Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 21:10 piątek, 20 września 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Szymański_WojciechOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w trakcie (chyba) Wojny polsko-bolszewickiej  PostWysłany: 26-01-2017 - 15:06
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2010
Posty: 301

Status: Offline
Pradziadek ur. 1867 powinien w roku 1888 rozpocząć służbę (w carskiej armii). Już jego udział w I Wojnie, w wieku 47-51 lat wydaje się dosyć wątpliwy; nie sądzę żeby armia carska potrzebowała do roku 1915 (data opuszczenia przez nią tego obszaru) mobilizowania rezerwistów w tak zaawansowanym (wówczas!) wieku. A 53-letni ochotnik na wojnę polsko-bolszewicką - to wygląda mi mało wiarygodnie!? Kim pradziadek był z zawodu - reprezentował jakąś rzadką specjalność? Może powrót z wojny oznaczał powrót z wojennej ewakuacji w głąb Rosji?

Wojciech Szymański







Sochers napisał:
Witajcie,

Szukałem trochę na własną rękę, ale bez rezultatów, więc może ktoś z bardziej doświadczonych forumowiczów podpowie kierunek szukania.

Mój pradziadek, Wawrzyniec Szczepaniak ur. 1867 w Leźnicy Wielkiej, zm. 1934 w Łodzi jak wynika z informacji babci, jego córki, brał udział w jakiejś wojnie. Po wojnie wrócił, i pierwsza żona mu zmarła, więc ożenił się po raz drugi, z moją prababcią, i w 1928 urodziła się moja babcia, jako trzecie ich dziecko, jedyne które przeżyło.

Pierwsza żona zmarła w 1922, więc zakładam z dużą dozą prawdopodobieństwa, że chodzi o Wojnę polsko-bolszewiską. Gdzie zacząć szukać informacji, w jakiej jednostce, itp. pradziadek walczył, itp.?

Pozdrawiam,
Marcin
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SochersOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w trakcie (chyba) Wojny polsko-bolszewickiej  PostWysłany: 26-01-2017 - 15:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2016
Posty: 235

Status: Offline
Dziękuję Wojtku za odpowiedź.

Pradziadek z urodzenia rolnik, z wyboru/konieczności robotnik w Łodzi, kawaler do 1912.

Pozdrawiam,
Marcin

_________________
Pozdrawiam,
Marcin
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
piottrekOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w trakcie (chyba) Wojny polsko-bolszewickiej  PostWysłany: 26-01-2017 - 15:44
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 105
Skąd: Otwock
Status: Offline
na Twoim miejscu zebrałbym wszystkie dostępne akty urodzeń, małżeństw, zgonów osób z nim powiązanych, gdzieś możesz natknąć się na jakąś informację. Następnie poszukałbym aktów notarialnych w których występował. Często w aktach pojawiają się ciekawe informacje na temat osób stawiających się przed rejentem. Np: "Jan Kowalski nie mający innego dokumentu wylegitymował się książeczką wojskową o nr .......... z pułku artylerii ciężkiej w Modlinie"
Następnie możesz przeszukać księgi hipoteczne miejscowości w której mieszkał. Tam także możesz coś znaleźć.
W archiwach są także dokumenty ds powinności wojskowej, jeżeli się zachowały to szukaj.

piotrek

aha, jeżeli któryś przodek dożył lat 80/90 to można szukać w archiwum UdSKiOR na Wspólnej w Warszawie, tam mają archiwum własne i zbowidowskie...


Ostatnio zmieniony przez piottrek dnia 26-01-2017 - 15:50, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu: Re: Pradziadek w trakcie (chyba) Wojny polsko-bolszewickiej  PostWysłany: 26-01-2017 - 15:49
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1291
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Szymański_Wojciech napisał:
Pradziadek ur. 1867 powinien w roku 1888 rozpocząć służbę (w carskiej armii). Już jego udział w I Wojnie, w wieku 47-51 lat wydaje się dosyć wątpliwy; nie sądzę żeby armia carska potrzebowała do roku 1915 (data opuszczenia przez nią tego obszaru) mobilizowania rezerwistów w tak zaawansowanym (wówczas!) wieku. A 53-letni ochotnik na wojnę polsko-bolszewicką - to wygląda mi mało wiarygodnie!? Kim pradziadek był z zawodu - reprezentował jakąś rzadką specjalność? Może powrót z wojny oznaczał powrót z wojennej ewakuacji w głąb Rosji?

Wojciech Szymański

Słuszne spostrzeżenie.
Jeżeli faktycznie brał udział w wojnie - to może chodzić o wojnę rosyjsko-japońską, z której to poborowi wracali dość długo i często na piechotę...
Nie wiemy kiedy dokładnie urodził się pradziadek i jak ta data ma się do daty poboru do wojska - być może został wcielony 1889 (21 lat skończone).
Wówczas w chwili wybuchu wojny ros-jap. byłby jeszcze wówczas w zasięgu łap armii carskiej (1889+15=1904).

Polecam świetne opracowanie Jerzego, sprzed 5 lat:
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-printview ... rt-0.phtml

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SochersOffline
Temat postu: Re: Pradziadek w trakcie (chyba) Wojny polsko-bolszewickiej  PostWysłany: 26-01-2017 - 16:04
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2016
Posty: 235

Status: Offline
Powiem Wam, że Wasza dedukcja i wiedza wywołuje u mnie głęboki podziw Smile

Niemniej wojna rosyjsko-japońska (raczej) odpada, bo pierwszy ślub wziął w Łodzi w 1912 (pewne), czyli (może źle rozumuję, jeśli tak, to mnie poprawcie) w wojsku już nie był, tym bardziej, że jest jako robotnik wpisany w pierwszym akcie ślubu i po powrocie z wojny (fakt bardzo prawdopodobny, ale bazujący na przekazie rodzinnym) zmarła mu żona (1922 - pewne), to mamy dzisięcioletni okres w którym najprawdopodobniej wszystko (udział w wojnie) się działo. Więc zostaje I WŚ i wojna polsko-bolszewicka.

Beato, wiem dokładnie kiedy się urodził - Leźnica Wielka, 3 sierpnia 1867. Z 70-letniego ojca Wink a opracowanie przejrzę, dziękuję za link Smile

Pozdrawiam,
Marcin

_________________
Pozdrawiam,
Marcin
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SochersOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-01-2017 - 14:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2016
Posty: 235

Status: Offline
Hmm, odświeżając wątek - przyszedł do mnie właśnie mail z CAW:

Cytat:
Uprzejmie informujemy, iż w kartotece akt personalno-odznaczeniowych Centralnego Archiwum Wojskowego Wojskowego Biura Historycznego znajdują się dwie karty na nazwisko Wawrzyniec Szczepaniak: 1. Plutonowy, brak daty urodzenia; 2. Rzeźnik, ur. 1897 r.
Jednocześnie informujemy, iż kwerendy dotyczące badań genealogicznych, naukowych, publikacji oraz ustalenia przebiegu służby i szlaków bojowych jednostek wojskowych dla celów innych niż poświadczeniowe, realizowane są osobiście przez zainteresowanych albo ich upoważnionych przedstawicieli w Pracowni Naukowej WBH. Sygnatury są ustalane samodzielnie w Pracowni Informacji Naukowej CAW WBH.
Aby skorzystać z zasobu CAW WBH należy zwrócić się z wnioskiem do dyrektora WBH o wyrażenie zgody na udostępnienie materiałów archiwalnych. Wniosek dostępny jest na stronie wbh.wp.mil.pl w zakładce Centralne Archiwum Wojskowe.


Z tych dwóch ten pierwszy jest ewentualnie do dalszej weryfikacji, jednak chyba będę to musiał odłożyć na półkę, ze względu na brak możliwości wyjazdu do Warszawy w najbliższym czasie. No cóż.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.073575 sekund(y)