Genealodzy.PL Genealogia

Nasze drzewa, Programy genealogiczne, Monografie o rodzinach - Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego

Rembikowska_Ewa - 31-05-2020 - 10:20
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Szukając informacji o pisarzu i podróżniku Ossendowskim, który był niezmiernie popularny w okresie międzywojennym a w PRL skazanym na zapomnienie, miałam wrażenie, że jego życiorys tak naprawdę zaczyna się w 1918 roku a przedtem to w sumie nie bardzo wiadomo, co robił.
Postanowiłam dla własnej ciekawości zdobyć nieco więcej informacji o młodości pisarza, jego pochodzeniu i rodzinie. Dziś mogę zaprezentować pierwszy fresk. Być może kiedyś uda mi się zdobyć więcej informacji i zapełnić białe plamy w życiorysie tej fascynującej postaci.
Szkoda, aby jego życiorys rozważać tylko w kategorii strażnika skarbu Krwawego Barona.

https://ewa-rembikowska.szkolanawigatoro ... -wynajecia
Sroczyński_Włodzimierz - 31-05-2020 - 10:39
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
z uśmiechem do bywających w brwinowskiej kancelarii parafialnej o sprawdzenie czy jest AZ z 1945
Rembikowska_Ewa - 31-05-2020 - 11:12
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Warto byłoby. Ciekawe, że pan Michałowski, który długie lata jeździł po Rosji śladami pisarza i nawet miał dostęp (podobno) do różnych tajnych dokumentów w tajnych archiwach, to jednak nie wpadł na taki pomysł, by odnaleźć w Lucynie akt urodzenia Ossendowskiego, ewentualnie w Petersburgu a może w Tomsku akt jego małżeństwa z Anną. Takie podstawy. .
Sroczyński_Włodzimierz - 31-05-2020 - 11:14
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Zawsze warto przy badaniu dalszych losów sprawdzić rodziców chrzestnych, świadków małżeństwa - także rodziców. Czasem wychodzą ciekawe powiązania:)
Rembikowska_Ewa - 31-05-2020 - 11:19
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Na pewno. W tym przypadku aż by się prosiło, aby zindeksować akta metrykalne parafii w Lucynie i Rzeżycy, o ile takowe się zachowały. Ale jest to gubernia witebska już poza naszymi granicami.
Tomasz_Lenczewski - 31-05-2020 - 11:50
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Być może akta były wtedy trudno dostępne, choć sądząc po współczesnych historykach (Cenckiewicz) nadal panuje niedocenianie aktów genealogicznych, co wcześniej czy później wychodzi. Co do Ossendowskiego to nie tylko on był zamieszany w ów skarb barona. Drugą nie mniej frapującą postacią był Kamil Giżycki, któremu bezboleśnie udało się przeżyć czasy stalinowskie.
Rembikowska_Ewa - 31-05-2020 - 12:04
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
U Cenckiewicza niedocenianie aktów wyszło przy okazji jego pracy o Tadeuszu Katelbachu. Podał, że jego ojciec zmarł w 1920, czy 21 roku, co jest nieprawdą. Niby mała rzecz a niesmak pozostaje, bo akurat data ta jest łatwa do sprawdzenia. Kamil Giżycki z tego co czytałam był bardziej zaangażowały w aferę z Krwawym Baronem i tym samym lepiej poinformowany, ale na wszelki wypadek siedział cicho i się nie ujawniał opinii publicznej.
Co akt z Lucyna i Rzeżycy to mam absolutną niejasność. Nie udało mi się niczego dowiedzieć w tamtejszym oddziale Związku Polaków na Łowie.
Sroczyński_Włodzimierz - 31-05-2020 - 12:42
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
co do lokalizacji, domu i tematów związanych: choć to nie Moskwa a Petersburg, to warto zapytać poprzez formularz
https://genealodzy.pl/pmBOX-replypmsg-s ... B6le.phtml
i zgadzam się całkowicie, że "skarb Krwawego Barona" to nie ten skarb o który pewnie wtedy chodziło
Rembikowska_Ewa - 31-05-2020 - 13:25
Temat postu: Dla fanów Antoniego Ferdynanda Ossendowskiego
Dzięki. Ossendowski niewiele miał wspólnego z Moskwą, natomiast bardzo dużo z Petersburgiem.
andompol - 01-06-2020 - 01:10
Temat postu:
Dziękuję za informacje o Antonim Ferdynandzie Ossendowskim. Niedawno czytałem "Białego kapitana" i "Przez kraj...". Zacząłem czytać "Lenina".

Zacząłem czytać "Wielkie safari Antoniego O." Witolda S. Michałowskiego.

Niedawno też dowiedziałem sie, że moja praprababcia to Anna Osędowska/Osendowska z pogranicza Kujaw i Mazowsza. Nie wiem czy spokrewniona z pisarzem. Pewnie nie.

Może coś więcej wiadomo o "moich" Osędowskich?
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 11:37
Temat postu:
Co do Michałowskiego, to on był mniej więcej takim samym gawędziarzem jak Ossendowski. Trzymanie się faktów nie było jego najmocniejszą stroną. Lubił ponieść się fantazjom. Mnie na przykład rozbawiło, gdy napisał, że de Witte zabrał Ossendowskiego na negocjacje do USA w sprawie pokoju z Japonią. Oczywiście sprawdziłam sobie różne fakty i wyszło mi, że było to niemożliwe. Więcej jest takich kwiatków.

Ród Ossendowskich - jak pisałam - wywodzi się z Osędowic powiatu łęczyckiego. Osoby wywodzące się z tego rodu pisały się różnie, na przykład w akcie zgonu stryjka Ferdynanda mamy Ossędowski. Niewykluczone, że wszyscy Ossendowscy są jednak ze sobą spokrewnieni. Dużo pracy przed panem.
Irena_Powiśle - 01-06-2020 - 12:43
Temat postu:
nie jest to "wydanie naukowe",
ale można coś z tego odczytać., np
Я в своё время в Омском областном архиве проштудировал всю подшивку большой газеты "Русская Армия" в поисках нормативных актов, опубликованных на её страницах. К сожалению, в то время я не знал, что в ней публиковался Антон Оссендовский, а потому не относящиеся к предмету поиска статьи пролистывал, не вникая в содержание. Сейчас вспоминаю об этом с сожалением

https://alexa-bell.livejournal.com/75418.html
nie jest to czasy z młodości pisarza, rok 1919, nie znam czy jest ten okres interesującym. Moskwa to była wcześniej.
Jabym poszukała w archiwum historyczne Omska, Tomska, gdzie pracował na uniwersytecie technologicznym, w archiwum historyczne miasta Spb w zespołach uniwersyteta i w GARF'e, bo tam trafiły zbiory dotyczące białogwardzistów.
Z powodu aktów metrykalnych.
Szukałam ostatnio w wojskowym teczkę na osobę, znalazłam numer zespołu ect i była ta osoba wymieniona w zespołach Akademii Medycznej w Spb. Okazało się że w tej teczce-jednosce nie było nic oprócz kopii AU w wersjach łacińskiej i rosyjskiej. Na Wołyniu, początek wieku XIX z klasztora.

Chodzi o to że te akta metrykalne, raczej kopie albo odpisy mogą być gdziekolwiek. Nikt nie zna gdzie.
nawet jeśli oryginały były spalone. Tym bardziej z terenów pod okupacją w czasie II WŚ.

Irena
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 16:18
Temat postu:
Dziękuję za link. Nie trafiłam na tę stronę. Też myślę, że aby tak na serio zabrać się za biografię Ossendowskiego trzeba by odwiedzić archiwa w Omsku, Tomsku, Władywostoku i na pewno w Petersburgu i Rydze.
Jego stryj Aleksander ukończył Wojskową Akademię Medyczną. Drugi stryj Władysław też był lekarzem. W 1916 roku był ordynatorem szpitala w Rydze, gdzie też zmarł jego ojciec a dziadek Antoniego Ferdynanda.
Trochę to szukanie igły w stogu siana.
Andrzej75 - 01-06-2020 - 18:20
Temat postu:
Przejrzałem pobieżnie urodzenia z Lucyna z 1876 r., ale AU Antoniego Ferdynanda nie znalazłem.
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... 2266:15134
Zresztą w 1875, 1877 i 1878 r. też:
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... 2266:15131
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... 2266:15138
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... 2266:15141

Jeśli chodzi o wcześniejsze pokolenie, to przejrzałem urodzenia i znalazłem dzieci Ignacego i Zuzanny, ale nie było wśród nich Marcina (może urodził się w innej miejscowości).

Feliks Franciszek Ignacy, * Lucyn 21 IV 1842 (urodzeni Ignacy i Zuzanna z Wierzbickich Osędowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=17 (# 71)
Waleria Wiktoria Maria, * Lucyn 27 XII 1845 (urodzeni Ignacy i Zuzanna Ossędowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... &pid=5 (1846 # 4)
Mikołaj Fortunat, * Lucyn 3 III 1848 (urodzeni Ignacy i Zuzanna z Wierzbickich Ossądowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=11 (# 57)
Teresa Maria, * Lucyn 30 VIII 1850 (urodzeni Ignacy i Zuzanna z Wierzbickich Osądowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=28 (# 141)
Jadwiga Maria, * Lucyn 3 IV 1852 (sekretarz gubernialny Ignacy i jego żona Zuzanna z Wierzbickich Ossondowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=18 (# 69)
Władysław, * Lucyn 1 IV 1858 (urodzeni Ignacy i Zuzanna [ze] Świerzbickich Ossendowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=13 (# 64)
Aleksander Jan, * Lucyn 10 V 1860 (urodzeni Ignacy i Zuzanna ze Świerzbickich Ossendowscy)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=16 (# 89)

* * *

W 1859 r. Ignacy Osendowski (sekretarz kolegialny) był sekretarzem sądu powiatowego w Lucynie.
https://books.google.pl/books?hl=pl& ... mp;f=false
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 19:48
Temat postu:
Pięknie dziękuję a ja myślałam, że dziadkowie Ferdynanda mieli tylko trzech synów a tu kolejna niespodzianka.

Czy, aby przeglądać księgi te księgi, trzeba się zalogować?
Andrzej75 - 01-06-2020 - 21:04
Temat postu:
Tak, trzeba założyć konto:
https://www.raduraksti.arhivi.lv/signup
(Imię i nazwisko / adres poczty elektronicznej / hasło / powtórzyć hasło).
Potem przesyłany jest link do aktywacji konta.
* * *
Jeśli chodzi o Ossendowskiego zmarłego w 1893 r. w Rzeżycy, to w jego AZ napisano, że na imię miał Piotr Paweł Ignacy, był sekretarzem gubernialnym, miał 42 lata. Jego ojcem był Aleksander, czyli mógł być bratankiem Ignacego.
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=24 (# 155)
Robert_Kostecki - 01-06-2020 - 21:19
Temat postu:
Witam,

"Pozytywna odpowiedź nadeszła z Instytutu Literatury Rosyjskiej, z której wynika, iż instytucja ta jest w posiadaniu prywatnej autobiografii pisarza, w której za miejsce swojego urodzenia podaje miejscowość Opoczka w guberni pskowskiej i datę 27 maja 1876 roku".

Na stronach rosyjskojęzycznych podaje się też, że urodził się w Witebsku lub w Bartkowicach?!

Robert
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 22:37
Temat postu:
Mnie to zaintrygował raczej fakt taki, że Instytut Literatury Rosyjskiej posiada w swoich zbiorach prywatną autobiografię pisarza. Ciekawe, czy byliby skłonni zrobić scan za drobną opłatą? W sumie do wyboru mamy cztery miejscowości, w które mogą być domniemanym miejscem urodzenia pisarza: Lucyn, Opoczka, Witebsk i Bartkowice. Nieźle. Bez twardego dowodu w postaci aktu urodzenia nikt tego nie rozstrzygnie.
Sroczyński_Włodzimierz - 01-06-2020 - 22:47
Temat postu:
posiadał
sprawdzenie czterech możliwości może być prostsze
autobiografia sama w sobie byłaby jednak czymś bardzo wartym zainteresowania (pewnie i przetłumaczenia, a może i coś więcej)
1945+70 = 2015 < 2020
Irena_Powiśle - 01-06-2020 - 22:47
Temat postu:
Dla czego nie poszukać jego teczki jako studenta uni w Spb? Bo powinna być tam kopia AU.

Irena
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 22:51
Temat postu:
Andrzej75 napisał:

* * *
Jeśli chodzi o Ossendowskiego zmarłego w 1893 r. w Rzeżycy, to w jego AZ napisano, że na imię miał Piotr Paweł Ignacy, był sekretarzem gubernialnym, miał 42 lata. Jego ojcem był Aleksander, czyli mógł być bratankiem Ignacego.
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=24 (# 155)

Dziękuję, czyli zagadka wyjaśniona.
Wygląda na to, że była to mocno rozgałęziona rodzina a jeszcze na dodatek bardzo lubili potomkom męskim nadawać imię Aleksander.
Irena_Powiśle - 01-06-2020 - 22:55
Temat postu:
Именной указатель (1)
Оссендовский Антон МартиновичФ. 377, оп. 4, ед.хр. 1676: Письмо.
Ф. 377, оп. 7, ед.хр. 2703: Автобиография, библиографические сведения, сопроводительное письмо.
https://ro.pushkinskijdom.ru/search/simp ... &lc=ru

adres mailowy
irliran @ mail.ru
Rembikowska_Ewa - 01-06-2020 - 23:02
Temat postu:
Dzięki, zwrócę się do nich.
Irena_Powiśle - 01-06-2020 - 23:37
Temat postu:
Archiwum historyczne obwodu Omskiego
https://iaoo.ru/fundsdirectory
niestety u mnie wyszukiwarka nie działa.

adres mailowy
general @ iaoo.ru

Irena
Andrzej75 - 02-06-2020 - 00:05
Temat postu:
Robert_Kostecki napisał:
Na stronach rosyjskojęzycznych podaje się też, że urodził się w Witebsku lub w Bartkowicach?!

Ale to niekoniecznie musi być prawda. Witebsk to nie musi być miejsce urodzenia, ale np. stolica guberni, na której obszarze przyszedł na świat.
Z kolei Bartkowice to mogą Bartkiewicze (Барткевичи, Bartkeviči) koło Krasławia (nie było innej miejscowości o podobnej nazwie w guberni witebskiej). Ale sprawdziłem pobieżnie urodzenia z r. 1876 i 1878 z par. krasławskiej i nie widzę tam Ossendowskich. Może te Bartkiewicze to przekręcone panieńskie nazwisko matki (Bortkiewicz)?

Żeby chociaż było wiadomo, co robił ojciec Antoniego Ferdynanda w 2. poł. lat 70. XIX w., gdzie mógł mieszkać…
Sroczyński_Włodzimierz - 02-06-2020 - 00:10
Temat postu:
mógł tez zarejestrować / chrzcić naprawdę daleko od miejsca urodzenia
tj w naszych kategoriach daleko:)
Andrzej75 - 02-06-2020 - 03:30
Temat postu:
Ignacy Ossędowski i Zuzanna z Wierzbickich brali ślub w Lucynie 9 VI 1840 r.:
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... &pid=7 (# 8​)

Ich pierwszym dzieckiem był Marcin (czyli późniejszy ojciec Antoniego Ferdynanda):
Marcin Fortunat Aleksander, * Lucyn 3 III 1841 (urodzeni Ignacy i Zuzanna z Wierzbickich Ossędowscy, kolleżscy registratorowie)
https://www.raduraksti.arhivi.lv/object ... amp;pid=17 (# 94)

Marcin studiował w l. 1860-65 na Cesarskiej Akademii Medyczno-Chirurgicznej w Petersburgu:
https://nameprivacy.net/browse.php?u=htt ... D1&b=5
Rembikowska_Ewa - 02-06-2020 - 09:57
Temat postu:
"Żeby chociaż było wiadomo, co robił ojciec Antoniego Ferdynanda w 2. poł. lat 70. XIX w., gdzie mógł mieszkać…"

Bez wątpienia to by nas przybliżyło do prawdziwego miejsca urodzenia Antoniego a tak jest problem.

Wiemy tylko tyle, że w 1884 roku rodzina przeniosła się do Kamieńca Podolskiego a potem do Petersburga, gdzie Marcin zmarł w wieku czterdziestu paru lat.
Andrzej75 - 02-06-2020 - 16:33
Temat postu:
W książce „Владимирский проспект” wymienieni są, jako mieszkający przy tej petersburskiej ulicy: „служащий Министерства финансов Мартин Игнатьевич Оссендовский и служащий Министерства путей сообщения Феликс Игнатьевич Оссендовский (умер в 1885 г.)” [urzędnik Ministerstwa Finansów Marcin Ossendowski, syn Ignacego, i urzędnik Ministerstwa Komunikacji Feliks Ossendowski, syn Ignacego (zmarł w 1885 r.)].
https://www.google.com/search?tbm=bks&a ... 8%D0%B9%22
Z tej książki można tylko zobaczyć wycinek tekstu, więc nie wiadomo, pod jakim numerem mieszkali ci bracia Ossendowscy, w jakich latach i czy jednocześnie — ale może jakieś dzieci Marcina przyszły na świat w Petersburgu?
Irena_Powiśle - 02-06-2020 - 16:52
Temat postu:
Cała książka online
https://www.rulit.me/books/vladimirskij ... 858-8.html

O, nie, tylko 27 stron(((

chyba tu w onlinie w całości
https://dom-knig.com/read_209758-65#
To inna ksiazka((
tu
https://spblib.ru/ru/catalog/-/books/10 ... y-prospekt
jest ta książka i na ile rozumiem można zamówić skan strony.


Irena
Rembikowska_Ewa - 02-06-2020 - 18:29
Temat postu:
Dzięki
jackowski11 - 22-06-2020 - 15:18
Temat postu:
Witam Pani Ewo,

takie cuś mi wyskoczyło na FamiliSearch:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:1:97J2-7FD

niestety nie ma skanów, nijak nie mozna sprawdzić czy to faktycznie Witebsk, jest link, nie bardzo moge się po tych mormońskich źródłach poruszac , pseudo-nick indeksującego


pozdrawiam
Jacek
Rembikowska_Ewa - 22-06-2020 - 15:23
Temat postu:
Trzeba by znaleźć u mormonów mikrofilm FHL 1 553 613.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits