Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 01 kwietnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
SanwojOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 12:20
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2019
Posty: 90

Status: Offline
Witam,prosze o sprawdzenie Stanislaw Putyra 23.01.1897 Grzechynia(Makow Podhalanski). Pozdrawiam,Sandra
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
annarenataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 14:26
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 08-02-2016
Posty: 42

Status: Offline
Znalazłam dzięki w/w linkowi Władysława Pleśniak. Czy numer 327 umieszczony obok nazwiska coś mówi? Gdzie jeszcze można szukać coś więcej ?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 15:05
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Sanwoj napisał:
Witam,prosze o sprawdzenie Stanislaw Putyra 23.01.1897 Grzechynia(Makow Podhalanski). Pozdrawiam,Sandra

Sandra,
Tej osoby brak na listach strat armii austrowegierskiej, nie ma nikogo o nazwisku Putyra z Grzechyni.
Jest :
Stefan z Krakowa,
Kazimierz i Jan z Bienkowki,
Antoni bez miejsca pochodzenia.
I to wszystko.

@ annarenata
327 - to jest numer listy
Wladyslaw jest wykazany na dwoch listach 253 i 327.
253
jest ranny w 1915, ur. 1884 Blazowa
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... 28&zoom=33
327
dostal sie do niewoli, inna jednostka wiec nie wiem czy to ta sama osoba
ale mozliwe, ze mylnie podano jednostke.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... 31&zoom=33

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 18:02
Sympatyk


Dołączył: 24-08-2015
Posty: 30
Skąd: Poznań
Status: Offline
Witam,
Poszukuje gdzie zostal ranny i gdzie zginal Michal Staszewski, urodzony w Kurkach kolo Wagrowca w 1884 roku. Sluzyl w Reserve-Infanterie-Regiment 49.

Z Verlustlisten z 7 kwietnia 1915 roku widac ze zostal ranny:
http://des.genealogy.net/search/show/1753520

a pozniej niestety zginal, wedlug listy z 17 wrzesnia 1915 roku:
http://des.genealogy.net/search/show/2817384

Jesli dobrze rozumien, to zginal w bitwie (wiec nie ze byl ranny i zmarl pozniej).

Mam pare pytan i moze ktos z Forumowiczow bedzie w stanie pomoc:
- czy z daty kiedy opublikowana zostala Verlustlisten da sie oszacowac kiedy zginal?
- czy istnieja jakies bardziej dokladne opracowania o szlaku bojowym tego pulku lub 3ciej rezerwowej dywizji, do ktorej ten pulk nalezal?
- jak rozumiem przez zniszczenia archiwow w czasie WWII nie ma szansy zebym dostala jakies inne informacje na jego temat z archiwum wojskowego

Znalazlam troche na Wikipedia gdzie ta dywizja/pulk walczyl (Warszawa, Niemen, Wilno) wiec mam nadzieje ze jesli bede miala lepszy poglad co do daty smierci to uda mi sie zawezic rejon gdzie walczyl i zginal.

Bede wdzieczna za porade i wskazowki

Serdecznie pozdrawiam

Malgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 18:42
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
RIR 49 wchodzila w sklad > 3. Reserve-Division
szlag bojowy w linku:
http://genwiki.genealogy.net/3._Reserve-Division_(WK1)
wychodzi mi, ze walki byly w tym czasie:
21.02.1915 - 12.08.1915: Stellungskämpfe vor Lomska-Osowiec
gdzies przed Łomską (czy to teraz Parcele Łomskie? - Osowiec
https://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdza_Osowiec
i wersja niemiecka
https://de.wikipedia.org/wiki/Festung_Osowiec
czyli w tej okolicy szukalabym grobu.


Kurier Warszawski 1915 wspomina o walkach ale nie mozna dotrzec do tej gazetki obecnie.
"Kurjer Warszawski : dodatek poranny. R. 95, 1915, nr 180
Szylinżan- ką, Liidową, Łomską, Frenklem, Wilczyńskim, Śliwi- ckim, .... Około Osowca, na wschód od wsi Sośni (w pow. szczuczyńskim)., artylerja nasza ... "

Strona warta uwagi:
https://www.warszawa.ap.gov.pl/cmentarz ... awa_2.html

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 19:17
Sympatyk


Dołączył: 24-08-2015
Posty: 30
Skąd: Poznań
Status: Offline
Dziękuje bardzo, Grażyno. Zaraz popatrzę na te miejsca. Jesli dobrze rozumiem, sugerujesz ze mogl zginąć w walkach w okolicach Osowca - powiedzmy w sierpniu 1915 roku i miesiąc pozniej, 17 wrzesnia ogłosili jego smierć. Smutne ile jest nazwisk poległych ludzi na tej liście z 17 wrzesnia...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2019 - 20:26
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Malgorzato,
Daty zgonu nie poznamy ale bedzie to gdzies miedzy marcem a sierpniem 1915 r.
Przewaznie ogloszenie listy trwalo okolo miesiaca.
Zawsze trzeba sprawdzic czy wystawiono akt zgonu w miejscu zamieszkania.
Dowodztwo bylo zobowiazane do wysylania zawiadomien o zgonie, chociaz nie zawsze
w praktyce to sie potwierdzalo.
Sprawdzic warto, znasz przyblizona date zgonu.
Byl ranny mogl przebywac w szpitalu i z niego juz nie wyszedl ?

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-11-2019 - 08:40
Sympatyk


Dołączył: 24-08-2015
Posty: 30
Skąd: Poznań
Status: Offline
Świetny pomysł! Sprawdze czy jest aktu zgonu w archiwach z Wągrowca. Poza tym, masz tez racje - on mogl nie wyjsć ze szpitala po tym jak był ranny około marca/kwietnia. Zakładałam ze ledwo wyzdrowiał wysłali go z powrotem na front, ale Twoja sugestia jest bardzo prawdopodobna.

Dziękuje raz jeszcze i dam znac jak cos wiecej znajdę.

Małgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
LeszkowiczŁOffline
7 Temat postu:   PostWysłany: 11-11-2019 - 20:11


Dołączył: 11-11-2019
Posty: 3

Status: Offline
Witam Pani Grażyno,
tak jak inni również mam do Pani prośbę odnośnie mojego pradziadka który z opowiadań rodzinnych został siłą wcielony do Armii Austriackiej jak wielu innych mieszkańców Galicji. Z opowiadań wiem że walczył w przełęczy Dukielskiej - możliwe że w bitwie o Gorlice? Został tam lekko ranny i podobno zbiegł, więc wojnę udało mu się przeżyć.

Kołodziej Wojciech ur. 03.04.1891 w Czajkowej / Padwi Narodowej / Zarównie (powiat mielecki) dokładnego miejsca urodzenia nie znam.

Sprawdzałem już w wielu linkach które Pani podesłała niestety nic nie znalazłem, byłbym wdzięczny za jakąkolwiek pomoc Smile Z góry dziękuje
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-11-2019 - 20:50
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Jedyny pasujacy Wojciech urodzony w roku 1891 ale Jeżowe Rolling Eyes
w 1915 dostal sie do niewoli.

Datum 1915-08-16
Nachname Kołodziej
Vorname Adalbert
Offizier/Mannschaft
Charge Inft.
Truppenkörper IR. Nr. 90
Unterabteilung 7. Komp.
Land Galizien
Bezirk Nisko
Heimatort Jeżowe
Geburtsjahr 1891
Status kriegsgef.
http://des.genealogy.net/search/show/15959729
Jest kilku Wojciechow ale urodzeni w innych latach.
Z miejscowosci ktore podajesz nie ma Kolodziejow.

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wol_AgnieszkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-11-2019 - 21:18


Dołączył: 07-02-2019
Posty: 3
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Czy możliwe byłoby odnalezienie jakichkolwiek wskazówek/informacji czy i ew. gdzie przebywał w obozie? jenieckim Bolesław Sokołowski, syn Władysława, urodzony 25.05.1893 w Chromówce, powiat chełmski, przed I wojną zamieszkały w Warszawie?

Przez przypadek trafił mi w ręce brudnopis życiorysu pradziadka, w którym napisał, że w latach 1914-1918 przebywał na terenie Niemiec jako jeniec wojenny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
g28hdOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-11-2019 - 13:24
Sympatyk


Dołączył: 02-11-2019
Posty: 16

Status: Offline
Dzień dobry,
czy można sprawdzić nazwisko Jacek albo Jacenty Górnicki, urodzony 1876 w Żeliszewie koło Siedlec. Syn Antoniego.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-11-2019 - 17:36
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
@ Agnieszka,
Nie odnajduje na listach Boleslawa Sokolowskiego.
@ ?
Nie ma tez Jacentego Gornickiego.

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-11-2019 - 20:43
Sympatyk


Dołączył: 24-08-2015
Posty: 30
Skąd: Poznań
Status: Offline
Grazyna_Gabi napisał:
Malgorzato,
Daty zgonu nie poznamy ale bedzie to gdzies miedzy marcem a sierpniem 1915 r.
Przewaznie ogloszenie listy trwalo okolo miesiaca.
Zawsze trzeba sprawdzic czy wystawiono akt zgonu w miejscu zamieszkania.
Dowodztwo bylo zobowiazane do wysylania zawiadomien o zgonie, chociaz nie zawsze
w praktyce to sie potwierdzalo.
Sprawdzic warto, znasz przyblizona date zgonu.
Byl ranny mogl przebywac w szpitalu i z niego juz nie wyszedl ?

Grazyna


Podazajac za Twoja sugestia, Grazyno, udalo mi sie odnalezc akt zgonu Michala Staszewskiego w Wagrowcu. Tak jak mowilas, dowodztwo przyslalo zawiadomienie do rodziny i byc moze urzedu. Mialam szczescie ze w jego przypadku, w 1915 roku na Wschodnim Froncie jeszcze tak robili.

Udalo mi sie tez ze ten akt byl dostepny przez internet. Bardzo sie ucieszylam i polowa sukcesu bo juz wiem kiedy zginal - 29 sierpnia. Niestety druga polowa jeszcze do rozwiazania bo nie moge zrozumiec gdzie zginal. Jest napisana nazwa miejscowosci co wyglada jak Hiryny-Drozdowka. Znalazlam miejscowosc co sie nazywa Hiryna na Bialorusi ale to bardzo daleko na wschod i jak porownam to gdzie miala byc jego dywizja pod koniec sierpnia 1915 roku, korzystajac z linkow ktore podalas, to wydaje sie byc za daleko za Wilnem. Nie widze zadnej Drozdowki w tamtej okolicy. Bede wdzieczna za pomoc w odczytaniu tej miejscowosci.

https://images89.fotosik.pl/281/e81d2bcf9f7b9911.jpg

Przy okazji: jesli ktos jest moze biegly w niemieckim i starych aktach zgonu: bylam w stanie zrozumiec wiekszosc szczegolow z tego aktu zgonu, tylko nie dane dotyczace jego matki, Katarzynu z Lorkowskich. Widze ze mieszkala w Poznaniu przy Wilhelmstrasse chyba, ale cos tam jeszcze jest o niej napisane czego nie moge odczytac - moze jest napisane czym sie zajmowala albo numer domu? Nie jestem tez pewna gdzie tez mieszkal jego ojciec Stanislaw w Wagrowcu, wydaje mi sie ze pisze ze byl robotnikiem.

Jeszcze raz bardzo dziekuje za swietne porady.
Pozdrawiam
Malgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-11-2019 - 09:01
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2682
Skąd: Hamburg
Status: Offline
No wlasnie 29.08.1815 r. czyli pozniej a ja szacowalam, ze w tym czasie:
21.02.1915 - 12.08.1915: Stellungskämpfe vor Lomska-Osowiec

Jednostka nie siedziala w miejscu, jak podalam wyzej w linku (szlak bojowy),
nastepny etap to:
13.07.1915 - 14.08.1915: Narew-Bobr*-Schlacht
10.08.1915 - 12.08.1915: Einnahme von Wizna
19.08.1915 - 08.09.1915: Njemen_Schlacht Exclamation
09.09.1915 - 02.10.1915: Schlacht bei Wilna
czyli walczyli juz gdzies nad Niemnem/niem.Memel nastepnie jednostka
kierowala sie na Wilno.
Narew-Biebrza > Wizna > Niemen > Wilno
*Bobr - pol. Biebrza

Gdzies miedzy Hiryny-Drozdowka wg AZ - zapis tak wyglada ale czy jest prawidlowy?
Ja bym to odczytala jako - Micyny, Miryny ?
Moze chodzi o
Rynia?, Mlęcin? - Drożdżówka ?

Jest sporo opisow poszczegolnych bitew ale z wyszczegolnieniem wiekszych miejscowosci.
Tu jest potrzebny lepszy specjalista niz ja aby ustalic wlasciwe miejsce smierci.
Drozdowka moze okazac sie Drozdzowka.
Tak to wyglada na mapie, pruskie wojska linie czerwone
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... t1915b.jpg

______________________

Stanislaw - robotnik
... syn robotnika Stanislawa Staszewskiego i jego zony Katarzyny urodzonej Lorkowska, zamieszkalych Wilhelmsstr., Kreis Kolmar in Posen.


Chyba wiecej nie pomoge Sad
Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.078289 sekund(y)