Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 29 marca 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Robert1Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 15:30
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 08-07-2014
Posty: 204

Status: Offline
Alan_Jakman napisał:

5. Karol Wedel - akt ślubu


http://www.moremaiorum.pl/wp-content/uploads/2014/02/Akt-%C5%9Blubu-Carla-Wedla.jpg

No i z tego aktu wynika, że ślub z Karoliną z Wisnowską wziął 6 lutego 1850 r.
Karolina (ur. ok. 1829 r.) nie była więc matką Emila Wedla (ur. 1841) jak to można przeczytać na niezliczonej liczbie biogramów w sieci. Nie była też córką cukiernika, tylko producenta sukna.

A tylu redaktorów zdążyło już sobie nawet wymyślić z głowy jakieś "fakty" z życia Wedlów opierając się na błędnej informacji o ojcu-cukierniku - np.:

"Karolina Wisnowska dobrze znała jego świat, gdyż sama była córką znanego cukiernika" - http://www.bankier.pl/wiadomosc/Tradycja-zakleta-w-czekoladzie-1749944.html

W dodatku Karolina, tak samo jak Karol, była imigrantką z Niemiec - o kant stołu można roztrzaskać stwierdzenia, że Emil Wedel był "pół-Niemcem, pół-Polakiem". Parafrazując film "Cud purymowy" - można powiedzieć o Emilu - "tyś jest cały Niemiec".
Z tym ostatnim oczywiście żartuję, bo choćby nazwisko zdradza, że pochodzenie etniczne jest tu kwestią do dyskusji.

Kim była w takim razie matka Emila Wedla? Karol figuruje w akcie jako "kawaler", nie wdowiec (może rozwodnik?).
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ludwik_OlczykOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 15:35
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 10-03-2011
Posty: 485
Skąd: Łódź, Warszawa
Status: Offline
My na stronie Forum Rodów Grodzieńskich zamieścliśmy akt chrztu Elizy Orzeszkowej.

http://forum.rodygrodzienskie.pl/index.php?topic=318.0

Pozdrawiam serdecznie.

_________________
http://forum.rodygrodzienskie.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Gadu-Gadu  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Alan_JakmanOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 15:53
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2009
Posty: 475
Skąd: Bielsko-Biała
Status: Offline
@Robert11,
O Karolu Wedlu było w czerwcowym numerze MM. Nie wiadomo dlaczego Karol zapisany jest jako kawaler, może poprzedni związek zawarty był w innej wierze, może pierwsza żona nie zmarła, a wzięli rozwód? To domysły i jedynie odnalezienie metryki pierwszego ślubu dałoby jakieś rozwiązanie.

@Ludwik_Olczyk,
z tego co pamiętam chyba skanu nie ma?

_________________
Pozdrawiam,
Alan Jakman


Periodyk genealogiczny
More Maiorum
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 15:55
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Z Wedlem nie jest prosto wyjaśnić:) (niby fabryka ma izbę pamieci/historyczną, ale dokumentów albo co kot napłakał, albo nie chcą pokazać)
1841 - pomimo, że w wielu miejscach się pojawia, to moim zdaniem, nie jest oparte na dokumencie źródłowym (tzn ja nie widziałem, a coś tam przeglądałem)
ze ślubem Emila (albo aneksami..nie pamiętam) dość podobnie

a w notariacie nei pogrzebałem w końcu:(

PS Wisniowski cukiernikiem był..czy ojciec czy brat to do ustalenia. Jak ktoś w suknie w Zgierzu robił, to nie znaczy, że czekoladą nie mógł się zajmować:) CZy sam czy finansowac syna -inna sprawa:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 16:53
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2210
Skąd: Międzyrzecz
W 1885r. Emil i Karol Wedlowie stawiają się w parafii ewangelicko-augsburskiej i zgłaszają narodziny swojej córki i wnuczki.
Według danych z metryki, Emil miał 43 lata, więc ur. ok. 1842r., a Karol - 72 lata, więc ur. ok. 1813r.
Wiek Karola się zgadza, więc i Emila powinien być prawidłowy.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 16:57
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
bardzo pośrednie (i poślednie:) przesłanki:)
akt urodzenia Emila? akt ślubu Emila? zresztą przejrzę co jest...ale z tego co kojarzę -ładnych parę lat temu doszedłem do wniosku, że notariat jedynie by wyjaśnił (no ew. hipoteka) i chyba z powodu braku ASC to było, ale to wspomnieniowe bardzo

a podpisy podobne?:)
http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/2 ... WrjydoyurA

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz


Ostatnio zmieniony przez Sroczyński_Włodzimierz dnia 15-09-2014 - 17:09, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:07
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2210
Skąd: Międzyrzecz
Niestety w szwa jest trochę braków w księgach parafii ewangelicko-augsburskiej, a wszystko za sprawą braków w księgach w Archiwum.
W wikipedii podana jest informacja o tym, że Emil stał się właścicielem firmy w dniu swego ślubu z Eugenią Bohmową w 1876r., ale ich syn miał urodzić się dwa lata wcześniej. Może gdzieś doszło do zamiany i dane powinny być na odwrót, tj. ślub i otrzymanie firmy w 1874r., a syn Jan w 1876r.? Najgorsze jest to, że w 1876r. nie ma ani ślubu, ani chrztu żadnego Wedla.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:18
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
a w 41 jest?Smile dobra, nie ma co dywagować, psoprawdac trzeba - ale jak wyzej, kiedys przeglądałem i raczej nie ma w warszawskich
ale prawde mówiąc to i tego z 1850 nie kojarzę, żeby wczęsniej widział, co oznacza albo luki w pamięci, albo takie "przeglądanie"Smile
W "Wedlu" pytałem - nie mieli, al emoże już mają? Tyle,ż egłupio przed spreawdzeniem ASC w APW znów pytać
ot tak - podrzucam ścieżkę ew. na kontynuację opowieści - bardziej nie o Wedlach, a o dokumentach

jadąc dalej tym ryskim Wedlem Karolem (potem skasuję)
http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/8 ... cqn2hwJI-Q
http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/8 ... VbHNKcAewg
http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/1 ... KPixuHxxcg

ad ten ostatni..może stąd (a nieprawdziwa) inf. że Wedel przez jakiś czas niedaleko APW mieszkał..tzn vis-a-vis zdaje się..nie ten Karol..ale kurcze..gdyby to ten to legenda miejska byłąby prawdziwa? wbrew papierom? i jeszcz eten złotnik się pęta, jak w wielu innych przypadkach (no kilki nie wielu) - niby znane życiorycy a raz na jakiś czas wychodzi w ASC i innych ,że byli złotnikami ni z gruchy ni z z pietruchy

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz


Ostatnio zmieniony przez Sroczyński_Włodzimierz dnia 15-09-2014 - 17:51, w całości zmieniany 3 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:26
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2210
Skąd: Międzyrzecz
Karol z 1841r. na świat przyjść miał w ... Berlinie.
Pisząc artykuł do More Maiorum przeszukałem wiele materiałów, ale to w dalszym ciągu były i są dane wtórne, a oryginalnych dokumentów brak. Może kiedyś... Smile
Tak samo marzy mi się metryka chrztu Mieczysławy Ćwiklińskiej [Trapszo] (aneks do ślubu zawartego w par. św. Krzyża w 1897r. z Zygmuntem Kazimierzem Bartkiewiczem) + chrzest jej ojca i dziadka po mieczu. Oj marzy mi sięSmile

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:31
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale w zasadzie (tzn na sa prośbę, nie obligatoryjnie) akt urodzenia winien być wpisany w Warszawie , to ułatwaiło sprawy (ew. odpisy etc)..zdziwiłbym się, gdyby tego nie zrobili..tyle, że nie w 1841 musiałoby to być
w Bwrlinie mówisz? to nie wydaje się nieosiągalne

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:34
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2210
Skąd: Międzyrzecz
W metryce ślubu Wedla z Wisnowską z 1850r. na dole po lewej stronie zapisano, że do aktu dołączone są dwa akta znania, więc pewnie jej z braku chrztu ze Świebodzina (Schwiebus) i jego - z Ihlenfeld.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:36
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
to tak, ale chodzi o pokoelnie niżej, tzn nie chciałbym wnikac na ile te akty znania sa wiarygodne

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2210
Skąd: Międzyrzecz
Jeśli przyjąć, że rzeczywiście Karol urodził się w Ihlenfeld i tam też mieszkał do pewnego momentu, a w tzw. międzyczasie wziął ślub z nieznaną z imienia i nazwiska kobietą i urodził im się syn Emil. Może była katoliczką i dlatego wg jego wiary wciąż był kawalerem. Żona zmarła (rozwiedli się?) i ten przyjechał do Warszawy - na początku 1845r. (wg wikipedii), a po kilku latach ponownie się ożenił. Ewentualnie ukrył swoje wdowieństwo i miał "czyste" konto, bo metryki chrztu nie miał, żadnych dopisków i tak wówczas nie było (jeśli tak - to sporadycznie), więc nasz cukiernik prawdopodobnie był... oszustem Very Happy

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 17:44
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20031
Skąd: Warszawa
Status: Offline
no z kawalerswet nie do końca (tzn mógł twierdzić, że kawalerem był dlaczego nie?) ale kawaler z kilkultnim synem...trudno byłoby...jeszcze trudniej w opcję "tak młoda panna z dzieckiem")
zamieszkiwał przy kaplicy anglikańskiej (Karol) - może tu byłby ślad, ew (dość popularna ścieżka) mojżeszowe-> ewangelickie
ale to palcem na wodzie..popatrzę wieozrem w to co jest z ew-augsb ASC dostepne rok po roku

http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/2 ... x4j6UahWQw
32 w 1852, 21 (hihi) dwa lata wczesniej
małżeństwo postarza:) czyli najprostsze wytłumaczenie - wiek młodej fałszywy w małżeństwie (pomyłka pisarska lub akt znania ..jak to akt znania)

http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/2 ... R0nB2vfITA
"córka jedyna"

http://szukajwarchiwach.pl/72/181/0/-/2 ... sxej3Bu_sw
30 w 1856..

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Czarnecki_Andrzej
Temat postu:   PostWysłany: 15-09-2014 - 19:15
Sympatyk


Dołączył: 25-09-2013
Posty: 72

Cytat:
Karol z 1841r. na świat przyjść miał w ... Berlinie.
Pisząc artykuł do More Maiorum przeszukałem wiele materiałów, ale to w dalszym ciągu były i są dane wtórne, a oryginalnych dokumentów brak. Może kiedyś... Smile
Tak samo marzy mi się metryka chrztu Mieczysławy Ćwiklińskiej [Trapszo] (aneks do ślubu zawartego w par. św. Krzyża w 1897r. z Zygmuntem Kazimierzem Bartkiewiczem) + chrzest jej ojca i dziadka po mieczu. Oj marzy mi sięSmile

Metryka chrztu Marcelego jak najbardziej istnieje, wczoraj czytałem.
21 maja 1879,
CHrzestni Leon Wędrowski i Emilia Gwoździowska. Shocked
Tego samego dnia i w tym samym kościele była chrzczona jego siostra Irena.


Ostatnio zmieniony przez Czarnecki_Andrzej dnia 15-09-2014 - 19:21, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.070242 sekund(y)