Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
wtorek, 15 czerwca 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
KarolOłówekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 15:25


Dołączył: 25-04-2021
Posty: 4

Status: Offline
Irena_Powiśle napisał:
KarolOłówek napisał:
Irena_Powiśle napisał:
KarolOłówek napisał:
Dzień dobry,

Szukam informacji o moim pradziadku: Piotr Ołówek (nazwisko czasami zapisywane również Ołówko /Ołówka), ur. 21-01-1894, parafia Pniewnik, miejscowość Wiktoria, rodzice Franciszek i Franciszka z d. Grabowska.
Od dziadka wiem, że służył w armii carskiej podczas pierwszej wojny, z tego co pamiętam w niewoli austro-węgierskiej do bodajże 1916 r. i najważniejsze - z opowiadań wiem, że był odznaczony za odwagę srebrnym krzyżem (prawdopodobnie Krzyżem Św. Jerzego, niestety numeru nie znam, samo odznaczenie zostało skradzione w 1944 roku przez Armię Czerwoną). Niestety nie znam rosyjskiego Sad a bardzo zależy mi na odnalezieniu nr krzyża i opracowaniu historii pradziadka. Mam już rosyjskie zestawienie Kawalerów Krzyża Św Jerzego za pierwszą wojnę, jednakże jest to 16 tomów po rosyjsku...
Wielka prośba o sprawdzenie
Dziękuję i pozdrawiam
Karol Ołówek

https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D1
Piotr Ołówek, s. Franciszka, szeregowy 333 Głazowskiego pułku piechoty, ranny przy wsi Strenkowizna 23.4.15, ale został walczyć.
O jednostce
https://gwar.mil.ru/army/423/?backurl=% ... 26page%3D1


Pani Ireno stokrotne dzięki Smile bardzo dużo mi Pani pomogła - z translatorem poszukam jeszcze tego odznaczenia w tych 16 tomach...Czy ma Pani jeszcze pomysł, gdzie można poszukać o Piotrze dalszych danych? np. gdzie dostał się do niewoli itp?
Jeszcze raz pięknie dziękuję za pomoc
Dobrej niedzieli kwiat

O tej jednostce są dużo w źródłach internetowych.
Moim zdaniem trafił do niewoli na terenach Galicji, gdzie dokładnie toczyły się walki to trzeba przeczytać drugi link co napisałam - szlak bojowy jednostki.

Czy potrzebne są linki? Jest to w języku rosyjskim.
Oraz można złożyć kwerendę do RGWIA bo jednostka jest znana. Dokumenty tego pułku są zachowane.

Z tego co odczytałam jednostka walczyła na terenach Polski, następnie Litwy i koniec szlaku bojowego był w Galicji.

Moim zdaniem był odznaczony za to ze nie zostawił walki będąc rannym.


Pani Ireno pochwale się - skoro tyle mi Pani pomogła Smile
С.Б.ПАТРИКЕЕВ
СВОДНЫЕ СПИСКИ
КАВАЛЕРОВ
ГЕОРГИЕВСКОГО
КРЕСТА, tom 4

"54414 ОЛУВЕК Петр Францевич — 333 пех. Глазовский полк, 12 рота,
рядовой. За выдающиеся подвиги храбрости и самоотвержения против
неприятеля в боях. Награжден на основании п. 28 ст. 67 Георгиевского
Статута.
54415 ЮНЕВИЧ"

Klasa IV

Z opowieści dziadka - chyba właśnie w Galicji dostał się do niewoli Smile
Pięknie dziękuję za pomoc Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 16:18
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
Karol Ołówek,
Gratuluje!

dla Gosi,

Stanisław Kaliciński syn Tomasza,
Mógł być powołany do wojska w czasie I Wojny Światowej ew. jako ratnik (bo po służbie wcześniejszej w wojsku carskim powinien już być rezerwistą). Jednostka - 453 Proński pułk piechoty.
Pułk był sformowany 29/VI-12/7 roku 1915, w skład jednostki weszli 49, 50 i 51 Orłowskich (rosyjskie miasto Orel) jednostek piechoty ratników-żołnierzy ruchu społecznego, oraz rekruci - do 3 batalionu. Rozkaz przewódcy Armii Północno-Zachodniego Frontu za N 271 od dnia 4 lipca roku 1915.
Jeśli Stanisław Kaliciński był ewakuowany do terenów rosyjskich to mógł trafić do wojska z tych jednostek ruchu społecznego, ale raczej był wcielony do wojska właśnie z terenów podwarszawskich latem roku 1915-go.

253 pułk stacjonował w twierdzy Modlin (raczej był sformowany dla jej obrony), 23.VII. pan St. Kaliciński trafił do niewoli, do obozu niemieckiego Ohrdruf w Turyngii. 6/19.VIII. do niewoli trafił ten pułk w całości, na tym szlak bojowy pułku się skończył.

Na ile rozumiem z tych teczek od stycznia roku 1916 toczyła się sprawa o powrót na podstawie wymiany między jeńcami, raczej (moje przypuszczenie) że był ciężko ranny/okaleczony. Dnia 18 maja roku 1916 na podstawie w.w. wymiany przybył do Rosji, dnia 20.maja roku 1916 był odznaczony krzyżem Św. Jerzego IV klasy (dla stopni niższych).
Krzyż N 651164

jak już pisałam ze strony niemieckiej wracali tylko bardzo okaleczeni żołnierzy, kogo już nie można było wykorzystać na zakładach/gospodarstwach, bez rąk albo bez nóg, oraz zatrutych gazami, niezdolnych do pracy.

Może z powodu tego nie wrócił z powrotem do Polski, kto teraz wie.
Niestety w RGWIA nie znalazłam dokumentów tej jednostki.
Która istniała nie pełnych 2 miesiace(
Na stronie gwar.mil.ru na liście tego pułku są wymienieni wielu Polaków, wszyscy trafili do niewoli.
Na jednej z kartek napisane ,ze trafił do niewoli w Ostrowie.
Jest to Ostrów Mazowiecka, może z grupa żołnierzy próbowali wyjść z oblężenia Twierdzy.
Dwa razy próbowałam wkleić kartki ale coś poszło nie tak(

Wyslalam linki na pw.

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 19:39
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2904
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Dla Karola,
Zapisany jako Ouwek, odczytany jako Ocwek.
Оцвек Петр Францевич
Должность/Звание
мл. унтер-офицер
Воинская часть
333-й пехотный Глазовский полк
Место рождения
Варшавская губ., Радиминский уезд, Староховская вол., д. Виктория
Причина выбытия
пропал без вести
Дата события
11.09.1916
Место события
Мацьковы-Гай
Prawdopodobnie dnia 11.09.1916 dostal sie do niewoli kolo miejscowosci Mackowy Gaj*- zapisany
w dokumencie jako zaginiony bez sladu.
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 0%B8%D1%87

*Wg n/w cytatu walki toczyly sie :
....Hier konnte es sich in den Gefechten bei Zwyzin, Mackowy Gaj und bei Gatkow besonders bewähren.....
Czyli - Zwyzyn, Mackowy Gaj i Gatkow/Batkow ?
To chyba bedzie gdzies w okolicy Brzezan ( bledne zapisy nazw).

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 19:46
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
Ano wiedzialam o Tym ze przyjdzie Grazynka I zrobi z tym wszystkim porzadek)

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 20:16
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2904
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Irenko, jaki porzadek ?
Zwyżyń znalazlam, Batków tez (kolo Żółkwi) a Mackowego Gaju нет Sad Rolling Eyes

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 20:30
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
Grazynko, no to masz zdolnosc znalezc wiecej i lepiej niz ja))
Chyba jest tam niepoprawnie odczytana nazwa))

Oprocz tego mam dziś problemy techniczne(((
Czy wciąż jest to Galicja, tak?
Poszukam tego gaju, moim zdaniem jest to jakaś pomyłka w nazwie(((

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 20:41
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2904
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Chyba Galicja ale nie jestem pewna - okreslane jako front wschodni.
Nazwa raczej prawidlowa, wymieniana w rosyjskich i niemieckich zrodlach tak samo.

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarolOłówekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 21:57


Dołączył: 25-04-2021
Posty: 4

Status: Offline
Grazyna_Gabi napisał:
Dla Karola,
Zapisany jako Ouwek, odczytany jako Ocwek.
Оцвек Петр Францевич
Должность/Звание
мл. унтер-офицер
Воинская часть
333-й пехотный Глазовский полк
Место рождения
Варшавская губ., Радиминский уезд, Староховская вол., д. Виктория
Причина выбытия
пропал без вести
Дата события
11.09.1916
Место события
Мацьковы-Гай
Prawdopodobnie dnia 11.09.1916 dostal sie do niewoli kolo miejscowosci Mackowy Gaj*- zapisany
w dokumencie jako zaginiony bez sladu.
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 0%B8%D1%87

*Wg n/w cytatu walki toczyly sie :
....Hier konnte es sich in den Gefechten bei Zwyzin, Mackowy Gaj und bei Gatkow besonders bewähren.....
Czyli - Zwyzyn, Mackowy Gaj i Gatkow/Batkow ?
To chyba bedzie gdzies w okolicy Brzezan ( bledne zapisy nazw).

Pozdrawiam
Grazyna


Pani Grażyno pięknie dziękuję Smile
Z opowieści dziadka wiem, że pradziadek przechodząc do ataku pomiędzy zasiekami z drutu kolczastego dostał postrzał i ranny znalazł się w niewoli austriackiej...Potem obóz jeniecki w Alpach tyrolskich gdzieś przy granicy włoskiej...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-04-2021 - 22:21
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
Moze gdzies obok go Gaju znajduje się wioska Mrozowo.

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gosia.6806Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-04-2021 - 17:24
Sympatyk


Dołączył: 02-12-2011
Posty: 263
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Status: Offline
Irena_Powiśle napisał:
Karol Ołówek,
Gratuluje!

dla Gosi,

Stanisław Kaliciński syn Tomasza,
Mógł być powołany do wojska w czasie I Wojny Światowej ew. jako ratnik (bo po służbie wcześniejszej w wojsku carskim powinien już być rezerwistą). Jednostka - 453 Proński pułk piechoty.
Pułk był sformowany 29/VI-12/7 roku 1915, w skład jednostki weszli 49, 50 i 51 Orłowskich (rosyjskie miasto Orel) jednostek piechoty ratników-żołnierzy ruchu społecznego, oraz rekruci - do 3 batalionu. Rozkaz przewódcy Armii Północno-Zachodniego Frontu za N 271 od dnia 4 lipca roku 1915.
Jeśli Stanisław Kaliciński był ewakuowany do terenów rosyjskich to mógł trafić do wojska z tych jednostek ruchu społecznego, ale raczej był wcielony do wojska właśnie z terenów podwarszawskich latem roku 1915-go.

253 pułk stacjonował w twierdzy Modlin (raczej był sformowany dla jej obrony), 23.VII. pan St. Kaliciński trafił do niewoli, do obozu niemieckiego Ohrdruf w Turyngii. 6/19.VIII. do niewoli trafił ten pułk w całości, na tym szlak bojowy pułku się skończył.

Na ile rozumiem z tych teczek od stycznia roku 1916 toczyła się sprawa o powrót na podstawie wymiany między jeńcami, raczej (moje przypuszczenie) że był ciężko ranny/okaleczony. Dnia 18 maja roku 1916 na podstawie w.w. wymiany przybył do Rosji, dnia 20.maja roku 1916 był odznaczony krzyżem Św. Jerzego IV klasy (dla stopni niższych).
Krzyż N 651164

jak już pisałam ze strony niemieckiej wracali tylko bardzo okaleczeni żołnierzy, kogo już nie można było wykorzystać na zakładach/gospodarstwach, bez rąk albo bez nóg, oraz zatrutych gazami, niezdolnych do pracy.

Może z powodu tego nie wrócił z powrotem do Polski, kto teraz wie.
Niestety w RGWIA nie znalazłam dokumentów tej jednostki.
Która istniała nie pełnych 2 miesiace(
Na stronie gwar.mil.ru na liście tego pułku są wymienieni wielu Polaków, wszyscy trafili do niewoli.
Na jednej z kartek napisane ,ze trafił do niewoli w Ostrowie.
Jest to Ostrów Mazowiecka, może z grupa żołnierzy próbowali wyjść z oblężenia Twierdzy.
Dwa razy próbowałam wkleić kartki ale coś poszło nie tak(

Wyslalam linki na pw.



Sporo wiadomości Irenko Smile.Dziękuję Ci że mi pomogłaś.Bardzo długo nie miałam nic o Staśku Smile.Mam nadzieje że to właśnie to ten mój Stachu.Piszesz że prawdopodobnie był już wcześniej w wojsku.Czyli gdzie Irenko mogę znaleźć takie info ?No i gdzie ewentualnie mogę znaleźć info o jego pozostaniu poza granicami polski?Bo chyba gdzieś musiały być takie odnotowania.

Gośka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marcin_WyszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-04-2021 - 23:08


Dołączył: 26-04-2021
Posty: 1

Status: Offline
Dzień dobry
Będę chciał zweryfikować rodzinna legendę
Antoni Wyszyński, urodzony w 1895 w Branszczyku, ( gubernia łomżyńska)
s. Michała i Katarzyny. Wcielony do armii cara ....
Z góry dziękuję
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wilku1967Offline
Temat postu: Re: Pradziadek w armii carskiej - potrzebuję pomocy .  PostWysłany: 29-04-2021 - 22:02
Sympatyk


Dołączył: 30-11-2018
Posty: 161

Status: Offline
Dzień dobry.
Trafiłem na ślad poszukiwanego Franciszka Drabinskiego na stronie "Mieszkańcy lubelszczyzny w armii carskiej,, Urodzony 18.01.1864r w Jedlińsku, powiat radomski, rodzice Tomasz Drabiński i Paulina (Skoczek ) Drabińska. Franciszek Drabiński związany był z obecną gminią Wierzbica świadczy o tym pełnomocnictwo dla Piotra Kosteckiego w sprawie spadkowej Drabińskich z 1903r, gdzie na pieczątce jest napis [Urząd Gminy Olchowiec], wójt gminy Olchowiec Stepaniuk i pisarz Fedosejew poświadczyli własnoręczność podpisu Franciszka Drabińskiego. Co prawda nie zgadza się jego imię Drabiński Franciszek nie Paweł, ale w rzeczywistości, Paweł to akurat brat Franciszka, nie ma więcej żadnych informacji, w bazie rekrutów. Chciałbym to sprawdzić, myślę jednak że jest to ta sama osoba. Żeby mieć pewność proszę o pomoc?

https://ltg.pl/projekty/mieszkancy-lube ... -carskiej/

Pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w armii carskiej - potrzebuję pomocy .  PostWysłany: 01-05-2021 - 01:13
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
Gosiu,
O poborze wcześniejszym i służbie w wojsku to było moje przypuszczenie z powodu wieku.
Bo zwykle wiek poborowy to 20 pełnych lat - 21 lat.
Oczywiście ze może nie mam racji.
Dowiedzieć o jednostce gdzie Ew. Mógł służyć to nie mam żadnej możliwości, niestety, tylko jeśli jest o tym wzmianka w aktach metrykalnych.

Poszukiwanie w Rosji w latach 1918-1920 to sprawa bezsensowna.
Mógł wyjść z domu, być zastrzelony wprost na ulicy przez pijanych żołnierzy-rewolucjonistów. Mógł zostać żywym.

Jeśli nie złożył podanie na powrót do jednej z placówek Konsularnych Polski w roku 1918 to później przez prawie 3 lat wyjechać z Rosji to był wielki problem. Tym bardziej ze na ile rozumiem był niepełnosprawny.

Niestety to tak.
Może ktoś powie lepiej i da nadzieje na takie poszukiwania.
Z tego co wiem z historii Rosji nie mogę dać ani żadnej nadzieje, ani żadnej rady.
Niestety.

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
A5DRZEJOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w armii carskiej - potrzebuję pomocy .  PostWysłany: 01-05-2021 - 01:23
Sympatyk


Dołączył: 31-03-2021
Posty: 89

Status: Offline
Dobry wieczór,

Czy do informacji na temat służby wojskowej takiego ułana można jakoś dotrzeć?

https://www.myheritage.pl/photo-1500464 ... vigation=1

Pozdrawiam,
Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w armii carskiej - potrzebuję pomocy .  PostWysłany: 01-05-2021 - 01:34
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1459

Status: Offline
A5DRZEJ napisał:
Dobry wieczór,

Czy do informacji na temat służby wojskowej takiego ułana można jakoś dotrzeć?

https://www.myheritage.pl/photo-1500464 ... vigation=1

Pozdrawiam,
Andrzej

Nie mam konta i nie mogę oglądać.
Czy może Pan pokazać to w inny sposób?

_________________
Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.417098 sekund(y)