Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 17 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
ZubrzakOffline
Temat postu: Czy jest możliwa zmiana imienia na przełomie XIX i XX wieku  PostWysłany: 02-07-2018 - 16:03
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Witam

Od kilku lat staram się dotrzeć do przodków moje żony - Morawskich i Wajsów. Moje poszukiwania były do niedawna nieskuteczne. Czym dysponuję:

pradziadkiem żony był Franciszek Wajs - urodzony w 1908r. w Sosnowcu jako syn Jana Wajsa i Tekli z Morawskich. Miał on dwoje rodzeństwa - Stefana urodzonego też w Sosnowcu w 1905r. i Annę urodzoną w 1902r. w Warszawie (według aktu zgonu z 1950r.)

Aktu urodzenia Anny Wajs w Warszawie nie udało się odnaleźć. Nie znalazłem też aktu małżeństwa Jana i Tekli. Tymczasem w akcie małżeństwa Franciszka Wajsa z 1931r. w Sosnowcu, udało się odnaleźć że Franciszek zapisany był do gminy Saroblewo. Takiej miejscowości w Polsce oczywiście nie ma, ale dzięki pomocy forumowiczów udało się zidentyfikować Sarbiewo na Mazowszu.

Jaka była moja radość (niestety przedwczesna) kiedy się okazało, że w parafii zamieszkują Morawscy, co więcej w 1872r. ślub bierze Jan i Marianna. Otóż według aktu zgonu Tekli z 1934r. w Sosnowcu była ona córką właśnie Jana i Marianny i urodziła się około 1876r.

Niestety odnalazłem dzieci tej pary urodzone: w 1873r. (Franciszka), 1876r. (Piotr), 1878r. (Władysław), 1881r. (Antonina), 1883r. (Michalina), 1885r. (Józefa) i 1887r. (Czesława) i Tekli tam nie ma.

W związku ty czy spotkaliście się może z sytuacją iż urodzona jako Franciszka czy Antonina stała się w dorosłym życiu Teklą

Pozdrawiam Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Czy jest możliwa zmiana imienia na przełomie XIX i XX wieku  PostWysłany: 02-07-2018 - 16:15
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18766
Skąd: Warszawa
Status: Offline
tak po kolei możeSmile
Anna zmarła w 1950 to Wajsówna czy zamężna/wdowa?

gdzie dzieci Jana (Morawskiego?) i Marianny (dd ?) się rodzą w latach 1873-1887
i czemu urodzenia nie ślubu w pierwszej kolejności Tekli szukasz?
ni sądzę by Franciszka stała się Teklą, ale Franciszka Tekla jako Tekla Franciszka jak najbardziej mogła wyjść za mąż i zemrzeć jako Tekla

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Heropolitanska_IzabelaOffline
Temat postu: Czy jest możliwa zmiana imienia na przełomie XIX i XX wieku  PostWysłany: 02-07-2018 - 16:26
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 25-08-2007
Posty: 238

Status: Offline
Według mnie wszystko jest możliwe. Mój pradziad został ochrzczony jako "Tomasz", związek małżeński zawarł jako "Walenty Tomasz" a zmarł jako "Walenty". W aktach urodzenia dwójki dzieci figuruje jako "Walenty Tomasz" a pozostałej dwójki jako "Walenty". I nie ma cienia wątpliwości, że to jest ta sama osoba. Skąd się wziął ten Walenty? Świadkiem na chrzcie był człowiek o imieniu "Walenty". Może rodzice chcieli mojego pradziada ochrzcić "Walenty Tomasz" a ksiądz wpisał tylko "Tomasz". Pojęcia nie mam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu: Czy jest możliwa zmiana imienia na przełomie XIX i XX wieku  PostWysłany: 02-07-2018 - 16:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Dziękuję za szybką odpowiedź Smile

Włodzimierzu Anna zmarła w 1950r. jako panna w Dąbrowie Górniczej, w akcie zgonu jest napisane, że urodziła
się 16 lipca 1902r. w Warszawie. Nie udało się mi odnaleźć jej aktu urodzenia. Nie odnalazłem również ślubu Jana Wajsa (syn Wilhelma i Katarzyny), oraz Tekli Morawskiej (córki Jana i Marianny). W aktach zgonu z 1919 (Jana) i 1934 (Tekli) brak info o miejscu urodzenia ani panieńskich nazwiskach matek. Zmarła w 1950r. Anna Wajs opowiadała babci żony (urodzonej w 1934r.) iż ojciec Tekli - Jan Morawski nie chciał się zgodzić na ślub córki ze względu na niemieckie pochodzenie Jana Wajsa.

Odnaleziona przeze mnie rodzina Morawskich mieszkała w parafii Sarbiewo i tam rodziły się wskazane przeze mnie dzieci. Ślub brali w pobliskich Baboszewie skąd pochodzili Morawscy. Jan był wdowcem po Józefie z Wernerów, zaś Marianna była z domu Bulaszewska.

Izabelo też mi coś takiego chodzi po głowie, lecz brakuje tutaj jakiś dowodów. Gdyby udało się odnaleźć akt małżeństwa Jana Wajsa i Tekli Morawskiej to wiedzielibyśmy więcej

Pozdrawiam Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 17:01
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18766
Skąd: Warszawa
Status: Offline
@ info o miejscu urodzenia z aktu zgonu
poza "normalną niepewnością" informacji zawartych w akcie zgonu dochodzi
* tendencja do "z Warszawy" była (tj b. wysoka nadreprezentacja zapisów "warszawskich")
* kwestia kto zgłaszał (no jeśli któreś z rodzeństwa podało, że w Warszawie w 1902 się urodziła to jednak zmienia) - panna, więc pewnie nie mąż ani nie dziecko podało gdzie urodzona
rok /okres (kwestia migracji, danych, dokumentów)

nie przywiązywałbym się do koncepcji, że koniecznie w Warszawie urodzona
a jak nawet urodzona to niekoniecznie tam akt urodzenia w 1902

rozwiń "nie udało się odnaleźć" - tzn ? szukałeś ?
ew. może kwestia, że urodzona jako Morawska (Anna)

@ małżeństwo - to wydaje się kluczowe do dalszych - AM Jan Wajs (Waiss? Weis? Weiss?) z Teklą Morawską - nie upierałbym się, że przed 1903, ale przed 1906 "raczej na pewn" - AU Stefana z 1905 pewnie masz

kim z zawodu Jan?

@ gmina Sarbiewo trochę dziwne, że zapisany do gminy Sarbiewo w 1931, skoro ojciec i matka już w 1905 Sosnowiec
może klucz (oprócz AM o którym wyżej) w ks. ludności Sosnowca znajdziesz (AP Katowice, zespół 776, sygn. 917) ..ponoc dziurawe, ale...


@ krytyczne

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 17:18
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
- informacje o zgonie Anny Wajs zgłaszał brat Stefan.
- Akt urodzenie Stefana w Sosnowcu w 1905r. oczywiście mam
- Jan Wajs był z zawodu robotnikiem (akty urodzenia synów) i stróżem (akt zgonu)
- syn Franciszek Wajs podczas wojny podpisał volkslistę i dostał 3 grupę (co raczej potwierdza tezę o niemieckim pochodzeniu w Sosnowcu w przeciwieństwie do sąsiedniego Górnego Śląska volkslistę podpisywali nieliczni). W czasie wojny używał formy Weiss. Brat Stefan mimo nacisków i groźby wywiezienia do Auschwitz odmówił podpisania listy.
- moje "szukanie" w Warszawie ograniczyło się do dostępnych w genetece parafii
- w akcie ślubu Franciszka oryginalnie jest gmina Soroblewo, ale takiej miejscowości nie ma
- żeby jeszcze bardziej zagmatwać w akcie małżeństwa Stefana z 1937r. imię matki to Felka

Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 17:26
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18766
Skąd: Warszawa
Status: Offline
szkoda, że nie kolejarz - (ale może robotnik kolejowy:P) (Jan) Warszawa-Sosnowiec..ale jak nie to nie zmienimy przecieżSmile
no brat mógł wiedzieć coś z przekazów
chyba czas poszukać w skorowidzach (nie tylko w rzymskokatolickich) U Anny i ew. ślubu rodziców, niestety w swietle tego co powyżej - też w Warszawie
zajrzałbym jednak do AP odnoście ksiąg ludności Sosnowca

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 17:30
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Dziękuję ślicznie za pomoc
Pozdrawiam Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Rebell_Cieniewska_GrażynaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 18:48
Członek PTG


Dołączył: 18-08-2006
Posty: 328
Skąd: Elbląg
Status: Offline
Przemku - czy sprawdzałeś drugą wieś o nazwie Sarbiewo, tę w województwie lubuskim? W historii wsi zapisano, że w XVIII wieku (1780) osadzono tam 11 kolonistów a dzierżawcy mieli imiona i nazwiska niemieckie.
Nie jest łatwo "namierzyć" skąd przybyli tym bardziej, że i sposób zapisu nazwiska mógł się bardzo zmienić.
Powodzenia Grażyna

_________________
Moje nazwiska - Rebell, Cieniewski, Oleśniewicz, Łojko, Piotrowski.
Moje miejscowości - Subkowy, Nowogródek (na Kresach), Berest/Piorunka, okolice Częstochowy, Palikije.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 19:08
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Oczywiście nic nie można wykluczyć, ale poza zbieżnością nazw trudno mi na razie Wajsów połączyć w województwem lubuskim. Może warto sprawdzić i ten trop. Dzięki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AlicjaSurmackaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-07-2018 - 22:45
Sympatyk


Dołączył: 12-07-2007
Posty: 861
Skąd: Radomsko
Status: Offline
Witaj Przemku,
Mam w swojej genealogii przypadki kiedy dziecko chrzczono nadając mu dwa imiona a gdzy zmarło zapisywano tylko z drugiego imienia ale mam też ewidentny przypadek zmiany imienia.
Kuczków gm. Secemin 25.10.1846 r ur. TERESA Warwasińska c. Józefa i Ludwiki z Filipowskich. W Garnku parafii Kłomnice 25.08.1869 roku urodziła nieślubną córkę Ludwikę. W akcie urodzenia tejże córki ma nijako dodane jako pierwsze imię Kornelia. Za rok 25.10.1870 roku poślubia w Kłomnicach ojca swojego dziecka Ludwika Klawe syna Wilhelma i Henryki z Zalasów – wyznania lurerańskiego i jest zapisana jako Teresa Warwasińska. Dzieci zaś rodziła jako Kornelia z Warwasińskich. akt 718 z 1882 roku Piotrków Tryb (jest w genetece) Zofia Katarzyna Klawe c. Ludwika i Kornelii.
Alicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gieniaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-07-2018 - 11:55
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2012
Posty: 319

Status: Offline
Witam,

akt ur. 25 lipca 1822, Wieliczka, Ignacy recte Jakub syn Antoniego Przędzik i Anny Bogda.
Ksiądz, jeśli się pomylił?
A jednak jest napisane "recte".

Gienia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-07-2018 - 15:09
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Witam,

Nie pozostaje mi więc nic innego, jak wstępnie zaprosić Morawskich z Sarbiewa do mojego drzewa Smile

Może kiedyś, jak znajdę akt małżeństwa Jana Wajsa i Tekli Morawskiej do będę wiedział na pewno.

Jeszcze raz wszystkim dziękuję i pozdrawiam Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zeleznyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-07-2018 - 22:17
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2013
Posty: 380

Status: Offline
Przemku,

Z uwagi na Twoje kilkuletnie długotrwałe poszukiwania i żywą dyskusję podaję kilka przygotowanych naprędce nowych i pomocnych dla Ciebie jak sądzę informacji:

Jan mąż Tekli Morawskiej urodził się dokładnie 7 maja 1866 roku o godzinie 8 rano. Jego ojciec nosił dwa imiona natomiast imię jego matki w akcie urodzenia to Renata. W akcie urodzenia Jana nazwisko zapisano WEISS, aczkolwiek już w akcie ślubu Jana i Tekli, który miał miejsce dokładnie 21 listopada (w południe) nazwisko Jana zapisano WEJS.
W akcie tym podano prawidłowo imię ojca Jana lecz błędnie podano imię matki jako Katarzyna. Podani w akcie rodzice Tekli to faktycznie Jan i Marianna (jednak bez informacji o nazwisku panieńskim matki).
Podpowiem również, że najstarsze dziecko Jana i Tekli urodziło się rok po ich ślubie i nie była to Anna a jej starszy brat.

Najciekawszym zapisem w akcie ślubu jest ten dotyczący wsi i parafii urodzenia Tekli Morawskiej Smile


Powodzenia w poszukiwaniach


Pozdrawiam

Janek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZubrzakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-07-2018 - 23:48
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-11-2007
Posty: 173
Skąd: Sosnowiec
Status: Offline
Janku,

Dziękuję ślicznie za sugestię. Akt urodzenia Jana Wajsa z parafii w Kutnie już widziałem, ale odrzucałem go z powodu innego imienia matki. Piszesz, że udało się Tobie również dotrzeć do aktu małżeństwa Jana Wajsa (Wejsa) i Tekli Morawskiej. Tego aktu nie udało mi się namierzyć i jeżeli mógłbyś określić w jakiej parafii miało miejsce to wydarzenie to mogło by mi to bardzo pomóc. Dziękuję serdecznie za pomoc.

Pozdrawiam Przemek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.070423 sekund(y)