|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Komentarze |
|
Temat postu: Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2011-2030 (komentarz
Wysłany: 30-05-2011 - 04:42
|
|
Dołączył: 02-07-2006
Posty: 4492
Status: Offline
|
|
|
|
|
Młochowski_Jacek |
|
Temat postu: Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2011-2030 (komentarz
Wysłany: 31-05-2011 - 22:07
|
|
Dołączył: 20-06-2006
Posty: 1725
Skąd: Radom
Status: Offline
|
|
Jako że dzisiaj mija termin konsultacji społecznych zająłem stanowisko w tej sprawie przedstawiając uwagi do projektu.
Dokument prawidłowo analizuje słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia KS (str. 21) a co za tym idzie właściwie definiuje wyzwania rozwojowe dla KS oraz trafnie określa cele priorytety i kierunki działania. Dokument ten jest ważny dla środowiska genealogicznego, gdyż daje nam wsparcie w realizacji naszych własnych projektów poprzez podkreślenie wagi działań jakie podejmujemy.
Projekty realizowane w środowisku genealogicznym są ważne nie tylko z powodu tworzenia nowych zasobów kultury oraz propagowaniu rozwoju nauk pomocniczych historii. Jako że w procesie ich tworzenia opieramy się na wolontariacie oraz nawiązujemy współpracę z innymi podmiotami dla tworzenia dobra wspólnego, promując przy tym budowanie postaw kooperacji, kreatywności, komunikacji oraz wzmacniając edukację realizujemy wszystkie cele operacyjne (str. 30) łączące się w cel strategiczny jakim jest wzmocnienie udziału kapitału społecznego w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski. Wpisujemy się przy tym we wszystkie nakreślone w dokumencie kierunki działań. Zgodnie więc ze SRKP nasze projekty powinny uzyskiwać wsparcie w tym również finansowe ze strony Państwa, gdyż w odróżnieniu od instytucji państwowych realizujących projekty w tych samych obszarach niejako przy okazji rozwijamy kapitał społeczny. Należy podkreślić, że w ostatnim czasie spotykamy się z dużą otwartością Archiwów Państwowych oraz instytucji niepaństwowych dla naszych działań. Niestety, głównie z powodów finansowych nasze działania są znacznie ograniczone w stosunku do możliwości jakie drzemią w naszym środowisku. SRKP daje nam jednak szansę by poprawić tę sytuację umożliwiając wzięcie spraw w swoje ręce poprzez odejście od roli petenta do roli współorganizatora podejmowanych działań. Nie znaczy to że od jutra będzie inaczej ale że architekci rozwoju KS widzą dla nas taką rolę.
Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego jest spójna i jeśli w takiej formie będzie utrzymana da NGO możliwość wpływania na jej realizację, co naturalny sposób przełoży się na rozwój kapitału społecznego. Oceniamy go pozytywnie niemniej jednak parę szczegółowych kwestii warte jest powtórnej analizy i ewentualnego uzupełnienia.
Wzmocnienie roli podmiotów współuczestniczących i wspierających
Należałoby wzmocnić rolę podmiotów współuczestniczących i wspierających realizację SRKS m.in. poprzez wzmocnienie mechanizmów koordynacji horyzontalnej (str. 92) między podmiotami odpowiedzialnymi za realizację SRKS, tak aby działania podmiotów odpowiedzialnych mogły wykorzystać w pełni potencjał podmiotów współuczestniczących i wspierających (NGO) co zapewnić powinno na zasadzie dodatniego sprzężenia zwrotnego wzrost zaangażowania obywateli w rozwój kapitału społecznego. Obecnie pokutuje przekonanie, że obywatele nie mają większego wpływu na działania administracji, będąc wykluczonymi z etapu programowania jak również z etapu ewaluacji. Skutkiem tego działania zaradcze w małym stopniu uwzględniają potrzeby obywateli. Przełamanie poczucia niemożności bieżącego wpływania na rzeczywistość przyczyniłoby się do wzrostu kapitału społecznego.
Finansowania projektów rozwoju KS
Również w przypadku finansowania projektów rozwoju KS należałoby wziąć pod uwagę potrzeby podmiotów współuczestniczących i wspierających aby w pełni wykorzystać ich możliwości w zakresie rozwoju KS. Obecnie regulaminy konkursowe powstają w oderwaniu od potrzeb NGO i są tak konstruowane, że ich potencjał w realizacji KS pozostaje niewykorzystany. Dla przykładu ramach konkursów na digitalizację akt metrykalnych blisko 100 procent środków otrzymują jednostki podległe MKiDN. Nawet w przypadku spełnienia nieprzystosowanych do NGO kryteriów konkursowych oferty nie zyskują akceptacji.
Brakuje możliwości uczestnictwa ich przedstawicieli chociażby w charakterze obserwatorów. Brak źródła finansowania utrudnia rozwój projektów realizowanych przez NGO mimo, że to właśnie NGO rozwijające kapitał społeczny w myśl strategii powinny być wspierane.
Poprawa komunikacji społecznej i wymiany wiedzy
Zadaniem polityki publicznej jest umożliwianie i wspieranie rozwoju mediów lokalnych i społecznych (s. 26). Należałoby w strategii zaznaczyć potrzebę uwolnienia stron www spod ustawy Prawo Prasowe. Odejście od tak restrykcyjnego prawa powinno pozytywnie wpłynąć na komunikację społeczną i wymianę wiedzy, natomiast zachowanie tej regulacji delegalizuje większość małych stron internetowych i umożliwia represjonowanie ich założycieli, co nie przyczynia się do rozwoju KS.
Struktura wskaźników pomocniczych dla SRKS
W systemie wskaźników pomocniczych umożliwiających śledzenie zmian w małych obszarach SRKS w tabeli 9 – „źródła wskaźników pomocniczych” (s. 124) proponujemy dodać odsetek zbiorów cyfrowych dokumentów archiwalnych dostępnych w ogólnie dostępnych poprzez Internet, bezpłatnych, źródłach/bazach/serwisach.
Jest to o tyle istotne, że dbałość o wzrost tego wskaźnika powinna pozytywnie wpływać na wskaźniki: 2- odsetek stowarzyszeń, fundacji, innych organizacji społecznych współpracujących z administracją publiczną, 4-liczbę odbiorców oferty kulturalnej instytucji kultury, 5-odsetek obywateli zaangażowanych w pracę wolontariacką, 7 –odsetek urzędów administracji publicznej współpracujących finansowo z NGO,
zwłaszcza gdy wzrośnie zaangażowanie NGO w proces tworzenia i opracowywania i udostępniania.
Rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego
W dokumencie napisano: „Ważne jest, aby proces digitalizacji nie ograniczał się do działań instytucji centralnych, ale obejmował też organizacje pozarządowe i sektora prywatnego. Udział wiedzy i funduszy z innych źródeł niż publiczne jest niezbędny do sprawnego przeprowadzenia procesu udostępniania zdigitalizowanego dorobku kulturowego (s.80)”
Należy zadbać o to aby nie następowało przejęcie dystrybucji materiałów zdigitalizowanych przy udziale środków publicznych przez sektor prywatny oraz by kopie cyfrowe dokumentów z Archiwów Państwowych były dostępne dla obywateli bez opłat oraz by można je bez ograniczeń eksploatować na każdym polu tworząc własne opracowania. |
_________________ Pozdrawiam serdecznie
Jacek Młochowski
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|