Genealodzy.PL Genealogia

Potrzebuję pomocy - Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie

danielkolota - 25-03-2020 - 15:23
Temat postu: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
W 1834r. Ślub bierze Anna Lędzioszek córka Walentego i Franciszki z Kudyłów. Anna ma 17 lat, wg. informacji z aktu ślubu rodzi się w tej samej parafii (Turobin par. Stary Lubotyń).
LINK: http://fotowrzut.pl/OZG5MKCQQ8

Przeszukując metryki z lat 1813-1819 tej parafii rodzi się tylko jedno dziecko płci żeńskiej z Walentego i Franciszki z Kudyłów - Małgorzata ur. 1817r. w Turobinie par. Stary Lubotyń.
LINK: http://fotowrzut.pl/HSL408VW5Y


Małgorzata bierze ślub jako Anna ?

Czy spotkaliście się z takimi przypadkami w I poł. XIX wieku ?

Pozdrawiam
Daniel
Janiszewska_Janka - 25-03-2020 - 15:38
Temat postu: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
Witaj

Miałam podobny problem z moją pra..babką, która na chrzcie w XVIII wieku otrzymała na imię Marianna, a po ślubie w 1815 roku wystąpiła jako Julianna zapisywana jako matka dzieci i także jako Julianna umarła. Długo głowiłam się i już zastanawiałam jakim cudem mój pra...dziadek Błażej zamienił sobie żonę skoro Marianna nie umarła. Dopiero bezcenna pomoc Janka Żeleznego z tego forum naprowadziła mnie na potwierdzenie takiej zamiany. W zapowiedziach kościelnych do ślubu w parafii pana młodego zgłoszona została już jako Julianna mimo, że w cywilnym akcie ślubu na podstawie metryki zapisano ją jako Marianna. Późniejsze metryki urodzeń dzieci do chrztu pisano na podstawie zgłoszenia ustnego i tak pozostała tylko Julianna.
Jeśli wszystkie daty Ci się zgadzają i w alegatach nie ma dołączonego odpisu jej aktu chrztu, to mogla nastąpić taka zamiana imienia.

Pozdrawiam
Janka
Sroczyński_Włodzimierz - 25-03-2020 - 15:49
Temat postu: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
ten 1817 to chrzest czy urodzenie gminne?
arnel - 25-03-2020 - 17:33
Temat postu: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
Moim zdaniem to były dość częste przypadki.
Z mojego drzewa genealogicznego:
1' w 1820 r. ochrzczony był Leopold, który w 1846 żeni się jako Leopold Teofil, a 13 dzieci zgłasza i umiera jako Teofil ...
2' w 1846 r. ochrzczona była Julianna R. - córka dziedzica części, w 1863 wychodzi za 'gospodarza' jako Paulina, w AU dzieci występuje głównie jako Julianna, chociaż ze 2x zdarzyło się i Paulina, ale to było w okolicy, w której częściej i nie tylko jej zamieniano Juliannę z Pauliną;
3' w latach 1806-1817, dziedzic części Walenty R. zgłasza dzieci swoje i małżonki - Krystyny, 2 ostatnich synów 1820-1823 - z Justyny o tym samym nazwisku panieńskim, a Krystyna umiera w 1844 ...
4' ostatni syn ww pary ochrzczony imieniem Alexy funkcjonuje jako Alexander, chociaż w AZ wraca do Alexego...
Życie...

pozdrawiam
Andrzej
henryk22 - 25-03-2020 - 17:43
Temat postu: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
Ja natknąłem się na przypadek w akcie urodzenia, gdy błędne było nazwisko i imię ojca, imię matki przekręcone, a zgadzało się tylko imię noworodka i nazwisko panieńskie matki. Na szczęście zachował się alegat dołączony do aktu ślubu, gdzie wszystko jest poprawne.

Henryk
danielkolota - 25-03-2020 - 21:08
Temat postu: Re: Zmiana imienia - I poł XIX wieku - włościanie
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
ten 1817 to chrzest czy urodzenie gminne?


To chrzest.
Sroczyński_Włodzimierz - 25-03-2020 - 21:10
Temat postu:
spróbuj jeszcze do aktu urodzenia dotrzeć
dwa imiona (także ze względu na "mazowieckie" zestawienie patronek) chyba dość prawdopodobne

i linkuj kopie:)
Badylarz - 25-03-2020 - 21:24
Temat postu:
Witam !

Podczas przeszukiwania ksiąg zdarzało mi się natrafić na osoby o imieniu Melchior czy Baltazar, które były chrzczone jako Kacper (w akcie lub domyślnie) Melchior Baltazar.
Wśród moich przodków jest Łukasz, który żeni się z Antoniną O. I ma z nią dzieci. Ale akurat mój antenat jest zrodzony z Łukasza i Józefy O. Myślałem początkowo, że to druga żona. ze to samo nazwisko - najpewniej siostra. ale nie. Po moim przodku urodziło się kolejne dziecko i znowu z Antoniny O.
Chyba się ktoś pomylił podczas spisywania aktu - albo zgłaszający albo ksiądz albo ... sam diabeł tu zamieszał. Razz
Janiszewska_Janka - 26-03-2020 - 09:40
Temat postu:
Badylarz napisał:
Witam !

Podczas przeszukiwania ksiąg zdarzało mi się natrafić na osoby o imieniu Melchior czy Baltazar, które były chrzczone jako Kacper (w akcie lub domyślnie) Melchior Baltazar.
Wśród moich przodków jest Łukasz, który żeni się z Antoniną O. I ma z nią dzieci. Ale akurat mój antenat jest zrodzony z Łukasza i Józefy O. Myślałem początkowo, że to druga żona. ze to samo nazwisko - najpewniej siostra. ale nie. Po moim przodku urodziło się kolejne dziecko i znowu z Antoniny O.
Chyba się ktoś pomylił podczas spisywania aktu - albo zgłaszający albo ksiądz albo ... sam diabeł tu zamieszał. Razz


Z tym Kacprem mam w rodzinie siostry mojego prapradziadka Janiszewskiego zupełnie podobnie, ślub cywilny w 1810 roku brała Julianna Janiszewska i Balcer Miśkiewicz, który do aktu dołączył akt chrztu z danymi Baltazar Misiaczek syn Rocha. Jednak akt ślubu kościelny z 1810 roku wystawiono na Kacper Miśkiewicz i już jako Kacper dalej funkcjonował oraz jako Kacper Miśkiewicz zapisany przy zgonie w 1831 roku.
Zatem Włodzimierz ma rację, że w tamtym okresie mogły być wystawiane różniące się akty cywilne i kościelne, a jego prośba o linkowanie znanych już aktów jest fundamentalna. Trudno coś doradzić nie znając danych z dokumentów, bo człowiek może się mylić i iść zupełnie błędną drogą poszukiwań.

Pozdrawiam
Janka
danielkolota - 26-03-2020 - 10:34
Temat postu:
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
spróbuj jeszcze do aktu urodzenia dotrzeć
dwa imiona (także ze względu na "mazowieckie" zestawienie patronek) chyba dość prawdopodobne

i linkuj kopie:)


Panie Włodzimierzu edytowałem post dodając linki do kopii metryk.

Pozdrawiam Daniel
Sroczyński_Włodzimierz - 26-03-2020 - 11:14
Temat postu:
to akt urodzenia cywilny
może w chrzcie byłyby dwa, ale pewnie ksiąg nie ma
Sloniasz - 26-03-2020 - 11:15
Temat postu:
W jednej z rodzin, którą się zainteresowałem, występował niejaki Johann Georg, czyli po naszemu Jan Jerzy. Zdarzyło się, że osoba ta została zapisana pod imionami Jan Jerzy, zdarzyło się, że pod imieniem Jerzy, ale... Bywało, że z Georga urobiono Grzegorza.
Był też przypadek Łucji, która potem, nie wiadomo dlaczego, występowała jako Cecylia.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits