Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 16 listopada 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Maciej85Offline
Temat postu: Powstaniec wielkopolski, identyfikacja zdjęć  PostWysłany: 12-01-2019 - 23:07
Sympatyk


Dołączył: 15-12-2012
Posty: 49
Skąd: Poznań
Status: Offline
Zamieszczam trzy zdjęcia mojego przodka, powstańca wielkopolskiego, poległego pod Nakłem 11 kwietnia 1919 r. Będę wdzięczny za wszelkie informacje, podpowiedzi, chociażby w kwestii munduru. Fotografie pochodzą z różnych lat.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/f8ad1c4774d6d8f2
https://www.fotosik.pl/zdjecie/56ac493d92134549
https://www.fotosik.pl/zdjecie/71e26d14190b066b

_________________
Pozdrawiam
Maciej

Zapraszam na mój blog:
http://natropieprzodkow.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sawicka_ElżbietaOffline
Temat postu: Powstaniec wielkopolski, identyfikacja zdjęć  PostWysłany: 13-01-2019 - 10:16
Sympatyk


Dołączył: 24-08-2015
Posty: 47

Status: Offline
Jak się nazywał i skąd pochodził?
Były koła powstańców w miejscach zamieszkania, może dałoby się coś ciekawego znaleźć wśród potomków rodzin kolegów powstańców.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej85Offline
Temat postu: Powstaniec wielkopolski, identyfikacja zdjęć  PostWysłany: 13-01-2019 - 11:19
Sympatyk


Dołączył: 15-12-2012
Posty: 49
Skąd: Poznań
Status: Offline
To Franciszek Styziński (1895-1919). Jego nazwisko jest w kilku publikacjach, m.in. na liście strat powstania. Urodził się w Czaczyku koło Śmigla, pochowany jest w Głuszynie, dzisiejszej dzielnicy Poznania (https://www.poznan.uw.gov.pl/grob-powstanca-wielkopolskiego-franciszka-styzinskiego-poznan). Przynależał do 8 Kompanii 10 Pułku Strzelców Wielkopolskich. W źródłach błędnie podaje się jego miejsce urodzenia oraz zamieszkania. Chciałbym spisać jego biografię, prostując nieprawdziwe informacje. Moja prababcia, siostra Franciszka, przechowała kilka jego zdjęć i notatek...

_________________
Pozdrawiam
Maciej

Zapraszam na mój blog:
http://natropieprzodkow.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 12:55
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 39

Status: Offline
Dzień dobry,
Może te informacje z pruskich list strat (Verlustlisten) coś pomogą:
PVL 367, 30.10.1915, str. 9728
Füsilier-Regiment Nr. 35, 1. Kompagnie
Styzinski Franz – Czacz, Schmiegel, schwer verwundet
Tu nie ma żadnej wątpliwości, że to chodzi o tego Franciszka Styzińskiego ! Służył w 1915 r. w 1 kompanii Füsilier-Regiment 35 i został ciężko ranny.
PVL 1200, 27.07.1918, str. 25292
Styzinski Franz – 3.10. Gleinitz, Schmiegel, leicht v.
Drugi Styziński także pochodził z okolic Śmigla, ale z Gleinitz czyli z m. Glińsko. W 1918 r. informacje w Verlustlistach były już skąpe. Nie podawano jednostki ani stopnia, a także roku urodzenia.
Wiemy, że ten Franciszek Styziński urodził się dnia 3 października (3.10.) Jeżeli pasuje, to Twój Franciszek został tym razem "tylko" lekko ranny.
Pozdrawiam
Krzysztof
P.S. Warto by odczytać cyfry na naramiennikach. Wszystkie zdjęcia z armii niemieckiej. Na jednym (mundur garnizonowy) chyba "31" lub "37"
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej85Offline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 13:22
Sympatyk


Dołączył: 15-12-2012
Posty: 49
Skąd: Poznań
Status: Offline
Dziękuję Krzysztofie! Ten pierwszy to mój Franciszek, drugi ze Styzińskich to jego kuzyn... Będę dalej szukał!

_________________
Pozdrawiam
Maciej

Zapraszam na mój blog:
http://natropieprzodkow.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 15:16
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1994

Status: Offline
O mundury pytaj fachowców na
https://www.dws.org.pl/viewforum.php?f= ... d296a655f8
Mają niesamowita wiedzę

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 18:54
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 39

Status: Offline
Maćku, witam jeszcze raz !

Sprawdziłem Styzińskich w internetowych kartotekach CAW.
Twojego Franciszka nie ma, ale znajdziesz dwóch innych Very Happy
Styziński Franciszek, s. Szczepana ur. 08.10.1872 Bronikowo pow. Kościan. Dokumenty w Kolekcji akt Powstańców Wielkopolskich
Jest też kuzyn Franciszka – Franciszek Styziński (ten z PVL 1200, lekko ranny) ur. 3.X.1896 w Glińsku, pow. Kościan. Przeżył wojnę światową i zapewne Powstanie Wielkopolskie oraz wojnę polsko-bolszewicką ! Very Happy W 1938 był pomocnikiem rzeźnickim. Odrzucono jego wniosek o Krzyż Niepodległości. Zapewne z adnotacją „brak pracy niepodległościowej przed 11.11.1918” lub może czymś podpadł „sanatorom” Wink … więc go nie przyznali Wink

Twój Franciszek Styziński służył w Füsilier-Regiment Prinz Heinrich von Preußen (Brandenburgisches) Nr. 35.
Historia pułku: Das Füsilier-Regiment Prinz Heinrich von Preußen (Brandenburgisches) Nr. 35 im Weltkriege. Herausgegeben vom Verein ehemaliger Offiziere des Regiments. Verlag Tradition Wilhelm Kolk. Berlin 1929
Pułk ten do marca 1915 był w 6. Division. Następnie przekazano go do formowanej 56. Infanterie Division. W początkach maja 1915 dywizja została przewieziona w rejon Gorlice–Tarnów i wzięła udział w wielkiej ofensywie (maj-czerwiec).
http://wiki-de.genealogy.net/56._Infant ... sion_(WK1)
W lipcu 1915 dywizja powróciła do Francji i trafiła do Szampanii. Tu Twój przodek miał sposobność wziąć udział w krwawej bitwie zwanej przez Niemców Herbstschlacht in der Champagne 1915. Zapewne ofensywa w Galicji wydawała mu się wtedy sympatycznym spacerkiem … Sad
Wyszukałem z PVL 367 paru jego poległych kolegów z 1 kompanii i sprawdziłem na liście strat Füsilier-Regiment Nr. 35
http://www.denkmalprojekt.org/2014/fues ... o_wk1.html
Offz. Stellv. Arthur Bierbrauer – gefallen 30.09.1915 Cernay, Höhe 199
Utffz. Albert Gauding – gefallen 04.10.1915 Cernay, H. 199
Utffz. Friedrich Grünefeldt – gefallen 27.09.1915 Cernay, H. 199
Füs. Karolczak Johann (Bukonicza, Gostyn) - gefallen 06.10.1915 Cernay, H. 199
Wynika z tego, że Füsilier Franciszek Styziński został ranny broniąc pozycji na wzg. 199 na południe od Cernay. Stało się to pod koniec września lub na początku października 1915 r. (27.09-06.10.1915). W trakcie lektury list strat FR 35 na pewno zauważysz, że jest tam całkiem sporo Polaków …
Pozdrawiam
Krzysztof


Ostatnio zmieniony przez Krzymen dnia 13-01-2019 - 22:39, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej85Offline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 20:30
Sympatyk


Dołączył: 15-12-2012
Posty: 49
Skąd: Poznań
Status: Offline
Dziękuję!!! Muszę sobie to jako poukładać. Franciszek Styziński (ur. 1872) z Bronikowa to stryj "mojego" Franciszka. Nie wiedziałem nawet, że on też brał udział w powstaniu. Mam zdjęcie, na którym są obaj Franciszkowie i moja prababcia, czyli siostra młodszego.
Odszukałem też kartkę, którą "mój" Franciszek wysłał 13 czerwca 1915 r. do swoich rodziców i siostry do Głuszyny. Pisze w niej, że żałuje, że nie może być w domu. Nie mogę tylko rozszyfrować, skąd nadał tę kartkę...
https://www.fotosik.pl/zdjecie/89f2a0b6ab5de6ac
Jeszcze raz serdecznie dziękuję za pomoc!

_________________
Pozdrawiam
Maciej

Zapraszam na mój blog:
http://natropieprzodkow.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2019 - 22:34
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 39

Status: Offline
Maciej85 napisał:
Dziękuję!!! Muszę sobie to jako poukładać.

Żebyś miał trochę więcej do układania Laughing, to Ci podrzucę następnych Styzińskich Laughing Prawie wszyscy z tej samej okolicy !

Katalog CAW
https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanywyszukiwa ... wansowana/
W Bazy personalne masz czterech Styzińskich. Trzech powstańców i jednego hallerczyka.
A tu w Skany kartoteki masz następnych:
https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanywyszukiwa ... =STYC-SULA
O dwóch Franciszkach już wspominałem. Kpr. Antoni Styziński odznaczony Krzyżem Walecznych.
Na dzisiaj to już wszystko Very Happy
Życzę dobrej nocy
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej85Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-01-2019 - 09:33
Sympatyk


Dołączył: 15-12-2012
Posty: 49
Skąd: Poznań
Status: Offline
Nie wszystkich udało mi się powiązać, ale trochę mi się rozjaśniło.
Miejscowość, z której mój Franciszek przesłał kartkę w czerwcu 1915 r., to Chojnów na Dolnym Śląsku (Haynau). Przypuszczam, że było to przy przerzucaniu kompanii z frontu wschodniego na zachodni w okolice Cernay, gdzie po kilku miesiącach został ranny...
Dzięki wielkie za pomoc! Very Happy

_________________
Pozdrawiam
Maciej

Zapraszam na mój blog:
http://natropieprzodkow.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AnnaM.Offline
Temat postu:   PostWysłany: 22-04-2019 - 15:06


Dołączył: 22-04-2019
Posty: 6

Status: Offline
Czy Antoni Styziński z Karśnic koło Kościana, ojciec Andrzej, matka Wiktoria jest w jakikolwiek sposób spokrewniony z Benonem Styzińskim? Pytam, gdyż sama prowadzę poszukiwania genealogiczne i przez przypadek natrafiłam na ten post tutaj. Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.066231 sekund(y)