Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 03:28 wtorek, 23 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
HenningTOffline
Temat postu: Czy ktoś może zidentyfikować ten posąg?  PostWysłany: 05-02-2019 - 18:25
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Szanowni,

ja w temacie: Co to za monument?

https://images89.fotosik.pl/118/736ec8451e5600f4.jpg

Może ktoś kojarzy, albo ma zdjęcie za dnia?
Wydaje mi się, że może Marszałek...?

Zdjęcie zrobione ok. 1928 - 1932 roku, chyba w Warszawie - Dziadek (bo to on jest na zdjęciu pierwszy po lewej)
służył w 1 Batalionie Administracyjnym w Warszawie, wiem tyle, że przy tym pomniku mieli wartę...

Z góry dziękuję
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
krzykoOffline
Temat postu: Czy ktoś może zidentyfikować ten posąg?  PostWysłany: 05-02-2019 - 19:43
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 04-04-2009
Posty: 122

Status: Offline
Nie ma wątpliwości, że to pomnik Piłsudskiego. Na cokole widoczny jest nawet medalion z odznaką 1 Brygady Legionów Polskich.
Jednak żaden z warszawskich monumentów nie wydaje się pasować do powyższego widoku. Może to gdzieś pod Warszawą.

Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 05-02-2019 - 21:34
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1265
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Piłsudskiemu stawiano pomniki już za życia ? ehhh..

edit:
W Warszawie w latach 30-tych XX wieku postawiono pomnik Piłsudskiego w formie popiersia na terenie dzisiejszej AWF. Nie wiem jak wówczas wyglądał ten pomnik.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 11:31
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Dzięki...
Tak też myślałem, że to popiersie Piłsudskiego...
Pewno nie w Warszawie ale... Może jednak na terenie jednostki? Trochę wygląda "garnizonowo"...
Sęk w tym, że nigdzie nie mogę znaleźć informacji o 1 Batalionie Administracyjnym... Gdzie stacjonował w Warszawie?
Co to za jedni?
Sam pomnik pewno nie przetrwał WWII i późniejszych czasów. Myślę, że jedynie w materiałach archiwalnych się może gdzieś zachował...

T

EDIT: To raczej nie AWF Sad Dziadek pełnił służbę zanim zbudowano ośrodek i ew. pomnik.

T
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 12:25
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1265
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
ja tam Piłsudskiego nie widzę - tylko gościa z wąsami. To może być Sobieski albo ktokolwiek inny... ale ja się nie znam.

Jeśli chodzi o garnizony około warszawskie to przede wszystkim Rembertów (ale tam jest w googlu zdjęcie pomnika Piłsudskiego - i jest inny), ewentualnie Twierdza Modlin. Był jeszcze garnizon Jabłonna (Legionowo - Zegrze).

Nic specjalnie mi nie pasuje.

W każdym twoje zdjęcie być może jest jedyne w swoim rodzaju !

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
krzykoOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 14:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 04-04-2009
Posty: 122

Status: Offline
Jest możliwość, że powyższy monument Piłsudskiego, stał na jakimś zamkniętym terenie w Warszawie lub poza nią. Przeszukuje od wczoraj dostępne w sieci zdjęcia z całego kraju, ale póki co, nic nie pasuje.
W Warszawie pomniki Marszałka stały:
- w Koszarach Huzarskich - przy ul. 29 Listopada
- w Rembertowie – przed Centrum Wyszkolenia Piechoty
- w Rembertowie - na terenie Zakładów Amunicyjnych „Pocisk”
- w Wawrze – przed budynkiem „Murowanki”
- na Pradze – przed Domem Żołnierza Polskiego, przy ul. Zygmuntowskiej
- na terenie lotniska Okęcie
- na terenie AWFu

Żaden z nich nie pasuje do tego ze zdjęcia. Nie wiem nic o innych warszawskich pomnikach.

Co do 1. Batalionu Administracyjnego, to znalazłem tylko informację, że miał swój plac ćwiczeń na Pradze, przy ul. Jagiellońskiej https://polona.pl/item/polska-zbrojna-p ... racyjny%22

Można jeszcze dodać, że Wojskowe Biuro Historyczne, posiada zespół dotyczący tegoż batalionu https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanydetale_zespol/1593/

Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 15:23
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Dziękuję bardzo!

taki monument mógł być właściwie wszędzie... Może w CAW czegoś się dowiem o jednostce Dziadka i
późniejszym szklaku bojowym w '39, to może i zidentyfikuję pomnik.

Tomasz

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 15:32
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1265
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Pomnikomania Piłsudskiego chyba wystrzeliła dopiero po śmierci marszałka - wcześniej była portretomania, choć i ta gwałtownie przyśpieszyła po 1935.
A tu mowa o 1928-32, więc sporo wcześniej - i chyba tych pomników aż tyle wtedy nie było.

Czy jest możliwe, że zdjęcie wykonano jednak po 1935 ?
Czy możliwe, że mimo że dziadek pilnował jakiegoś pomnika - to nie jest pomnik ze zdjęcia ? Bo mogli gdzieś pojechać i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie... Z okazji jakiś obchodów na ten przykład.
Czy dałoby się odczytać napis na pomniku ? (np. z oryginału zdjęcia)

Strasznie ciemne te zdjęcie.. a w nocy chyba wówczas nie robili fotografii... Nie widać co jest w tle.

P.S.
Właśnie dlatego, że nic nie pasuje - te zdjęcie może być zupełnym unikatem. Może zeskanujesz w lepszej rozdzielczości i zamieścisz np. na: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/ ... podleglej/

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 20:23
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
Ok. Zamieszczę.

Zdjęcie jest zrobione w nocy, oryginał jest ciut jaśniejszy, ale równie niewyraźny. To jest małe zdjęcie.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/bb8f952f47c5919e

W Częstochowie odkryto bardzo podobny medalion do tego ze zdjęcia ale to nie ten. Za to "tręd" identyczny...

http://czestochowa.wyborcza.pl/czestoch ... -tego.html

Dziadek odbywał służbę od 01-03-1928 do 20-12-1929, a potem
08-1932 cztery tygodnie
07-1934 sześć tygodni
08-1936 cztery tygodnie ćwiczeń.

Rzeczywiście czas zrobienia fotografii nieco się rozciąga 1928-36...
Może faktycznie zrobili to zdjęcie gdzieś na ćwiczeniach w jakimś garnizonie...

Tomasz

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 06-02-2019 - 22:15
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1265
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Podzielę się jeszcze jednym spostrzeżeniem. Nie wiem czy trafnym...
Wydaje mi się, że napisy na pomnikach zazwyczaj wyglądają tak:
Kod:
coś-tam coś-tam coś-tam
coś-tam coś-tam
                        podpisani


czyli do lewej oba wiersze są zrównane
a popis (np. "Polacy" czy "Warszawa 1936") jest odsunięty do prawej,
tu jest odwrotnie, ergo - zdjęcie jest odbiciem lustrzanym
Jak myślicie ?

Są tu na forum specjaliści od odszyfrowywania liter - może im się uda odczytać napis.
Ostatnie słowo w drugim wierszu to chyba "TOBIE"
na ostatnie słowo w pierwszym rzędzie też mam typ, ale nie będę na razie sugerować

niestety google nie pomaga Evil or Very Mad

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AquilaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-02-2019 - 00:56
Sympatyk


Dołączył: 16-01-2018
Posty: 78

Status: Offline
Zdjęcie nie jest lustrzane - guziki na mundurach są po właściwej stronie.

Nie potrafię wyciągnąć z tego nic więcej, ale może to komuś pomoże:

BÓG ???? MĘSTWA OW?????
NIGDY OW???

albo w drugiej linijce

WTEDY OW???






_________________
Mirek Bal, ale również Bąbardowicz, Pilch, Kowalczyk, Ojrzyński, Truszczyński, Rogala, Kamiński, Sawicki, Liszkiewicz, Janiszewski, Dzierżanowski, Kazienko, Podgórniak i wielu, wielu innych nazwisk...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-02-2019 - 11:37
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
w trzeciej linijce jest chyba "????1934"

T

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Karbowska_MariannaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-02-2019 - 13:35
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 127

Status: Offline
Pierwsze słowo to... RODAKOWI ?

_________________
pozdrawiam Marianna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
krzykoOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-02-2019 - 14:19
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 04-04-2009
Posty: 122

Status: Offline
Data 1934 i medalion z odznaką, o którym pisałem wcześniej, wskazywałyby że pomnik postawiono w XX rocznicę wymarszu I Kompanii Kadrowej z Oleandrów. W tym roku powstało dużo monumentów Marszałka.

Krzysiek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
HenningTOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-02-2019 - 20:38
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2018
Posty: 50

Status: Offline
O! To już coś wiadomo Smile
Monument ku czci w XX rocznicę.
Teraz jeszcze tylko gdzie?

Dziękuję wszystkim za zaangażowanie

Tomasz

_________________
Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.066635 sekund(y)