Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 29 grudnia 2024

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
liverpoolczyk02Offline
Temat postu:   PostWysłany: 12-08-2024 - 13:53
Sympatyk


Dołączył: 14-04-2023
Posty: 35

Status: Offline
Czy prawo albo praktyka działania urzędów różnicują udostępnienie zawartości koperty od udostępnienia jedynie zdjęć osoby z teczki? Innymi słowy, czy zdobyć same zdjęcia jest łatwiej?

_________________
Szymon B - Dziki Zachód
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-08-2024 - 14:01
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33814
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Nie sądzę by było łatwiej uzyskać kopie zdjęć niż kopie dokumentów tekstowych. Jeśli jakaś różnica, to w drugą stronę - trudniej zrobić dobry skan (tak dobry jak to technicznie możliwe, ale trudnoosiągalne z przyczyn organizacyjnych, czasowych, budżetowych etc) zdjęcia niż standardowy skan/fotokopia dokumentu tekstowego. Tzn patrząc (oczywiście to próbki i przesyłane nie muszą być reprezentatywne) na to co urzędy przesyłają.
Z APu nie widziałem jeszcze żadnego, ale tam może być lepiej i skany zdjęć mogą być 1200ppi a co najmniej 600.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SerotoninkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-08-2024 - 15:21
Sympatyk


Dołączył: 05-12-2021
Posty: 468

Status: Offline
Parę dni temu pisałam o problemie z pozyskaniem koperty dowodowej pradziadka, w związku z nieznajomością numeru jego ostatniego dowodu. Byłam w urzędzie osobiście i dowiedziałam się, że nic nie mogą w tej sytuacji zrobić. Napisałam więc do urzędu maila z prośbą o przekazanie takiego stanowiska w formie pisemnej. Powołałam się na wzór wniosku, w którym zaznaczone jest, że wnioskujący może podać tylko te informacje, które są mu znane. Nawiązałam także do rozmowy z AP właściwym dla tego urzędu, w której potwierdzono, że przekazywana do AP dokumentacja dot. dowodów musi być uporządkowana po nazwisku.

I teraz najlepsze. Niecałe 2h później dostałam odpowiedź z informacją, że... koperta dowodowa mojego pradziadka została odnaleziona! Ależ się cieszę! Kolejny raz potwierdza się, że forma pisemna bywa skuteczniejsza od ustnej. Choć oczywiście odwrotnie też bywa, gdy osobista wizyta działa cuda... Smile W urzędzie w którym byłam dodatkowo różne są koszty - po złożeniu wniosku mam zapłacić 31 zł za udostępnienie zawartości koperty w formie skanów. Podczas osobistej wizyty, bez wniosku, ba, nawet bez potwierdzenia mojej tożsamości fotografowałam zawartość koperty za darmo. No i był tam m. in. odpis aktu urodzenia żyjącej ciotki, którego chyba nie powinnam poznać...? Także ... no... ponownie widać że co urząd to inna ścieżka, a dodatkowo że w ramach jednego urzędu też mogą być różne warianty udostępniania dokumentacji Smile

Niemniej jestem przeszczęśliwa Smile
Pozdrawiam
Ola W.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KomendaOffline
Temat postu: Koperty dowodowe  PostWysłany: 28-08-2024 - 14:34
Sympatyk


Dołączył: 18-08-2024
Posty: 11

Status: Offline
Dzień dobry

Dziś w urzędzie prosiłem o kopertę dowodową przodka bezpośredniego. Pani urzędniczka stwierdziła, że aby ją otrzymać muszę podać inną przyczynę niż dla celów rodzinnych. Czy ktoś miał podobną sytuację?
Pozdrawiam

moderacja (elgra)
Połączono z istniejącym tematem.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Barbara_KubckaOffline
Temat postu: koperty dowodowe - UM Włocławek  PostWysłany: 11-09-2024 - 02:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-04-2007
Posty: 314

Status: Offline
Witam.
Zapytałam Urząd Miasta we Włocławku o kopertę dowodową osoby zmarłej w 1966r. W odpowiedzi otrzymałam informację, iż Urząd Miasta we Włocławku w swoim archiwum przechowuje koperty dowodowe osób zmarłych po 1989r. Koperty dowodowe sprzed 1989r były niszczone (zostały spalone).

moderacja (elgra)
Połączono z istniejącym tematem.

_________________
Barbara Kubacka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lufixusOffline
Temat postu: Koperty dowodowe.  PostWysłany: 13-10-2024 - 21:17


Dołączył: 10-01-2023
Posty: 3

Status: Offline
Witam,
Ostatnio Urząd Miasta Lublin odmówił mi udostępnienia dokumentacji z koperty dowodowej mojego krewnego powołując się między innymi na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 grudnia 2023 r., sygnatura II OSK 517/23. Urząd w Szczecinie i w Sawinie również podczas rozmowy telefonicznej wspomnieli o tym wyroku. Spotkaliście się już z tym? Jak w takim razie uzasadnić wniosek o udostępnienie dokumentacji zawartej w KD. Macie jakiś pomysł?

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kamil_360Offline
Temat postu: Koperty dowodowe.  PostWysłany: 14-10-2024 - 11:10
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 1359

Status: Offline
U mnie "działa" takie, napisane już jakiś czas temu:

"Uzasadnieniem mojego wniosku o wydanie reprografii ww. dokumentów jest fakt, iż jako piszący publikację naukową i zajmujący się prowadzeniem badań genealogicznych chciałbym móc w pełniejszy sposób kultywować pamięć o zmarłych bliskich.

Mając na uwadze treść wyroku Sądu Najwyższego z dnia 12 lipca 1968 r., (por. sygn. akt I CR 252/68, publik. OSNC 1970/1/18 ) czuję się w obowiązku nadmienić, iż jestem w stałym kontakcie z najbliższą, żyjącą rodziną zmarłego.
Pomimo faktu iż określenie "kult zmarłego" nie precyzuje, w jakim charakterze miałby się owy proceder odbywać (tj. można wysnuć, iż kultem pamięci zmarłego jest samo jego wspominanie poprzez mówienie, pisanie i publikowanie, bez określenia zabarwienia takiej pracy bądź wypowiedzi), niniejszym oświadczam, iż moja publikacja nie ma na celu godzić w czyjekolwiek dobra osobiste".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tonffillkaOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 09-11-2024 - 10:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 23-12-2010
Posty: 361
Skąd: Trójmiasto
Status: Offline
Dzień dobry
niestety UM Wałbrzych w całej rozciągłości powołuje się na orzecznictwo NSA i nie udostępnia skanów kopert dowodowych - kult pamięci o zmarłych, musi być zagrożony aby był interes prawny; nie miało znaczenia pisanie że dopiero co się dowiedziałam o istnieniu członka rodziny - który nie żyje; przedstawienie dokumentu z urzędu gminy informującego że małżonki również nie żyją; że jestem jedyną osobą w rodzinie która zajmuje się genealogią i historią rodziny i że chciałabym w razie potrzeby objąć opieką grób przodka a do tego potrzebuję ustalić miejsce pochówku i byłoby łatwiej znając adres zamieszkania... mam jeszcze parę dni na ewentualne odwołanie ale szczerze mówiąc nie widzę szansy...

Małgosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Heropolitanska_IzabelaOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 09-11-2024 - 13:29
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 25-08-2007
Posty: 412

Status: Offline
Myślę nad tymi orzeczeniami NSA od chwili opublikowania ich wraz z uzasadnieniami. Na szczęście są to tylko orzeczenia w sprawie i kolejny skład NSA może zająć inne stanowisko. Można więc wnieść środek odwoławczy do Wojewody próbując wykazać, że UM (a nie NSA) nie ma racji podnosząc, iż z art. 23 kodeksu cywilnego można skorzystać tylko wówczas, gdy zaistnieje równocześnie przesłanka z art. 24 kodeksu cywilnego tj., że musi wystąpić zagrożenie dla możliwości wykonywania swoich uprawnień. Można też próbować „przechytrzyć” sąd wykazując, że postępowanie UM właśnie stwarza zagrożenie dla kultu pamięci osoby zmarłej.
Chciałam jednak przypomnieć, o czym większość osób zapomina, że począwszy od postępowania przed WSA trzeba płacić. Sądy nie rozpatrzą sprawy za darmo (oczywiście można wystąpić o zwolnienie od kosztów sądowych). Jak się wygra to poniesione koszty zwróci strona przegrana. Ale jak się przegra wówczas trzeba samemu ponieść koszty postępowań sądowych, w tym te poniesione przez UM, oraz koszty zastępstwa procesowego poniesione przez UM. A gdyby WSA wydał wyrok niekorzystny to ze względu na przymus adwokacki trzeba dodatkowo zapłacić adwokatowi albo radcy prawnemu za wniesienia do NSA środka odwoławczego.
Oczywiście pomogę napisać odwołanie do Wojewody.
Proszę więc się zastanowić i dać znać o swojej decyzji.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lufixusOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 10-11-2024 - 00:19


Dołączył: 10-01-2023
Posty: 3

Status: Offline
Napisałem 2 odwołania: 1 do Wojewody Pomorskiego 2 do Wojewody Lubelskiego. Pewnie podtrzymają decyzję urzedów. Szkoda. Przy odwołaniu do WSA jest przymus adwokacki czy tylko przy odwołaniu do NSA?

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Heropolitanska_IzabelaOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 10-11-2024 - 10:13
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 25-08-2007
Posty: 412

Status: Offline
Tylko przy NSA. Jakby co, to służę pomocą.
Jeszcze dodam, że gdyby środek odwoławczy wniósł przeciwnik wówczas odpowiedź na niego można wnieść samemu. Również w samym postępowaniu nie musi występować w naszym imieniu adwokat bądź radca prawny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PatrymoniumOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 10-11-2024 - 11:17
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2023
Posty: 784
Skąd: Kielce
Status: Offline
Z odwołaniem do NSA jest sprawa kosztu napisania wniosku przez profesjonalnego pełnomocnika.Słyszałem, że jest to niemały koszt. Oczywiście odwołanie przez Sąd może być uwzględnione lub nie.

_________________
Marian

Dextera Domini facit virtutem
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Heropolitanska_IzabelaOffline
Temat postu: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 10-11-2024 - 11:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 25-08-2007
Posty: 412

Status: Offline
Z tym "niemałym kosztem" to przesada.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-11-2024 - 11:42
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33814
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"Słyszałem, że jest to niemały koszt."

może dlatego warto podbić /nie przykrywać
"Jakby co, to służę pomocą." :)


Ogólnie:
Wydaje mi się, że nawet bardziej systemowo warto zadziałać:
przymusić (NIK?, interpelacje poselskie?, kontrole?) do przekazania AP-om
Lata i czasem dekady mijają, gdy urzędy nie wywiązują się z ustawowego obowiązku przekazania dokumentacji zmarłych (tj "chyba na pewno" zachowanych kopert wytworzonych przed 1980 dotyczących już zmarłych)

Rozwiązania, które przez jakiś czas działały - działać przestały lub są problematyczne (koszt, czas, procedury). Nie widać by na drodze sądowej (inaczej jak przy ASC) można było rozstrzygnąć "raz, a dobrze" i zmusić urzędy do udostępnienia.

Może "raz, a dobrze" (no kilka razy pewnie..nie obędzie się bez utrwalenia wiedzy:) zmusić urzędy do wywiązania się z obowiązku przekazania dokumentacji do APów.
Tam powinno być bez większego problemu, bezpłatnie, a jeśli nawet odpłatnie skany - to w dużo lepszej jakości i niedrogo.

Chyba, że w APach (o tym nie słyszałem) też mają jakiś ból z udostępnianiem?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PatrymoniumOffline
Temat postu: Re: Odmowa z UM Wałbrzych  PostWysłany: 10-11-2024 - 14:56
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2023
Posty: 784
Skąd: Kielce
Status: Offline
Heropolitanska_Izabela napisał:
Z tym "niemałym kosztem" to przesada.

Wszystko jest względne.Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.Poniżej pierwszy lepszy cennik z netu. Osobiście słyszałem o wyższych kwotach.
https://ciesielski-oczachowska.pl/porad ... -adwokata/
,,,Zazwyczaj przygotowanie apelacji może rozpocząć się od 2000 zł lub więcej, zwłaszcza w przypadku skomplikowanych sporów prawnych. Warto zauważyć, że cena może się różnić w zależności od kancelarii i doświadczenia prawnika".

Żeby nie mieszać ludziom w głowach mówimy o koszcie wniosku do NSA napisanego przez profesjonalnego pełnomocnika a nie o koszcie sądowym.

_________________
Marian

Dextera Domini facit virtutem
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2024 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.283161 sekund(y)