Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 23:28 wtorek, 16 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Probostwo XVIII/XIX w. - zawsze dotyczy parafii?  PostWysłany: 14-07-2018 - 13:59
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Przy opisie uposażenia, nieruchomości i to z okazji oficjalnych (np podymnego, sporów z władzą świecką, innych) bywa, że występuje "probostwo".
Spotkaliście się (lub doszliście własną pracą) do konkluzji, że pojęcie użyte szerzej niż na określenie zabudowań faktycznie parafialnych? Np kościelnych, ale nie przy parafialnym kościele (filialnym, zakonnym, szpitalnym). Nie w potocznej mowie, a urzędowym języku sformułowań jakoś tak "kwalifikowanych"?
A w czystko kościelnych polskich dokumentach (wizytacje i inne) druga połowa XVIII, początek XIX w probostwo zawsze oznacza parafię (zabudowania przy kościele parafialnym, własność parafii) w polskojęzycznych?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 14-07-2018 - 16:35
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1259
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Prawnej definicji "probostwa" nie mam.

Dokumenty wizytacyjne wypełniali sami duchowni, więc różnią się stylem i rzetelnością w poszczególnych parafach. Przejrzałam na szybko... w XVIII w. (1775) w ogóle nie pojawia się słowo "probostwo". Bo parafią zawiaduje pleban.
Sformułowania są takie:
gronta to plebani należące
siedliska plebańskie
itp
i są to wszelkie dobra: pola, łąki, zabudowania, krowy, konie i parobkowie z żonami i dziećmi

W XIX w. (1817) - "probostwo" występuje ale nie bezpośrednio, tylko znowu jako:
"Dom takoż do probostwa należący wraz ze stodołą i chlewami, ten jest jako i stodoły, chlewy są nie w złym stanie, jednak w dachach potrzebuje reperacyi, słomo pokryte."

Nie wiem nad czym się zastanawiasz, ale mogę przesłać Ci przykłady dokumentów wizytacyjnych. Zwłaszcza te z XVIII wieku są ciekawe, jeśli chodzi o stan posiadania różnych dóbr nie związanych z posługą kapłańską.

Innych opracowań niż dokumenty wizytacyjne (np. wspomniane podymne) nie znam.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-07-2018 - 17:09
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Szukam "poważnych" dokumentów w języku polskim, w którym użyto sformułowania "probostwo" na określenie nieruchomości należących do kościoła nieparafialnego lub instytucji kościelnej nieparafii
Czy to jakiejś KEN konfiskującej (przejmującej) szkołę (nie parafii!), budynek czy coś wcześniejszego (powiedzmy 1760+), coś z ksiąg grodzkich, ziemskich, trybunału, podymnego lub późniejszego (pruskiego, austriackiego, z X.W) administracyjnego dotyczącego nie parafialnego kościoła a z określeniem "probostwo" "własność probostwa" "własność proboszcza" (cały czas - nie zarządzającego parafią, a opisanego jako proboszcz) (hipoteka pruska, francuska, konserwator hipotek, podymne, inne)

Zastrzegam, że ew. więcej niż jeden przykład potrzebuję (jeden może nie wystarczyć, ale to już będzie coś - jeśli nie pokryje się z mi znanym przypadkiem:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 14-07-2018 - 18:47
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1259
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
... no to Cię nie zrozumiałam Wink
Nie wiem czy dokumenty wizytacyjne, to dokumenty "poważne". Bo są tam często sformułowania często nieoficjalne, część księży pisała od serca - licząc, że ktoś się nad tym pochyli i na przykład pomoże w jakieś tam kwestii.

Wracając jednak do meritum...
W dokumentach wizytacyjnych (tych które mam) nie często pojawia się kościół filialny. A jeśli już jest to raczej jest wymienione z czego ma dach i czy jest cmentarz. Albo kto co ufundował. W zasadzie nie ma tam opisów "posiadania".
Wyjątkiem jest zapis wizytacji w 1817 r. w Mławie, gdzie kościołów jest kilka...
i tak: oprócz opisu kościoła parafialnego (w tym cmentarza, szpitala, gruntów i funduszy) jest również OSOBNY opis kościoła ś. Wawrzeńca oraz kościoła w Wojnówce.

Kościół ś. Wawrzeńca
Kościół pod tytułem ś. Wawrzeńca, który jest afiliowany czyli inkorporowany do kościoła parafialnego, dachówką pokryty (...)


[Kościół wystawili mieszczanie i miasto utrzymywało księdza. Gdy został zrujnowany, został inkorporowany kościołowi parafialnemu w 1715 r. przez biskupa płockiego, Ludwika Załuskiego, z obowiązkiem wybudowania nowego kościoła. Potem budynek się spalił, w 1786 odbudowany przez proboszcza mławskiego. "Teraz" (=1817) jest tam magazyn (od samego początku rewolucyi francuskiej)]

Cmentarz naokoło tego kościoła za miastem (...)
Przy tym kościele jest folwark zamieszkały przez czeladź gruntową, drewniany (...). stajnia, obory, stodoły, spichlerz, chlewy drewniane, słomo pokryte, te są w dobrym stanie. Domów do probostwa należących, w których zagrodnicy mieszkają jest pięć, drewniane (...)
Domów należących jest dwa, które takoż należą do JJ. ks. ks. misjonarzów, jako kosztem ich wybudowane, na placach przez tychże zakupionych, drewniane(..)
Był dom jeden należący do altaryi ś-go Mikołaja, lecz ten od lat kilku zgorzał i żadnego nie czyni dochodu, owszem stratę, bo corocznie bowiem podymne z niego opłacać się musi, a w czasie teraźniejszym wybudowanie trudne.


Dalej jest opis kościoła w Wojnówce, oprócz kościoła i cmentarza - jest tam również plebania (w jednej izbie organista, w drugiej czynszownik), ogród jarzynny i stodoła.

Co ciekawe, przy kościele Wawrzyńca jest słowo inkorporowany. Przy kościele w Wojnówce jest tylko: niegdyś parafialny, od Szwedów spalony, przez Adama Żórawskiego na nowo wystawiony. Nie jest konsekrowany, tylko benedyktowany, afiliowany kościołowi mławskiemu w 8 lutego 1754 przez biskupa Szembeka, a to dla szczupłości dochodów do czasu póki do kollatorów dostatecznie nie będzie uposażony i ten kościół wojnowski (...) należy do kollacyi J. W-nej Petronnelli z Byszewskich Scypionowy hrabiny, dóbr Podkrajewa, Wojnówki i innych dziedzicznej pani.


pisane kursywą = cytat

Nie wiem czy dobrze to rozumiem - kościół filialny może, ale nie musi być własnością probostwa, tak ?

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 14-07-2018 - 19:33
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 3607
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Do przełomu XVIII i XIX w. "proboszcz" nie był synonimem "plebana". Proboszcz, czyli prepozyt, mógł być przełożonym (praepositus): a) kapituły katedralnej albo kolegiackiej; b) kolegium mansjonarzy przy jakiejś większej parafii; c) szpitala. Na przełomie XVIII i XIX w. kasowano beneficja szpitalne i mansjonarie, zazwyczaj wcielając je do uposażenia parafii. Odtąd plebani zaczęli być nazywani proboszczami, bo przejmowali zlikwidowane probostwa (prepozytury) szpitalne. Natomiast tam, gdzie było kolegium mansjonarzy i je skasowano, proboszcz nie przestawał nosić swego tytułu.

A zatem: określenie "probostwo szpitalne" jak najbardziej nie dotyczyło własności / instytucji parafialnej. To było niezwiązane z parafią beneficjum, mające odrębny akt fundacyjny.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 11:04
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Beato: to co przytoczyłaś jest jak najbardziej na temat, ale pozostawia niestety lukę interpretacyjną

"Kościół pod tytułem ś. Wawrzeńca, który jest afiliowany czyli inkorporowany do kościoła parafialnego, (...)
Przy tym kościele jest folwark zamieszkały przez czeladź gruntową, drewniany (...). stajnia, obory, stodoły, spichlerz, chlewy drewniane, słomo pokryte, te są w dobrym stanie. Domów do probostwa należących, w których zagrodnicy mieszkają jest pięć, drewniane (...)"

nie jest wprost i na 100%
"Domów do probostwa [ś. Wawrzeńca]..",
może być z powodu o którym wspomniałaś "kościół filialny może, ale nie musi być własnością probostwa, [parafii]", czyli dopuszczalna interpretacja "Domów do probostwa [parafii mławskiej]..."


Andrzeju: no można i tak sformułować zadanie/twierdzenie, na które to będziemy szukać dokumentów. Ale może skupmy się na tych argumentach w postaci dokumentów, nie na przeformułowywaniu twierdzenia do dowiedzenia/obalenia.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 15:18
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1259
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Poruszyłeś ciekawy temat, mnie najbardziej (jak zwykle) zainteresowały okolice...
Czy każdy kościół leżący w obrębie parafii był kościołem filialnym ? Kaplice (zarówno te wolnostojące, jak i te wewnątrz pałaców czy zamków) też były kościołem filialnym ? Czy może była jakaś różnica merytoryczna między nimi ?
(nadmienię, że kościoły filialne miały różny status - niektóre np. prowadziły własne, niezależne księgi metrykalne)
po drugie:
"Dobra kościelne" to szerokie pojęcie. W dokumentach wizytacyjnych jest mowa m.in. o gruntach, nieruchomościach, zwierzętach. Zawiadywał tym pleban i pewnie był zobowiązany płacić podatki (albo i nie). A co było po jego śmierci ? Dobra jak rozumiem nie przechodziły na rodzinę zmarłego tylko na jego zastępcę ? A co, jak pleban jest leciwy i przestaje pełnić funkcję ? Zabierano mu cały dobytek i dawano następcy, a jemu jedynie pozwalano mieszkać w parafii dożywotnio ?
po trzecie:
Podatki. O podatkach wiem niewiele. Jeszcze tego nie rozkminiałam. Kto za co płacił ? I komu ? Były jakieś wyjątki (zwolnienia od podatku) ? W podanym wyżej cytacie jest napisane, że budynek spłonął, a podatek i tak trzeba płacić. Czy za sam budynek kościoła też płaciło się podatek ? Czy to może jest właśnie wyjątek ? (z tego co pamiętam z licznych wycieczek - wysokość podatku uzależniona była od liczby okien posiadłości... ale nie znam szczegółów)


Co do cytowanego materiału - prześlę Ci Włodku na emaila, bo to za długie żeby całość zacytować, a może się coś jeszcze doczytasz...
W każdym razie ja to rozumem tak:
1. kościół filialny w Wojnówce - jest własnością hrabiny (co jest kompletnie dziwne, bo kościół wprawdzie jest odbudowany.. ale wcześniej był parafialnym. No ale cała Wojnówka jest jej własnością.)
2. kościół filia św. Wawrzyńca jest własnością parafii (od 1715 r.). Wcześniej był własnością miasta. A budynki koło kościoła... 5 należy do parafii, a 2 do misjonarzy. Misjonarze są diecezjalni i podlegają biskupowi, a nie parafii.

..czyli mamy kilka przypadków własności. Fajnie by było jakby można było to porównać z dokumentami wizytacyjnymi z XVIII wieku, ale tego wydania nie mam (to biały kruk) - mogę Cię co najwyżej odesłać do biblioteki narodowej: http://katalogi.bn.org.pl/iii/encore/re ... ite=cobalt

[edit]
co do wyjaśnień @Andrzeja - to przejrzane przeze mnie dokumenty wizytacyjne (z różnych parafii) w 100% potwierdzają przytoczone definicje.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 16:04
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 3607
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Jeśli chodzi o prepozytury szpitalne, to wystarczy wpisać w Książki Google — probostwo szpitalne albo proboszcz szpitalny — i zawsze coś wyjdzie:

[...] 1mo. Szpitale, które są przy kościołach parafialnych po wsiach i miasteczkach, nieerygowane in titulum beneficii, najłatwiej fundusz ich przyłączony być może do kasy generalnej i na opatrywanie szpitalów generalnych; które zaś są erygowane in titulum beneficii, ponieważ w nich są proboszcze cum institutione canonica, więc by znosić się z Stolicą Apostolską et locorum ordinariis trzeba, aby onera, do szpitalnych probostw przywiązane, ad ecclesias parochiales były przeniesione i zamiast proboszcza szpitalnego był penes ecclesiam parochialem kapelan do pomocy ad curam animarum, i ten rzeczone szpitalne obligi wypełniał [...]
https://books.google.pl/books?hl=pl&id= ... 22&f=false

Ubeśpieczenie Probostwa Szpitalnego Rochytańskiego w Wilnie
https://books.google.pl/books?hl=pl&id= ... 22&f=false

Tenże proboszcz w kościele swoim parafialnym 2 wikariuszów wiecznych, przez urząd miasta Stężycy prezentowanych, utrzymuje i opłaca. Probostwo zaś szpitalne i prebendarstwo przez dekret officii w r. 1782 skasowane, kościoły jednak do nich należące drewniane znajdujące się, jako też i kościółek ubogich oo. franciszkanów zdobią nieco to miasto.
https://books.google.pl/books?hl=pl&id= ... pitalne%22

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 16:11
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Andrzeju: dziękuję. Jednak nie chodzi mi o fragmenty widoczne w googlebooks (zresztą chyba nie wszystkie najszczęśliwiej dobrane - raczej właśnie świadczą o dokonanych lub postulowanych (w trakcie?) zniesieniach probostw nieparafialnych)

Beato: jak napisałem. W zestawieniu , które otrzymałem (dziękuję!) widnieje "dochody probostwa" jednego! mławskiego, jak i "nie widnieje" jako oddzielne, a wręcz jest uwaga przy filialnym wojnowskim "dochody i wydatki doliczone do parafialnego czyli do probostwa mławskiego"
tak jakby jednak (pomimo istnienia szpitala) nie istniało pojęcie inne niz parafialne probostwo

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 20:31
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1259
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
...ale to dokument z 19. wieku, więc wg tego co napisał @Andrzej - zmieniło się prawo własności w międzyczasie. Pleban pisał tylko o jednym probostwie - swoim, bo tylko o tym była ankieta. Nawet jakby były inne, to pewnie by o nich nie napisał, bo to nie dochód parafii - a o to się go pytali.
Czyli, trzeba szukać gdzie-indziej, bo w dokumentach wizytacyjnych tego nie będzie. A już na pewno nie ze słowem "probostwo" Wink

Może inaczej - skoro proboszcz to przełożony, m.in. misjonarzy, to sam był również tym misjonarzem (zakonnikiem) czy też mógł być świeckim kapłanem (i np. jednocześnie plebanem miejscowej parafii) ? bo dobra zakonne i parafialne to jednak nie to samo.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 21:29
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 3607
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
(zresztą chyba nie wszystkie najszczęśliwiej dobrane - raczej właśnie świadczą o dokonanych lub postulowanych (w trakcie?) zniesieniach probostw nieparafialnych)

Drugi dokument (oficjalny, w języku polskim) dotyczy istniejącego w tamtym czasie (1775) probostwa szpitalnego (czyli nieparafialnego), któremu odbiera się majątek, a mianowicie nieprawnie zapisany folwark Rzeszę Zudziszki.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2018 - 21:50
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Beato: być może, ale to dość duży "?" i raczej wątpliwe. Jako składnik zaistniało, jednak bez zaliczenia do probstwa oddzielnego. Moim zdaniem to gdybanie i raczej widzę więcej przeciw niż za

Andrzeju: być może. Z tego fragmentu na pewno potrafisz wyciągnąć więcej niż ja

Zachęcam również inne osoby. Szukam analogicznego lub o podobnej mocy, dotyczącego jednak "na pewno nie parafii", do poniższego
https://szukajwarchiwach.pl/1/175/0/2/21#tabSkany

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 01:05
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 3607
Skąd: Wrocław
Status: Offline
"Probostwo" w dawnym znaczeniu, zanim stało się synonimem urzędu albo własności plebana, to tyle co "prepozytura". Etymologicznie zarówno "proboszcz", jak i "prepozyt" wywodzą się od łacińskiego "praepositus", tylko że "prepozyt" bezpośrednio z łaciny, a "proboszcz" za pośrednictwem niemieckiego "Probst".
Oprócz wymienionych już przeze mnie 3 rodzajów prepozytur były jeszcze prepozytury zakonne, klasztorne, które też mogły być nazywane probostwami. Wg słownika łaciny średniowiecznej "praepositura" to również 'kościół i probostwo podlegające zakonowi'.
http://scriptores.pl/elexicon/pl/lemma/ ... aslo_pelny
Czyli byłyby to parafie prowadzone przez zakonników, którzy mieli tam swój dom zakonny.
W przypadku prepozytury (probostwa) św. Jerzego w Warszawie sytuacja jest ciekawa, bo zależna od niej parafia znajduje się w Borzęcinie (a nie w Warszawie). Tak więc kościół św. Jerzego i zabudowania klasztorne kanoników regularnych należały do probostwa (prepozytury), ale nie były budynkami parafialnymi.

Opat Paweł zwrócił szczególną uwagę na kaplicę św. Jerzego w Warszawie. Pragnieniem jego, a może już opata Andrzeja była erekcja prepozytury klasztornej w Warszawie właśnie przy kościele św. Jerzego. Niestety uposażenie jego ku temu nie wystarczało. By ten brak usunąć, opat Paweł zwrócił się do biskupa poznańskiego Andrzeja, przedstawiając mu nowe uposażenie mającej powstać prepozytury, wydzielone z posiadłości klasztoru czerwińskiego. Między innymi umieszczono i kościół parafialny w Borzęcinie, prosząc biskupa Andrzeja, jako ordynariusza, o erekcję przy dotychczasowej kaplicy św. Jerzego w Warszawie prepozytury klasztornej. Biskup Andrzej prośbę opata Pawła spełnił, erygując 19 stycznia 1453 lub 1454 r. prepozyturę św. Jerzego w Warszawie.
http://naszaprzeszlosc.pl/files/tom006_01.pdf

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 10:18
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18320
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ponownie: dziękuję, ale chyba się nie rozumiemy
prosiłem o dokumenty z końca XVIII... zresztą jest na początku

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
roberto77Offline
Temat postu:   PostWysłany: 17-07-2018 - 18:17
Sympatyk


Dołączył: 07-04-2012
Posty: 71

Status: Offline
Witam
Włodku, u mnie w Bulkowie do dziś nazywają probostwem pewną część miejscowości. W 16 wieku były to dwie włóki plebańskie, natomiast w 19 wieku były już cztery włóki a na planie z1851r są opisane jako ziemia Probostwa Bulkowo. Później te ziemie odebrano ukazem po powstaniu styczniowym i sprzedano. W księdze wieczystej zapisano jako majątek poduchowny dawniej probostwo. Po drugiej wojnie znowu go odebrano właścicielom i rozparcelowano. Jeśli coś takiego właśnie Cię interesuje to mogę podesłać.
Robert O.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.081894 sekund(y)