temat postu: Prośba o pomoc - Różne daty, imiona i nazwiska w jednym  PostWysłany: 21-02-2019 - 15:05
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2019
Posty: 28
Skąd: Śląsk
Status: Offline
Witam.
Mam do Państwa dużą prośbę o pomoc i poradę

Mam problem z ustaleniem dat urodzenia i nazwisk.
Czy to te same osoby, tylko wpisane zostały inne imiona/ nazwiska?

W akcie chrztu Pawła Szczepańczyka z (1820) który urodził się w Mianocicach, Parafii Książ Wielki, jest podane że jego ojciec Jan Szczepańczyk (Wyrobnik w Mianocicach co jest istotne) ma lat 25
a jego matka Marianna z Płaczków ma 26 lat.
Rozumiem, że lata mogły być podawane na oko, albo sami nie wiedzieli ile mają lat dokładnie.




Znalazłem więc Akt ślubu Jana Szczepańczyka i Marianny zd. Płaczek
z 1818 r. (Nazwiska i miejsowości się zgadzały, więc uznałem że to ich ślub, a tym bardziej żę był on przed urodzeniem ich syna Pawła)
W tym 1818 r. czyli dwa lata wczęśniej niż urodził się ich syn. Są zapisani jako Jan lat 28 (czyli urodzony ok 1790) i Marianna z Płaczków lat 38 (ur. ok 1780) Księża Wielka

Są podane również imiona ich rodziców
od Jana - Tomasz Szczepańczyka i Elżbiety z Prętkowskich
od Marianny - Jan i Katarzyna Płaczkowa



Sprawdziłem więc tych rodziców w Geneszukaczu.
Są różne rozbieżne daty które również niektóre sprawdziłem, i niektóre imiona i nazwiska są jakby zmienione jak widać poniżej

W 1795 widnieje Jan Szczepańczyk - który zgadzałby się z datą podaną w akcie urodzenia Pawła (czyli wówczas w 1820 miał 25 lat, a urodziłby się w w tym 1975) miejsowość się zgadza, Mianocice (tylko nie wiem do czego te alegaty są) ale jest tam napisane zamiast Elżbieta Prętkowska to jakaś Wasik co mnie niepokoi. Jakby była Prętkowska to byłbym Pewny że poprostu daty urodzenia i imiona ich rodziców są pomylone.





Prosze mi powiedzieć czy ktoś miał podobny problem albo co Państwo sugerują, może jakaś podpowiedź bo sam nie wiem co o tym myśleć?
Czy to różne osoby? A Lsiąż Wielki to mała mieścinka w tamtych czasach a Mianocice to wioska obok jeszcze mniejsza.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Al_MiaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-02-2019 - 16:08
Sympatyk


Dołączył: 08-11-2013
Posty: 798

Status: Offline
Zmiana nazwiska była możliwa.

Czy analizowałeś metrykę zgonu
Elżbieta Szczepanek 1820 rok akt 95 Książ Wielki ?
/nie mam dostępu, ale widzę że indeksujący wpisał w uwagach nazwisko Jan Wasik/

Może to żona Tomasza (z domu Wasik vel Prętkowska) ?

pozdrawiam

Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SzczepanskyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-02-2019 - 18:03
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2019
Posty: 28
Skąd: Śląsk
Status: Offline
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Znalazłem ten akt zgonu o którym wspomniano i to trochę niby coś roźwietla


Pisze że zmarła w roku (1820) wieku 60 lat, Jej mąż to Tomasz Szczepanek, a jej ojciec to Jan Wasik, matka nieznana. Jedyne co wiadomo to, że została urodzona w domu pod numer 5



Znalazłem jeszcze akt zgonu (1821) męża Tomasza (komornik pod numerem 3 mieszkający) i pisze faktycznie, że
mieli Syna Jana Szczepanka (Szczepańczyk potem) lat 30 - Wiek niby lekko nie pasuje w akcie chrztu, ale wiadomo że to o tego samego człowieka chodzi , a szczególnie widać tu i w akcie chrztu Pawła
"Wyrobnik w Mianocicach"

Czyli jeśli miał lat 30 w (1821) to wychodzi że bardziej urodził się w tym 1790 niż w 1795 jak sugeruje alegata (mimo że przy Elżbiecie pisze właśnie nazwisko Wasik)




Tutaj w przepisanym akcie chrztu od Pawła (1820) , jest napisane że Jan Szczepańczyk mieszał z żoną Marianną pod numerem 11 czyli o kilka domów dalej gdzie ta Elżbieta Wasik - Szczepanek i Tomasz mieszkali



Ale dalej mi nie daje spokoju czemu tam jest ta Prętkowska właśnie. Może miała innego męza?
Co Pani/Państwo o tym sądzą?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Al_MiaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-02-2019 - 18:11
Sympatyk


Dołączył: 08-11-2013
Posty: 798

Status: Offline
No to się wyjaśniło
Smile

Teraz wypada znależć akt małżeństwa Tomasza z Elżbietą.
i się wyjaśni czy była wdową.


Jan urodził się 1790 roku syn Tomasza i Elżbiety Prętkowskiej
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... =&to_date=

Elżbieta Wasik (potem Prętkowska) ur. 27.X.1759r. akt 74 o. Jan, m. Dorota

Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SzczepanskyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-02-2019 - 19:03
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2019
Posty: 28
Skąd: Śląsk
Status: Offline
Dziękuję za odpowiedź i daty oraz wszelką pomoc.
Bardzo się cieszę z tej wiadomości Very Happy

Niestety ślubu niestety nie dane sprawdzić, bo nie ma go w bazie

Tylko najgorsze jest to, że w tym pierwszym akcie zawarcia ślubu między Janem a Marianną z Płaczków (1818) jest napisane,
że rodzice Jana to Tomasz i Elżbieta z Prętkowskich Szczepanków

Chyba że ksiądz tak pisał jak była wdową już. To już raczej nie wiadome


https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/108d922afd5eb50f
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SzczepanskyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-02-2019 - 00:23
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2019
Posty: 28
Skąd: Śląsk
Status: Offline
Nie dawało mi to spokoju i jednak coś jest pokopane chyba w księgach metrykalnych przez księży.


ktoś na stronie myheritage dodał tą osobe i tak patrzę, że ten Tomasz ma nazwisko Szczepanek, a ta Elżbieta ma Szczepańćzyk zd Prętkowska
Może to zupełnie inna osoba?
Już nie mówiąc o jednej córce którą ktoś wpisał, a nie ma w spisie.

Z tego co widziałem Jan miał Pawła i Marianne Szczepańczyków (po wyjściu za mąż Dziadek - Sroka)



Dalej zauważyłem że był jeden Jan Szczepańczyk co urodził się w w 1790
i zmarł w tym samym roku mając 10 miesiecy. Nie są to może dokładne miesiące ale wydaje mi się że ludzie w tamtych czasach aż tak nie liczyli tych lat i miesięcy.

Tak widze, że ten przełom XVIII/XIX wieku tworzy drzewa trochę Science Fiction
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
GZZukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-02-2019 - 10:27
Sympatyk


Dołączył: 16-06-2018
Posty: 95

Status: Offline
Szczepanek czy Szczepańczyk, a nawet Szczepanowski mogło byc stosowane zamiennie.
Co w tym dziwnego, że wpisano wiek dziecka 10 miesięcy? Można było nie pamiętać dokładnie, czy ma się lat 50, czy może 48, ale przy tak małym dziecku to raczej normalne, że pamięta się wiek co do miesiąca, a nawet tygodnia. Nasi przodkowie nie byli troglodytami.
Co do różnic w zapisach w księgach, ten kto prowadził zapisy, ksiądz albo organista, zapisywał to, co mu powiedziano.
Jeśłi w późniejszych metrykach (po1810) są jakieś zapisy dotyczące Prętkowskich i Wąsików, może warto je sprawdzić, może gdzieś tam się pojawi Szczepanek/ Szczepańczyk jako wuj, brat cioteczny czy inny krewny.
Zofia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.065677 sekund(y)