Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 11 grudnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 22:53
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
@Maria Magdalena: imo cytat wyjaśnia
@św. Teresy Włochy, masz rację co do daty, ale spójrz czyim dekretem erygowana
@Florian- tak, to MBLoretańskiej przez lata, z siedzibą we Florianie, do czasu podziału tak było i nie inaczej..i też omawiane

a technicznie czy siedziba parafii musi być związana z budowlą..nie wiem, wiele parafii powstało gdy kościół był jeszcze w budowie...choć pewnie część mogła być konsekrowana (typu kościół dolny etc)

mokotowska filia np też dziwnie, kościół wszak niedzisiejszy i pod innym wezwaniem niż Michała, parafii nie było tylko fila z prawem prowadzenia ksiąg, kościół bodajże pw Narodzenia NMP (kolejny:), a i tak "wszyscy" "asc par. Sw. Michał 1899" skrótem lecą
w Augustynie chociaż wezwanie zgodne-kościoła filialnego-w użyciu

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:13
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
...zdążyłam odpowiedzieć z tą Teresą tuż przed Twoją edycją (akurat znalazłam)

a z tym Michałem... najpierw dostali pozwolenie na prowadzenie ksiąg USC (1896), kilka lat później parafię erygował biskup (1917), to się wreszcie zdecydowali, żeby kościół postawić... No, jak tak można ! i tak... kościół pw. Narodzenia NMP.

a na Narutowicza w kościele św. Jakuba jest parafia Poczęcia NMP (czyli taka jak kościół na Bielanach)
za to parafia św. Barbary jest w kościele św. Piotra i Pawła

Mam wrażenie, że specjalnie tak motali przez wieki...

***
To przyjmuję, że parafia św. Marii Magdaleny była wszędzie. A potem były oficjalnie dwie (trochę dziwne, ale OK). Ale dopiszę że ta "przenoszona" znana jest również pod nazwą "MB Królowej Polski", żeby można było to znaleźć w metrykach, bo bez tego to sama się pogubię.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:24
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale nazwa św. Barbary, św. Andrzeja i kilku innych ma sens historyczny, początki znane i uzadadnione
Wawrzyńca np
a o co chodzi z "zdążyłam odpowiedzieć?" wiesz czyim dekretem we Włochach utworzona?Smile

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:30
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
(...) a o co chodzi z "zdążyłam odpowiedzieć?" wiesz czyim dekretem we Włochach utworzona?Smile


nie, znalazłam zdjęcia kościoła - i moim zdaniem jest potwierdzenie, że kościół garnizonowy przy Agrykoli (obecnie św. Ducha) to wówczas kościół i parafia pw. św. Teresy. III Teresy.
(i tak wiem, że dekretem Galla, bo też na to zwróciłam uwagę - podobnie jak podejrzane mi się wydawało, że na Marymoncie ufundował dzwony Wink )

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:35
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
aa..to ok:)
to popatrz dekretem b. polowego diecezjalna zwykła np Wawrzyńca została pokrojona..dziwne-nie?
Nie mam nic do Gala, on sam chyba poczuł się. bezradny i groził dymisją wielokrotnie...ale tak ot b.polowy i tylko on pisze do proboszcza z nieswojej diecezji "od jutra masz o 1/5 mniej parafian"?
chyba, że był i inny dekret "warszawski" normalny diecezjalny

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2019 - 17:50
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
https://szukajwarchiwach.pl/2/14/0/5/65 ... grcSqZyn2A
akt śmierci wyjęty z księgi zmarłych 50 p. strzelców kresowych - w rubryce kapelan jest kapelan 21pp.
Utwierdzam się w przekonaniu, że każdy pułk prowadził swoją księgę zmarłych.

Udostępnili dziś dokładnie te księgi, które wczoraj chciałam przeglądać w nadziei, że znajdą się dokładne podziały granic między parafiami warszawskimi. Niestety - nic nie znalazłam. Crying or Very sad

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2019 - 18:59
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale prowadzenie księgi zmarłych nie ma nic kompletnie wspólnego z ASC zgonami, tzn ma tyle co "karta zgonu" "akt zgonu zagraniczny" "sądowe uznanie" - jest podstawą do wpisu do ASC we właściwym USC
uzupełnieniem, bywa jedynym śladem (jak np aneksy M, gdy księgi M nie ma; gdy nie dokonano wpisu do ASC) ale nie zastępuje (z założenia) AZ

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 26-02-2019 - 17:42
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Taka ciekawostka: w 1931 r. kościół i parafię pw. Najświętszego Serca Jezusa na Pradze archidiecezja przekazała zakonnikom -> tu jest dekret: https://academica.edu.pl/reading/readSi ... d=72537777 ciekawe, że umowę spisano przed notariuszem, wpisano wszystko porządnie do ksiąg wieczystych. Księgi metrykalne też przekazali. Polecam uwadze.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 16:17
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Wracając do mapy z zaznaczonymi parafiami - zgadzam się, że powinny być co najmniej dwie mapki: jedna z zaboru rosyjskiego, druga z IIRP. Dzielący te dwa okresy zarząd niemiecki włączyłam do zaboru rosyjskiego - może trochę nie logicznie, ale od 1915-1918 powstała raptem jedna parafia (w 1917 Bożego Ciała na Kamionku + ewentualnie 1918 św. Jakuba na pl.Narutowicza).
Ale to nie z tymi parafiami mam problem. Stare mapy, przed powiększeniem granic Warszawy w 1916, nie obejmują dużej ilości parafii. Te parafie - mimo, że istniały, nie mieszczą się po prostu na mapie... nie ma św. Wawrzyńca, Bonifacego, nawet św. Michał nie bardzo się mieści. Nie ma wielu dalszych. Oczywiście ma to swoją logikę - bo obszary te nie były wówczas w granicach miasta Warszawy. Ale z drugiej strony - to nie ułatwia poszukiwań genealogicznych...

Mapa/podkład z 1915 ma stare nazwy ulic - co niewątpliwie będzie pomocne. Z drugiej strony nazwy ulic ciągle się zmieniają i trudno za tym nadążyć. W zasadzie ze starych ulic znalazłam tylko przemianowanie Aleksandryjskiej na Puławską i Petersburskiej na Jagiellońską.


Mam jeszcze wątpliwość co do św. Stanisława/Wawrzyńca. Ze strony diecezji: "W swojej historii zmieniała czterokrotnie kościoły będące siedzibami parafii. Pierwszą świątynią parafialną był kościół św. Wawrzyńca Diakona i św. Stanisława Biskupa na Reducie Wolskiej [dziś św. Wawrzyńca]. Po zamienieniu go w 1834 roku przez władze carskie na cerkiew prawosławną parafianie, nie chcąc tułać się po okolicznych kościołach i kaplicach, zostali zmuszeni do wybudowania w 1858 roku kościoła pw. św. Stanisława Biskupa i św. Wawrzyńca Diakona [dziś św. Stanisława] przy ulicy Kościelnej (obecnie Bema). W 1903 roku centrum parafialnym stał się przestronny kościół św. Stanisława Biskupa przy ulicy Wolskiej [dziś w parafii św. Wojciecha], natomiast świątynia przy ulicy Bema została powierzona w 1917 roku ojcom redemptorystom (opieka do 1927 r.)."
— wynika z tego, że między 1834 a 1858 parafia nie miała siedziby ? Dla potrzeb mapki zakładam w tych latach, parafia się mieściła tam gdzie kościół św. Stanisława; a wcześniej - przed 1834, w zasadzie 'nigdzie', bo jak już wspomniałam Wawrzyniec nie zmieścił się na mapie.
czyli jest tak:
- od 1826 do 1833: w kościele św. Wawrzyńca
- od 1834 do 1857: przy jeszcze-nie-budującym-się k. św. Stanisława
- od 1858 do 1902: w kościele św. Stanisława
- od 1903 do 1927: w kościele św. Wojciecha
- od 1928 - powstaje samodzielna parafia św. Wojciecha, a parafia św. Stanisława wraca do kościoła św. Stanisława koło torów.
Niezależnie od tego wszystkiego św. Wawrzyniec zostaje odzyskany i staje się samodzielną parafią w 1923.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 18:44
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ależ ułatwia
b. jasno obrazowo-mapnie pokazuje co Warszawą było i gdzie szukać; ogranicza, ułatwia, nie zniekształca
ale cóż..ewentualnie wymaga (jeśli zakres opracowania miałby być poszerzony o temat "prawieWarszawa rok ...- co to za parafia?") oddzielnej mapki podwarszawskich parafii , a na bazowej przy parafiach sięgających (np filiami) poza parafię uwagi:)

nie wiem o którym (planie?) z 1915 piszesz, trochę wcześniejsze jednak byłyby bardziej odpowiednie dla zobrazowania stanu "do 1915"
co do cezury czasowej..oprócz ochockiego Jakuba - powstał ..właśnie Michał w 1917 (przed Jakubem, ale tez już nie "za Ruska" a "za Niemca"..pewnie z pieczęcią "w imieniu Korony Polskiej" Smile, poszerzenie Warszawy wydaje się dobrze przyjętą granicą, ale raczej coś późniejszego wybrałbym dla zilustrowania stanu "1918 i później"
ale
- nie dałbym rady na jednym planie pomieścić wszystkich zmian
- przyrost pracy dla kolejnej mapki z tego samego podkładu, wersji zmienionej o wydzielenie terenu pod nową parafię nie jest duży
więc może warto pokusić się po prostu "zmiany sieci parafialnej" i dla kolejnych..nowe mapki, po powstaniu każdej nowy plan..co jednak oznacza
zmiana 1916 a 1939 czy 1945 jeśli chodzi o miasto jest jednak spora..i tak trudno posługiwać się mapą z ca 1915 dla odszukania czegoś z 1938, a w druga stronę (mapa z 1938 dla pokazania stanu z 1918) ..jakoś tak krzyczałoby

ww raczej brzmi pewnie jak tłumaczenie "dlaczego to jeszcze nie zrobione" i szukanie wymówek, ale wiesz profesjonalne ustalenie (schematyzmy , wiadomości diecezjalne) zmian granic parafii (bo i takie były) to kupa roboty, nanosić na ahistoryczne ..marnowanie pracy:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:27
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
a propos jeszcze 'około warszawskich' - pewnie ameryki nie odkryłam jak Kolumb - ale znalazłam mapkę archidiecezji z 1918 r. na Polonie. Ściągnąć można też stąd: https://www.jottacloud.com/p/beata/f796 ... fa3/thumbs (nie otwierać, bo 67MB się nie otworzy - trzeba ściągnąć do siebie)

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:29
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Grądzkiego - tak?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:31
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
tak Laughing

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:33
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19112
Skąd: Warszawa
Status: Offline
https://polona.pl/item/mapa-archidyecez ... o:metadata

do kolekcji za wcześniejszą
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/ ... ka1887.jpg

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 02-03-2019 - 18:49
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Dobra kochani moi, przedstawiam wersję roboczą mapek z zaznaczonymi warszawskimi parafiami (rz-kat.): https://www.jottacloud.com/s/1414b6cca3 ... 2634c725bc
pliki są dwa:
Genealogia_Wwa_(1826-1917)_v.3.1.pdf
Genealogia_Wwa_(1918-1939)_v.3.1.pdf
Po otworzeniu pliku, po lewej stronie będzie informacja o załadowanych warstwach. Włączony jest przykładowy zakres dat. Jeśli szukacie parafii/USC w innym zakresie czasowym, należy wyłączyć tę warstwę i włączyć właściwą. Włączanie i wyłączanie warstw następuje poprzez kliknięcie kwadracika/oka. Może to brzmi skomplikowanie, ale nie jest Wink Sami spróbujcie.

W plikach zaznaczono tylko siedziby (nie granice) parafii. Mimo to, wydaje mi się, że będzie to pomocne w poszukiwaniach - łatwiej wszak przeszukać 3 okoliczne parafie, a nie 20. Oczywiście mapki nie rozwiązują wszelkich problemów - nadal trzeba znaleźć lokalizację adresu w tarryfach (np przejść z numeru hipotecznego na policyjny).

Wersja plików jest robocza - nie daję głowy, że nie ma w niej błędów. Jeśli je znajdziecie - dajcie znać.

Link prowadzi co miejsca na chmurze. Oprócz opracowanych mapek parafii zamieściłam tam jeszcze kilka dokumentów i map z zakresu "genealogii warszawskiej i około-warszawskiej".

edit 1 [2019-02-03]: podmieniłam pliki i opis

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link


Ostatnio zmieniony przez Bea dnia 02-03-2019 - 23:25, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080010 sekund(y)