Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 18 listopada 2024

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:27
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2312
Skąd: Międzyrzecz
Wnioski i próby były, niejednokrotne i nie przez jedną osobę składane, ale bezskutecznie. Było to sygnalizowane wyżej, ale jak widać - bez efektów.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Piotr_RomanowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2009
Posty: 816
Skąd: Płock
Status: Offline
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
Chyba coś niedokładnie czytacie.
"uzyskana" "PTG" "porozumienia"
Wydaje mi się, że do tej pory wszystkie kopie z USC Warszawa są pozyskane na podstawie indywidualnych wniosków.*
Działajcie korzystając z działających wzorów?
A jeśli się gdzieś zawiesi - wtedy z zanadrza można coś wyciągać.

* tzn wniosków konkretnych osób, nie stowarzyszenia żadnego


Włodku można i prywatnie i poprzez PTG. Mnie się w dwóch USC nie udało więc poprosiłem Michała Zielińskiego i sprawa jest w trakcie.
Ważne jest żeby osiągnąć cel...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:34
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33573
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Tematem mojego wpisu było odniesienie się do sugestii "PTG w USC Warszawa zawierało umowy, ale specjalnie i z premedytacją pomija zasób Wydziału Ksiąg Zabużańskich z tego USC".
Tak nie jest.

Działania w innych miejscach tego (że w USC Warszawa przynajmniej większość materiału jest z indywidualnych wniosków) nie zmienią. Nie twierdzę, że nie można (potrzeby takiej nie widzę, co nie znaczy, że je nie ma). Twierdzę (tj podtrzymuję), że nie było i nie ma mechanizmu "PTG w USC Warszawa zawierało umowę /chwali się takimi , a zabugi złośliwie pomija".

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2312
Skąd: Międzyrzecz
Przez chwilę zaczęło mi się wydawać, że coś ze mną nie tak lub piszemy w innych wątkach, ale najwyraźniej ze mną jednak wszystko w porządku.

Czy ktokolwiek sugerował tu, że PTG zawierało jakiekolwiek umowy z USC Warszawa? Chodzi o powracający temat problemu z zabużańskimi, którego nikt nie podejmuje.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:53
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33573
Skąd: Warszawa
Status: Offline
A PTG "podejmowało problem" USC Warszawa?
Po coś wspominał w kontekście zabużańskich o dotychczasowej digitalizacji i "chwaleniu się" PTG ? Tak - nie kto inny, a Ty sugerowałeś:)

Od razu wpis Iwony "będzie zgoda to mogę robić".
Jeśli szukać analogii tj działania w sprawdzony sposób "zgoda" jest indywidualna i Iksiński na wniosek Igrekowskiego fotografować nie może.
Przecież to wszystko jest opisane.

A jeśli ma być inny mechanizm - to po co przywoływać działania na innej zasadzie jako argument?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
iwonasudnikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-03-2024 - 13:59
Członek PTG


Dołączył: 27-02-2011
Posty: 193
Skąd: wroclaw
Status: Offline
Marcin tylko spokój może uratować wymianę zdań, Michał jak będzie miał czas moze odpowie w tym temacie, ja jadąc do Warszawy nie narzekam na brak zajęcia

_________________
szukam potomków rodzin ze Zbycina okolice Mira,Połoneczki
nazwisk:Hrynkiewicz-Sudnik,Lewkowicz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Michał_ZielińskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-05-2024 - 22:48
Zasłużony
Zarząd PTG


Dołączył: 22-02-2011
Posty: 970
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Skanowanie w USC powoli nabiera tempa i obejmuje nowe województwa.
Najwięcej udało się zrobić w USC Płock, które udostępniło księgi metrykalne kilku parafii (m.in. św. Stanisława Kostki w Płocku). W przyszłym tygodniu Antoni i Piotrek mają zaplanowaną digitalizację czterech parafii w USC Gostynin.

Trwa ozganianie "dla nas" ksiąg metrykalnych przez USC Koluszki i może przed wakacjami uda się je zeskanować.

W województwie podkarpackim Konrad zeskanował księgi z Woli Krzeszowskiej, przechowywane w USC Harasiuki, a Marcin księgi z USC Czarna (pow. dębicki).

Pomimo udostępniania ksiąg przez coraz więcej USC nadal jest dużo odmów. Mimo, że USC Płock nie ma problemu z udostępnianiem ksiąg do skanowania, to pobliskie cztery USC z powiatu płockiego udzieliły odpowiedzi odmownej. Właśnie - odpowiedzi, nie decyzji administracyjnej. Odpowiedzi nie możemy zaskarżyć. Dwukrotnie pisałem więc do tych wszystkich USC, że odmowa musi mieć formę decyzji administracyjnej, bo tak nakazują przepisy. Pomimo tego dostawałem odpowiedź w postaci "luźnego pisma", że podtrzymują stanowisko. To zapewne taktyka na zniechęcenie, bo wiedzą, że w sądzie przegrają. Ale i na to jest metoda - złożyłem do wojewody ponaglenia w rozumieniu art. 37 kpa na wszystkich kierowników USC. To powinno podziałać, bo teraz będą im groziły konsekwencje dyscyplinarne a w przypadku dalszego zwlekania nawet wysokie grzywny.

iwonasudnik napisał:
Michał jak będzie miał czas moze odpowie w tym temacie, ja jadąc do Warszawy nie narzekam na brak zajęcia

Iwona - jak masz czas i chęć skanowania w USC metryk do SKanoteki to tylko mi napisz listę jakie księgi, jakie lata chcesz zeskanować, przygotuję Ci odpowiednie pismo. Tylko proszę pisz na maila/messengera, bo nie zawsze śledzę wszystkie wątki na forum na bieżąco.

_________________
Pozdrawiam,
Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bieleckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-05-2024 - 08:30
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2007
Posty: 493

Status: Offline
Brawo PTG. Tak właśnie korzysta się z siły organizacji. Administracja lubi być wszechmocna wobec pojedynczego obywatela.

Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Michał_ZielińskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2024 - 22:15
Zasłużony
Zarząd PTG


Dołączył: 22-02-2011
Posty: 970
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Dziś otrzymałem postanowienie Wojewody Mazowieckiego na 1 z 4 ponagleń na USC z powiatu płockiego, które na nasz wniosek o skanowanie odpowiadały odmownie, ale nie chciały wydać decyzji administracyjnej w tym zakresie, od której moglibyśmy się odwołać. Rozstrzygnięcie nie mogło być inne, w kolejce czekają jeszcze dwa: z województwa lubelskiego i województwa podkarpackiego.
Nikt nie mówi, że USC nie mają prawa inaczej interpretować przepisów prawa, ale mają obowiązek wydać decyzję administracyjną, którą wnioskodawca może poddać kontroli organu wyższego stopnia (wojewoda) a potem ewentualnie kontroli sądowej (wojewódzki sąd administracyjny).
Wklejam poniżej treść postanowienia z uzasadnieniem, które jest bardzo szczegółowe i wyjaśnia sedno sprawy.

P.S. W międzyczasie Piotr z Antonim zeskanowali 4 parafie w USC Gostynin, jedna już jest w Skanotece, pozostałe 3 niebawem.

WOJEWODA MAZOWIECKI
Warszawa, 31 maja 2024 r.
[sygnatura]


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 37 § 6 – ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) po rozpatrzeniu ponaglenia Polskiego Towarzystwa Genealogicznego na bezczynność Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] w sprawie udostępnienia aktów stanu cywilnego małżeństw i zgonów z [...] za lata 1923-1943, w celu samodzielnego wykonania skanów powyższych dokumentów a następnie opublikowanie ich w serwisie Polskiego Towarzystwa Genealogicznego Skanoteka,

- stwierdzam, że Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] dopuścił się bezczynności w sprawie części wniosku Polskiego Towarzystwa Genealogicznego dotyczącego udostępnienia aktów stanu cywilnego małżeństw i zgonów z [...] za lata 1924-1943,
- nakazuję Kierownikowi Urzędu Stanu Cywilnego w [...] rozpatrzenie wniosku Polskiego Towarzystwa Genealogicznego w ww. zakresie w terminie miesiąca od otrzymania niniejszego postanowienia,
- stwierdzam, że wskazana powyżej bezczynność Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa,
- zarządzam wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych przedmiotowej bezczynności, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających bezczynności w przyszłości.

Uzasadnienie

W dniu 24 maja 2024 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wpłynęło, przekazane przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...], pismem z 23 maja 2024 r., nr [...] ponaglenie Polskiego Towarzystwa Genealogicznego na bezczynność Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] w sprawie udostępnienie aktów małżeństw i zgonów z [...] za lata 1923-1943, w celu samodzielnego wykonania skanów powyższych dokumentów a następnie opublikowanie ich w serwisie Polskiego Towarzystwa Genealogicznego Skanoteka.
Z treści ponaglenia oraz z przekazanych przez organ I instancji odpisów akt sprawy wynika, że 10 marca 2024 r. Polskie Towarzystwo Genealogiczne wystąpiło do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] z wnioskiem o udostępnienie ksiąg metrykalnych małżeństw i zgonów z [...] za lata 1923-1943. Jako podstawę swojego wystąpienia wnioskodawca powołał się na przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (dalej: n.z.a.a.). Przywołano również m. in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 marca 2023 r., sygn. akt II OSK 192/2023, w którym to sąd wskazał na obowiązek kierownika urzędu stanu cywilnego udostępnienia akt metrykalnych, których okres przechowywania już minął, w celu samodzielnego wykonania fotokopii powyższych dokumentów na potrzeby badań powiązań rodzinnych i poszukiwań genealogicznych. Wnioskodawca ponadto, w przypadku gdyby Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] odmówił udostępnienia akt archiwalnych, będących przedmiotem żądania, wniósł o wydanie decyzji administracyjnej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] pismem z 4 kwietnia 2024 r. udzielił Michałowi Zielińskiemu – Prezesowi Zarządu Polskiego Towarzystwa Genealogicznego odpowiedzi, w której to zaprezentował odmienny pogląd udostępniania aktów stanu cywilnego znajdujących się w księdze łączonej. Organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 128 ust. 1 (zdanie 2) ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (dalej: p.a.s.c.) jeśli w księdze stanu cywilnego była prowadzona więcej niż jedna księga stanu cywilnego, to termin jej przechowywania jest liczony od daty zamknięcia ostatniej księgi stanu cywilnego prowadzonej w danej księdze. W konsekwencji księga stanu cywilnego zawierająca np. księgi urodzeń, małżeństw i zgonów powinna być przechowywana przez okres właściwy dla księgi urodzeń, czyli przez najdłuższy możliwy. Udostępnianie aktów stanu cywilnego znajdujących się w takiej księdze, dla której nie upłynął jeszcze okres jej przechowywania w urzędzie stanu cywilnego, podlega przepisom p.a.s.c., a nie przepisom ustawy n.z.a.a. Jednocześnie organ wskazał, że akty małżeństw i zgonów parafii [...] za rok 1923 z uwzględnieniem zapisów art. 128 ust. 1a p.a.s.c. mogą zostać udostępnione w sposób wskazany we wniosku, po ustaleniu terminu.
Nie zgadzając się ze stanowiskiem organu I instancji Polskie Towarzystwo Genealogiczne pismem z 17 kwietnia 2024 r. wskazało na błędną interpretację przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] przepisów art. 130 ust. 4 p.a.s.c. w związku z art. 128 ust. 1 i 1a p.a.s.c., ponownie żądając udostępnienia wskazanych we wniosku aktów stanu cywilnego i wzywając ten organ do wydania decyzji administracyjnej.
W odpowiedzi Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] pismem z 16 maja 2024 r. podtrzymał argumenty zawarte w piśmie z 4 kwietnia 2024 r.
W dniu 16 maja 2024 r. Polskie Towarzystwo Genealogiczne wniosło do Wojewody Mazowieckiego ponaglenie na bezczynność Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] w sprawie udostępnienie żądnych aktów stanu cywilnego.

Zgodnie z wynikającą z art. 12 § 1 k.p.a. zasadą szybkości i prostoty postępowania, organy administracji publicznej mają obowiązek działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia, czyli wydania rozstrzygnięcia merytorycznego lub formalnoprawnego, kończącego postępowanie administracyjne w rozpatrywanej przez organ sprawie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w Warszawie z 9 czerwca 2020 r., sygn. akt I SAB/Wa 132/20). Organ prowadzący postępowanie obowiązany jest więc prowadzić je w taki sposób, aby nie można było zarzucić mu zbędnej zwłoki, opieszałości w podejmowanych czynnościach w postępowaniu (B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz., Wydawnictwo C.H.BECK, Warszawa 2021, s. 120). Konsekwencją zaś naruszenia omawianej zasady jest bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania.
Z zasadą szybkości i prostoty postępowania koresponduje m.in. art. 35 k.p.a. określający terminy załatwienia spraw administracyjnych. Zgodnie z § 1 powyższego artykułu organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Natomiast załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 § 3 k.p.a.). W myśl art. 104 § 1 k.p.a. przez załatwienie sprawy co do zasady należy rozumieć wydanie przez organ administracyjny decyzji. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów doręczania z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569 i 1002), okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu – art. 35 § 5 k.p.a. Z kolei stosownie do Strona 3 z 6 art. 36 § 1 k.p.a. o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu (art. 36 § 2 k.p.a.).
Wyjaśnić dalej należy, że organ administracji publicznej pozostaje w bezczynności w każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 k.p.a., jeżeli nie dopełnił czynności określonych w art. 36 k.p.a. Z bezczynnością mamy więc do czynienia w sytuacji, gdy brak jest aktywności organu w danej sprawie, w tym również nie wywiązuje się on z obowiązku zawiadomienia strony o przyczynach niezałatwienia sprawy w terminie i wyznaczenia nowego terminu jej rozpatrzenia (por. wyrok NSA z dnia 5 lipca 2012 r., sygn. akt II OSK 1031/12).
Wyjaśnić także należy, że zakres czynności podejmowanych przez organ rozpatrujący ponaglenie jest ściśle określony treścią art. 37 § 6 k.p.a. Rozpatrując ponaglenie organ wyższego stopnia nie ocenia merytorycznego sposobu prowadzenia sprawy. Również postanowienie wydane w wyniku rozpoznania ponaglenia ma jedynie charakter wpadkowy (incydentalny) i jest rozstrzygnięciem podejmowanym w ramach nadzoru organu wyższego stopnia nad organem niższego stopnia. Orzeczenie to nie kończy zatem postępowania, nie rozstrzyga sprawy co do istoty i nie ma cech samodzielnego postępowania administracyjnego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 lutego 2012 r., sygn. akt II OSK 2259/10).
Po przeanalizowaniu wniesionego ponaglenia oraz przekazanych przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] akt administracyjnych wraz z wyjaśnieniami, Wojewoda Mazowiecki stwierdza, że organ I instancji dopuścił się bezczynności w sprawie rozpatrzenia wniosku Polskiego Towarzystwa Genealogicznego o udostępnienie aktów małżeństw i zgonów parafii [...] w części dotyczącej lat 1924-1943.
Z akt sprawy wynika, że wniosek Polskiego Towarzystwa Genealogicznego do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] wpłynął 10 marca 2024 r., a więc powinien być rozpatrzony najpóźniej do 10 kwietnia 2024 r. Natomiast Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] ani nie zakończył sprawy w ww. terminie ani do chwili przekazania ponaglenia Wojewodzie Mazowieckiemu nie powiadomił strony ani razu o powodach braku załatwienia jej sprawy w terminie, przyczynach zwłoki, nowym terminie załatwienia sprawy oraz prawie do wniesienia ponaglenia (art. 36 § 1 k.p.a.). Nie oceniając merytorycznie pism, które to organ I instancji skierował 4 kwietnia i 16 maja 2024 r. do wnioskodawcy, to wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 6 p.a.s.c. odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej. Natomiast art. 104 § 1 k.p.a. stanowi, że organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają bowiem sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji (art. 104 § 2 ww. ustawy).
Skoro wniosek Polskiego Towarzystwa Genealogicznego z 10 marca 2024 r. wszczął postępowanie administracyjne, to w przypadku stwierdzenia przez organ I instancji braku możliwości jego uwzględnienia, wniosek winien być procesowo rozpoznany i zakończony rozstrzygnięciem w trybie 104 k.p.a. Tego w sprawie Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] nie dokonał, zaś wystosowanie przez ten organ 4 kwietnia i 16 maja 2024 r. pism informacyjnych do wnioskodawcy nie spełnia przesłanek, o których mowa w ww. przepisie.
Należy zatem uznać, że Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w [...] dopuścił się bezczynności, ponieważ dysponując wnioskiem Polskiego Towarzystwa Genealogicznego z 10 marca 2024 r., po stwierdzeniu braku możliwości jego uwzględnienia w części dotyczącej udostępnienia akt małżeństw i zgonów parafii [...] za lata 1924-1943, powinien zająć stanowisko w decyzji administracyjnej, o co zresztą kilkukrotnie wnosił wnioskodawca.
Stwierdzając bezczynność, w myśl art. 37 § 6 pkt 1 k.p.a. organ rozpatrujący ponaglenie obowiązany jest też stwierdzić, czy miała ona miejsce z rażącym naruszeniem prawa. O rażącym naruszeniu prawa można mówić, gdy bez żadnej wątpliwości i wahań da się stwierdzić, bez potrzeby odwoływania się do szczegółowej oceny okoliczności sprawy, że naruszono prawo w sposób oczywisty (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I OSK 675/12). Dla uznania rażącego naruszenia prawa nie jest wystarczające samo przekroczenie przez organ ustawowych terminów załatwienia sprawy. Wspomniane przekroczenie musi być znaczne i niezaprzeczalne, a rażące opóźnienie w podejmowanych przez organ czynnościach ma być oczywiście pozbawione jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia. Orzeczenie rażącego naruszenia prawa jest więc zastrzeżone dla najbardziej jaskrawych przypadków długotrwałej bierności organów. W tym przypadku taka sytuacja nie miała miejsca. Okres bezczynności Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] przy rozpatrywaniu wniosku Polskiego Towarzystwa Genealogicznego w części dotyczącej udostępnienia akt małżeństw i zgonów parafii [...] za lata 1924-1943 w ocenie Wojewody Mazowieckiego nie jest długotrwały. Trudno też jest uznać, aby działania organu I instancji miały charakter celowy, noszący cechy lekceważącego traktowania obowiązków nałożonych na organy administracji. Z akt wynika, że organ ten podejmował kroki w celu wyjaśnienia sprawy. W związku z tym w ocenie Wojewody Mazowieckiego bezczynność Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w [...] w niniejszej sprawie nie miała cech rażącego naruszenia prawa.
Mając powyższe na uwadze Wojewoda Mazowiecki uznał jak na wstępie.

_________________
Pozdrawiam,
Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Lakiluk
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2024 - 23:20
Sympatyk


Dołączył: 11-07-2021
Posty: 1198

To, że wojewoda nie dopatrzył się rażącego naruszeniem prawa - o co wnioskowałeś - mnie nie dziwi z uwagi na solidarność urzędniczą, ale to, że kierownik po ponagleniu postanowił, że sprawę przekazuje do wojewody, to się dziwię - albo kierownik jest niekompetentny, albo było to działanie w złej wierze. Sprawa powinna się skończyć skargą do rady gminy.

_________________
Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Michał_ZielińskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2024 - 23:45
Zasłużony
Zarząd PTG


Dołączył: 22-02-2011
Posty: 970
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Lakiluk napisał:
ale to, że kierownik po ponagleniu postanowił, że sprawę przekazuje do wojewody, to się dziwię - albo kierownik jest niekompetentny, albo było to działanie w złej wierze.

Kierownik postąpił prawidłowo - jak wpłynie ponaglenie nie ma możliwości szybciutko wydać decyzji - musi przekazać ponaglenie do organu wyższego stopnia. Reguluje to art. 37 par. 4 Kodeksu postępowania administracyjnego: "Organ prowadzący postępowanie jest obowiązany przekazać ponaglenie organowi wyższego stopnia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia jego otrzymania. Organ przekazuje ponaglenie wraz z niezbędnymi odpisami akt sprawy. Przekazując ponaglenie, organ jest obowiązany ustosunkować się do niego."

_________________
Pozdrawiam,
Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Lakiluk
Temat postu:   PostWysłany: 31-05-2024 - 23:55
Sympatyk


Dołączył: 11-07-2021
Posty: 1198

Wycofuję się ze słów - masz rację.

_________________
Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Piotr_RomanowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2024 - 06:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2009
Posty: 816
Skąd: Płock
Status: Offline
Lakiluk napisał:
To, że wojewoda nie dopatrzył się rażącego naruszeniem prawa - o co wnioskowałeś - mnie nie dziwi z uwagi na solidarność urzędniczą, ale to, że kierownik po ponagleniu postanowił, że sprawę przekazuje do wojewody, to się dziwię - albo kierownik jest niekompetentny, albo było to działanie w złej wierze. Sprawa powinna się skończyć skargą do rady gminy.


A co ma do tego rada gminy? Kierownik powinien w ciągu miesiąca od wpłynięcia wniosku wydać decyzję ale z niezrozumiałych przyczyn tego nie zrobił. Zapewne liczył że jak da zwykłą odpowiedź negatywną to będzie miał spokój. Ale się przeliczył...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bieleckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2024 - 10:15
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2007
Posty: 493

Status: Offline
Może uświadamiać, że zgoda na jednorazową digitalizację M i Z z rocznika zabezpiecza przed zawracaniem głowy urzędnikom przez indywidualnych poszukiwaczy przez cały kolejny rok albo i dłużej?

Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2024 - 10:32
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33573
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Jeśli z publikacją skanów ksiąg- tak, ułatwia życie.
Problem jest z "tylko skorowidze". Na to łatwiej zgodę uzyskać, szybciej zrobić, ale obciąża przechowawcę.

Dobrze byłoby (chyba) nie tylko walczyć o nowe terytoria, ale prowadzić prace kontynuacyjne - w miejscach, gdzie już przyczółki są, współpraca była i obie strony zadowolone.
Ja mam zgryza co do niektórych miejsc. "Na dziś" bezproblemowo, tj nie ma oporów urzędów np ze zgonami 1943 i starszymi (niezależnie jak i z czym zszyte). Tylko te interesujące 44-45 zostająSad A "komplet 44-45" dzięki innym porozumieniom może być przez parafię. I M 1943 wtedy też racze bezproblemowo - bez ozgonnienia.
I co lepiej?Smile USC ma inne plusy. "Parafia" jednak większy zakres możliwy.
Nie teoretyzuję. Np w tym tygodniu byłem w Pruszkowie. Otwarci jak poprzednio - można (mają kilka na miejscu)
Tyle, że może lepiej na parafii (badają sprawę) - wtedy Z do 1945 (a roczniki 44-45 ważne są).
Podobnie okoliczne Piastów, Żbików, Pęcice (tu raczej przez AAW) - przechowywane w USC (mniej, bez problemu )czy na parafiach (kilku, większy ból organizacyjny)
USC Warszawa - podobnie.
Parę innych, mniej znanych z publikacji - analogicznie.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2024 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.323084 sekund(y)