Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 20:31 czwartek, 18 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
ObidkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 16:53
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 08-01-2017
Posty: 135
Skąd: mazowieckie
Status: Offline
Owszem, wygląda jakby miał okulary. Mam podejrzenie, że to może być nie Pisudski, a Romuald Traugutt. W 1934 roku Piłsudski żył, więc na pomnik trochę za wcześnie. Natomiast legenda Traugutta była mocno związana z Legionami i w 1934 - w 70 rocznicę jego śmierci, a zarazem 20 powstania legionów czczono również jego.
Taki urywek z pewnego opracowania:
"I wojna światowa przyniosła Polakom dwie daty ważne dla ówczesnych,
a zarazem intensyfikujące Trauguttową legendę. Rankiem 6 sierpnia 1914 r.,
niemal dokładnie w 50. rocznicę stracenia Traugutta, Piłsudski wyruszył z podkrakowskich Oleandrów na czele niewielkiej, liczącej 163 strzelców (ponowna zbieżność - oddział Traugutta liczył na ogół około dwustu ludzi), "pierwszej kadrowej"
Dla współczesnych ta data zyskała wymiar symbolu, znaku sprawiedliwości dziejowej, a nawet stała się sygnałem obecności Boga w historii."
I tak dalej o tym, że Traugutt był patronem Piłsudskiego i Legionów.
http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1986/5.pdf

Ale nie zmienia to faktu, że nie wiadomo, gdzie ten pomnik był.

Baśka

_________________
Nazwiska w kręgu zainteresowań: Obidzińscy, Rutkowscy, Goździewscy, Trętowscy, Ponikiewscy, Szczepkowscy, Gutowscy. Miejsca: okolice Ciechanowa i Różana.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 16:55
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18345
Skąd: Warszawa
Status: Offline
o i to jest b. dobry pomysł!
Kraszewski przesadą był, ale Traugutt dobrze się wpasowuje..i bardziej podobny :) (nawet jeśli to 36 nie 34, tzn nawet pomijając rozważania o pomnikach za życia Piłsudskiego)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 19:32
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
No, nie.
Traugutta nie przedstawiano przepasanego szarfą i przy orderach.



To popiersie jest wręcz w kanonie przedstawienia Marszałka.

https://www.google.com/search?client=fi ... V26GJruM7k

Jak dla mnie to na pewno Józef Piłsudski.

T

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wojciechowska_EwkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 20:20
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-04-2013
Posty: 436

Status: Offline
Witam,
Mam zdjęcie z około 1936 roku pomnika Traugutta w Ciechocinku

https://www.dropbox.com/s/gm21m8mm43k8x ... a.jpg?dl=0

Twarz wydaje się inna,
ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Barbara_DomagałaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 20:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 07-02-2013
Posty: 95

Status: Offline
No właśnie mnie też ten facet nie przypomina Piłsudskiego. Wszystkie odwzorowania wyraźnie zaznaczają linię brwi, bardzo poziomą i mocno zarysowaną, a tutaj oczy wręcz okrągłe. Poza tym wygląda jakby miał brodę. Wg mnie szalenie podobny do Norwida. Z kontekstu jednak trudno zaprzeczać, że powinien to być Piłsudski - Legiony, palmy, żołnierze.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 21:00
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1260
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)


Piłsudskiego przedstawiano bardzo różnie.
Moim zdaniem Tomasz ewidentnie udowodnił, że to jednak Piłsudski
- w wersji z szarfą i kieszonką, a po drugiej medale - czyli jak na zdjęciu z rzeźbiarzem. Oczywiście 100% identyczny będzie tylko ten od tego samego rzeźbiarza...

edit
a aparat fotograficzny (f-my Kodak) przed "gwiazdką" 1928 r. kosztował 70zł.Wink Więc może ktoś z panów wojskowych cygnął zdjęcie - stąd ta ciemna pora... Zastanawia mnie jednak... jeśli to sierpień (a nie wiem czy to są mundury letnie), to ciemno robi się dopiero po 21-szej. Z drugiej strony kwiaty pod pomnikiem... to chyba jednak jakieś obchody..

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 21:20
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Dzięki Beata.
Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że światło na zdjęciu pada od dołu.
Wyciąga wtedy zupełnie inne szczegóły niż wtedy, kiedy pada od góry jak za dnia.

T.

EDIT:

Właściwie wszyscy żołnierze mają na sobie mundur wz.19 - pięć guzików, bluzy bez kieszeni na piersiach, skośne kieszenie na boku oraz rogatywki wz.19.


Ostatnio zmieniony przez HenningT dnia 08-02-2019 - 21:53, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 21:52
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1260
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
ŻOŁNIERZ UMIERA DLA INNYCH,
___________NIGDY DLA SIEBIE.


to od samego początku było oczywiste... ehhh...
nadal widzę na początku W - ale to z całą pewnością Ż z szeryfami

No, to GDZIE to stało ?! Shocked


edit:
znalazłam opracowanie o pomnikach Piłsudskiego: http://www.mhki.kielce.eu/zawartosc/joz ... spolitej-0 i są daty ich powstania... (sporo przed 35')
oczywiście "tego" (identycznego) nie ma, ale jest kilka podobnych (najbardziej ten z częstochowskich koszarów, odsłonięty w 1934 r. - choć ja do tej daty bym się nie przywiązywała w kontekście omawianego "zdjęcia z dziadkiem")

BTW po śmierci Marszałka została wykonana maska pośmiertna. I właśnie w Kielcach obecnie się ona znajduje (pałac biskupów krakowskich)

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-02-2019 - 23:32
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
Na Białorusi w Wilejce 1938r został odsłonięty Obelisk bardzo przypominający ten z fotografii.Jest to w lesie i stąd te egipskie ciemności.Ten obelisk został zniszczony.Informacja w tym linku.Może to ten sam???Sami porównajcie.

http://pilsudczycy.blogspot.com/2017/11 ... akowi.html

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 00:10
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Białoruś odpada. Za późno. Dziadek ostatni raz przed '39 miał na sobie mundur w sierpniu '36.

Nadal myślę, że to na terenie ćwiczebnym jednostki Dziadka w Warszawie przy Jagiellońskiej 52.
Piechota z Warszawy ćwiczyła w Rembertowie lub Modlinie, a tam wiemy jak wyglądały pomniki Piłsudskiego...

T.

EDIT: W necie nie znalazłem żadnych informacji odnośnie tego adresu przed wojną. Teraz stoją tam monumentalne socrealistyczne budynki, tworzące otoczenie Pl. Hallera.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Hanna_IwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 00:45
Sympatyk


Dołączył: 07-12-2011
Posty: 307

Status: Offline
Może to jest delegacja wysłana do Wilejki na uroczyste odsłonięcie obelisku stąd ten wieniec ja mam takie wrażenie.Dla mnie te dwa zdjęcia są bardzo podobne. Mógł ćwiczyć w Jednostce w Warszawie nikt tego nie neguje .Wygląda to jak uroczysta delegacja.Ja nie jestem ekspertem od wojska ale 12 wojskowych na warcie i to jeszcze jak piszesz w Jednostce mało prawdopodobny scenariusz.Co do daty cóż czasami nasza pamięć jest zawodna.Może jednak był w wojsku w 1938r.Nie wiem.Co do samego zdjęcia i scenerii niech wypowiedzą się inny.Może komuś uda się dotrzeć do Kuriera Wileńskiego z 1938r Nr 316 może tam to zdjęcie będzie bardziej jaśniejsze.oraz uda się wykluczyć lub potwierdzić tożsamość Obelisku.
Acha nie wiem czy zwróciłeś uwagę na twojej fotografii w Medalionie brakuje metalowych części wraz z orłem.Zostały tylko po nich ślady.
Życzę rychłego rozwiązania zagadki z Dziadkiem.

Pozdrawiam
Hanna Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 11:38
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1260
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
HenningT napisał:
(...) Właściwie wszyscy żołnierze mają na sobie mundur wz.19 - pięć guzików, bluzy bez kieszeni na piersiach, skośne kieszenie na boku oraz rogatywki wz.19.


No i o czym to świadczy ? zima ? lato ? rok ?

krzyko napisał:
(...)
W Warszawie pomniki Marszałka stały:
1. w Koszarach Huzarskich - przy ul. 29 Listopada
2. w Rembertowie – przed Centrum Wyszkolenia Piechoty
3. w Rembertowie - na terenie Zakładów Amunicyjnych „Pocisk”
4. w Wawrze – przed budynkiem „Murowanki”
5. na Pradze – przed Domem Żołnierza Polskiego, przy ul. Zygmuntowskiej
6. na terenie lotniska Okęcie
7. na terenie AWFu
(...)

a te wszystkie już wyeliminowane ?
pozwoliłam sobie zmienić wpis @krzyko - i ponumerować obiekty.

Bo w zasadzie nie ma przesłanek, że w koszarach na Jagiellońskiej był w ogóle jakiś pomnik Piłsudskiego.
Natomiast co do samego adresu, to pewnie to adres jakiegoś biura administracyjnego (np. do korespondencji) - same koszary były znacznie rozleglejsze. Wcześniej były to koszary rosyjskie. Jest to spory teren za ZOO - patrząc od strony Wisły. Za ZOO jest właśnie ul. Jagiellońska (kiedyś Petersburska), a za nią koszary.
Obszar koszarów jest zaznaczony na mapach (oczywiście tych sprzed wojny). Zaznaczony jest też obszar koszarów na Ujazdowie (czyli tych 1. Husarskich - w okolicach Łazienek) - tam chyba nie wiemy jak wyglądał pomnik...

a gdyby... Siedzą na Pradze koło ZOO i pojechali do koszar w Ujazdowie... Pytam bo nie wiem. Czy do koszar prywatnie, np. w niedzielę, mogli sobie ot tak wejść, żeby zrobić sobie zdjęcie przy pomniku (obszar zamknięty, ale oni są w mundurach) ?? I czy służbowo - pojechali by bez broni ? A jakby z bronią, to czy z jakiś przyczyn mogli/musieli ją zdać na terenie zamkniętych koszar ?

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 11:43
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18345
Skąd: Warszawa
Status: Offline
były jeszcze nieodległe budynki wykorzystywane przez RKU Warszawa III..nie wiem czy i w 36 też
takie mniej oficjalne i mniej wojskowe miejsce

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 14:36
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Mundur wz.19 może sugerować rok. Reforma umundurowania miała miejsce w latach 1935-1937. Czyli, że zdjęcie może ale, nie musi pochodzić z 1934 roku. Ten typ munduru był w użyciu aż do wybuchu wojny...
Kurtki są raczej letnie - materiał wygląda na dość cienki, nie na grubą wełnę.
Panowie mają na głowach rogatywki garnizonowe, co sugeruje ubiór garnizonowy stosowany na paradach, rewiach, na przeglądach, na wartach honorowych oraz przy pełnieniu służby garnizonowej i na specjalny rozkaz.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mundur_Wo ... iego_II_RP
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mundur_ga ... y_wz._1919
https://www.szarmant.pl/mundur-wojskowy-ii-rp

Zastanawia mnie długość i kształt bagnetów... Wszystko wskazuje na Bagnet Lebel wz.1886

http://www.weu1918-1939.pl/bagnet-lebel-wz-1886/

Niestety nie przyda się to do datowania zdjęcia...

T

EDIT: Nie mogę rozpoznać kurtki gościa pierwszego z lewej od pomnika. Wygląda jak wz. 36 ale ma tylko 6 guzików (wz.36 i późniejsze miały 7)...
Najbardziej przypomina oficerską kurtkę wz.27... Może to oficer, albo podoficer? I jeszcze coś białego pod szyją... Kapelan? Wtedy mógłby mieć kurtkę oficerską wz.27 bez dystynkcji?

Jeśli to kurtka wz.36, to zdjęcie jest z 36 roku.

T
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2019 - 17:55
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1260
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
W temacie mundurów to niestety jestem gapa. Dopiero teraz widzę, że tej jeden przy pomniku ma inny mundur (te kieszonki górne). Faktycznie nie ma stójki jak pozostali. A czy te białe pod szyją, to faktycznie koloratka ? czy tylko światło się tak odbija ? nie wiem
Moim zdaniem, panowie mają krótkie buty (tzn. to nie jest długa cholewka) - co jak rozumiem potwierdza na 100%, że zdjęcie wykonano przez 1937 (kiedy to zlikwidowano owijacze i dano długie spodnie) ? (czy nie koniecznie ? bo mówisz, że wz.19 utrzymał się do 1939, mimo reformy w 35-37' ?)

Jak rozumiem najbardziej prawdopodobne teraz jest, że zdjęcie wykonano w 1936, w okresie raczej ciepłym.

Ten po drugiej stronie niż dziadek, najbliżej fotografa, ma jakiś dziwny pas, a w rękach dwa patyczki... (?) Kieruje ruchem ? gra na bębenku ?

Zapodaj może zdjęcie w temacie rozpoznawania mundurów, bo im więcej oczu - tym lepiej.


Gdzie poinformowano o odsłonięciu takiego pomnika ? bo szukam i szukam... i nic nie znalazłam. Ani Kurjer Warszawski, ani informacje archidiecezjalne ... (pomyślałam, że może biskup poświęcił i o tym wspomniano). Wojskowa "Bellona" też widzę zajmowała się sprawami poważnymi, a nie pomnikami. Odsłonili pomnik i nigdzie o tym nie napisano ?? no nie wierzę.. Wink

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.073086 sekund(y)