Genealodzy.PL Genealogia

Ja i Genealogia, wymiana doświadczeń - Czy mogę odnaleźć coś jeszcze?

Arkadiusz_16 - 16-09-2019 - 11:20
Temat postu: Czy mogę odnaleźć coś jeszcze?
Witam, wydaje mi się, odkrywanie mojego drzewa genealogicznego dobiegło końca, ale mam nadzieję, że się mylę stąd moja prośba.

80% moich przodków to parafia Bielawy w woj. Łódzkim
https://parafie.genealodzy.pl/index.php ... mp;pid=285

Pełne metryki kończą sie tutaj na około 1800 roku. Wcześniejsze dostępne są tylko indeksy.

jest jeszcze Piątek:
https://parafie.genealodzy.pl/index.php ... p;pid=6197

Tu jest lepiej, bo można dotrzeć nawet do metryk z 1740 roku. Sporo jest na FamilySearch.

Mam pytanie, czy poza metrykami, które znaleźć możemy w tym portalu mogą być jeszcze informacje o moich krewnych? mam tutaj na myśli oczywiście dane sprzed 1800 roku w przypadku Bielaw lub wcześniejsze z Piątku?

Moich przodkowie byli zwykłymi chłopami. W najstarszych metrykach ich nazwiska ulegały licznym przekształceniom, szczególnie u kobiet. Zastanawiam się, czy wcześniej ktokolwiek ich gdzieś spisywał. Jeśli są jednak jakieś dokumenty które mogłyby poszerzyć moje drzewo to będę wdzięczny za informację.
lipski1818 - 16-09-2019 - 15:10
Temat postu: Czy mogę odnaleźć coś jeszcze?
Cześć

Mam pytanko czy masz może dostęp do ksiąg mwtrykalnych Piątku z lat 1860-1889?

Jak wyszukales w familysearch piątek?

Pozdrawiam
Pawel
Arkadiusz_16 - 16-09-2019 - 16:32
Temat postu:
Na szczęście metryk z tego okresu nie potrzebowałem. Na nieszczęście metryki z tego okresu są chyba tylko w parafii a z tego, co udało mi się dowiedzieć ksiądz niechętnie je udostępnia.

https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library
marzanna62 - 17-09-2019 - 06:40
Temat postu:
Jest kilka mozliwosci zdarzaja sie rozne spisy ludnosci w miejscowosciach.
Ja osobiscie polecam wątek ktory zalozylam kilka lat temu:

"katalog inwentarzy dobr ziemskich...."
To ksiazka ktora zawiera wykaz miejsowosci dla ktorych w ksiegach grodzkicg ziemskich itp zachowaly sie spisy ludnosci. Mam fotografi z tej ksiazki ale tylko wojewodztwo krakowskie. Ta ksiazka jest w kilku bibliotekach mozna ja sprowadzic do swojej biblioteki.

Jesli wies byla w dobrach krolewskich to widzialam spro takich opracowan dla roznych regionow.

Prosze tez szukac "pozametrykalne zrodla w genealogii" wydaje mi sie ze byly takie watki na tym forum. Na pewno jest watek "spisy ludnosci"
ofski - 17-09-2019 - 11:09
Temat postu:
Arek zerknij do całego tematu:
Inwentarze Księstwa Łowickiego 1739,1749,1767,1777,1795
Niewykluczone, że i tam coś ciekawego znajdziesz.
Niżej np. link do mojego komentarza
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... 995#258995
tomes - 17-09-2019 - 19:00
Temat postu:
Inwentarz łowicki z 1768 znajdziesz tu: http://bazy.oss.wroc.pl/kzc/wyniki_pl.php?RL-009691
inne są rozsiane po różnych archiwach. Jednak tam raczej nie znajdziesz miejscowości z par. Bielawy. Są nieco dalsze jak par. Chruślin czy Domaniewice.

Możesz próbować szukać informacji np.w AGAD. Część materiałów jest on-line jak np.
http://www.agad.gov.pl/inwentarze/Metr_Korx.xml
Nie wiem czy tam znajdziesz coś dla Bielaw.


Jakie nazwiska interesują Cię z par. Bielawy?
Ja mam 1 w drzewku żony. Szcześniak, ale ta osoba potem przeniosła się do par. Chruślin. XVIII wiek.


Może w tych zasobach coś będzie?:
https://szukajwarchiwach.pl/1/7/0/10#tabSerie
Tylko, że nie są zdygitalizowane.

pozdrawiam
Tomasz
Arkadiusz_16 - 18-09-2019 - 16:15
Temat postu:
Bardzo dziękuję, gałęzie mojego drzewa sięgają też byłego księstwa łowickiego, więc bardzo ciekawa lektura:)

A są może dostępne on-line inne roczniki tych inwentarzy?
merdigon - 20-09-2019 - 14:40
Temat postu:
marzanna62 napisał:

"katalog inwentarzy dobr ziemskich...."
To ksiazka ktora zawiera wykaz miejsowosci dla ktorych w ksiegach grodzkicg ziemskich itp zachowaly sie spisy ludnosci. Mam fotografi z tej ksiazki ale tylko wojewodztwo krakowskie. Ta ksiazka jest w kilku bibliotekach mozna ja sprowadzic do swojej biblioteki.


Byłaby szansa, żebyś podzieliła się tymi fotografiami? Very Happy
marzanna62 - 20-09-2019 - 21:40
Temat postu:
merdigon napisał:
marzanna62 napisał:

"katalog inwentarzy dobr ziemskich...."
To ksiazka ktora zawiera wykaz miejsowosci dla ktorych w ksiegach grodzkicg ziemskich itp zachowaly sie spisy ludnosci. Mam fotografi z tej ksiazki ale tylko wojewodztwo krakowskie. Ta ksiazka jest w kilku bibliotekach mozna ja sprowadzic do swojej biblioteki.


Byłaby szansa, żebyś podzieliła się tymi fotografiami? Very Happy



Prosze napisac o jaka miejscowosc chodzi i jaki powiat moge sprawdzic czy cos jest w tej ksiazce. Prosze pamietac ze to tylko inwentarz czyli odsylacz do ksiegi grodzkiej ziemskiej.
Arkadiusz_16 - 21-09-2019 - 10:28
Temat postu:
tomes napisał:


Jakie nazwiska interesują Cię z par. Bielawy?
Ja mam 1 w drzewku żony. Szcześniak, ale ta osoba potem przeniosła się do par. Chruślin. XVIII wiek.


Może w tych zasobach coś będzie?:
https://szukajwarchiwach.pl/1/7/0/10#tabSerie
Tylko, że nie są zdygitalizowane.

pozdrawiam
Tomasz


Nie mam tego nazwiska w swoim drzewie, ale moja mama z pewnością zna dużo osób o tym nazwisku, które nadal żyją w tych okolicach. Może to przodkowie małżonki:)
merdigon - 24-01-2020 - 22:21
Temat postu:
marzanna62 napisał:
merdigon napisał:
marzanna62 napisał:

"katalog inwentarzy dobr ziemskich...."
To ksiazka ktora zawiera wykaz miejsowosci dla ktorych w ksiegach grodzkicg ziemskich itp zachowaly sie spisy ludnosci. Mam fotografi z tej ksiazki ale tylko wojewodztwo krakowskie. Ta ksiazka jest w kilku bibliotekach mozna ja sprowadzic do swojej biblioteki.


Byłaby szansa, żebyś podzieliła się tymi fotografiami? Very Happy



Prosze napisac o jaka miejscowosc chodzi i jaki powiat moge sprawdzic czy cos jest w tej ksiazce. Prosze pamietac ze to tylko inwentarz czyli odsylacz do ksiegi grodzkiej ziemskiej.


To w sumie zależy od lat, które obejmuje spis, ale generalnie miejscowości którymi byłbym zainteresowany to:
Wieliczka, Poznachowice, Dziekanowice, Izdebnik, Kalwaria, Krasieniec, Maszków, Poręba Spytkowska, Regulice, Szczytniki, Birków, Raba Wyżna.
Niestety, z powiatem jest ten problem, że w aktach też nie ma tej informacji. Także biorę co będzie Very Happy
Ted_B - 25-01-2020 - 11:30
Temat postu:
Witam!
1. Zgodnie z regulaminem posty podpisujemy imieniem. To uwaga.
2. Sprawa powiatów. Żaden problem wpisać w wyszukiwarce: I Rzeczypospolita / województwo krakowskie / powiaty i bez problemu możemy umiejscowić dane miejscowości. Wprawdzie pochodzę i mieszkam w Małopolsce, ale w innych rejonach. Nie znam położenie wszystkich miejscowości, ale będą to powiaty: krakowski, śląski (ks. oświęcimskie i żywieckie) i chyba sądecki. Ale to nie ma znaczenia teraz.
3. Posiłkując się innymi pomocami wziąłem na tapetę Wieliczkę. Nie znalazłem żadnych inwentarzy (może Marzanna w swojej książce coś znajdzie, ale wątpię).
Ale znalazłem inną ciekawą pozycję:
CCRel. 132, str. 1311 - 1317 "Spis domów w Wieliczce" - dokument z 10.07.1706 roku.
Teraz - pomagam, żebyś nie musiał szukać - wg nowych sygnatur jest to księga grodzka krakowska, czyli zespół nr 5 i sygnatura 791.
Ale mały problem - przekłamanie. Chodzi o datę. Wg opisu j.a. zawiera ona dokumenty z 1705 roku, a mieliśmy powyżej podany rok 1706.
Ale jeśli kogoś to zainteresuje, to można sprawdzić i zweryfikować.
Pozycja ta jest dostępna w internecie.
Pozdrawiam!
Tadek
merdigon - 28-01-2020 - 17:05
Temat postu:
Witam,

Powiatów nie znam nie dlatego, że nie chce mi się sprawdzić, ale dlatego, że w Polsce jest wiele miejscowości o tej samej nazwie.W samej Małopolsce są co najmniej 2 wsie "Dziekanowice" (w dwóch różnych powiatach) i niestety nie wiem, o którą chodzi, także szukam obu i pewnie obie sprawdzę. Dodatkowo, przynależność do powiatów zmieniała się na przestrzeni lat.
Co do zakresu dat to szukam spisów wykonanych po 1740 roku.

Pozdrawiam,
Szymon
Ted_B - 28-01-2020 - 19:32
Temat postu:
Witam!
1. Inwentarze różnych dóbr mamy z reguły dla XVIII wieku. Pojawiły się one w XVII wieku. Dla mojej wsi najstarszy mam z ok. 1650 roku, zaś w ogóle najstarszy z jakim miałem do czynienia był z ok. 1630 roku.
2. Dziekanowice - faktycznie mamy dwie takie miejscowości w Małopolsce. Jedną w rejonie Zielonek (na płn. od Krakowa) i drugą w rejonie Dobczyc, Myślenic (czyli na płd. od Krakowa).
3. W księdze CCRel. 213 od strony 236 mamy "Inwentarze wsi, folwarków, sołectw itp. - Dziekanowice." Wg nowych oznaczeń będzie to Księga Grodzka Krakowska o sygn. 886. I znowu kolizja z rokiem - księga jest z 1782 roku, a ja mam podany rok 1781.
4. Intuicja podpowiada mi, że chodzi o miejscowość w rejonie Zielonek. Ale łatwo to sprawdzić - po innych miejscowościach, które będą wymienione w tym dokumencie. Dokument dostępny w internecie.
Pozdrawiam!
Tadek

PS. Co do roku, to zapewne inwentarz będzie dokonany w 1781 roku, zaś w roku następnym został on wpisany (oblatowany) w księgach grodzkich.
Ted_B - 29-01-2020 - 13:15
Temat postu:
Witam!
W uzupełnieniu do Twojego zapytania o inwentarze:
1. Kalwaria (+ Brody) - CCRel. 123 - str.1913-1926 - 1696 rok.
2. Maszków (+Żerkowice) - CCRel. 211 - str. 1245 - 1780 rok.
3. Szczytniki - CCRel.150 - str. 2738-2741 - 26.07.1726 rok - "Wizja dóbr Szczytniki".
4. Szczytniki - Castr. Sandec. 151 - str 1289-1321 - 20.08.1725 rok - "Delata przypadająca u poddanych i podstarościach w dobrach Niegowica, Oświęcim, Jadowniki, Łososina, Szczytniki i innych od 16.04.1721 do 13.03.1724".
Tutaj Niegowica = Niegowić.
5. Dla pozostałych miejscowości nic nie znalazłem.
W przypadku problemów z nowymi sygnaturami do ksiąg grodzkich krakowskich i sądeckich - mogę pomóc.
Pozdrawiam!
Tadek
merdigon - 30-01-2020 - 21:58
Temat postu:
Witam,
dziękuję bardzo za poświęcony czas. Niestety, okazało się, że przeczucie było słuszne i chodziło o Dziekanowice w okolicach Zielonek (a mi jak się okazuje potrzebne są te koło Dobczyc).
W księgach Maszków występuje tylko bardzo ogólnie i nie ma tam żadnych nazwisk ludności.
Reszta miejscowości niestety nie wpasowuje się w ramy czasowe, które mnie interesują.
Ale dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
Szymon
Ted_B - 30-01-2020 - 22:34
Temat postu:
Witam!
Niestety nic więcej nie pomogę. Może w tym wykazie posiadanym przez Marzannę jest coś więcej. Ale wątpię. Moje źródła (starsze prawie o pół wieku) praktycznie pokrywają się z tym co ona posiada. Z tego opracowania, którym dysponuje Marzanna posiadam tylko jeden skan z powiatu sądeckiego (litery "Si" do "Trz"). Tu nic nie ma dla wymienionych miejscowości.
Pozdrawiam!
Tadek
marzanna62 - 31-01-2020 - 13:29
Temat postu:
merdigon napisał:
Witam,

Powiatów nie znam nie dlatego, że nie chce mi się sprawdzić, ale dlatego, że w Polsce jest wiele miejscowości o tej samej nazwie.W samej Małopolsce są co najmniej 2 wsie "Dziekanowice" (w dwóch różnych powiatach) i niestety nie wiem, o którą chodzi, także szukam obu i pewnie obie sprawdzę. Dodatkowo, przynależność do powiatów zmieniała się na przestrzeni lat.
Co do zakresu dat to szukam spisów wykonanych po 1740 roku.

Pozdrawiam,
Szymon



Niestety nie mam mozliwosci pomoc bez tych powiatow. Podales spora liste miejscowosci ja mam zdjecia z tej ksiazki nie sama ksiazke przeszukiwanie strona po stronie bez powiatu jest bardzo czasochlonne.
Mam powiat biecki, krakowski, ksiaski, lelowski, proszowski, sadecki, szczyrzyński i slaski. Jesli bede miec wskazany miejscowosc i powiat to sprawdze. Mozesz tez te ksiazke wypozyczyc w ramach wypozyczen miedzybibliotecznych i sprawdzic samodzielnie.

Przejrzalam na probe i mam
Szczytniki powiat Proszowice:
1742 rok Castr. Crac. rel 167 str 1269-1270
1777 rok Castr. Crac. rel 208 str 1671-1930 i 1949-1974

Szymonie prosze pamietac ze to stare numery sygnatur ksiag i przy wyszukiwaniu nalezy zaznaczyc w polu stara sygnatura.

POzostale miejscowosci moge sprawdzic jak bede miec z powiatami. Szczytniki sprawdzilam bo wiedzialam ze to proszowicki.

tu masz linka do tej pierwszej ksiegi:
https://szukajwarchiwach.pl/29/5/0/2/83 ... /#tabSkany

w SZWA wpisujesz ksiegi grodzkie krakowskie jak sie wyszukaja dodaj filtr jednostek sygnatura dawna w tym wypadku "167" potem wyszukaly sie 2 i nalezy wybrac "relationes" bo w wykazie jest Castr. Crac. rel.
a potem szuka sie juz stron.

Nie wiem czy jest inny sposob w SZWA ja znam ten i sie sprawdza bo w ksiazce byly stare numery sygnatur.
Ted_B - 31-01-2020 - 19:12
Temat postu:
Witam!
Marzanno! podam Ci powiaty do tych miejscowości wymienionych przez Szymona:
1. Powiat śląski - Izdebnik i Kalwaria.
2. Powiat krakowski - Krasieniec, Maszków i Regulice.
3. Powiat proszowski - Birków.
4. Powiat sądecki - Raba Wyżna.

Te miejscowości raczej pewne w II poł. XVIII wieku.

5. Poręba Spytkowska - powiat sądecki (ew. szczyrzycki).
6. Wieliczka, Poznachowice i Dziekanowice - powiat szczyrzycki (ew. krakowski)
Ta druga miejscowość Dziekanowice to jest powiat krakowski (ale ta miejscowość Szymona nie interesuje).
Tobie będzie łatwiej zerknąć w dwóch miejscach dla tych 4 przypadków niż ustalić teraz granice (grzebiąc po mapach, albo po rejestrach podatkowych).
Pozdrawiam!
Tadek
Jumaska - 02-02-2020 - 00:14
Temat postu:
Witam,
Może ktoś wie, czy i gdzie, można znaleźć akta urodzeń i ślubów parafii Góra Świętej Małgorzaty z lat 1805-1815? Bardzo proszę o podpowiedź. Próbowałam telefonicznie skontaktować się z kancelarią parafialną, pisałam maile. Bezskutecznie.
Pozdrawiam. Majka
sbasiacz - 02-02-2020 - 08:53
Temat postu:
kontaktuj się z Archiwum Diecezjalnym w Łowiczu, widzę w genetece, że tam są przechowywane księgi z lat wcześniejszych i późniejszych, może księgi z tych lat nie zachowały się?
marzanna62 - 02-02-2020 - 15:07
Temat postu:
Ted_B napisał:
Witam!
Marzanno! podam Ci powiaty do tych miejscowości wymienionych przez Szymona:
1. Powiat śląski - Izdebnik i Kalwaria.
2. Powiat krakowski - Krasieniec, Maszków i Regulice.
3. Powiat proszowski - Birków.
4. Powiat sądecki - Raba Wyżna.

Te miejscowości raczej pewne w II poł. XVIII wieku.

5. Poręba Spytkowska - powiat sądecki (ew. szczyrzycki).
6. Wieliczka, Poznachowice i Dziekanowice - powiat szczyrzycki (ew. krakowski)
Ta druga miejscowość Dziekanowice to jest powiat krakowski (ale ta miejscowość Szymona nie interesuje).
Tobie będzie łatwiej zerknąć w dwóch miejscach dla tych 4 przypadków niż ustalić teraz granice (grzebiąc po mapach, albo po rejestrach podatkowych).
Pozdrawiam!
Tadek


Dziekuje Tadku
Sprawdziłam i mam tylko Kalwarie i Dziekanowice
Kalwaria 1696 Castr C rac. rel 123 strony 1924-1926
Dziekanowice 1694 Castr Crac. rel 121 1391-1392

Niestety Szymon rzadko zaglada wiec nie wiadomo czy i kiedy odczyta.
W powiecie proszowskim mam Biorków nie Birkow
Jumaska - 02-02-2020 - 15:53
Temat postu:
Dzień dobry. Dziękuję za podpowiedź. Wiem, że są akta z wcześniejszych lat w Archiwum Diecezjalnym. Obawiam się, że akta z lat, które mnie interesują nie zachowały się. Jedyne miejsce, gdzie mogłyby się znajdować to archiwum parafialne. Może ktoś kontaktował się z kancelarią w Górze Św. Małgorzaty? Mnie się nie udało.
Majka
Ted_B - 02-02-2020 - 21:35
Temat postu:
Witam!
Marzanno! W tym pow. proszowskim to zapewne chodzi o Biórków.
Zjedzone jest "ó".
Pozdrawiam!
Tadek
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits