|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Piotr_Juszczyk |
|
Temat postu:
Wysłany: 02-03-2015 - 22:45
|
|
Dołączył: 30-12-2010
Posty: 682
Status: Offline
|
|
Dziękuję za konkretne odpowiedzi. |
|
|
|
|
|
Sroczyński_Włodzimierz |
|
Temat postu:
Wysłany: 02-03-2015 - 22:51
|
|
Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31712
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Łukaszu!
Tak szybko się nie opędzisz:) Jak się ujawniłeś z kompetencjami to będę wiercił dalej.
Czy masz wiedzę o wymaganiach dotyczących elektronicznych kopii? Nie chodzi mi o wpisy ale o możliwość (czy tez konieczność w przypadku nie przeniesienia treści?) wprowadzenia obrazów. Szczególnie akt zbiorczych/aneksów. Jakie te kopie powinny być pod względem formy, aby spełniały wymogi i zaistniały w systemie?
Opis poszczególnego obrazu ("format") jak i ew. wymogi na poziomie wyższym (opis jednostki etc) by mnie interesowały - z dość konkretnych powodów Możesz na ten temat kilka słów? |
_________________ Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
|
|
|
|
|
archiwista |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 10:44
|
|
Dołączył: 06-11-2008
Posty: 15
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Kwestie wymagań technicznych wykonywania kopii cyfrowych nie zostały dotychczas rozstrzygnięte. Jak dotąd jest to indywidualna procedura lub praktyka przyjęta przez poszczególne urzędy. Nie została jak dotąd rozstrzygnięta podstawowa kwestia czy do centralnego rejestru asc będą przenoszone wpisy na zasadzie retrokonwersji (przepisywane) czy raczej będą skanowane, przy czym w przypadku skanowania i tak będą musiały być z czasem przepisane i uwierzytelnione (z uwagi na ewentualne przypiski). Wydaje się, że aby w rozsądnym czasie przenieść do centralnego rejestru wpisy ze wszystkich ksiąg będzie potrzebna koordynacja na szczeblu centralnym, być może przez MSW, najlepiej w tej perspektywie finansowania z UE.
Reasumując, w obecnej chwili nie określono jednolitych wymagań dla sporządzania kopii cyfrowych, w tym także dla akt zbiorowych, zaryzykuję nawet tezę, że dyskusja jest cokolwiek niemrawa.
Niestety tylko tyle na razie, dam znać jeśli pojawią się jakieś bardziej konkretne informacje. |
|
|
|
|
|
Sroczyński_Włodzimierz |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 10:47
|
|
Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31712
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
super!
Te informacje (że jeszcze nikt nie zastopował możliwości decyzji na poziomie USC jak kopie są wykonywane), byle były czytelne, nie powstał "kodeks dobrych praktyk ..co trzeba zamawiać i przetargować od kogo" to świetna informacja - dobrze rokująca przynajmniej w kilku miejscach procesowi wytworzenia kopii cyfrowych
Obawiałem się, że przez trzy miesiące opóźnienia już ktoś coś pomotał, ale jeśli w dalszym ciągu można jak się chce -byle skutecznie
..to jest bardzo dobra wiadomość
pozdrawiam, dziękuję |
_________________ Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
|
|
|
|
|
Piotr_Juszczyk |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 11:48
|
|
Dołączył: 30-12-2010
Posty: 682
Status: Offline
|
|
Hmm, ostatecznie muszą być przecież wersje przepisane. Nowe zaświadczenie o stanie cywilnym (czy jak to się nazywa) jest przecież zupełnie nowym dokumentem i będzie potrzebować wpisów jeśli ma być tworzone elektronicznie. Rozumiem że niezależnie od tego powstaje jakby wersja cyfrowa w postaci skanów?
Dziękujemy za bardzo cenne informacje. |
|
|
|
|
|
archiwista |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 14:17
|
|
Dołączył: 06-11-2008
Posty: 15
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Jeszcze raz, kilka informacji porządkujących ze strony MSW, na której można znaleźć informacje o asc wg nowej ustawy.
https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywat ... Informacja o nowych przepisach z zakresu rejestracji stanu cywilnego
Dnia 1 marca 2015 roku weszła w życie nowa ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741, z poźn. zm.) wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w Polsce, który zastępuje dotychczasowe prowadzenie papierowych ksiąg stanu cywilnego.
Urodzenia, małżeństwa i zgony są rejestrowane przez kierowników urzędów stanu cywilnego w jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego.
WAŻNE ! Równocześnie, w okresie przejściowym tj. do dnia 31 sierpnia 2015 roku, możliwe jest dokonywanie określonych czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w formie dotychczasowej tj. w księgach stanu cywilnego. Dopuszczalne jest m. in.: sporządzanie aktów stanu cywilnego w księgach stanu cywilnego oraz wydawanie z nich odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń na dotychczasowych formularzach.
UWAGA ! Wzory dokumentów z zakresu rejestracji stanu cywilnego obowiązujące od 1 marca 2015 roku zostały określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych (format pdf.).
Są to wzory:
odpisów zupełnych i skróconych aktów stanu cywilnego (w tym także w postaci dokumentu elektronicznego)
zaświadczeń wskazanych w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego np. zaświadczeń o stanie cywilnym (w postaci papierowej i elektronicznej), zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby (w postaci papierowej i elektronicznej), zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa, zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo
wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym (w postaci papierowej i elektronicznej)
zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
protokołów |
|
|
|
|
|
Sroczyński_Włodzimierz |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 16:07
|
|
Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31712
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Piotr_Juszczyk napisał:
Hmm, ostatecznie muszą być przecież wersje przepisane. Nowe zaświadczenie o stanie cywilnym (czy jak to się nazywa) jest przecież zupełnie nowym dokumentem i będzie potrzebować wpisów jeśli ma być tworzone elektronicznie. Rozumiem że niezależnie od tego powstaje jakby wersja cyfrowa w postaci skanów?
Dziękujemy za bardzo cenne informacje.
No z tego co wiem - to niekoniecznie
Aneksy owszem można przepisać, ale można także w formie elektronicznego obrazu przechowywać, tu wybór wydaje się dla mnie prosty |
_________________ Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
|
|
|
|
|
Piotr_Juszczyk |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 18:31
|
|
Dołączył: 30-12-2010
Posty: 682
Status: Offline
|
|
Aneksy możesz przepisać, możesz przechowywać ale to jest zupełnie inna sprawa.
A jak wydasz komuś akt stanu cywilnego? To jest zupełnie nowy dokument, nie zrobisz go zszywaczem z aktu urodzenia, ślubu i zgonu. Więc koniecznie musisz mieć dane do wypełnienia spisane jeśli chcesz to zrobić automatycznie.
Tu jest rozporządzenie o przenoszeniu
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0150000204
"""""§ 14. Dokonanie przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego wymaga uwierzytelnienia przez
właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego przez złożenie podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą certyfikatu
wydanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Złożenie podpisu odbywa się z wykorzystaniem
karty mikroprocesorowej zabezpieczonej kodem PIN.""""""""""
Więc koniecznie, a nie niekoniecznie Włodzimierzu.
archiwista
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0150000194
tu widzę wzory z tego roku ale nie jest to akt stanu cywilnego ten co myślałem.
Pomyliłem się, bo myślałem że będzie jeden rodzaj aktów a tylko dane będą w różnym zakresie. Tak wywnioskowałem z doniesień medialnych. Bo szczerze mówiąc jest bezsensowny podział na akta urodzeń, małżeństwa i zgonu.
Każdy kto ma akt małżeństwa ma w nim wpisane dane o urodzeniu, w akcie zgonu są dane o urodzeniu. Jedynie o małżeństwie są mniejsze.
Tak więc powinien być jeden akt wypełniany w zależności od stanu człowieka. Zła rzecz dla genealoga, dobra dla ludzi. |
|
|
|
|
|
Sroczyński_Włodzimierz |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 19:20
|
|
Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31712
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Ja się wypowiadałem o aneksach. Nie ma sporu co do konieczności wprowadzania do rejestru alfanumeryków z ksiąg.
Pytania były co do aneksów, zbiorowych , gdzie nie ma obowiązku przepisywania treści- jest alternatywa
albo cyfrowe rekord alfanumeryczny
albo cyfrowe rekord obrazek
I nie wyobrażam sobie (no może gdzie w małym urzędzie, mało pracy, mało aneksów) żeby ktoś wybrał " a przepiszmy aneksy z lat 1915-1945" gdy będzie wybór "zróbmy kopie" a tym bardziej jeśli będzie wybór pomiędzy "przepiszmy" a "podłączmy kopie które dostaniemy"
pozdrawiam:) |
_________________ Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
|
|
|
|
|
archiwista |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 21:13
|
|
Dołączył: 06-11-2008
Posty: 15
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Rzeczywiście akta zbiorowe powinny być skanowane, a powstały w ten sposób obraz powiązany z rekordem w bazie danych. Taki wybór wydaje się rozsądny, szczególnie wobec ogromu zadania przeniesienia asc do centralnego rejestru. |
|
|
|
|
|
Sroczyński_Włodzimierz |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 21:18
|
|
Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31712
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
Pytanie otwarte (zachęcam, ale oczywiście nie wymagam odpowiedzi) jak zinterpretowane zostaną
terminy obowiązujące przy wprowadzeniu kopii aneksów -> zakres aneksów, które trzeba wprowadzić do danej daty
możliwości współpracy przy wytworzeniu owych kopii
na razie - nie wchodząc w szczegóły, nie mogę powiedzieć, że propozycja odciążenia tym zakresem jakiś entuzjazm wywołała i przed poprzednim terminem wejścia ustawy w życie, i po zmienionym i teraz - już w czasie obowiązywania
trochę mnei to dziwi..ale młody widać jeszcze jestem i wiele zdziwień przede mną |
_________________ Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
|
|
|
|
|
Piotr_Juszczyk |
|
Temat postu:
Wysłany: 04-03-2015 - 21:40
|
|
Dołączył: 30-12-2010
Posty: 682
Status: Offline
|
|
A to przepraszam, nie zrozumiałem że piszesz o aneksach |
|
|
|
|
|
Magdalena_Dąbrowska |
|
Temat postu:
Wysłany: 05-03-2015 - 07:22
|
|
Dołączył: 15-09-2009
Posty: 359
Status: Offline
|
|
besla35 napisał:
Piotr_Juszczyk napisał:
Sprawdziłem. Działa.
Mam pytanie do archiwisty bo może się orientujesz:
czy można już składać elektronicznie do swojego USC poprzez epuap wnioski o odpisy z innych USC? I mam na myśli starsze odpisy (kilkadziesiąt lat temu).
Czy jeśli złożę na epuap w swoim USC to zostanie to zeskanowane i przesłane? Czy może już USC zaczęły skanować czy też będą skanować jedynie żądane akty?
Chodzi mi o to że nie wszystkie dają takie możliwości na epuap. Więc chciałbym złożyć do USC mojego gdzie taka możliwość jest.
tez jestem zainteresowany czy bedzie mozna do USC zlozyc wniosek o skan aktow
Pozdrawiam Bernard
Wniosek przez ePUAP możesz złożyć do każdego urzędu nawet jak ci w wyszukiwarce USC nie znajduje. Jest coś takiego jak wniosek uniwersalny. Ja tak uzyskałam juz kilka aktów- kopii nie mających mocy dokumntu urzędowego. Trzeba sie tylk onamęczyć żeby znaleźć włąściwy urząd bo filtrowanie pozostawia wiele do życzenia. |
|
|
|
|
|
archiwista |
|
Temat postu:
Wysłany: 05-03-2015 - 10:33
|
|
Dołączył: 06-11-2008
Posty: 15
Skąd: Warszawa
Status: Offline
|
|
[/quote]Wniosek przez ePUAP możesz złożyć do każdego urzędu nawet jak ci w wyszukiwarce USC nie znajduje. Jest coś takiego jak wniosek uniwersalny[quote]
Zgadza się, tak się wnioskuje za pomocą formularza pisma ogólnego, ale część urzędów wystawiła już swoje usługi dedykowane, z których można skorzystać. Tak jest np. w Opocznie czy Krakowie.
http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_OpisU ... ds=opoczno
Po zalogowaniu się na epuap, automatycznie wypełniany jest formularz PODANIE O WYDANIE AKTU URODZENIA/MAŁŻEŃSTWA/ZGONU.
Dane osobowe są autouzupełniane z naszego profilu/konta, następnie komunikat - Proszę o wydanie mi odpisu (wybór) i dalsze pola, cel, etc.
Ta usługa rzeczywiście działa. Niestety lista urzędów, które takie usługi wystawiła jest krótka, dlatego pisałem o tym, że na epuap MSW planuje wystawić usługę centralną. |
|
|
|
|
|
Sandra_Lauer |
|
Temat postu:
Wysłany: 05-03-2015 - 14:47
|
|
Dołączył: 18-02-2015
Posty: 62
Status: Offline
|
|
Panowie chyba patrzycie na nowe przepisy, nowo powstającą bazę i usługi dotyczące USC za bardzo z punktu widzenia genealoga, a za mało z punktu widzenia działalności USC.
Nie wiem skąd pomysł, że będzie to baza skanów, po co ona urzędom nie wiem? Uważacie, że jak w USC w Pcimiu Dolnym złożycie wniosek o wydanie odpisu aktu zgonu dziadka z USC w Koziej Wólce, to pani wejdzie w centralną bazę danych i będzie wypatrywała swoje oczęta szukając w odręcznych zawijaskach personaliów dziadka?
Marzenie ściętej głowy. Wpisze po prostu imię i nazwisko oraz datę i dane właściwego USC (lub co tam będzie potrzebne) i dane potrzebne do wystawienia odpisu pojawią jej się w wyszukiwarce wraz z możliwością wydruku zgodnie z ustalonym wzorem, ewentualnie w postaci cyfrowej z możliwością wysłania petentowi e-mailem ale odpisu, a nie skanu z oryginału, jeśli ma być inaczej proszę o pokazanie gdzie w przepisach pisze o powstaniu centralne bazy skanów?
Dotychczas wspomniane artykuły dotyczą prowadzenia ksiąg w sposób cyfrowy, co nie oznacza ich skanowania:
archiwista napisał:
Jeszcze raz, kilka informacji porządkujących ze strony MSW, na której można znaleźć informacje o asc wg nowej ustawy.
https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywat ... Informacja o nowych przepisach z zakresu rejestracji stanu cywilnego
Dnia 1 marca 2015 roku weszła w życie nowa ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741, z poźn. zm.) wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w Polsce, który zastępuje dotychczasowe prowadzenie papierowych ksiąg stanu cywilnego.
Urodzenia, małżeństwa i zgony są rejestrowane przez kierowników urzędów stanu cywilnego w jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego.
WAŻNE ! Równocześnie, w okresie przejściowym tj. do dnia 31 sierpnia 2015 roku, możliwe jest dokonywanie określonych czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w formie dotychczasowej tj. w księgach stanu cywilnego. Dopuszczalne jest m. in.: sporządzanie aktów stanu cywilnego w księgach stanu cywilnego oraz wydawanie z nich odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń na dotychczasowych formularzach.
UWAGA ! Wzory dokumentów z zakresu rejestracji stanu cywilnego obowiązujące od 1 marca 2015 roku zostały określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych (format pdf.).
Są to wzory:
odpisów zupełnych i skróconych aktów stanu cywilnego (w tym także w postaci dokumentu elektronicznego)
zaświadczeń wskazanych w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego np. zaświadczeń o stanie cywilnym (w postaci papierowej i elektronicznej), zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby (w postaci papierowej i elektronicznej), zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa, zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo
wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym (w postaci papierowej i elektronicznej)
zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
protokołów
Krótko, po 31 sierpnia każdy nowy akt będzie umieszczany wyłącznie w cyfrowej bazie danych. Nie, to nie oznacza, że zostanie spisany w papierowej księdze, a potem zeskanowany, półroczny okres na to by USC podpięły się do centralnej bazy, przeszkoliły pracowników z jej obsługi itp. nic nie trzeba przepisywać po prostu nowa dokumentacja prowadzona będzie komputerowo a papierowo będą archiwizowane co najwyżej wnioski petentów a wystawienie odpisów. To samo analogicznie do aktów starszych, tylko okres przejściowy dłuższy bo potrzeba czasu na utworzenie elektronicznej bazy aktów, bądź na eksport danych z bazy lokalnej do bazy centralnej, jako że w każdym urzędzie mogą być bazy w różnych formatach trochę roboty informatycznej będzie trzeba wykonać.
Wiele urzędów ma w praktyce już takie bazy danych, jeszcze mi się nie zdarzyło abym musiała czekać na odpis aktu osoby aż pani w USC wyszuka ją we właściwej księdze, wpisywała po prostu dane osoby i na podstawie bazy wystawiała odpis aktu, pełna automatyzacja. Teraz chodzi o to aby te lokalne bazy zamienić na bazę centralną, co w praktyce nie oznacza ich przepisania fizycznego. Nieco inaczej będzie wyglądało gdy USC nie miał takiej bazy lub miał ją tylko dla akt np. 50 lat wstecz, a starsze nie zostały wpisane do bazy, bo i rzadziej są potrzebne w praktyce USC (o ile przepisy na taką sytuację pozwalały) lub kiedy zakres danych jest niewystarczający dla nowo powstałej bazy danych (np. tylko dane potrzebne dla odpisu skróconego).
Z tej samej strony co cytowane artykuły:
Cytat:
Fotokopia aktu stanu cywilnego
można wykonać nieodpłatnie fotokopię aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej w formie papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa, jeżeli jej wykonanie nie zagraża trwałości księgi i zawartych w niej aktów
Ważne ! Fotokopia aktu stanu cywilnego nie ma mocy dokumentu urzędowego - jest dokonywana aparatem osoby uprawnionej do jej otrzymania, a rolą kierownika urzędu stanu cywilnego jest wyłącznie udostępnienie księgi, o ile jest to możliwe bez jej uszkodzenia.
Osoby uprawnione do otrzymania fotokopii (te same osoby, które otrzymają odpis), tj.:
osoba, której akt dotyczy
jej małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy, opiekun
osoba, która wykaże w tym interes prawny
Ani słowa o centralnej bazie skanów.
Masowe fotografowanie ksiąg w USC nie jest wykluczone wówczas gdy USC będzie chciał wprowadzić dane do bazy danych bo nie miał lub ma niekompletne w stosunku do nowych wytycznych i nie będzie chciał robić tego własnymi siłami, karkołomne ale możliwe, ksiąg nie można wynieść poza USC i konieczne zachowanie tajemnicy związane z ochroną danych osobowych i innymi przepisami. W przypadku akt starszych niż 80 lat (urodzeń 100 lat) udostępnianie na zasadach jak w AP, czyli jak dobrze wiemy też nie muszą być zdigitalizowane, w praktyce nie ma wielu chętnych na finansowanie tego, a USC też to nie bardzo potrzebne za to zgodę na fotografowanie łatwiej dostać, tyle że to nie za wiele ma wspólnego z nowo ustawą.
W ogóle nowe zmiany dotyczą wydawania odpisów, a nie fotokopii, w przypadku fotokopii nic się nie zmieniło w procedurze poza tym, że najstarsze akta są dostępne na zasadach jak w AP. |
_________________ Sandra
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|