Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 07:18 piątek, 26 kwietnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 18:15
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Smile Pas jest jak najbardziej regulaminowy. To dziwne coś to ładownice ,
a te patyczki to właśnie bagnety, o których pisałem. Mają je przy pasach mój Dziadek, gość vis 'a vis i jeszcze drugi od prawej...

T.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 12:54
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1206
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
krzyko napisał:
(...)
W Warszawie pomniki Marszałka stały:
1. w Koszarach Huzarskich - przy ul. 29 Listopada
2. w Rembertowie – przed Centrum Wyszkolenia Piechoty
3. w Rembertowie - na terenie Zakładów Amunicyjnych „Pocisk”
4. w Wawrze – przed budynkiem „Murowanki”
5. na Pradze – przed Domem Żołnierza Polskiego, przy ul. Zygmuntowskiej
6. na terenie lotniska Okęcie
7. na terenie AWFu
(...)

pozwoliłam sobie zmienić wpis @krzyko - i ponumerować obiekty.
A tu te które znalazłam:
1. https://dobroni.pl/foto_news/77_3_x4186.jpg (strona nie działa mi, zostało tylko zdjęcie)
2. http://www.dawnyrembertow.pl/index.php/ ... Itemid=107
3. http://www.dawnyrembertow.pl/index.php/ ... Itemid=142
4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_J% ... o_w_Wawrze
5. https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83799 ... 1bc203b51/
6. https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/83803 ... 1bc203b51/
7.

W lokalizacji 7. nie znalazłam jak wyglądał oryginalny pomnik, ale źródła podają, że pomnik postawiono w 1935 r. po śmierci Marszałka i po nadaniu szkole imienia J. Piłsudskiego.


Podsumowanie: skoro wiadomo o pomniku w zamkniętych koszarach 1. - to czy nie byłoby logiczne, że źródło podałoby też inne lokalizacje w koszarach ? Tym bardziej, że z koszar na Jagiellońskiej do (5.) na ul. Zygmuntowską to naprawdę blisko.
(7.) wprawdzie nie znalazłam - ale chyba nie bardzo pasuje. Zarówno jeśli chodzi o rok, ten medalion (który zwraca uwagę na Brygadę, a tu raczej chodziło o czczenie tylko osoby dopiero co zmarłego MJP), napis (bardzo wojskowy), no i teren uczelni (na którym przebywali studenci płci obojga, a nie jakieś oddziały wojskowe).
Oczywiście mógł być jeszcze jakiś pomnik, o którym nigdy literatura nie wspomniała... ale... czy to możliwe ? to nawet nie było 100 lat temu, sporo jest dokumentacji foto z tamtego okresu i wspomnień osób, które żyły w tamtych czasach. Dokumentacja "wspomnieniowa" wprawdzie była sporządzana w wrogim Piłsudskiemu ustroju... (czytałam kiedyś wspomnienia aktora A.Fertnera, który opisywał m.in. życie artystów warszawskich w 20-leciu i... słowem nie wspomniał o Piłsudskim, choć to co miał powiedzieć to powiedział - ale bardzo na okrągło.. No, ale on wydał wspomnienia w latach 50-tych).

Szczerze mówiąc jestem w kropce.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 14:05
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
7. http://warszawa.wikia.com/wiki/Pomnik_J ... _Bielanach
Też nie ten Sad

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 14:18
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 278

Status: Offline
Skoro tak bardzo upierasz się,że to była Warszawa,że była warta przy pomniku to może wcale nie chodzi o tereny wojskowe.Może zacznij szukać na Cmentarzach Legionistów może tam gdzieś powstał taki Pomnik-Obelisk poświęcony właśnie im.

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 16:02
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1206
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Cmentarz !
Motto na pomniku bardzo pasuje do cmentarza, a także to, że tak ciemno i że ewentualny kapelan na zdjęciu. To nawet nie musi być Warszawa - zostali wysłani na jakieś obchody i jak wyjeżdżali to jeszcze cyknęli focie.


Odznaka pamiątkowa 1 Brygady Legionów "Za wierną służbę"

A dlaczego na pomniku jest medalion akurat 1 brygady ? Może takie uszczegółowienie to nie przypadek ?

Muzeum Wojska Polskiego napisał:
Odznakę mieli prawo nosić zarówno oficerowie jak i szeregowcy 1 Brygady, którzy w jej szeregach przez rok byli na froncie, ale także pracownicy byłego biura wywiadowczego, oficerowie i żołnierze, którzy w 1 Brygadzie służyli mniej niż rok, ale dalszą służbę pełnili nienagannie w innych jednostkach w polu oraz członkowie organizacji strzeleckich w Królestwie.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 16:48
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 278

Status: Offline
Bea pewnie,że tak.Medalion właśnie 1 brygady wszędzie występuje na obeliskach związanych z poległymi legionistami i miejscem ich pochówku.Tak było w przypadku gdzie podałam linka do Olkusza -Bydlin gdzie w czasie walk zginęło 46 legionistów w tym przyrodni brat Ignacego Paderewskiego.To samo na obelisku w Lubartowie na Cmentarzu również jest medalion 1 brygady.Dlatego jestem pewna,że chodzi o cmentarz tylko gdzie?i wcale nie musi to być Warszawa.

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mgiersOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 18:12
Sympatyk


Dołączył: 11-04-2009
Posty: 227

Status: Offline
Przyznam się, że ta zagadka mnie też wciągnęła.
Beata, zaproponowałaś:
ŻOŁNIERZ UMIERA DLA INNYCH,
___________NIGDY DLA SIEBIE.
Chyba jest tam jednak inny napis.
https://drive.google.com/open?id=1jMf1kMbey4diTYLrq4HSlpKMomOOP-UF
zwróć uwagę, że dolna linijka napisu musi być trochę dłuższa niż to co proponujesz. Końcówki obydwu linii tekstu kończą się za szarfą, w dolnej lini musi być więcej liter.

Zwróćcie jeszcze uwagę na cienie. Na pewno do zrobienia zdjęcia użyto dużego, zewnętrznego źródła światła, które było po prawej stronie, dość nisko. Świadczy o tym cień rzucany na obelisk przez żołnierza stojącego na górze po prawej stronie. Pierwsza myśl, że to światło reflektora samochodu, ale wtedy byłyby dwa cienie. No i chyba samochodem nie wjechaliby na cmentarz, no chyba że to jednak nie cmentarz. A mocna lampa potrzebowała źródła zasilania.

Dobra, teraz zauważyłem drugi cień (cienie rzucane przez buty żołnierzy po prawej i lewej stronie), a więc może jednak samochód..
prawdopodobnie fotografujący stał pośrodku świateł:
https://drive.google.com/open?id=1RQ18SLCJYr9CJQfnDorZuS6BysLDR68z
Światło raczej nie pochodzi od lamp na stałe oświetlających obelisk, bo wtedy z pewnością popiersie byłoby oświetlone, a na zdjęciu wyraźnie jest w cieniu.

_________________
pozdrawiam Maciej
Retuszuję zdjęcia powyżej 300dpi !!!
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 18:47
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1206
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
mgiers napisał:
(...) Chyba jest tam jednak inny napis. (...)

Ja się nie upieram przy swoim. Tym bardziej, że od samego początku jako pierwszą literę widziałam "W". I niestety nadal tak widzę.
Ale tylko to mi podpasowało... Może jeszcze ktoś na to świeżym okiem spojrzy. Ale ja muszę zrobić sobie przerwę, bo już zaczynam gonić własny ogon...

Wojskowa kwatera pierwszej
brygady Piłsudskiego





Irytujące Taka burza mózgów i nadal nie wiele wiemy.



edit
oni nie musieli być na "obchodach" święta - tylko np. na pogrzebie...

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 19:31
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Jak dla mnie to światło lampy błyskowej. Były takie przed wojną, choćby magnezjowe. Cienie są rzucone symetrycznie względem fotografującego od środka - źródło światła jest tam gdzie obiektyw. Samochód daje podwójne cienie, bo stożki reflektorów się przecinają. Może to zdjęcie zostało zrobione do kroniki kompanii, a dziadek miał odbitkę, bo był tam pisarzem?

Jeśli to sierpień '36 to być może kwiaty są z okazji Święta Żołnierza, Święta Wojska Polskiego - obchodzili je wtedy tak jak teraz 15 sierpnia...

T.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mgiersOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 20:07
Sympatyk


Dołączył: 11-04-2009
Posty: 227

Status: Offline
T (kimkolwiek jesteś ) Cienie nie są symetryczne!!! Wyraźnie to zaznaczyłem na fotografii. Schodzą się do środka względem fotografującego. Gdyby światło pochodziło od flesza widziałbyś cień rzucany tylko z jednej strony od przeszkody, lub cienie rozchodziłyby na zewnątrz względem fotografującego, a na tej fotografii cienie schodzą się do środka!
Źródło światła jest stosunkowo nisko, nad ziemią, bo pozioma część "schodów" jest w cieniu.

_________________
pozdrawiam Maciej
Retuszuję zdjęcia powyżej 300dpi !!!
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 20:52
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1206
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Tomasz - bo cię admin zaraz pogoni Wink
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... 5276#75276

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2019 - 21:33
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Beata, znów dzięki!

Ok. Poddaję się Wink nie widziałem zdjęcia z analizą oświetlenia. „T” to ja – sprawca całego zamieszania z dziadkiem przy niewiadomym pomniku – Tomasz.

W opracowaniu p. Jolanty Załęczny znalazłem listę pomników Marszałka w okolicach Warszawy http://mazowsze.hist.pl/17/Rocznik_Mazo ... 012/36842/
str. 27

Legionowo - http://muzeum.legionowo.pl/zabytki/pomn ... sudskiego/
Wawer - http://www.ciekawywawer.pl/listing/pomn ... sudskiego/
Otwock - https://otwock-history-foto.flog.pl/wpi ... ckim-parku
Modlin - https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/foto/ods ... -1928-roku

Wiązowna - ?

i... he, he „pod latarnią najciemniej”.... SULEJÓWEK. Czy ktokolwiek wie jak wyglądał przedwojenny pomnik Marszałka Piłsudskiego w Sulejówku?

EDIT: Przeszperałem wszystkie albumy i inne takie i znalazłem drugie zdjęcie tego pomnika. Ktoś schował je do koperty z innymi, widać uznał za nieciekawe, bo nie widać na nim zbyt wyraźnie Dziadka (to ten po lewej z tyłu). Tutaj wyraźnie widać, że to warta honorowa: żołnierze w ekwipunku i pod bronią. Czyli jakieś obchody (stawiam na 15 sierpnia)... Pierwsze zdjęcie było wykonane już po zluzowaniu warty.

No i moim zdaniem to ewidentnie pomnik Piłsudskiego, nie legionistów, albo kogoś innego.

https://images90.fotosik.pl/121/ab7ed0277cf62099.jpg

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-02-2019 - 00:23
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 278

Status: Offline
No tak zdjęcia już są dwa a lokalizacji pomnika jak nie ma tak niema i nadal zgaduj zgadula.


Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 11-02-2019 - 20:30
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1206
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
A ja dziś jestem na: nie

To nie pomnik Piłsudskiego, tylko 1 Brygady. Byłam na wielu cmentarzach wojennych, ale nigdzie nie widziałam takiego medalionu. Dlaczego ? A bo na cmentarzach, na których akurat ja byłam, dziękowano żołnierzom, obrońcom... - ogólnie lub szczegółowo (1920, 1939, czy np. Armii Modlin). Ten medalion (taki, a nie inny) sugeruje, że miejsce związane jest właśnie z 1 Brygadą. Może cmentarz jej żołnierzy ? Może obelisk znajduje się na szlaku bojowym tejże ?
Piłsudski jest ważny na tym pomniku, ale w kontekście tejże Brygady (a nie Naczelnika Państwa, czy zwycięskiego dowódcy z wojny 1920 roku) - tu chodzi konkretnie o odzyskanie niepodległości i I-szą wojnę światową. A dokładnie tą I Brygadę.

To nie Warszawa. W Warszawie pomnik nie byłby 1 Brygady, tylko żołnierzom walczącym w bitwie warszawskiej... To moje osobiste, może trochę emocjonalne spostrzeżenie.

To sierpień ? Nie wydaje mi się. Jest ciemno. Żeby w sierpniu taka ciemnica była, to musi być już po 22:00. I do wtedy warty miały być ? Zdjęcie po zluzowaniu warty sugeruje, że panowie kończą wartę w tym dniu. I co stali akurat do 22:00 ? Obchody są raczej rano, po 15-tej to już w zasadzie jest po wszystkim. Teraz ludzie kładą się późno spać (np. ja), ale kiedyś wstawali raniutko, ale też kładli się wcześniej. Warta do 22:00 nie ma sensu (skoro nie jest całą dobę). Wcześniej zwróciłam na to uwagę, ale pomyślałam sobie, że może za pomnikiem jest budynek i dlatego zdjęcie tak wyszło. Ale na drugim zdjęciu widać światła w oddali. Więc za pomnikiem jest przestrzeń. Albo otwarta typu poligon/koszary - albo np. zadrzewiona typu leśny cmentarz.
A może to bardziej 11 listopada ? (albo jakieś święto pułkowe - w dziennikach rozkazów min. spraw wojskowych wspominają o jakiś świętach pułkowych, w kontekście ewentualnych zmian daty obchodzenia tych świąt).
W każdym razie jesień bardziej do mnie przemawia tymi ciemnościami. Godzina 18. i już ciemno. Czyli mieli stać aż wszyscy nie rozejdą się na kolację... Kiedy dają kolację w koszarach ? Wink

Z kolejnych dywagacji nad napisem:
Jeszcze Polska nie zginęła
............kiedy my żyjemy

Ta drugie zdjęcie wydaje się być wyraźniejsze. Nie wiem czy fotosik nie zmniejszył rozmiaru skanu.





No i tak... Question to gdzie to jest ?

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-02-2019 - 00:34
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Wartę zluzowali o północy - tak jak kończył się konkretny dzień. Tak myślę...
Dlaczego upieram się przy sierpniu?
Bo Dziadzio był we woju w konkretnych terminach. Pisałem o tym wcześniej...
Daty są z książeczki wojskowej, raczej niczego nie pominięto.
Jeśli miałby to być listopad, albo marzec, to zdjęcie musiało by być z lat 1928-29. Później Dziadek był na ćwiczeniach lipiec - sierpień. Dlatego też próbuję datować zdjęcie na podstawie mundurów, wyposażenia ale, ...

Co do upamiętnianych. Pomniki poświęcone Legionistom również miały swój kanon. Zdarzały się odstępstwa ale, ...

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place ... 20-r-.html
https://fotopolska.eu/Pomnik_legionisto ... ialobrzegi
https://fotopolska.eu/Czarkowy/b84224,P ... 17251-foto
https://z-ne.pl/s,doc,22145,1,1506,pomn ... istow.html
http://www.jpilsudski.org/artykuly-hist ... egionistom

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Cz ... ion%C3%B3w
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Cz ... onowej.jpg

http://aloszak-szerokitrakt.blogspot.co ... rsz-i.html
http://www.bbc.mbp.org.pl/dlibra/docmet ... ublication
https://kuriergalicyjski.com/historia/u ... pasiecznej

... ale na żadnym z nich nie ma podobizny Marszałka.
Przypominam przywoływany już pomnik Piłsudskiego z Częstochowy. Tam odznaka Legionowa była umieszczona na cokole. Tak jak na moich zdjęciach.

http://czestochowa.wyborcza.pl/czestoch ... -tego.html

Dlatego może nie: upieram się, że to pomnik J. Piłsudskiego ale, uważam, że są solidne podstawy by go tak traktować...

Co do reszty wniosków - sprawa jest otwarta. Nie wiem co to za pomnik i gdzie się znajdował... Nie przypuszczałem, że może być aż tak zagadkowy Smile Teraz coraz bardziej jestem przekonany, że to nie teren garnizonu i najprawdopodobniej nie Warszawa.
Jest jeszcze na świecie jedna osoba, która może wiedzieć gdzie to było - moja ciotka. Tyle, że z różnych względów nie rozmawiałem z nią od lat 30... Może spróbuję

Skan jest w rozdzielczości 9600 dpi. Zdjęcia są naprawdę niewielkie: 6 x 8 cm

P.S.

Tak czy inaczej, warto sprawdzić jak wyglądał pomnik Marszałka w Sulejówku. Ten pierwszy pomnik z przed wojny... Coś czuję, że historia płata nam figla Wink

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.076475 sekund(y)