Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 18 listopada 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2019 - 10:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 708
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
Walerian Bukar też był miecznikiem smoleńskim od 27.06.1697 do 12.03.1703(wg.Twojej informacji)
czy obaj mogli dostać nominacje tego samego dnia?
Może mogło być dwóch mieczników smoleńskich i żaden z nich nie był rzekomym?
Dziękuję Oskarze za informację,
jakoś mam pecha jeżeli chodzi o mieczników sanockich, byli już Niezwojewscy, a teraz Suryn też rzekomy icon_smile
serdecznie pozdrawiam
Basia Sikorska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2019 - 20:50
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
sbasiacz napisał:
Walerian Bukar też był miecznikiem smoleńskim od 27.06.1697 do 12.03.1703(wg.Twojej informacji) czy obaj mogli dostać nominacje tego samego dnia?

To nie jest data nominacji, tylko pierwszej wzmianki. Źródłem dla obu jest VL V 974, czyli zdaje się to co sama znalazłaś.

Ze spisu nie wynika to jasno, ale możliwe że Marcin był tylko miecznikowicem (po ojcu), a zdaje się czasem w takich sytuacjach zwyczajowo upraszczano do właściwego tytułu. W tym okresie pojawiła się pewna tendencja do nieoficjalnego "dziedziczenia" takowych czysto honorowych tytułów.

sbasiacz napisał:
jakoś mam pecha jeżeli chodzi o mieczników sanockich, byli już Niezwojewscy, a teraz Suryn też rzekomy icon_smile

Znajdujesz ich w źródłach z innych województw, więc jakoś jest to wytłumaczalne. Niektóre spisy są mniej dokładne (notabene ogólnie widać dużą różnicę pomiędzy seriami koronnymi a nowymi WKL), a do tego miecznik to jeden z najmniej poważanych urzędów nimi objętych.

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-03-2019 - 21:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 708
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
strasznie to pogmatwane, taki tytuł miał znaczenie symboliczne, w tej rodzinie (Bukar) był bardzo szeroko dziedziczony, podejrzewam, że nawet bratanek go zawłaszczył, (o synu już pisałam) jak już pisałam w innym wątku, w 1718 r.Walerian nie żyje (jest postępowanie spadkowe) a w 1726 jakiś Walerian Bukar miecznik smoleński chrzci swoją córkę w Zamościu! No przecież od 8 lat nie żyje Smile
Bardzo dziękuję za informacje
serdecznie pozdrawiam
Basia Sikorska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
luigi37Offline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2019 - 10:19
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-03-2014
Posty: 237

Status: Offline
Witam,
Jeżeli Oskarze masz możliwość sprawdzić czy w spisach znajdują się wzmianki o nazwisku:
Stępowski,
Stempowski,
Stępkowski lub też Stempkowski - w każdym razie to jeden ród herbu Junosza. Będę niezmiernie wdzięczny! Dodam, że istniał jeszcze ród Stępowskich herbu Suchekomnaty - raczej niespokrewniony z Junoszami.
Pomienieni Junoszowie Stępowscy dzierżyli godności przede wszystkim w ziemi gostyńskiej woj. rawskiego, ale również w ziemi różańskiej, dobrzyńskiej, sochaczewskiej, łukowskiej woj. lubelskiego, w woj. bracławskim (gałąź z której wywodzili się znani Junoszowie-Stępowscy np. Jarema). Rodzina wydała przynajmniej dwóch kanoników włocławskich, kasztelana gostyńskiego (1572-1606) i innych. Wg mojej opinii gałąź wschodnią rodu mógł założyć Florian Stępowski chorąży Kazimierza Leszczyńskiego kasztelana winnickiego a rotmistrza chorągwi pancernej. To jedynie domysły. Badam genealogię tej rodziny (XV-XVIIIwiek).
Pozdrawiam,
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2019 - 15:34
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
luigi37 napisał:
Stępowski, Stempowski, Stępkowski lub też Stempkowski - w każdym razie to jeden ród herbu Junosza.

Przypominam, dla Mazowsza oraz województwa bracławskiego nie wydano dotąd spisów.

Poza tym, tylko dwóch z h. Junosza:

Michał Stępkowski/Stempkowski, pisarz bełski (wybór 14.4.1651, inauguracja i przysięga 16.10.1651), nom. 21.7.1655 podsędek bełski, zm. 23.2.1656/7.12.1657 (bliżej drugiej daty)

Feliks Stępowski, podwojewodzi łęczycki, nom. 28.2.1765 wojski mniejszy łęczycki, zrez. przed 15.9.1765

Oraz jeden bez wiadomego herbu (ale chyba też Junosza, patrząc po lokalizacji):

Konstanty Stempowski, podczaszy podlaski, 13.11.1740 awans z tego urzędu na podstolego gostynińskiego

Spoza spisów:

Paweł Stempowski, kanonik włocławski i płocki, sekretarz królewski, 6.6.1559-12.8.1566 archidiakon sądecki

Stępowscy, elektorzy Władysława IV (wszyscy z ziemi gostyńskiej):
Florian, łowczy gostyński
Wojciech, stolnik gostyński
bez tytułów: Jakub, Jan, Marcin, Sebastian

Jakiś Stępkowski dostał 3.10.1758 nominację na podstolego bracławskiego (za: Czeppe, Tytularne urzędy...).

Wojciech Stępkowski/Stempkowski h. Junosza, syn Wojciecha podczaszego gostyńskiego zm. 1641 (czyżby ww. wcześniej stolnik?), od lat 70. służył w jeździe, 1683-84 rotmistrz w jakiejś (prywatnej) chorągwi pancernej z Mazowsza, wziął udział w wyprawach wiedeńskiej i żwanieckiej. (za: słownik M. Wagnera t. III s. 190-191).

PS. Stempkowscy (Stępkowscy) h. Suchekomnaty są na Rusi (woj. bełskie, czernihowskie, kijowskie, podolskie, ruskie, wołyńskie). Nie można wykluczyć mylnego przypisania herbu, więc jeśli będziesz mieć jakieś mocne przesłanki co do jakiejś osoby stamtąd, napisz.

Poza tym terenem jest Jakub Stępkowski h. Suchekomnaty, kasztelan żarnowski (nom. 24.11.1722, zm. II 1763).

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
luigi37Offline
Temat postu:   PostWysłany: 24-03-2019 - 13:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-03-2014
Posty: 237

Status: Offline
Jestem Twoim dłużnikiem Oskarze, dziękuję!
I tak do połowy z tych informacji nie udało mi się dotrzeć w innych źródłach.
Skoro poruszyłem temat to dodam od siebie - dla innych szukających:
1. Konstanty Stępowski na Stępowie h.Junosza jako podczaszy podlaski i sędzia kapturowy podpisał elekcję St. Leszczyńskiego w 1733 z woj. rawskim;
2. Paweł Stempowski sekretarz królewski zmarł w 1568 w Neapolu (agent Zygmunta Augusta w sprawie "sum neapolitańskich) - przyjaciel Jana Kochanowskiego - syn Wojciecha i Anny z Głogowskich dziedzicy Woli Stępowskiej i Kaczkowizny. Mylnie!!! przypisany do herbu Suchekomnaty w niektórych herbarzach. Nadmienić należy że Paweł objął kanonię włocławską po swym stryju Stanisławie s. Falisława ze Stępowa, a po śmierci Pawła w Neapolu, agentem został jego brat, inny Stanisław Stępowski rzecz jasna niż kanonik! Herbarze i monografie szlacheckie podają absurdalne informacje i mieszają chronologię, myląc obydwu Stanisławów i traktując ich jako jedną osobę.;
3. Wojciech Stempowski zmarły 1641 podczaszy gostyński, był w 1632 stolnikiem. Istnieje dokument króla Władysława w którym stolnikostwo gostyńskie przejmuje w vacacie po Wojciechu, Jakub Stępowski - pewno bliski krewny - może brat?;
4. Chciałbym trochę namieszać i podać że ojcem chrzestnym Antoniego na Stępowie Stępowskiego s. Jakuba w 1703 roku (parafia Grodziec, Jakub zmarł w rodowym Stępowie ziemi gostyńskiej) był wspomniany przeze mnie Florian, który zdaje się podpisał elekcję Augusta II z woj. bracławskim - jak widać, w ten oto sposób próbuję namacać pokrewieństwo Stępowskich z ziemi gostyńskiej z linią ruską.

I właściwie nie wiem o cóż by prosić jeśli chodzi o Ruś, ponieważ Stępowscy h. Junosza z tymi od h. Suchekomnaty występują obok siebie na Rusi i biorąc pod uwagę możliwe przeinaczenia herbów, trudno będzie jednoznacznie ustalić pokrewieństwo. Coś szumi, ale nie wiem gdzie.
Jedyne lakoniczne wzmianki jakie podają potomkowie tej sławniejszej gałęzi Junoszów to że "ród związany jest z Rusią od połowy XVII wieku" albo jeden Stępowski twierdził że "wywodzi się od Pawła Stępowskiego" - owego kanonika...
Być może ktoś o większych kompetencjach ode mnie wie coś o Junoszach i natrafi na moje wywody...

Zauważyłem że ci od h. Suchekomnaty jakby konsekwentnie piszą się "Stępkowskimi" ale i to nie jest przesłanka bo dziedzice z ziemi gostyńskiej też tak się podpisywali czasami.

Pozdrawiam,
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-03-2019 - 14:37
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
luigi37 napisał:
Jestem Twoim dłużnikiem Oskarze, dziękuję!

Nie ma sprawy!

luigi37 napisał:
I właściwie nie wiem o cóż by prosić jeśli chodzi o Ruś, ponieważ Stępowscy h. Junosza z tymi od h. Suchekomnaty występują obok siebie na Rusi i biorąc pod uwagę możliwe przeinaczenia herbów, trudno będzie jednoznacznie ustalić pokrewieństwo.

Po prostu - jeżeli będziesz miał przesłankę, że jakiś "twój" Stęp[k]owski pełnił urząd na Rusi (ww. województwa), zapytaj - sprawdzę co jest w spisach.

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Majtka_ŁukaszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-06-2019 - 18:13
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2016
Posty: 235

Status: Offline
Witaj Oskar,

Właśnie otrzymałem dokument, w którym zapisano, że mój przodek Andrzej Kamiński herbu Żnin (zm. ok. 1790r.), syna Jana (zm. 1738r) w roku 1769 mógł pełnić funkcję skarbnika województwa nowogródzkiego.
Czy możesz sprawdzić taką ewentualność?
Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam,

Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2019 - 01:51
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
Majtka_Łukasz napisał:
Właśnie otrzymałem dokument, w którym zapisano, że mój przodek Andrzej Kamiński herbu Żnin (zm. ok. 1790r.), syna Jana (zm. 1738r) w roku 1769 mógł pełnić funkcję skarbnika województwa nowogródzkiego. Czy możesz sprawdzić taką ewentualność?

Nie mogę, bo tom dot. woj. nowogródzkiego jeszcze nie wyszedł - ale jest w planach, a może nawet opracowaniu (ostatni tom woj. połockie wyszedł w 2018, na tylnej okładce nowogródzkie podane jest "2019-23").

Przy okazji, jak ktoś miał kiedyś pytania dot. połockiego, to informuję że uzupełniłem biblioteczkę o ww.

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
perkozekOffline
Temat postu: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 05-07-2019 - 19:59


Dołączył: 20-04-2019
Posty: 1

Status: Offline
Prosiłbym o sprawdzenie czy występuje łowczy inflancki Franciszek Żywult (Zywult), a także szukam cześnika połockiego Stanisława Żywulta.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu: Re: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 06-07-2019 - 00:00
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
perkozek napisał:
Prosiłbym o sprawdzenie czy występuje łowczy inflancki Franciszek Żywult (Zywult)

Nie.

perkozek napisał:
a także szukam cześnika połockiego Stanisława Żywulta.


Roman Zywult, s. Jana, x 1v 1678 Aleksandra Sopoćkówna, 2v Joanna Petelczycówna (zm. po 1695); budowniczy połocki nom. 11.6.1668, zm. 4.11.1693/1695

Ojciec Joanny: Sebastian Stanisław Petelczyc, x 1v NN, 2v przed 1657 Zofia Niekraszewiczówna (c. Adama Niekraszewicza, s. Szymona; 2v 29.8.1666 Władysław Jan Korsak Zaleski, chorąży połocki; zm. 1681/82); nom. przed 24.5.1660 cześnik oszmiański, zm. 1.7.1663/20.6.1664

Michał Zywult, s. Romana, x Krystyna N.; podstoli połocki wzm. od 20.12.1698 do 14.7.1733

Stanisław Zywult, s. Romana; wzm. bez tytułu 8.5.1696, cześnik połocki nom. przed 1700, wzm. jeszcze 16.6.1710

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
cyganmokotowOffline
Temat postu: Re: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 06-07-2019 - 11:04
Sympatyk


Dołączył: 18-06-2010
Posty: 343

Status: Offline
Witam czy występuje nazwisko Domański ze wsi Krzymowskie parafia Bielsko Biała oraz Zakrzewski z Bobrujska
Pozdrawiam Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu: Re: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 06-07-2019 - 16:56
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
cyganmokotow napisał:
Witam czy występuje nazwisko Domański ze wsi Krzymowskie parafia Bielsko Biała

Chyba Biała Podlaska?

W woj. podlaskim i lubelskim - brak.

cyganmokotow napisał:
oraz Zakrzewski z Bobrujska

Mińskiego jeszcze nie opracowano.

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Majtka_ŁukaszOffline
Temat postu: Re: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 09-07-2019 - 12:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2016
Posty: 235

Status: Offline
Dzień dobry,

Oskarze, nawiązując poniekąd do powyższych postów na temat Stempkowskich (h. Junosza), czy mogę prosić o 'wykaz' dla województwa wileńskiego? Ewentualnie dla innych na kresach jeśli nie będzie tego bardzo dużo.
Wczoraj się dowiedziałem, że jednym z moich przodków miał być Stanisław syn Andrzeja, który w XVII wieku pełnił urząd Skarbnika Oszmiańskiego.

Dzięki!
Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu: Re: Łowczy inflancki /cześnik połocki Żywult  PostWysłany: 10-07-2019 - 02:23
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 254

Status: Offline
Majtka_Łukasz napisał:
Oskarze, nawiązując poniekąd do powyższych postów na temat Stempkowskich (h. Junosza)

Możesz je przypomnieć?

Stępkowscy w wileńskim:

Leon B[o]rucki Stempkowski h. Suche Komnaty, dworzanin skarbowy WKL, cześnik wileński wzm. od 20.6.1705 do 9.10.1716 (w II 1707 dwukrotnie jako "wieluński", omyłkowo)

Antoni Stępkowski, cześnik wileński wzm. 26.4.1745 (być może cześnikowic?? - uwaga moja)

Antoni Stempkowski, skarbnik wiłkomierski wzm. od 16.10.1792 do 30.4.1796

Oraz w woj. połockim:

Wojciech Stempkowski; x Regina Kneblówna (c. Grzegorza Jurgiewicza Knebla, wójta kowieńskiego od 1.2.1611 zm. 1627; Regina zm. po 1667); nom. 11.3.1658 cześnik połocki, 12.3.1659 (lub krótko przed) awans: podstoli połocki, zm. przed 26.3.1661

Majtka_Łukasz napisał:
Wczoraj się dowiedziałem, że jednym z moich przodków miał być Stanisław syn Andrzeja, który w XVII wieku pełnił urząd Skarbnika Oszmiańskiego.

Jest, i to pierwszy na tym urzędzie: Stanisław Andrzejkowicz Stempkowski; x Zofia Tołokońska (wdowa, 1v Aleksander Bryndza); wzm. od 1637, zm. 8.6.1655/7.4.1656.

_________________
Oskar Myszor
Urzędnicy I. RP * Carska generalicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.087378 sekund(y)