Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 06:39 wtorek, 16 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Gos_Paweł_POffline
Temat postu: Poszukuję "Herbarza szlachty kaszubskiej". Ród Pru  PostWysłany: 15-10-2018 - 21:10
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
Poszukuję kogoś, kto posiada "herbarz szlachty kaszubskiej" i bez naruszenia praw autorskich mógłby być może mi pomóc w rozwikłaniu zagadki genealogicznej.

Z dwa lata temu "poznałem" moją Przodkinię Mariannę, ur. ok. roku 1802.W w roku 1821 wychodzi Ona na Mazowszu, w parafii Goleszyn za mąż, za Kacpra Ptasińskiego. W akcie ich ślubu ponadto znajduje się informacja, iż pochodzi z Kraju Pruskiego, że szlachty kaszubskiej. Jej rodzice to: Stanisław i Anna z Żuromskich małżonkowie Pruszak. Dowodzi tego przed "Milicją Wójtowską", jednak takowe dokumenty się nie zachowały... .
Oto link do aktu:
http://www.szukajwarchiwach.pl/50/378/0 ... 5#tabSkany

http://www.szukajwarchiwach.pl/50/378/0 ... x4j6UahWQw

Zależy mi na sprawdzeniu, czy w Herbarzu szlachty kaszubskiej" odnotowane jest małżeństwo: Stanisława i Anny z Żuromskich Pruszaków ?

I na tym mógłbym skończyć, ale.... w międzyczasie znalazłem akt mówiący,iż na Mazowszu mój Przodek Baltazar Brzeski, który w roku 1846 poślubia Ludwikę Ptasińską (córkę Marianny z d. Pruszak), w roku 1855 występuje jako świadek i szwagier Pana młodego Józefa Rennera (tu zapewne nieprecyzyjne określenie powinowactwa), który był synem Scholastyki z domu Pruszak Akt nr 7/1855/Słupia.

W Miłobądź, obok licznego rodzeństwa Marianny Rozalii Pruszak ur. w roku 1802-być może wyżej wspomnianej (tylko)Marianny Pruszak, rodzi się Stanisławowi Pruszakowi córka: Barbara Scholastyka Maria Augusta... .
http://www.ptg.gda.pl/index.php/certifi ... /showinfo/


Znalazłem akt zgonu Barbary Pruszak ale tam występuje także jako Barbara.
Niestety, nie udało mi się znaleźć ani jej aktu chrztu, ani też aktu ślubu z Stanisławem Pruszak. Gdyby tam wystąpiło imię Anna, mógłbym stwierdzić, iż to są moi Przodkowie.

Swoją drogą, co takiego mogło się stać i jak to zaszło, iż dwie córki chyba osoby możnej (teraz zakładam, że dwie) zamieszkują w wówczas innym państwie, Z dala od rodzinnego gniazda (tylko w linii prostej to ok. 150 km.). Tczew w pobliżu Gdańska to nie Płońsk czy Sierpc.
Troszeczkę mi się wydają "za wysokie progi" jak dla "takiego" pana Kacpra Ptasińskiego z Parafii Kurowo na Mazowszu.

Wdzięczny będę za wszelką pomoc... .
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MalromOffline
Temat postu: Poszukuję "Herbarza szlachty kaszubskiej". Ród Pru  PostWysłany: 15-10-2018 - 21:51
Sympatyk


Dołączył: 01-12-2011
Posty: 2117

Status: Offline
W herbarzu szlachty kaszubskiej, Stanisława Pragerta, Gdansk 2007 tom II
na stronie161-163 opisani są Pruszakowie

Na stronie 162 widzę Stanisława Pruszaka i przytoczę ten fragment:
W 1772 r homagium królowi pruskiemu złożyli:
kasztelan Jozef Bernard Pruszak, reprezentowany przez syna Józefa, byłego
ławnika mirachowskiego, Sicin i Sicinek w pow. tucholskim,
dzierżawcę Sartowic w świeckiem;

Stanisław Pruszak dziedzic Kobierzyna i Łukocina w pow. tczewskim;

Jan Pruszak dziedzic części Osowa w pow, tczewskim i inny jan Pruszak
proboszcz Postołowa w tymże powiecie.
To wyjęte zostało z herbarza von Żernickiego , str 17,31,32,35
Emilian von Żernicki, Geschichte des Polnischen Adels. Vasallenliste von 1772
etc. Hamburg 1905

oraz Max Bär, Der Adel und adlige Grundbesitz, wydane Leipzig 1911.
Seiten 15,21,23,26,150-151.Na stronie 26,że Stanislaus miał w 1772 roku
lat 30 i miał majątek Kobierzyn a mieszkal w Łukocin. Józef Pruszak mial wtedy
lat 38 i miał majątek część w Łukocinie a mieszkał w Pinczynie.
Bär także tu notuje Żuromskich. Nadmieniam, że jest to bardzo rzetelna praca
i są to odpisy z ksiąg hipoteczno gruntowych które zostały urządzone w Westpreussen po 1772, czyli gdzieś 1773,4 i pożniej. Księgi te są w AP Gdansk.

Pragert jeszcze pisze, że Pruszakowie od kasztelana, część z nich poszła
do Królestwa Polskiego.Nie mam czasu się tym zajmować, musi Pan sam
to przestudiować.
Proszę jeszcze zajrzeć do obszernej pracy pani Sęczys o szlachcie
wylegitymowanej w Królestwie Polskim.

Obie pozycje Żernickego i Bära są w Bibl.Gdanskiej PAN.
Żuromscy piisali się też Zeromscy, Zoramscy.

Pozdrawiam
Roman M.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ewka58Offline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 05:41
Sympatyk


Dołączył: 05-08-2018
Posty: 137

Status: Offline
Bar dostępny w elbląskiej cyfrowej

http://dlibra.bibliotekaelblaska.pl/dli ... ublication

druga w kujawsko-pomorskiej
http://kpbc.ukw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=34008

Ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 10:23
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 359

Status: Offline
Pruszak T. A., …żem zawsze życzliwy temu domowi , Relacja rodzina Pruszaków i Chopinów od końca XVIII do lat 60. XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem losów rodziny Pruszaków, Warszawa 2010.

Na marginesie Pruszaków, to przez dłuższy czas wiązałem w jedność kilka osób, ale teraz już nie jestem pewien ich wspólności:

1. Ignacy Kostecki (*ok.1774) będący na służbie u Pruszaków i Teresa Lubiecka, mieli syna Teodora [*styczeń 1809 – †17.03.1809 Sanniki (1)]. Ignacy, niepiśmienny, służący u Pruszaków, był świadkiem na chrzcie Michała (*27.09.1809 Sanniki), syna Franciszki Piotrowskiej, która nie chciała podać tożsamości ojca (2).

(1) AP w Płocku, parafia rzymskokatolicka w Sannikach, księga zgonów, akt nr 20/1809.
(2) AP w Płocku, parafia rzymskokatolicka w Sannikach, księga chrztów, akt nr 36/1809.

2. Ignacy Kostecki z Marianną Piotrowską miał syna Ignacego zmarłego w Browarze (?) [† 18.07.1811, par. Sanniki (3)].

(3) AP w Płocku, parafia rzymskokatolicka w Sannikach, księga zgonów, akt nr 51/1811.

Może ktoś posiada inne dane pozwalające rozwikłać tę zagadkę?

Robert

P.S.

Tu tylko poprzez analogię do Teresa Lubiecka a Teresa Lubecka, chociaż Kacper mógł być synem ww. Ignacego Kosteckiego:

4. „Urodzony” Kacper Kostecki (*ok. 1798/1800 – 16.05.1859 Łęczyca ), syn Teresy Lubeckiej, rodem z Warszawy, strażnik lasów rządowych, później pisarz w Wólce Łąckiej, a następnie ekonom w Gąbinie, zmarł w więzieniu łęczyckim (4). Z Marianną z Winnickich (* 1810 Gostynin – †03.08.1834 Zdwórz, par. Gąbin, akt nr 85), córką Marcina i [Apolonii Koturskiej lub Rozalii Wiechcińskiej?], miał syna Jana Augusta (*29.08.1831 Reszki, parafia Gąbin – †12.05.1839 Zdwórz, par. Gąbin). Drugą żoną Kacpra była Antonina z domu Sutkiewicz (*ok. 1816) (5).

(4) Archiwum Diecezjalne w Łowiczu, parafia rzymskokatolicka w Łęczycy, księga zgonów, akt nr 81/1859.
(5) "Urodzony" Stanisław Sutkiewicz (*ok.1780), zamieszkały we wsi Bielawy w parafii Krośniewice k/Kutna, z żoną Rozalią Jankowską miał córki: Klementynę(*01.10.1819, chrzest w parafii Głogowiec k/Kutna, obwód gostyniński), żonę Józefa Podolszyńskiego i Florentynę (*ok. 1820 Klonowiec Szlachecki k/Kutna - zmarłą 05.09.1858 Sokołówek w parafii Żychlin), żonę Gabriela Brudzińskiego. Florentyna z d. Sutkiewicz, wraz ze swoim mężem Józefem Podolszyńskim, byli rodzicami chrzestnymi Florentyny Nepomuceny Kosteckiej, córki Kacpra i Antoniny Sutkiewicz.


Ostatnio zmieniony przez Robert_Kostecki dnia 16-10-2018 - 22:07, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gos_Paweł_POffline
Temat postu: Re: Poszukuję "Herbarza szlachty kaszubskiej". Ród  PostWysłany: 16-10-2018 - 19:16
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
Dziękuję za te wszystkie informacje. Postaram się z nimi dokładnie zapoznać.

To ten Stanisław Pruszak z Łukocina... .
Może brakujące zdarzenia miały miejsce w parafii Godziszewo, do której należała miejscowość Kobierzyn.


Malrom napisał:
W herbarzu szlachty kaszubskiej, Stanisława Pragerta, Gdansk 2007 tom II
na stronie161-163 opisani są Pruszakowie

Na stronie 162 widzę Stanisława Pruszaka i przytoczę ten fragment:
W 1772 r homagium królowi pruskiemu złożyli:
kasztelan Jozef Bernard Pruszak, reprezentowany przez syna Józefa, byłego
ławnika mirachowskiego, Sicin i Sicinek w pow. tucholskim,
dzierżawcę Sartowic w świeckiem;

Stanisław Pruszak dziedzic Kobierzyna i Łukocina w pow. tczewskim;

Jan Pruszak dziedzic części Osowa w pow, tczewskim i inny jan Pruszak
proboszcz Postołowa w tymże powiecie.
To wyjęte zostało z herbarza von Żernickiego , str 17,31,32,35
Emilian von Żernicki, Geschichte des Polnischen Adels. Vasallenliste von 1772
etc. Hamburg 1905

oraz Max Bär, Der Adel und adlige Grundbesitz, wydane Leipzig 1911.
Seiten 15,21,23,26,150-151.Na stronie 26,że Stanislaus miał w 1772 roku
lat 30 i miał majątek Kobierzyn a mieszkal w Łukocin. Józef Pruszak mial wtedy
lat 38 i miał majątek część w Łukocinie a mieszkał w Pinczynie.
Bär także tu notuje Żuromskich. Nadmieniam, że jest to bardzo rzetelna praca
i są to odpisy z ksiąg hipoteczno gruntowych które zostały urządzone w Westpreussen po 1772, czyli gdzieś 1773,4 i pożniej. Księgi te są w AP Gdansk.

Pragert jeszcze pisze, że Pruszakowie od kasztelana, część z nich poszła
do Królestwa Polskiego.Nie mam czasu się tym zajmować, musi Pan sam
to przestudiować.
Proszę jeszcze zajrzeć do obszernej pracy pani Sęczys o szlachcie
wylegitymowanej w Królestwie Polskim.

Obie pozycje Żernickego i Bära są w Bibl.Gdanskiej PAN.
Żuromscy piisali się też Zeromscy, Zoramscy.

Pozdrawiam
Roman M.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Witold_SOffline
Temat postu: Re: Poszukuję "Herbarza szlachty kaszubskiej". Ród  PostWysłany: 16-10-2018 - 19:51
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2016
Posty: 102

Status: Offline
Proszę o kontakt na priv. Postaram się uzupełnić poszukiwane dane.

Pozdrawiam, Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gos_Paweł_POffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 19:52
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
Bardzo Pani dziękuję za link




Ewka58 napisał:
Bar dostępny w elbląskiej cyfrowej

http://dlibra.bibliotekaelblaska.pl/dli ... ublication

druga w kujawsko-pomorskiej
http://kpbc.ukw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=34008

Ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 20:27
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 361

Status: Offline
Pawle,

Barbara Ż. żona Stanisława P. urodziła się 6 grudnia a 6 dni później została ochrzczona (chrzestnymi byli Małgorzata P. i Tomasz Z.) - akt jest ogólnie dostępny on-line podobnie jak akt zgonu jej ojca.

Dla mnie nie ma raczej wątpliwości, że w akcie ślubu Twojej Marianny błędnie wpisano imię jej matki.

Poszukiwany przez Ciebie dowód w postaci poprawnego imienia matki tj. Barbary winien znaleźć się w akcie małżeństwa Marcina Rennera z siostrą Twojej Marianny - Scholastyką P. (zapewne z przedziału 1828-1832 i zapewne w parafiach wyznaczonych przez trójkąt Unieck-Łopacin-Goleszyn) i jak podejrzewam wycieczka do AP Płock lub CHR-u będzie w tej materii pożądana.

Powodzenia


Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Witold_SOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 20:35
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2016
Posty: 102

Status: Offline
Witaj Janku,

Czy wiadomo w jakiej parafii została Barbara ochrzczona ?

Pozdrawiam,

Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gos_Paweł_POffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 20:38
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
Właśnie, nie pada to imię: Barbara.

Szukam, szukam i nie mogę znaleźć aktu chrztu i ślubu Barbary Żeromskiej/Żuromskiej.
Mogę prosić o jakąś podpowiedź. W jakiej Parafii?



zelezny napisał:
Pawle,

Barbara Ż. żona Stanisława P. urodziła się 6 grudnia a 6 dni później została ochrzczona (chrzestnymi byli Małgorzata P. i Tomasz Z.) - akt jest ogólnie dostępny on-line podobnie jak akt zgonu jej ojca.

Dla mnie nie ma raczej wątpliwości, że w akcie ślubu Twojej Marianny błędnie wpisano imię jej matki.

Poszukiwany przez Ciebie dowód w postaci poprawnego imienia matki tj. Barbary winien znaleźć się w akcie małżeństwa Marcina Rennera z siostrą Twojej Marianny - Scholastyką P. (zapewne z przedziału 1828-1832 i zapewne w parafiach wyznaczonych przez trójkąt Unieck-Łopacin-Goleszyn) i jak podejrzewam wycieczka do AP Płock lub CHR-u będzie w tej materii pożądana.

Powodzenia


Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 20:49
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 361

Status: Offline
Pawle,

Wystarczy tylko i jedynie skasować jeden znak diakrytyczny z Twojego postu Smile

Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Witold_SOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2018 - 21:02
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2016
Posty: 102

Status: Offline
Pawle,

Marcin ? Maciej Rener brał ślub ze Scholastyką w 1832 r. par. Goleszyn. Prawdopodobnie w akcie będzie potwierdzenie rodziców. Być może są też Allegaty do tego ślubu. Niemniej trzeba sprawdzać w AP Płock. Jednakże można praktycznie już teraz wskazać, iż Scholastyka była córką Stanisława i Barbary Żeromskiej, a urodziła się w 1811 r. w Łukocinie (par. Miłobądź). Odnośnie Marianny, jak już wspomniał Janek musie być to błąd zapisu imienia. Wg moich danych musi chodzić tutaj o Mariannę Rozalię Pruszak ur. 1802r. Łukocin, c. Stanisława i Barbary Żeromskiej.
Co do samej Barbary, zmarła 17 lutego 1838 w Bitoni, a ślub ze Stanisławem brała 5 maja 1799 w Miłobądziu.

Tak na marginesie Stanisław Pruszak i kasztelan Gdański (Józef Pruszak) to ta sama rodzina, choć różne linie. Ich wspólnym przodkiem był Andrzej Pruszak ur. 1644 r. Czapiewice.

Pozdrawiam,

Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gos_Paweł_POffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-10-2018 - 19:20
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
A może mnie Pan jeszcze bardziej naprowadzić? W żaden sposób nie znajduję tego aktu.

zelezny napisał:
Pawle,

Barbara Ż. żona Stanisława P. urodziła się 6 grudnia a 6 dni później została ochrzczona (chrzestnymi byli Małgorzata P. i Tomasz Z.) - akt jest ogólnie dostępny on-line podobnie jak akt zgonu jej ojca.

Dla mnie nie ma raczej wątpliwości, że w akcie ślubu Twojej Marianny błędnie wpisano imię jej matki.

Poszukiwany przez Ciebie dowód w postaci poprawnego imienia matki tj. Barbary winien znaleźć się w akcie małżeństwa Marcina Rennera z siostrą Twojej Marianny - Scholastyką P. (zapewne z przedziału 1828-1832 i zapewne w parafiach wyznaczonych przez trójkąt Unieck-Łopacin-Goleszyn) i jak podejrzewam wycieczka do AP Płock lub CHR-u będzie w tej materii pożądana.

Powodzenia


Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Al_MiaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-10-2018 - 20:21
Sympatyk


Dołączył: 08-11-2013
Posty: 840

Status: Offline
link

http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... =&to_date=

pozdr.

Ala
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gos_Paweł_POffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-10-2018 - 20:28
Sympatyk


Dołączył: 09-07-2011
Posty: 93

Status: Offline
Dziękuję. Ten ślub znalazłem wczoraj.


Al_Mia napisał:
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.079715 sekund(y)