Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 23 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 09:16
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2437
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Mariusz,
Na listach jest tylko raz ujety Jan Wielgus, sadze ze chodzi o tego ktorego szukasz, zgadza sie
jednostka IR 20.
Niestety nie w kazdym przypadku podane sa wyczerpujace informacje.
Jest kilku Johannes´ow ale zaden z nich raczej nie jest Twoim Janem, pochodza z Zukowca,
Mokrzysk lub z innych jednostek np. FJB 13.

Wykazane sa jeszcze dwie osoby o nazwisku Wielgus ale z bledna pisownia, pochodza jednak
z Lipnicy Wielkiej wiec sadze, ze sa to krewni Jana.
Piotr
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0039/
Jakub
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0032/
byli ranni.

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 09:56
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 118

Status: Offline
Dziękuję Pani Grażyno

Te dwie osoby to jednak nie moi krewni. Brat Jana Józef który poległ 7.05.1915 r w bitwie pod Jedliczem jest upamiętniony wraz z kuzynem postaraliśmy się tam o krzyż z jego danymi. Od roku 2016 jest tam krzyż. Znalazłem go na liście strat a potwierdzeniem była metryka urodzin w której był dopisek ze zginał w tym roku koło Krosna.

Mam pytanie przy Janie Wielgusie jest rok 1915 i miesiąc sierpień w tedy rany ? Chciałby umiejscowić Jana gdzie został ranny

Bitwa pod Chełmem na przełomie lipca (30) i (4)sierpnia 1915 roku bynajmniej nie była potyczką lecz jednym z najważniejszych starć zbrojnych na terenie tzw. Kongresówki w okresie I wojny światowej - w tej bitwie brał udział 20 pułk piechoty ck

Z góry dziękuje za informacje
pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-05-2018 - 12:30
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2437
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Lista nosi numer 229 i jest ogloszona (Do, 5. August 1915)/czwartek, 5 sierpien 1915.
Data ta nie jest data zdarzenia lecz data podania informacji w prasie.
Czyli Jan byl ranny przed ta data.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... 44&zoom=33

Zastanawiam sie nad nazwiskiem Wargusz - jest tylko jedna osoba o takim
nazwisku i bardzo malo danych ale ma na imie Jan. Nr. listy 164 z dnia 1915-04-21.
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0030/

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
marcin_kowalOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-06-2018 - 07:46
Członek PTG


Dołączył: 04-11-2017
Posty: 443
Skąd: Tarnobrzeg
Status: Offline
Witam,
zacznę od tego, że język niemiecki jest mi kompletnie nie znany i mam wielki problem w poruszaniu się po zasobach niemieckojęzycznych.
Zwracam się do Was o pomoc w odszukaniu, namierzeniu jakichkolwiek informacji o służbie w armii austro-węgierskiej:

Marcin Stręciwilk ur. 1896 w Kochanach (par. Rozwadów, gromada Rzeczyca Długa) syn Michała i Katarzyny Krakowskiej.
Zginął na placu boju 25.6.1918 na froncie włoskim.

Tyle tylko z aktu zgonu.
Czy jest w ogóle możliwość ustalenia w jakiej jednostce służył i gdzie dokładnie zginął.

_________________
Marcin
______
Nazwiska : Serbinowski, Strupczewski, Witosławski, Gromadczenko, Stręciwilk, Janowski, Stępień, Kostecki, Jasiński, Rajkowski
Teren: Podole, Wołyń, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Grębów
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
J_AgniOffline
Temat postu: c. k. 26 batalion strzelców 1862 - 1868 r.  PostWysłany: 14-07-2018 - 13:59
Sympatyk


Dołączył: 05-02-2014
Posty: 61

Status: Offline
Czy ktoś z Państwa ma może wiedzę o c. k. 26 batalionie strzelców, powstał chyba między 1849-1859 r. Mój prapradziadek z Łańcuta, żeniąc się w 1868 r. był żołnierzem na stałym urlopie z c. k. 26 batalionu strzelców, po ślubie już nie służył. Czy i gdzie można znaleźć coś o tej formacji sprzed 1868 roku - gdzie stacjonował czy też walczył? A może też gdzieś są dane o jego szeregowych żołnierzach? Jeżeli pobór był od 19/21 lat, to mógł służyć w latach 1862/64 - 1868.
Jestem zielona w temacie, a wiadomości, jakie znalazłam o c.k. batalionach dotyczą czasów późniejszych. Będę zobowiązana za pomoc i pokierowanie
Agnieszka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ApisOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 17:32
Sympatyk


Dołączył: 22-05-2008
Posty: 62
Skąd: Krzeszowice / Małopolska
Status: Offline
Witam serdecznie,

Może ktoś z Państwa mi jest w stanie pomóc bo temat dla mnie ciekawy a doświadczenia w tej materii brak...

Znalazłem taki formularz który wypełniał mój pradziadek https://zapodaj.net/e02eb082ee18d.jpg.html,
formularz datowany jest na 1910 rok. W formularzu jako rok opuszczenia jest podany rok 1913 (nie wiem o co chodzi).

Zastanawia mnie ten niewyraźny wpis formacji wojskowej w której służył (służy) - I Pułk Ułanów (być może chodzi o 1 Galicyjski Pułk Ułanów Galizisches Ulanen-Regiment Ritter von Brudermann Nr. 1).

Czy ktoś z Państwa wie coś na temat tego pułku ewentualnie gdzie szukać czy pradziadek Stanisław Kuczara służył w tym pułk, jakieś listy etc.?

dziękuje, Robert

_________________
Genealogia rodzin regionu Ziemi Krzeszowickiej: Krzeszowice, Czatkowice, Tenczynek, Morawica, Nowa Góra, Zalas, Paczółtowice i okolic.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Braun_BeataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2018 - 20:53
Sympatyk


Dołączył: 15-05-2017
Posty: 35

Status: Offline
Bardzo proszę o pomoc w rozszyfrowaniu zapisu, który znalazłam na temat służby mojego pradziadka w 1914 r.

Derlega Johann, Inft. k. k. LstIR. Nr. 32, Wachdetachm., Zasów, 1879, Ruhr, ResSpit. in Neu-Sandez

Widzę, że jest data i miejsce urodzenia, domyślam się, że jest coś o piechocie i Nowym Sączu. Niestety, niemieckiego nie znam i nie jestem w stanie domyślić się więcej.
Pozdrawiam
Beata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Du_Das
Temat postu:   PostWysłany: 17-07-2018 - 21:11
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2017
Posty: 184

Braun_Beata napisał:
Bardzo proszę o pomoc w rozszyfrowaniu zapisu, który znalazłam na temat służby mojego pradziadka w 1914 r.

Derlega Johann, Inft. k. k. LstIR. Nr. 32, Wachdetachm., Zasów, 1879, Ruhr, ResSpit. in Neu-Sandez

Widzę, że jest data i miejsce urodzenia, domyślam się, że jest coś o piechocie i Nowym Sączu. Niestety, niemieckiego nie znam i nie jestem w stanie domyślić się więcej.
Pozdrawiam
Beata

Właściwie wszystko można byłoby wyguglować. Może jedynie poza Wachdetachm, bo nie można nic znaleźć.

Inft [Infanterist] - szeregowy piechoty
LstIR Nr. 32 [Landsturminfanterieregiment] - 32 Pułk Piechoty Pospolitego Ruszenia
Wachdetachm [Wach-Detachement] - (wydzielony) oddział wartowniczy [Detachement jest to mniejszy oddział wojsk, który jest oderwany od większej jednostki w celu rozwiązania niezależnego zadania, np. osłonięcie konwoju, obserwacja wrogich oddziałów, zabezpieczenie boków wojska]
Ruhr - Czerwonka
Resspit. - Szpital rezerwowy

Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bwrubelOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-08-2018 - 12:24
Sympatyk


Dołączył: 02-02-2018
Posty: 12

Status: Offline
Witam wszystkich. Próbuję rozwikłać pewną zagadkę jednego przedmiotu, pamiątki rodzinnej. Utkwiłem w martwym punkcie dlatego może ktoś bardziej doświadczony mi pomoże, albo skieruje moje poszukiwania na inny tor.

Wspomnianym przedmiotem jest coś w stylu szalika z dwugłowym orłem - wygląda mi na orła rosyjskiego, ale nie jestem do końca pewien. Link do zdjęć poniżej:
https://tinypic.pl/lqqhbed81wnh
https://tinypic.pl/g95tjhh55byk

Przedmiot ten dała mojej babci jej ciotka (najstarsza siostra matki), urodzona w 1900r., mówiąc, że jest to bardzo cenne. Przypuszczamy, że jest to pamiątka po ojcu lub dziadku. Przy okazji chciałbym się upewnić czy dobrze odczytuję zapisy z akt:

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... idMd_iAWpg

drugi ślub z powyższego linku:
Laurentius Czachor dim. mil. austr. incarceratorum fil. Nicolae... - ja rozumiem ten zapis tak: Wawrzyniec Czachor żołnierz w wojsku austriackim zwolniony ze służby, więziony(?). Czy może oznaczać to, że mój prapradziadek był jeńcem wojennym - wnioskując po szaliku, być może gdzieś w Rosji? Nie znajduję jednak informacji o żadnych konfliktach zbrojnych z lat 1893-1896 kiedy to prawdopodobnie przypadał czas jego służby w wojsku.

https://szukajwarchiwach.pl/59/1132/0/- ... iTsTCzyJvg

A powyżej akt ślubu z pokolenia wyżej, czyli rodziców Marianny Serafin, żony Wawrzyńca. Jeśli dobrze odczytuję to: Petrus Harasym miles delicenciatus leg. ped. n 40, filies Heduvigis Harassym, natus in Tyczyn, habitans Ressovia. - Piotr Harasym żołnierz zwolniony ze służby 40 pułku piechoty Austro-Węgier, syn Jadwigi Harasym, urodzony w Tyczynie, zamieszkały w Rzeszowie.

Rodzinne przekazy mówią o tym, że ktoś z przodków (prawdopodobnie ów Piotr) brał udział w którymś z powstań i musiał się ukrywać - z tym też wiążemy fakt, że w metryce ślubnej występuje nazwisko Harasym, natomiast w metryce zgonu, jak i nazwisku potomków - Serafin. Nazwisko podobne, ale jednak nie aż tak bardzo. Do ram czasowych pasowałoby powstanie styczniowe, więc być może stąd ten "szalik" z rosyjskim orłem. Będę wdzięczny za wszelką pomoc czy wskazówki.

Bartosz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
potekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-08-2018 - 15:33
Sympatyk


Dołączył: 23-01-2014
Posty: 133

Status: Offline
To chyba będzie raczej materiał haftowany w manufakturze austriackiej. Jakiś obrzędowo-odświętny rekwizyt. Wygląda jak lniany.
Wtedy szaliki raczej nie były praktykowane ani dla żołnierzy ani po obozach jenieckich z braku możliwości i materiału. A orły raczej typowo austriackie. Kramerius nie wykazuje podanych nazwisk w spisach pułkowych. Wpis w akcie małżeństwa mówi o żołnierzu, ale co oznacza liczba 40 nie wiem. Podobny zapis jest przy innej osobie na tej stronie metryki.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 28-08-2018 - 13:46
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 118

Status: Offline
Witam

Zwracam się z zapytaniem czy istnieje spis oficerów CK armii z I wojny 1914 - 1918, chciałbym dotrzeć w jakiej jednostce służył ppor Mieczysław de Laveaux ( pobór 1914 student prawa)

Z góry dziękuje za pomoc
Pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
potekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-08-2018 - 15:02
Sympatyk


Dołączył: 23-01-2014
Posty: 133

Status: Offline
z tego co wiem to nie ma takiej listy za czasy I wojny. Może byc w archiwach w Wiedniu - Kriegsarchiv. Usługi mają płatne. Na stronie http://kramerius.nkp.cz/ można doraźnie sprawdzić czy nie ma na Listach Strat. Ale te nazwisko nie występuje. Można próbować innej pisowni tego nazwiska w wyszukiwarce.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wiśniowiecki_MarekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-08-2018 - 19:22
Sympatyk


Dołączył: 16-04-2007
Posty: 179
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Witam!
Owszem, takie spisy istniały. Nazywały się szematyzmami (Militar-Schematismus) To były spisy wszystkich oficerów (począwszy od kadetów), zawierały ich przydziały, odznaczenia itp. Ostatni jaki wyszedł był chyba za 1918r. Dostępne na mikrofilmach u Mormonów, nie wiem jednak, czy jest mozliwe przeglądanie takich "młodych" roczników. Każdy z szematyzmów posiadał listę alfabetyczną nazwisk. Powodzenia w szukaniu,
Marek

_________________
Marek Wiśniowiecki
---------------------------
Poszukuję- akt urodzenia Joseph Steinbach Czerniowce ok. 1789r.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Gadu-Gadu Numer ICQ 
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maxwolf1910Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2018 - 11:25
Sympatyk


Dołączył: 27-02-2018
Posty: 118

Status: Offline
Witam

Dziękuję bardzo Panu Markowi za informację. Sprawdzałem i dotarłem do roku 1914 ale spis dotyczy tylko oficerów marynarki (może ktoś naprowadzi mnie czy gdzieś zasobach internetowych jest ten spis Militar-Schematismus)

Z góry dziekuje
Pozdrawiam
Mariusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
H_Kumorek
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2018 - 23:16
Sympatyk


Dołączył: 29-02-2016
Posty: 40

Witam!
Zajrzyj tutaj:
https://www.tapatalk.com/groups/austrohungarianlandforcesdiscussionforum

Pozdrawiam,
Halina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.070067 sekund(y)