Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 20 stycznia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Gandalf_de_GreyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 10:48
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2011
Posty: 223

Status: Offline
Dziekuje Oskarze, za sprawdzenie moich Gallerow vel Galerow Smile

Rafael
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Florek_JacekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 11:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-03-2011
Posty: 187

Status: Offline
Myszor_Oskar napisał:
Niestety, nie ma go w żadnym tomie.


Serdecznie dziękuję za poszukiwanie

_________________
Pozdrawiam
Jacek Florek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 12:55
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 601
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Informacje podawane w aktach metrykalnych o sprawowanych urzędach bywają często fałszywe. Zwłaszcza te, ktbóre odzwierciedlają urzędy sprawowane przez koroniarzy na Litwie i na odwrót. Również urzędy w województwach ruskich sprawowane prze szlachtę zamieszkałą w innej części ziem Rzeczypospolitej są dość podejrzane. Tomasz
P.S. Należy pamiętać problemie egzulantów, handlu urzędami i tytułomani wśród szlachty. Opracowywanie poszczególnych nowowydawanych spisów, z którymi mam do czynienia to naprawdę trudna sprawa, skoro na dany rok w danym powiecie przypada czasem kilku podczaszych, koniuszych etc.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
stiffOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 14:08


Dołączył: 23-01-2017
Posty: 6

Status: Offline
Bardzo proszę o sprawdzenie kto był starostą, sędzią ziemskim, podsędkiem, pisarzem i woźnym w Kamieńcu Podolskim w latach 1520-1524.

Pozdrawiam
Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 14:43
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 268

Status: Offline
Tomasz_Lenczewski napisał:
Opracowywanie poszczególnych nowowydawanych spisów, z którymi mam do czynienia to naprawdę trudna sprawa, skoro na dany rok w danym powiecie przypada czasem kilku podczaszych, koniuszych etc.

Dlatego chyba trzeba mocniej oddzielać urzędy wiążące się z jakąś realną rolą (czyli senatorskie, sądowe - np. pisarze czy podkomorzowie) od czysto tytularnych, właśnie różnych podczaszych czy podstolich - a już zupełnie oddzielną kategorią są urzędy w "odpadniętych" (wybaczcie potoczny termin) ziemia, jak inflanckie czy smoleńskie.

Historia staropolskich urzędów to bardzo ciekawa sprawa (dlatego właśnie odesłałem do dalszej lektury - Góralskiego - który jest dobrym "brykiem" w tej tematyce).

Cytat:
Bardzo proszę o sprawdzenie kto był starostą, sędzią ziemskim, podsędkiem, pisarzem i woźnym w Kamieńcu Podolskim w latach 1520-1524.

Pisarz - Paweł Popławnicki (nominacja 12 VIII 1510, zm. 17 X 1528/13 I 1536); podsędek - Wiktoryn Podfilipski (od przed VII 1502, awans 19 II 1529 na sędziego); sędzia ziemski - Ambroży Ormiańczyk Siekierzyński (od 1520, zm. 8/19 II 1528); starosta grodzki - Stanisław Lanckoroński z Brzezia (od III 1510, zm. 15 VII/21 X 1535), zarazem podczaszy sandomierski -> 18 VI 1530 wojewoda podolski. Ww. urzędy zwano wymiennie kamienickimi i podolskimi. Woźnych spis nie podaje.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aniemirkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 18:53
Sympatyk


Dołączył: 16-07-2010
Posty: 181
Skąd: Warszawa
Status: Offline
W latach 60-tych XVIII w. w aktach metrykalnych parafii koło Łosic Józef Szorc tytułowany jest łowczym dobrzyńskim, a jego córki łowczankami dobrzyńskimi.
Czy w owych spisach można by to sprawdzić, zweryfikować?

_________________
Pozdrawiam
- Ania

W kręgu moich zainteresowań są przede wszystkim nazwiska z XVII wieku: Dmowski (gniazdo rodowe Dmochy, Świnary), Kisieliński (Kisielany Żmichy), Lewociuk (Czeremcha), Niemirka (Niemirki), Skolimowski (Skolimów Roguziec).
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marjańska_EwaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 21:06
Sympatyk


Dołączył: 25-01-2011
Posty: 16

Status: Offline
Cytat:
Jeżeli posiadasz informację o sprawowaniu danego urzędu, dopisz to w zapytaniu. Mogę sprawdzić w konkretnej liście, a nuż w danym spisie jest luka.


Oskarze, mimo ostatnich wpisów o "wartości" informacji metrykalnych proszę o sprawdzenie Felicjana Stetkiewicza, który w 1777r w akcie z Gorzkowic (sieradzkie) wpisany został jako wojski a w 1786 w Mierzynie (też sieradzkie) jako burgrabia radomski.
Dziękuję i pozdrawiam
Ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 22:31
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 268

Status: Offline
Cytat:
Felicjana Stetkiewicza, który w 1777r w akcie z Gorzkowic (sieradzkie) wpisany został jako wojski

Sęk w tym - wojski, ale jaki? Każda ziemia miała swoich dwóch, większego i mniejszego.

Piotrkowscy (najbliżej Gorzkowic): wojstwo większe - równolegle Kajetan Rychłowski i Antoni Ostrowski; mniejsze - Jakub Kempisty.

Radomszczańscy: większe - 18 IV 1776 mianowany Antoni Ostrowski, ale zdaje się nie objął urzędu i nigdy się tak nie tytułował; mniejsze - Wojciech Zaremba.

Szadeccy: większe - Stanisław Kajetan Stawiski; mniejsze - Prosper Stamierowski.

Sieradzcy: większe - Maciej Święcicki; mniejsze - równolegle Stefan Siemiński i Maciej Zabłocki.

Ale jeżeli w akcie nie podano konkretnej "pertynencji", to mógł trzymać urząd spoza sieradzkiego.

Cytat:
a w 1786 w Mierzynie (też sieradzkie) jako burgrabia radomski.

Burgrabiów ww. spisy nie podają (poza krakowskimi). Spis radomskich powinien być tutaj: Dariusz Kupisz, Urzędnicy grodzcy radomscy w XVI - XVIII wieku, w: „Biuletyn Kwartalny Radomskiego Towarzystwa Naukowego”, t. 41, 2006 (daj znać via PW jeśli to zdobędziesz).
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Stradowski_JacekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-01-2017 - 23:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-09-2009
Posty: 205
Skąd: W-wa - Laski
Status: Offline
Witaj Oskarze!
Mógłbyś sprawdzić, czy przewijają się gdzieś nazwiska STRADOWSKI lub STRADOMSKI?
Przede wszystkim w województwach krakowskim lub lwowskim.
Pozdrawiam! Smile

Jacek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciek_UfnalewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 05:58
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 50

Status: Offline
Dzień dobry. Czy mógłbym prosić o sprawdzenie dwóch nazwisk:
1. Wawrzyniec Orłowski - burgrabia piotrkowski
2. Kazimierz Lewański
Dziękuję i pozdrawiam,
Maciek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
stiffOffline
14 Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 08:02


Dołączył: 23-01-2017
Posty: 6

Status: Offline
Very Happy Serdecznie dziękuję Oskarze i wielki szacunek dla Ciebie i Twojej pracy.
Very Happy

Pozdrawiam
Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 10:14
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 268

Status: Offline
Uwaga: pokombinowałem z indeksami, o Koroniarzy (szlachta) można także pytać bez znajomości województwa Very Happy. W związku z tym mała aktualizacja poprzednich zapytań:

Marszycki napisał:
w dziale Urzędnicy woj. krakowskiego XVI-XVIII wieku nazwisko Jerzmanowski

Jest kilku Jerzmanowskich h. Dołęga w woj. łęczyckim.

Asia1 napisał:
Gdyby w w/w województwach byli jacyś inni Kierniccy to też proszę i informacje.

Jeszcze (już ci chyba znany): Franciszek Józef Kiernicki h. Kierdeja, stolnik wendeński (wzm. 1774), przed 1789 awans na stolnika malborskiego (zm. 1803)

izabelami napisał:
Czy wśród urzędników podolskich występuje nazwisko Szmilewski ?

Brak.

Matysiak napisał:
Uprzejmie proszę o sprawdzenie nazwiska Więckowski

Antoni Więckowski h. Drogosław, podczaszy inflancki (nom./pieczętowany 17 X 1746, wzm. ostatni raz 10 I 1752)

***

Maciek_Ufnalewski napisał:
1. Wawrzyniec Orłowski - burgrabia piotrkowski

Jak wyżej wspomniałem - spisy obejmują tylko burgrabiów krakowskich (którzy w przeciwieństwie do innych, mieli wysoką rangę).

Orłowskich (h. Lubicz i Sas, pojedynczo Junosza i Orda) jest bardzo dużo w różnych województwach, ale Wawrzyńca żadnego.

Maciek_Ufnalewski napisał:
2. Kazimierz Lewański

Nazwisko nie pojawia się w indeksach "koronnych".

Cytat:
Mógłbyś sprawdzić, czy przewijają się gdzieś nazwiska STRADOWSKI lub STRADOMSKI? Przede wszystkim w województwach krakowskim lub lwowskim.

Ruskim, nie lwowskim Smile

Jan Czelustka zw. Krzywy ze Stradowa i Glinika h. Jastrzębiec, burgrabia krakowski (nominacja 1418, przysiągł 10 IV 1431, zm. 23 IV 1445/12 I 1450)

Mikołaj ze Stradowa, sędzia podwojewodziński żydowski* [iudex vicepalatinalis iudeorum] lwowski (12 XII 1440/8 VIII 1445 do 1 V 1447/12 V 1501)
* Tzn. sprawujący nadzór nad sądownictwem żydowskim, sam był oczywiście szlachcicem.

Stradomscy h. Prus I:

Stanisław Stradomski, łowczy wieluński (nom. 13 IX 1687, zm. prawdopodobnie przed 15 X 1688, na pewno przed 10 XI 1689)

Michał Stradomski, rzekomy wojski lubelski (nominacja po awansie Jakuba Michałowskiego 30 IX 1659, zapewne nie zrealizowana, bo potem nominacja 7 V 1661 Wacława Stoińskiego - "po Michałowskim")

Jerzy Stradomski, stolnik owrucki (nom. 29 XI 1685, być może nie objął urzędu)

Aleksander Stradomski, rzekomy podstoli żytomierski (wzm. 29 VIII 1696 i 1 X 1697)

Jan Stradomski, stolnik kijowski (przed 4 IV 1701-po 21 V 1708)

Józef Stradomski, skarbnik wiślicki (nom. 31 VII 1736 - nowoutworzony urząd, zm. przed 14 VII 1737)

aniemirka napisał:
W latach 60-tych XVIII w. w aktach metrykalnych parafii koło Łosic Józef Szorc tytułowany jest łowczym dobrzyńskim, a jego córki łowczankami dobrzyńskimi.


Spis łowczych dobrzyńskich wygląda dość precyzyjnie, a w tym okresie wymieniani są (daty sztywne!) Karol Paprocki, Józef Nałęcz i Piotr Paprocki. Nie ma tego Szorca także nigdzie indziej w indeksach "koronnych".

Są Szorcowie h. Mora w woj. podlaskim, malborskim i ziemi chełmskiej.

***

Józef Buszowski (Buszewski) h. Ostoja, rzekomy miecznik latyczowski (wzm. 1744), starosta taraszczański (wzm. 1751), zm. ok. 1775
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Stradowski_JacekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 11:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-09-2009
Posty: 205
Skąd: W-wa - Laski
Status: Offline
Myszor_Oskar napisał:

Ruskim, nie lwowskim Smile

Jan Czelustka zw. Krzywy ze Stradowa i Glinika h. Jastrzębiec, burgrabia krakowski (nominacja 1418, przysiągł 10 IV 1431, zm. 23 IV 1445/12 I 1450)

Mikołaj ze Stradowa, sędzia podwojewodziński żydowski* [iudex vicepalatinalis iudeorum] lwowski (12 XII 1440/8 VIII 1445 do 1 V 1447/12 V 1501)
* Tzn. sprawujący nadzór nad sądownictwem żydowskim, sam był oczywiście szlachcicem.

Oskarze, dziękuję za powyższe wypisy.
Chciałbym, jeśli można, zapytać o te 4 daty przy Mikołaju - ich skrajny zakres to 61 lat. Co one oznaczają? Wiadomo z innych źródeł, że Mikołaj Stradowski był sędzią w 1447 roku.
Pozdrawiam, kłaniam się Smile

Jacek Stradowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Myszor_OskarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 12:08
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2017
Posty: 268

Status: Offline
stradów napisał:
Chciałbym, jeśli można, zapytać o te 4 daty przy Mikołaju - ich skrajny zakres to 61 lat.

To są daty skrajne - wewnętrzne oznaczają najwcześniejszą i najpóźniejszą, gdy dana osoba jest wzmiankowana na danym urzędzie, zewnętrzne gdy na pewno na nim nie była (bo był ktoś inny, lub występowała z wcześniejszym/późniejszym urzędem). W tym akurat wypadku po prostu nie jest znana wzmianka na tym konkretnym urzędzie w przedziale aż 54 lat. Można to zatem równie dobrze czytać jako "po 1 V 1447".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aniemirkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2017 - 14:59
Sympatyk


Dołączył: 16-07-2010
Posty: 181
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"Są Szorcowie h. Mora w woj. podlaskim, malborskim i ziemi chełmskiej."
Bardzo dziękuję Oskarze:)
A czy mógłbyś ich podać?

_________________
Pozdrawiam
- Ania

W kręgu moich zainteresowań są przede wszystkim nazwiska z XVII wieku: Dmowski (gniazdo rodowe Dmochy, Świnary), Kisieliński (Kisielany Żmichy), Lewociuk (Czeremcha), Niemirka (Niemirki), Skolimowski (Skolimów Roguziec).
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.085341 sekund(y)