Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 03:00 wtorek, 21 maja 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 09:16
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2195
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Mariusz,
Na listach jest tylko raz ujety Jan Wielgus, sadze ze chodzi o tego ktorego szukasz, zgadza sie
jednostka IR 20.
Niestety nie w kazdym przypadku podane sa wyczerpujace informacje.
Jest kilku Johannes´ow ale zaden z nich raczej nie jest Twoim Janem, pochodza z Zukowca,
Mokrzysk lub z innych jednostek np. FJB 13.

Wykazane sa jeszcze dwie osoby o nazwisku Wielgus ale z bledna pisownia, pochodza jednak
z Lipnicy Wielkiej wiec sadze, ze sa to krewni Jana.
Piotr
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0039/
Jakub
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0032/
byli ranni.

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 09:56
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 112

Status: Offline
Dziękuję Pani Grażyno

Te dwie osoby to jednak nie moi krewni. Brat Jana Józef który poległ 7.05.1915 r w bitwie pod Jedliczem jest upamiętniony wraz z kuzynem postaraliśmy się tam o krzyż z jego danymi. Od roku 2016 jest tam krzyż. Znalazłem go na liście strat a potwierdzeniem była metryka urodzin w której był dopisek ze zginał w tym roku koło Krosna.

Mam pytanie przy Janie Wielgusie jest rok 1915 i miesiąc sierpień w tedy rany ? Chciałby umiejscowić Jana gdzie został ranny

Bitwa pod Chełmem na przełomie lipca (30) i (4)sierpnia 1915 roku bynajmniej nie była potyczką lecz jednym z najważniejszych starć zbrojnych na terenie tzw. Kongresówki w okresie I wojny światowej - w tej bitwie brał udział 20 pułk piechoty ck

Z góry dziękuje za informacje
pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 12:30
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2195
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Lista nosi numer 229 i jest ogloszona (Do, 5. August 1915)/czwartek, 5 sierpien 1915.
Data ta nie jest data zdarzenia lecz data podania informacji w prasie.
Czyli Jan byl ranny przed ta data.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... 44&zoom=33

Zastanawiam sie nad nazwiskiem Wargusz - jest tylko jedna osoba o takim
nazwisku i bardzo malo danych ale ma na imie Jan. Nr. listy 164 z dnia 1915-04-21.
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0030/

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
marcin_kowalOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-06-2018 - 07:46
Członek PTG


Dołączył: 04-11-2017
Posty: 402
Skąd: Tarnobrzeg
Status: Offline
Witam,
zacznę od tego, że język niemiecki jest mi kompletnie nie znany i mam wielki problem w poruszaniu się po zasobach niemieckojęzycznych.
Zwracam się do Was o pomoc w odszukaniu, namierzeniu jakichkolwiek informacji o służbie w armii austro-węgierskiej:

Marcin Stręciwilk ur. 1896 w Kochanach (par. Rozwadów, gromada Rzeczyca Długa) syn Michała i Katarzyny Krakowskiej.
Zginął na placu boju 25.6.1918 na froncie włoskim.

Tyle tylko z aktu zgonu.
Czy jest w ogóle możliwość ustalenia w jakiej jednostce służył i gdzie dokładnie zginął.

_________________
Marcin
______
Nazwiska : Serbinowski, Strupczewski, Witosławski, Gromadczenko, Stręciwilk, Janowski, Stępień, Kostecki, Jasiński, Rajkowski
Teren: Podole, Wołyń, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Grębów
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
J_AgniOffline
Temat postu: c. k. 26 batalion strzelców 1862 - 1868 r.  PostWysłany: 14-07-2018 - 13:59
Sympatyk


Dołączył: 05-02-2014
Posty: 44

Status: Offline
Czy ktoś z Państwa ma może wiedzę o c. k. 26 batalionie strzelców, powstał chyba między 1849-1859 r. Mój prapradziadek z Łańcuta, żeniąc się w 1868 r. był żołnierzem na stałym urlopie z c. k. 26 batalionu strzelców, po ślubie już nie służył. Czy i gdzie można znaleźć coś o tej formacji sprzed 1868 roku - gdzie stacjonował czy też walczył? A może też gdzieś są dane o jego szeregowych żołnierzach? Jeżeli pobór był od 19/21 lat, to mógł służyć w latach 1862/64 - 1868.
Jestem zielona w temacie, a wiadomości, jakie znalazłam o c.k. batalionach dotyczą czasów późniejszych. Będę zobowiązana za pomoc i pokierowanie
Agnieszka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ApisOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 17:32
Sympatyk


Dołączył: 22-05-2008
Posty: 61
Skąd: Krzeszowice / Małopolska
Status: Offline
Witam serdecznie,

Może ktoś z Państwa mi jest w stanie pomóc bo temat dla mnie ciekawy a doświadczenia w tej materii brak...

Znalazłem taki formularz który wypełniał mój pradziadek https://zapodaj.net/e02eb082ee18d.jpg.html,
formularz datowany jest na 1910 rok. W formularzu jako rok opuszczenia jest podany rok 1913 (nie wiem o co chodzi).

Zastanawia mnie ten niewyraźny wpis formacji wojskowej w której służył (służy) - I Pułk Ułanów (być może chodzi o 1 Galicyjski Pułk Ułanów Galizisches Ulanen-Regiment Ritter von Brudermann Nr. 1).

Czy ktoś z Państwa wie coś na temat tego pułku ewentualnie gdzie szukać czy pradziadek Stanisław Kuczara służył w tym pułk, jakieś listy etc.?

dziękuje, Robert

_________________
Genealogia rodzin regionu Ziemi Krzeszowickiej: Krzeszowice, Czatkowice, Tenczynek, Morawica, Nowa Góra, Zalas, Paczółtowice i okolic.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Braun_BeataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 20:53
Sympatyk


Dołączył: 15-05-2017
Posty: 35

Status: Offline
Bardzo proszę o pomoc w rozszyfrowaniu zapisu, który znalazłam na temat służby mojego pradziadka w 1914 r.

Derlega Johann, Inft. k. k. LstIR. Nr. 32, Wachdetachm., Zasów, 1879, Ruhr, ResSpit. in Neu-Sandez

Widzę, że jest data i miejsce urodzenia, domyślam się, że jest coś o piechocie i Nowym Sączu. Niestety, niemieckiego nie znam i nie jestem w stanie domyślić się więcej.
Pozdrawiam
Beata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Du_Das
Temat postu:   PostWysłany: 17-07-2018 - 21:11
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2017
Posty: 184

Braun_Beata napisał:
Bardzo proszę o pomoc w rozszyfrowaniu zapisu, który znalazłam na temat służby mojego pradziadka w 1914 r.

Derlega Johann, Inft. k. k. LstIR. Nr. 32, Wachdetachm., Zasów, 1879, Ruhr, ResSpit. in Neu-Sandez

Widzę, że jest data i miejsce urodzenia, domyślam się, że jest coś o piechocie i Nowym Sączu. Niestety, niemieckiego nie znam i nie jestem w stanie domyślić się więcej.
Pozdrawiam
Beata

Właściwie wszystko można byłoby wyguglować. Może jedynie poza Wachdetachm, bo nie można nic znaleźć.

Inft [Infanterist] - szeregowy piechoty
LstIR Nr. 32 [Landsturminfanterieregiment] - 32 Pułk Piechoty Pospolitego Ruszenia
Wachdetachm [Wach-Detachement] - (wydzielony) oddział wartowniczy [Detachement jest to mniejszy oddział wojsk, który jest oderwany od większej jednostki w celu rozwiązania niezależnego zadania, np. osłonięcie konwoju, obserwacja wrogich oddziałów, zabezpieczenie boków wojska]
Ruhr - Czerwonka
Resspit. - Szpital rezerwowy

Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bwrubelOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-08-2018 - 12:24
Sympatyk


Dołączył: 02-02-2018
Posty: 12

Status: Offline
Witam wszystkich. Próbuję rozwikłać pewną zagadkę jednego przedmiotu, pamiątki rodzinnej. Utkwiłem w martwym punkcie dlatego może ktoś bardziej doświadczony mi pomoże, albo skieruje moje poszukiwania na inny tor.

Wspomnianym przedmiotem jest coś w stylu szalika z dwugłowym orłem - wygląda mi na orła rosyjskiego, ale nie jestem do końca pewien. Link do zdjęć poniżej:
https://tinypic.pl/lqqhbed81wnh
https://tinypic.pl/g95tjhh55byk

Przedmiot ten dała mojej babci jej ciotka (najstarsza siostra matki), urodzona w 1900r., mówiąc, że jest to bardzo cenne. Przypuszczamy, że jest to pamiątka po ojcu lub dziadku. Przy okazji chciałbym się upewnić czy dobrze odczytuję zapisy z akt:

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... idMd_iAWpg

drugi ślub z powyższego linku:
Laurentius Czachor dim. mil. austr. incarceratorum fil. Nicolae... - ja rozumiem ten zapis tak: Wawrzyniec Czachor żołnierz w wojsku austriackim zwolniony ze służby, więziony(?). Czy może oznaczać to, że mój prapradziadek był jeńcem wojennym - wnioskując po szaliku, być może gdzieś w Rosji? Nie znajduję jednak informacji o żadnych konfliktach zbrojnych z lat 1893-1896 kiedy to prawdopodobnie przypadał czas jego służby w wojsku.

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... iTsTCzyJvg

A powyżej akt ślubu z pokolenia wyżej, czyli rodziców Marianny Serafin, żony Wawrzyńca. Jeśli dobrze odczytuję to: Petrus Harasym miles delicenciatus leg. ped. n 40, filies Heduvigis Harassym, natus in Tyczyn, habitans Ressovia. - Piotr Harasym żołnierz zwolniony ze służby 40 pułku piechoty Austro-Węgier, syn Jadwigi Harasym, urodzony w Tyczynie, zamieszkały w Rzeszowie.

Rodzinne przekazy mówią o tym, że ktoś z przodków (prawdopodobnie ów Piotr) brał udział w którymś z powstań i musiał się ukrywać - z tym też wiążemy fakt, że w metryce ślubnej występuje nazwisko Harasym, natomiast w metryce zgonu, jak i nazwisku potomków - Serafin. Nazwisko podobne, ale jednak nie aż tak bardzo. Do ram czasowych pasowałoby powstanie styczniowe, więc być może stąd ten "szalik" z rosyjskim orłem. Będę wdzięczny za wszelką pomoc czy wskazówki.

Bartosz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
potekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-08-2018 - 15:33
Sympatyk


Dołączył: 23-01-2014
Posty: 133

Status: Offline
To chyba będzie raczej materiał haftowany w manufakturze austriackiej. Jakiś obrzędowo-odświętny rekwizyt. Wygląda jak lniany.
Wtedy szaliki raczej nie były praktykowane ani dla żołnierzy ani po obozach jenieckich z braku możliwości i materiału. A orły raczej typowo austriackie. Kramerius nie wykazuje podanych nazwisk w spisach pułkowych. Wpis w akcie małżeństwa mówi o żołnierzu, ale co oznacza liczba 40 nie wiem. Podobny zapis jest przy innej osobie na tej stronie metryki.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 28-08-2018 - 13:46
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 112

Status: Offline
Witam

Zwracam się z zapytaniem czy istnieje spis oficerów CK armii z I wojny 1914 - 1918, chciałbym dotrzeć w jakiej jednostce służył ppor Mieczysław de Laveaux ( pobór 1914 student prawa)

Z góry dziękuje za pomoc
Pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
potekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-08-2018 - 15:02
Sympatyk


Dołączył: 23-01-2014
Posty: 133

Status: Offline
z tego co wiem to nie ma takiej listy za czasy I wojny. Może byc w archiwach w Wiedniu - Kriegsarchiv. Usługi mają płatne. Na stronie http://kramerius.nkp.cz/ można doraźnie sprawdzić czy nie ma na Listach Strat. Ale te nazwisko nie występuje. Można próbować innej pisowni tego nazwiska w wyszukiwarce.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wiśniowiecki_MarekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-08-2018 - 19:22
Sympatyk


Dołączył: 16-04-2007
Posty: 171
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Witam!
Owszem, takie spisy istniały. Nazywały się szematyzmami (Militar-Schematismus) To były spisy wszystkich oficerów (począwszy od kadetów), zawierały ich przydziały, odznaczenia itp. Ostatni jaki wyszedł był chyba za 1918r. Dostępne na mikrofilmach u Mormonów, nie wiem jednak, czy jest mozliwe przeglądanie takich "młodych" roczników. Każdy z szematyzmów posiadał listę alfabetyczną nazwisk. Powodzenia w szukaniu,
Marek

_________________
Marek Wiśniowiecki
---------------------------
Poszukuję- akt urodzenia Joseph Steinbach Czerniowce ok. 1789r.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Gadu-Gadu Numer ICQ 
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2018 - 11:25
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 112

Status: Offline
Witam

Dziękuję bardzo Panu Markowi za informację. Sprawdzałem i dotarłem do roku 1914 ale spis dotyczy tylko oficerów marynarki (może ktoś naprowadzi mnie czy gdzieś zasobach internetowych jest ten spis Militar-Schematismus)

Z góry dziekuje
Pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
H_Kumorek
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2018 - 23:16
Sympatyk


Dołączył: 29-02-2016
Posty: 40

Witam!
Zajrzyj tutaj:
https://www.tapatalk.com/groups/austrohungarianlandforcesdiscussionforum

Pozdrawiam,
Halina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.068789 sekund(y)