Genealodzy.PL Genealogia

Ja i Genealogia, wymiana doświadczeń - Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)

patrickptb - 16-05-2019 - 12:23
Temat postu: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Witam,
mam zagwostkę być może prostą do rozwiązania, ale nie mogę wpaść na to gdzie został popełniony błąd w archiwach.

Mianowicie:
Jeden z moich dziadków Józef Maksymowicz był synem Franciszka i Ludwiki Maksymowiczów zd. Dworzyńska. W genetyce widnieje taka kobieta, wraz ze skanami AU i AZ, lecz urodzona 28.03.1870 roku, a zmarła po kilku latach. Z Księgi Ludności Stałej wynika natomiast, że urodziła się 11.XX.1865 roku, a zmarła 56 lat później.

Nie zakładam, że były takie dwie kobiety. Z parafii Bełchatów-Grocholice wszystkie AU do XX w. były publikowane z należytą starannością.

Wink

Link do genetyki:
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... ;parents=1

Link do KLS: https://images89.fotosik.pl/182/dc18996ddee4a288med.jpg


Pozdrawiam, Patryk Ceglarek
marzec_jadwiga - 16-05-2019 - 12:45
Temat postu: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Dużo wyjaśniłby akt małżeństwa Franciszka i Ludwiki.

Jadwiga
jandalf - 16-05-2019 - 12:49
Temat postu: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Ot właśnie ja szukałbym aktu ślubu pradziadków.
Szukałbym aktów urodzenia kolejnych ich dzieci.
Ponadto na akcie urodzenia Józefa Maksymowicza jest podany wiek Ludwiki Dworzyńskiej, ponad 30 lat (37?).
od 1870 należy odjąc wiek matki i będziemy znali mniej więcej rok urodzenia +-2 czy 3 lata.

To że nie ma informacji w genetece o niczym nie świadczy. Tu nie ma jeszcze milionów wpisów.

Janusz
PomTG
Aga_Brz - 16-05-2019 - 13:01
Temat postu: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
A może jednak były dwie? Pierwsza urodzona w 1865 zmarła 4 l. później, rok po jej śmierci mieli kolejną córkę, którą nazwali po zmarłej. Może ta młodsza trwała całe życie w przekonaniu, że urodziła się w 65, bo ktoś pomylił metryki jej i jej siostry. A KLS jest zbyt słabej rozdzielczości, żeby coś zobaczyć.
jandalf - 16-05-2019 - 13:18
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Aga_Brz napisał:
A może jednak były dwie? Pierwsza urodzona w 1865 zmarła 4 l. później, rok po jej śmierci mieli kolejną córkę, którą nazwali po zmarłej. Może ta młodsza trwała całe życie w przekonaniu, że urodziła się w 65, bo ktoś pomylił metryki jej i jej siostry. A KLS jest zbyt słabej rozdzielczości, żeby coś zobaczyć.


Dziedziczenie imienia po wcześniej zmarłym rodzeństwie było w tamtych czasach dość częste.

Janus
PomTG
patrickptb - 16-05-2019 - 13:58
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Wziąłem pod uwagę, że mogła urodzić sie druga córka którą nazwali również imieniem Ludwika. Możliwe wówczas, że ta druga urodzona w 1870 roku nie byłaby dopisywana w nowej rubryce KLS, a jedynie potraktowana jako ta zmarła rok wcześniej? Na zasadzie "sztuka jest sztuka", a 4-letnie zmarłe dziecko do pominięcia?

Z aktu urodzenia ich syna (również miał na imię Józef) wynika że w momencie narodzin w 1892 r. Ludwika miała ponad 30 lat... więc musiałaby urodzić się ok. 1860 roku.

Już zglupialem:)
Arek_Bereza - 16-05-2019 - 13:58
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Ludwika Dworzyńska urodziła się 11 stycznia 1865 r., wszystko się zgadza
14/26 stycznia wzięła ślub z Franciszkiem Maksymowiczem
patrickptb - 16-05-2019 - 15:04
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
Arek_Bereza, niekoniecznie Wink

Tu link do KLS (lepsza jakość - czytelna)
(data urodzenia Ludwiki w wierszu nr 2)
Wg KLS żyła w latach 1865-1921


i link do Aktu zgonu http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... =0&y=0 (nr 57)
(tutaj data śmierci to 1870 - 4 lata życia)

Wydaje mi się, że najbardziej wiarygodna wersja jest taka, że jedno z dzieci zmarło w wieku 4-5 lat, potem urodziła się kolejna córka, nazwali ją również Ludwika i z jakiegoś powodu nie zachował się akt urodzenia, ale to tylko domysły...
Arek_Bereza - 16-05-2019 - 15:25
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
ja piszę o tym, co widzę w kls, au i am Ludwiki. Czy to prawda w świetle aktu zgonu tego nie wiem. Pospekulować zawsze możemy. Wygląda to na jej akt zgonu ale w pobliżu widzę dwóch Tomaszów Dworzyńskich, którym się dzieci rodzą więc jeszcze sporo pracy przed Tobą
Załączasz link do au a nie do az tak gwoli ścisłości
jaki akt chrztu się nie zachował ? Zachowały się oba Smile
I jak to jest ? Ludwika to jedyne dziecko ochrzczone w tej parafii, wszystkie chrzczone są gdzie indziej, nazwisko panieńskie matki inne (błędne?) tylko ten jeden raz
sbasiacz - 16-05-2019 - 15:55
Temat postu: Re: Pomoc w ustaleniu prawidłowych danych przodka (XIX wiek)
już kiedyś pisałam o podobnym przypadku w mojej rodzinie, o prababci Józefie z Wierzbickich Konarzewskiej wiedziałam, że długo żyła, zmarła w wieku 101 lub 105 lat, dokładnie nie wiedzieli. gdy zajęłam się poszukiwaniami, odkryłam, że urodziła się w 1866, więc gdy zmarła w 1957r. okazało się, że nie miała nawet 90 lat.
Odnalazłam jej ślub w 1881 wg.niego panna młoda miała 21 lat, wg.aktów chrztu jej dzieci, też rokiem urodzenia był 1860, pomyślałam, że to niemożliwe, żeby 15 letnia dziewczynka zawierała ślub jako 21 letnia panna.I znalazłam jej młodszą o 6 lat siostrę, też Józefę ur.w 1866 z bliźniąt, aktu zgonu młodszej siostry nie odnalazłam, być może dziecko zmarła kilka dni po urodzeniu, a nadano jej imię starszej siostry, w nadziei, że przeżyje, albo przez pomyłkę, mój prapra dziadek miał 16 dzieci (z dwóch żon) mógł się pogubić w imionach Smile a Józefa prababcia żyła 97 lat, gdy odszukałam jej grób, zwróciłam uwagę rodzinie, że muszą poprawić wiek zmarłej, nie zgodzili się, babcia żyła w przekonaniu, że jest dużo starsza i niech tak zostanie, powiedzieli Smile
pozdrawiam
Basia Sikorska
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits