Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 20 lutego 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
kwysotaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2017 - 11:38
Sympatyk


Dołączył: 29-01-2016
Posty: 113

Status: Offline
Janina_Tomczyk napisał:
kwysota napisał:
Pani Krystyno,
Być może, że jest to data 21.01.1623 r. Andrzej Olszowski pózniejszy Prymas Polski, więc daty z jego życiorysu są ogólnie dość znane, tak jest i z datą urodzin. Niestety ostatnio pojawiło się opracowanie Pana Tomasz Słowińskiego podające datę urodzin Prymasa 21.01.1623 r. Olszowscy od 1635 roku stają się właścicielami dóbr Niechmirowskich i z tego powodu moje zainteresowanie tą rodziną. Jestem mieszkańcem Niechmirowa, tworzę "monografie" tej wsi.
Olszowa to była wieś należąca do parafii Ujazd.

Krzysztof Wysota


Pod tym linkiem jest chyba bardziej wiarygodne źródło biografii abp Andrzeja Olszowskiego Prymasa Polski http://katolicy1844.republika.pl/prymasi/Olszowski.htm, bo oparte zapewne na dokumentach kościelnych, a tu data urodzin 27.01.1621 w Olszowie i data zgonu 29.08.1677 r. w Gdańsku.
Takie daty podane są także w tym źródle http://prymaspolski.pl/prymasi/andrzej-olszowski/ i te należy uznać za bardziej wiarygodne niż napisane z błędami przez nowomodnych opisywaczy znanych rodzin.
Jeśli chodzi o znamienite rody z terenu parafii Ujazd to byli Olszowscy, Denhoffowie i Ostrowscy, których kaplice i grobowce kościelne nadal się zachowały, a po Ostrowskich piękny pałac teraz odnowiony ozdabia rozległy park w Ujeździe. Niestety przepiękna figura matki Boskiej z aniołami stojąca na cmentarnym grobowcu Olszowskich w Ujeździe uległa całkowitemu zniszczeniu, ale pamiętam ją jeszcze z dzieciństwa. Indeksowałam parafię Ujazd od 1778 roku i Olszowscy jeszcze tam mieszkali, co widać w indeksach.
Jeśli chce się napisać samemu monografię przybliżającą osoby właścicieli Niechmirowic, to warto nie tylko wybrać się do archiwum i osobiście odszukać akty chrztów tej rodziny, ale także prześledzić na miejscu ( w parafii Ujazd) ich ślady rodowe.


Pani Janino,
Jeżeli chodzi o osoby Olszowskich właścicieli Niechmirowa, obecnie posiadam zdaje mi się najpełniejsze i największe archiwum dziejów. Więcej może ma tylko Pan Tomasz Sławiński, ale w swoją publikację na temat Olszowskich napisał, przepraszam dość niechlujnie. Poszukuje jeszcze może kilku aktów chrztu, ślubu, zgonów tej rodziny, wisienek do tortu. Z parafii Ujazd interesował by mnie tylko początek XVII w, dotyczący mojej gałęzi Olszowskich.

Krzysztof Wysota
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
TajgeteOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2017 - 12:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 02-09-2010
Posty: 87

Status: Offline
Dzień dobry
Czy ktoś z Państwa mający dostęp do ksiąg kościoła Dobrońskiego:

Księga zmarłych z lat 1780-1821 oraz:
Księga małżeństw z lat 1781-1820

mógłby sprawdzić dla mnie występowanie w nich nazwiska "Misiak" (lub odmian typu Misiakiewicz, Misiaczka itp.)? Obie księgi posiadają indeks nazwisk, więc wystarczyłoby przejrzenie i spisanie (albo zrobienie zdjęcia) odpowiednich wpisów pod literą M Smile

Z góry dziękuję!
Ewa Pasierbska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gz1411Offline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2017 - 17:16
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 29-06-2009
Posty: 91
Skąd: Dobroń
Status: Offline
Witaj
Właśnie wróciłem z plebanii w Dobroniu, ks proboszcz oświadczył mi , że nie ma tych ksiąg .
Pytałem się czy możne są w AA - stwierdził - wątpliwe .
Obecny proboszcz jest trudnym partnerem do rozmów - zrobiłem co mogłem więcej na razie nie jestem w stanie pomóc.
Pozdrawiam

_________________
Grzegorz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
TajgeteOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2017 - 17:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 02-09-2010
Posty: 87

Status: Offline
Grzegorzu, dziękuję serdecznie! Już dawno nikt mnie tak pozytywnie nie zaskoczył SmileSmileSmile

Na stronie AA w Łodzi jest informacja, że te księgi mają. Niestety nie zostały one przekazane do Archiwum Państwowego - tam są tylko urodzenia - i (pewnie z tego powodu) nie zostały zdigitalizowane przez mormonów.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2017 - 21:06
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2871
Skąd: Łódź
Status: Offline
Tajgete napisał:

Na stronie AA w Łodzi jest informacja, że te księgi mają. Niestety nie zostały one przekazane do Archiwum Państwowego - tam są tylko urodzenia - i (pewnie z tego powodu) nie zostały zdigitalizowane przez mormonów.

Ewo, jak można zauważyć/przeczytać Dobroń ur. 1780-1810 [rolka 42] to zeskanowany mikrofilm można go przeglądać w AP ale pochodzi on z zasobów AA w Łodzi. http://www.lodz.ap.gov.pl/container/cyfroweaal.pdf

Trzeba się wybrać do ARCHIWUM ARCHIDIECEZJALNEGO w Łodzi ul ks. I. Skorupki 3
W AA w Łodzi jest mikrofilm - Księga małżeństw z lat 1781-1820 i zmarłych z lat 1780 1821 rolka 340.
gz1411 napisał:
Właśnie wróciłem z plebanii w Dobroniu, ks proboszcz oświadczył mi , że nie ma tych ksiąg .
Pytałem się czy możne są w AA - stwierdził - wątpliwe .
Obecny proboszcz jest trudnym partnerem do rozmów - zrobiłem co mogłem więcej na razie nie jestem w stanie pomóc.

Nie rozumiem, dlaczego zawracacie głowę księdzu, po to zostały zmikrofilmowane kiedyś księgi i w tej formie są DOSTĘPNE w archiwach aby nie przeglądać starych ksiąg.

_____
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
TajgeteOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-08-2017 - 22:56
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 02-09-2010
Posty: 87

Status: Offline
Krystyno, dlatego umieściłam tą prośbę w tym właśnie wątku - niestety przez najbliższe pół roku nie będę mogła wybrać się do Łodzi, a oprócz AA te dane nie są nigdzie dostępne. Liczę więc na to, że jakaś dobra dusza przy wizycie w tym archiwum rzuci okiem na te dwa skorowidze i da mi znać, czy opłaca mi się w ogóle taką podróż w przyszłym roku wykonać Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Śnietka_DawidOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 16:49
Sympatyk


Dołączył: 09-01-2018
Posty: 58

Status: Offline
Dzień dobry, czy ktoś miałby możliwość podjechać do AA w Łodzi i przeszukać księgę chrztów z parafii w Tuszynie z lat 1814-1820 w poszukiwaniu Józefa Opoczyński/Opaczyński syna Walentego i Franciszki Cieśla urodzonego w Kruszowie? Jeśli to możliwe to prosiłbym również o zdjęcia tego aktu

Pozdrawiam, Dawid
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 17:15
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2595

Status: Offline
Dawidzie, a tu zaglądałeś https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 18:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2871
Skąd: Łódź
Status: Offline
Śnietka_Dawid napisał:
czy ktoś miałby możliwość podjechać do AA w Łodzi i przeszukać księgę chrztów z parafii w Tuszynie z lat 1814-1820 [...]

Pewnie chętnego na czytanie aktu chrztu po akcie, brak spisów, w tych łacińskich ksiegach nie znajdziesz.
Na szczęście księgi z par. Tuszyn z lat 1814-1820 zostały spisane i indeksy są w Genetece
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... date=1820.
I można sprawdzić, że takie nazwiska
Śnietka_Dawid napisał:
[..]... księgę chrztów z parafii w Tuszynie z lat 1814-1820 w poszukiwaniu Józefa Opoczyński/Opaczyński syna Walentego i Franciszki Cieśla urodzonego w Kruszowie?

nie wystepują.

____
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
vitooOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 21:10
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2013
Posty: 412

Status: Offline
Zwrócę tutaj uwagę na parę kwestii:

- księgi z Tuszyna za lata 1798-1820 są wybrakowane - ogólnie w par. Tuszyn panował spory bałagan, o czym świadczy mnogość wystawionych aktów znania spisanych wobec niemożności odnalezienia odpowiednich metryk chrztów w księgach tuszyńskich, spisywanie zupełnie osobno i po wielu latach licznych aktów z luźnych kartek, przeinaczanie nazwisk (i jak podejrzewam w przynajmniej jednym przypadku, dobór złego aktu chrztu przy małżeństwie w 30 lat później albo może nawet spisanie go na kolanie od zera); brakuje zarówno pojedynczych metryk jak i przynajmniej jednego rocznika.

- zasób z Tuszyna za lata 1798-1820 nie został w całości zindeksowany, mam na swoim koncie zaległą indeksację chrztów oraz zgonów roczników USC 1808-1817 (śluby już są na genetece), ale zwrócę jeszcze uwagę na to, że również nie wszystkie księgi łacińskie za ten okres zostały zindeksowane. Te tuszyńskie metryki są rozproszone po kilku księgach.

Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 22:08
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2871
Skąd: Łódź
Status: Offline
Aż tak nie byłam zainteresowana par. Tuszyn ale zapytam przy okazji czy twój opis np. slub 1814r 2 - Karol Rodates i Katarzyna Niez księga ASC 1814-1815 gminy miejskiej i inne opisane jako ASC np. 1812-1813.....te księgi są w zasobach AA w Łodzi jak zostały zapisane w Genetece?
____
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
umbrellaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 22:29
Sympatyk


Dołączył: 16-03-2016
Posty: 22

Status: Offline
Witam,
Panie Dawidzie akurat jestem w posiadaniu zdjęć z tej Parafii i wydaje mi się, że mogę pomóc ... Nie mam jednak pewności, czy umieścić tutaj link do interesującego Pana zdjęcia...

Agnieszka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
vitooOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-03-2018 - 22:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2013
Posty: 412

Status: Offline
kwroblewska napisał:
Aż tak nie byłam zainteresowana par. Tuszyn ale zapytam przy okazji czy twój opis np. slub 1814r 2 - Karol Rodates i Katarzyna Niez księga ASC 1814-1815 gminy miejskiej i inne opisane jako ASC np. 1812-1813.....te księgi są w zasobach AA w Łodzi jak zostały zapisane w Genetece?
____
Krystyna


Tytuły samych ksiąg brzmią różnie, są to jednak wszystko akta USC i jako takie figurują w zasobach AA (sygnatury 1702/203-217). Nie pamiętam jak dokładnie są zapisane w katalogu. Sprawdzałem te zasoby ponad 3 lata temu. Zdjęcia łaskawie zgodziła się zrobić na moją prośbę Pani Eliza, jako, że księgi te nie zostały (chyba do tej pory) zmikrofilmowane. Innych roczników USC z tych lat nie ma (poza być może 1808-1809, który powinien być też w AD), więc bez problemu można je odnaleźć i zamówić. Nie ma też żadnego podziału na akta gminy miejskiej i wiejskiej, o ile dobrze pamiętam. Podział ten wprowadziłem sam dla ułatwienia. Mam nadzieję, że pomogłem.

Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-03-2018 - 22:24
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2871
Skąd: Łódź
Status: Offline
vitoo napisał:

Tytuły samych ksiąg brzmią różnie, są to jednak wszystko akta USC i jako takie figurują w zasobach AA (sygnatury 1702/203-217). Nie pamiętam jak dokładnie są zapisane w katalogu. Sprawdzałem te zasoby ponad 3 lata temu. ) Innych roczników USC z tych lat nie ma (poza być może 1808-1809, który powinien być też w AD), więc bez problemu można je odnaleźć i zamówić. Nie ma też żadnego podziału na akta gminy miejskiej i wiejskiej, o ile dobrze pamiętam. Podział ten wprowadziłem sam dla ułatwienia.

Mam wrażenie, poparte stroną Szukaj w archiwach, że jednak są to księgi z zasobów AP w Łodzi. Sygnatura 1702 "przypisana" jest do par. Tuszyn jak podaje strona http://www.szukajwarchiwach.pl/39/1702/ ... bJednostki
a rozszerzenie 203-217 http://www.szukajwarchiwach.pl/39/1702/ ... bJednostki dotyczy ksiąg o których wspominasz, ASC [opisane dokładniej] gmina wiejska lub miejska.
Gdyby ktoś zainteresowany był dokumentem z tych ksiąg, to dobrze by było zmienić przy twoich indeksach z par. Tuszyn, adres miejsca przechowywania ksiąg z AA na AP.
____
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
vitooOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-03-2018 - 12:56
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2013
Posty: 412

Status: Offline
Wrażenie jak najbardziej słuszne. Chodzi oczywiście o zasoby AP, tak jak wskazują podane przeze mnie sygnatury, a nie AA - moja omyłka.

"AA" przepisałem machinalnie sugerując się Twoim wcześniejszym postem ale chodziło mi przez cały czas o AP, co zresztą widać po treści mojego postu, gdyż kilka wersów niżej napisałem o roczniku ASC "który powinien być też w AD".

Natomiast w moim indeksie nie było żadnych wzmianek o AA. W ogóle nie podałem w nim źródła ani sygnatur. Podałem jedynie zakres rocznikowy (dokładnie taki jak w tytułach folderów ze zdjęciami/skanami jakie otrzymałem) oraz, wzorując się na Wolborzu, dodawałem od siebie "gminy miejskiej" lub "gminy wiejskiej". Nie widziałem wówczas archiwalnych tytułów tych roczników ani ich opisów.

Nie wiem skąd pojawiła się ta informacja o AA w indeksie. Najpewniej dodał ją administrator. Zgadzam się, że należałoby ją skorygować.

Pozdrawiam,

Witold
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080379 sekund(y)