Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 09:16 piątek, 24 maja 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-05-2017 - 18:13
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 717

Status: Offline
I to b ZSRR w 1976 r. rzeczywiście ciekawe / prorok ?/.
--
Chyba z Kołobrzegu było lepiej widać, co się dzieje w Gdańsku)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 02:41
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 41

Status: Offline
Historia jest taka, że pradziadek Dominik Żarski (1893-1950, rodzice Michał i Urszula) był w carskiej armii podczas I wojny światowej. Chory lub ranny wylądował w szpitalu i spisali go podobno na straty. W szpitalu pracowała jednak prababcia Xenia Bielecka (rodzice Jan i Julia, 1899-1976), która się nim zajęła i odratowała. Jak w filmie:) Dalej wzięli ślub i mieszkali w Nowej Budzie koło Trok. I teraz już wiem, że muszę tam poszukać aktu ślubu, bo najprawdopodobniej tam brali ślub. Mieli 5 dzieci: Bronisława, Mieczysława, Jana, Czesława i Aleksandrę. Po II wojnie światowej ruszyli na Ziemie Odzyskane. Tam żyli w kilku miejscach, ale ostatecznie wylądowali we Wrzosowie koło Kołobrzegu.
Prababcia podobno nic nie mówiła o swojej rodzinie, więc nie mam żadnych informacji o jej pochodzeniu. Z relacji mamy wiem tylko, że była rosyjskojęzyczna i prawosławna, wygląda na to, że była też szeptuchą (leczenie zwierząt we wsi za pomocą okadzania jakimiś ziołami, plucia wodą itp) A w akcie zgonu mamy tylko ten nieszczęsny Wależańsk.
Bardzo wszystkim dziękuję za wskazówki
Zbieram i uczę się
Pozdrawiam serdecznie
Mateusz Ostrowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pobłocka_ElżbietaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 07:05
Sympatyk


Dołączył: 22-01-2009
Posty: 1560

Status: Offline
Mateuszu,
twój pradziadek,
Żarski Dominik syn Michała,ranny 17 sierpnia 1914 r
żołnierz -I wojna światowa,
stan cywilny kawaler
wyznanie:rzymsko-katolickie

Жарский Доминик Мих.
Виленская губ., Трокский у., Трокская в.
Military rank:Рядовой
Religion:Римско-католическое
Marital status:Холост
Event:Ранен
Event date:17.авг.14
Source:“Именной список №115 убитым, раненым и без вести пропавшим нижним чинам.”, pg.1829
http://1914.svrt.ru/index.php?surname=+ ... ce=#report

_________________
Pozdrawiam
Ela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 07:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Ta informacja znakomicie ogranicza pole poszukiwań . Odpada głębia Rosji.17 sierpnia kiedy został ranny to według czasu juliańskiego trzeba zatem dodać( bodaj wtedy) 13 dni czyli było to 30 sierpnia. A wiec w trakcie kontrofensywy pruskiej po klęsce wojsk rosyjskich pod Tannenbergiem. Rannych wywozili na zaplecze do jakiegos szpitala (polowego?) juz w miarę bezpiecznych stronach. Nie musiały to byc Troki. Ale ( moim zdaniem) najistotniejsze - personel szpitala pochodził raczej z bliskich stron a nie np z Syberii.
Wołozyn który przywołałem jako hipotezę staje się wielce prawdopodobnym miejscem urodzenia . Na pewno była tam cerkiew. Zaryzykowałbym kwerendę na skróty i szukałbym w Wołożynie aktu urodzenia prababci.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 08:34
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2200
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Jestem tez za Wołożynem z bialoruska Wałożyn. Po analizie powyzszych informacji wlasnie ta miejscowosc
wydaje mi sie najbardziej prawdopodobna.

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 09:27
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 717

Status: Offline
Oczywiście że teraz, po przeczytaniu nowych danych, skasuję swoje teorie).
Jestem też za Wołożynem.
W Wołożynie w roku 1899 nie było już kościoła, tylko 2 cerkwie (jedna zamiast skasowanego kościoła o.Bernardynów).

Polecam (język rosyjski)
http://www.volozhin.com/history/religy.php
Строительство новой церкви было успешно завершено к середине 1866 г. По его окончании преосвященным епископом Ковенским Александром 18 июля 1866 года новопостроенный храм был освящен во имя святых великих царей и равноапостолов Константина и Елены.

А днём раньше состоялось освящение другого храма, бывшего прежде костелом при бернардинском монастыре. Костел этот был построен в 1815 году тщанием графа Тышкевича. Главный его престол был освящен католиками во имя св. Иосифа. В связи с последовавшим в 18б4-65 г.г. массовым переходом прихожан костела в Православие, православный приход умножился до шести тысяч душ. Учитывая это обстоятельство, властями было принято решение о закрытии костела и превращении его в православную церковь,

В новоустроенной церкви были освящены два престола; один (главный) — во имя св. Иосифа Обручника, второй — во имя св.вмч. и победоносца Георгия.

В связи с устроением в Воложине двух новых церквей прихожане церкви св.Параскевы, бывшей всё время до этого приходской, были распределены, как это видно из переписки священника Антония Адамовича с Виленс-кой духовной консисторией, между Свято-Иосифовским храмом и новопостроенной церковью во имя свв. равно-ап. Константина и Елены.

С 18б7 года церковь св. Параскевы становится приписной к Свято-Иосифовскому храму При этом туда была передана вся ее церковная утварь. Церковные земельные угодья (общей площадью 93 десятины) были переданы еще в 1866 году причту Свято-Константино-Еленинской церкви.

...События первой мировой войны нанесли Воложин-ским церквям и городу значительный урон. Воложин являлся прифронтовым городом, что привело к многочисленным разрушениям и утратам. В результате пожара, возникшего в ходе боевых действий 1918 года, до тла сгорела воложинская святыня, "матерь Воложинских церквей" — церковь св. Параскевы. В Свято-Иосифовском храме почти полностью выгорела его внутренняя часть вместе с церковной утварью.

Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 10:23
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 41

Status: Offline
Wow! Wszystkim Państwu bardzo dziękuję. Sprawa się zaczyna klarować. Niesamowity ten ślad po pradziadku w księgach z I wojny. I hipoteza w Wołożynem jest obiecująca.
Czyli teraz mam do sprawdzenia Wołożyn, i ewentualnie Troki po akt ślubu. To trzeba osobiście, czy jest jakaś szansa zdalnie się coś dowiedzieć?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 13:13
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2200
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Ja proponuje w pierwszej kolejnosci szukac aktu slubu bo nazwisko prababci moze byc rowniez przekrecone.
Zrobic wywiad w rodzinie moze ktos pamieta gdzie byl slub. Moze wlasnie w Trokach albo tam gdzie
mieszkali.
Mormoni maja troche metryk z Wołożyna, z dostepnych sa tylko gr.-kat. lata 1835 w dol.
Zerknelam za nazwiskiem Bielecki - niestety nie widze ale jest Bielawski ze wsi Bobrowicze ?.
To o niczym nie swiadczy bo sa to lata pierwszej polowy XIX w. Mam przodkow z tych okolic (pow. Wilejka) wiec w moim przypadku okazalo sie, ze do ok. roku 1850 byli gr.-kat. a potem prawoslawnymi, pod koniec XVIII w. wladze carskie zamknely kosciol katolicki wiec sadze, ze wczesniej mogli byc katolikami.
gr.-kat. skany metryk Wołożyn
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... at=1397705
https://familysearch.org/search/catalog ... =949955-50
W archiwum w Grodnie i Minsku zapewne maja wiecej.

Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 14:09
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1767

Status: Offline
Z Trokami powinno być prosto Księgi ślubów pewnie są już w wileńskim Archiwum Historycznym. Chyba że tam jest jeszcze bardziej restrykcyjna ustawa o ochronie danych osobowych niż i nas (nie wiem nie moje strony) wtedy ichniejsze USC
Kwerende mozna zlecić
Znalazłem taki link co i za ile
http://naszabraslawszczyzna.blog.onet.p ... ilenskich/
Problemem może byc sama parafia bo były Stare i Nowe Troki. No i lepiej doprecyzować mniej więcej kiedy był ślub.
Inny wariant sieć internetowa Litwini znakomicie digitalizują i umieszczaja w sieci skany.Piszę to platonicznie bo niczego przez internet nie szukalem, nie miałem takiej konieczności (dla własnych kwerend jeździłem do Wilna) a dla poznawczej rozrywki to ich język jest dla mnie nazbyt niedostępny. Ale jakieś starsze zasoby z Trok można znaleźć na
http://kresy.genealodzy.pl/
Wołozyn pewnie jest w Archiwum w Grodnie.Lepiej napisać Musi byc urzedowo taki kraj. Ale w tym przypadku najpierw bym zadzwonił do parafii prawosławnej w Wołozynie. Jak sie ma szczęście i trafi na uprzejmego batiuszke a księgi są jeszcze w parafii ( z tym nigdy nic nie wiadomo) to może być od reki.
Powodzenia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2017 - 14:18
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 717

Status: Offline
Telefon farafii
+375 1772 5-49-37

Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2017 - 16:23
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 41

Status: Offline
Dziękuję. Będę szukał w parafii i w archiwum w Wilnie. Te zbiory z Trok okazały się pomocne. Znalazłem pradziadka w spisie parafian w Nowych Trokach z 1908, czyli przy okazji drzewo zaczęło rosnąć jeszcze w drugą stronęSmile Ślub nie wiadomo gdzie był, z dużym prawdopodobieństwem tam, i widełki czasowe też mam duże od 1914 jak się poznali do 1924 jak urodził się mój dziadek. Pasjonujące to jest. Nagle się ta rodzinna przeszłość tak urealnia.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-03-2019 - 18:55
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2200
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Mateusz,
O Twoim dziadku pojawilo sie troche wiecej informacji z IWS.
Moze ktores z nich pomoga w dalszych poszukiwaniach:
Jak widze w innym temacie nadal ten nieszczesny Wależańsk walkujesz.

Жарский Доминик Михаилович
Ранен/контужен. Именные списки потерь
Должность/Звание
рядовой
Воинская часть
190-й пехотный Очаковский полк
Место рождения
Виленская губ., Трокский уезд, Трокская вол.
Причина выбытия
ранен/контужен
Место выбытия
выс. 1006, д. Самбреа (Королевство Румыния); перевязочный отряд 48 пехотной дивизии
Дата события
17.12.1916 - 24.12.1916
skan
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D1
Zarski Dominik syn Michala, jednostka: 190 oczakowski pulk piechoty, miejsce urodzenia: gub. wilenska, pow. Troki, gmina Troki. Ranny kolo wsi Sombrea, Rumunia w tym czasie 17.12.1916 - 24.12.1916.
i to co juz chyba masz - 1914
Жарский Доминик Михаилович
Ранен/контужен, Выбыл: д. Дращево; дивизионный лазарет, Место рождения: Виленская губ., Трокский уезд, Трокская вол., Место службы: 190-й пехотный Очаковский полк, Рядовой, Дата события: 17.08.1914
д. Дращево; дивизионный лазарет - 17.08.1914
skan
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D1
i tu jest jeszcze kawalerem, jako ranny przebywal w lazarecie dywizji we wsi Draszczewo*.

* Ponoc nazwe wsi zapisano w dokumencie blednie i chodzi o wies Дрищовъ/ Driszczow (lezy ponoc
miedzy Lwowem a Tarnopolem) ?
Na Ukrainie w tym rejonie sa dwie wsie o tej nazwie:
Dryszczów, obecnie Nadriczne – wieś w obwodzie tarnopolskim, w rejonie brzeżańskim.
Dryszczów, obecnie Pidlisne – wieś w obwodzie tarnopolskim, w rejonie monasterzyskim.

Jeszcze jeden dokument z 1914 r.
Жарский Доминик
Ранен/контужен, Выбыл: Кастр. Об. Госп., Место службы: 190-й пехотный Очаковский полк, Рядовой, Дата события: 17.08.1914
Причина выбытия
ранен/контужен
Место выбытия
Кастр. Об. Госп.
Дата события
17.08.1914
skan
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D1


Dodatkowo.
Jest jeszcze Zarski Dominik syn Piotra - ur. gub. wilenska, pow. Troki, wies Nowosielki, chory 1917.
Жарский Доминик Петрович
Болен, Место рождения: Виленская губ., Трокский уезд, д. Новоселки, Место службы: 256-й пехотный запасный полк, Рядовой, Дата события: 02.05.1917
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D1
oraz
Zarski Konstanty syn Piotra - ur. pow. Troki, wies Nowosiolka. Ranny 1917.
Жарский Константин Петрович
Ранен/контужен, Место рождения: Виленская губ., Трокский уезд, д. Новосойка, Место службы: 109-й пехотный Волжский полк, Рядовой, Дата события: 18.05.1917
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 8%D0%B9%20

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-03-2019 - 20:26
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 41

Status: Offline
Dziękuję Grażyno. Już widziałem te nowe wpisy z I wojny. Super są, bo już wiem w jakim pułku był Dominik. Próbowałem namierzyć szpital w którym się poznali, ale jak na razie nieskutecznie. W ogóle to jest jakaś historia mocno pod górkę. Namierzyłem kopertę dowodową prababci - zniszczono 15 lat temu. Pojechałem do Mińska i chciałem sprawdzić Wołożyn - metryki ur. zaczynają się od 1912, a w Grodnie kończą na 1890, a prababcia z 1899. Postanowiłem poszukać, czy nie było w Wołożynie ślubu - zamówionych dzieł nie dostałem, bo jedno było rozszyte, a drugie wzięte przez któregoś z pracowników archiwum. Wygląda na to, że mam zabawę na lata:)))
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-03-2019 - 22:14
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 717

Status: Offline
Jeszcze jeden dokument z 1914 r.
[i]Жарский Доминик
Ранен/контужен, Выбыл: Кастр. Об. Госп., Место службы: 190-й пехотный Очаковский полк, Рядовой, Дата события: 17.08.1914
Причина выбытия
ранен/контужен
Место выбытия
Кастр. Об. Госп.
Дата события
17.08.1914
skan
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D1

[/i]
Próbowałem namierzyć szpital w którym się poznali, ale jak na razie nieskutecznie. W ogóle to jest jakaś historia mocno pod górkę.

Jest to Szpital wojskowy obwodowy miasta Kostroma.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kostroma_(miasto)
Była tam i placówka bieżeńców też.

Pozdrawiam,
Irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 25-03-2019 - 22:29, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
matidranOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-03-2019 - 22:28
Sympatyk


Dołączył: 29-05-2017
Posty: 41

Status: Offline
Tak, wiem że to Kostroma. Tylko tam żadnego "Wależańska" nie ma, no i Ksenia ma wtedy 15 lat.
Czy mogli się już wtedy pobrać? Albo potem on po nią wrócił po wojnie i się pobrali? No może trzeba i Kostromę sprawdzić pod kątem ślubu.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.089073 sekund(y)