Genealodzy.PL Genealogia

Pochodzenie nazwiska - Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska

Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 11:09
Temat postu: Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska
Zwracam się z prośbą o pomoc w rozwikłaniu zagadki, pochodzenia bardzo rzadkiego nazwiska - Lelaus
W Świadectwie urodzenia mojego dziadka widnieje:

Jerzy Siemieńczuk ur.3.06.1900
z ojca - Jana
z matki- Marji z domu Lelaus

Przeszukałem dostępne w internecie archiwa z nazwiskami i nie znalazłem.
Nazwisko może się kojarzyć z Saint-Étienne-le-Laus we Francji.

dziękuje z góry za pomoc
Jacek Siemieńczuk
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 11:12
Temat postu: Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska
Gdzie się urodził ?
Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 12:05
Temat postu: Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska
tu jest link do dokumentu, urodzony w Warszawie
https://photos.app.goo.gl/Giw7NwaGmWyyzuGL7

pozdrawiam
roza.kruza - 19-02-2019 - 12:30
Temat postu: Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska
Akt zgonu Mari Siemieńczuk, 1924/294 św.Michała Mokotów lat 61, żona Jana a córka Wincentego Lelaus i Mari Szyling
Róża
Sroczyński_Włodzimierz - 19-02-2019 - 12:43
Temat postu:
ale jak "przeszukałem"?
masz odpis AU z aktu znanej Ci z nazwy/lokalizacji parafii, której ASC z tego okresu są udostępnione w naszym serwisie i "nie znalazłem"?

przychodzisz dla efektu w postaci wyniku czy dla nabycia umiejętności szukania i znajdowania?
labarnerie - 19-02-2019 - 12:47
Temat postu:
Wcześniej, bo w 1852 r. zmarł w Warszawie żołnierz Piotr Lalaus, żołnierz Pułku Ołonieckiego (14 pułk piechoty armii carskiej) ... może taka informacja do czegoś się przyda?

akt 1027
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 5&y=32
roza.kruza - 19-02-2019 - 12:52
Temat postu: Rozwikłanie zagadki bardzo rzadkiego nazwiska
A tu akt urodzenia Marianny Franciszki 1863/2683 Św.Krzyż i brata Aleksandra Filipa, nazwisko odczytane jako Leławs i akt ślubu Wincentego i Marianny 1860/207 Św Krzyża i tu sporo informacji, miejsce urodzenia Wincentego i jego rodzice.
Róża
Bozenna - 19-02-2019 - 12:53
Temat postu:
Dzien dobry,
Kolega chyba narazie nie umie szukac.
Wlodku, nie nalezy natychmiast na niego napadac.

Oto kilka sciezek do dalszych poszukiwan:
1. Sprawdz gdzie urodzila sie Twoja prababcia, Maria Lelaus.
2. Nastepnie poszukaj jej ojca, Wincentego Lelaus, a pochodzenie nazwiska samo sie ukaze.

Rzucilam okiem na francuskie strony genealogiczne.
Nie znalazlam takiego nazwiska. Miejscowosc we Francji pisze sie "Le Laus".
To nazwisko przypomina mi nazwiska litewskie. Moze korzenie prababci sa na Litwie.

Wyzej masz juz duzo informacji.

Pozdrawiam,
Bozenna
Sroczyński_Włodzimierz - 19-02-2019 - 12:57
Temat postu:
ale jak napada?
Bożenno - to Ty napadasz na mnie:)..nie przyzwyczaiłem się jeszcze może do stylu

istotny jest cel wizyt, także dla sporej grupy próbującej pomóc / zastąpić prace własną
Kolega nie umie, pytanie czy chce się nauczyć (a jeśli tak to czy podanie wyniku w tyt pomaga?)
Bozenna - 19-02-2019 - 13:04
Temat postu:
Wlodku,
Pomoz mu odczytac z aktu slubu nr 207 /1860r (Sw. Krzyz) miejsce urodzenia Wincentego Lelaws.
Byl zolnierzem, urodzil sie w "Otuch"??? - "Stuch"??? gubernia Milawska ???
Ja nie umiem odczytac i znalesc.
To bylaby dobra pomoc dla kolegi na poczatek.
Potem da sobie rade sam.
Serdecznie pozdrawiam,
Bozenna
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 13:05
Temat postu:
Ja się nie wstydzę przyznać (może powinienem), że tego aktu z 1900, z którego powstał odpis nie znalazłem
Sroczyński_Włodzimierz - 19-02-2019 - 13:08
Temat postu:
Bożenno:
nie

Jacku: na początek są takie rady:
masz dane pozwalające dotrzeć do dokumentu i możliwość taką m.in. dzięki serwisowi PTG: znajdź, odczytaj przeanalizuj, linkuj
nie pisz "Przeszukałem dostępne w internecie archiwa z nazwiskami i nie znalazłem." tylko dokładnie : gdzie szukałeś i nie ma, ew. jak szukałeś
"bazy w internecie"

nie ze ślubu z 1860, a może z aneksu? bo są aneksy do tego rocznika?
etc etc
jamiolkowski_jerzy - 19-02-2019 - 13:29
Temat postu:
Najpewniej przyjdzie szukac w Kurlandii. Owa gubernia niby milewska to (ale to zabawa dla mających młode oczy) mitawska Jej prawdziwa nazwa to kurlandzka . Na to by wskazywała stolica Mitawa. A nazwisko jak najbardziej brzmi łotewsko.
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 13:30
Temat postu:
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... &y=244
tu jest odpis
Iłłukszta ?
Sroczyński_Włodzimierz - 19-02-2019 - 13:31
Temat postu:
Arku (@ praska 1900):
nie sądzę by akt dwucyfrowy był z połowy roku z przełomu wieków z Pragi. Na 99% tu jest błąd gdzieś i AU trzeba poszukać po prostu. Może w późniejszych latach. Może AM (skoro odpis w 1934 to raczej nie do wojska) z ok. 1934
Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 13:48
Temat postu:
Dziękuje bardzo za wszystkie informacje, również te krytyczne. Oczywiście nie mam wprawy w szukaniu i poruszaniu się po tym forum, ponieważ jestem tu 2 dzień. Wczoraj udało mi się znaleźć metrykę urodzenia w j. rosyjskim mojej babci z 1903 roku, ale z nazwiskiem Lelaus nie dałem rady. Na wszystko trzeba czasu.
Jeszcze raz dziękuje, dużo się dowiedziałem dzięki Waszej pomocy Very Happy
Sroczyński_Włodzimierz - 19-02-2019 - 13:57
Temat postu:
OK, pisz co wiesz i załączaj kopie, pisz dokładnie co sprawdziłeś (zespoły, parafie, lata czy akty czy skorowidze czy może tylko bazy ..nawet nie zwracając uwagi czy cały okres jest pokryty danymi)
jest akt małżeństwa Jerzego?
akt zgonu któregoś (lub obojga) rodziców Jerzego?
ten 1934 ma jakiś związek ze ślubem?
szukaj nie tylko w bazach TEKSTOWYCH
nie pomijaj informacji (ur 1900 to Praga nie Warszawa, jeśli oczywiście odpis jest ok to i tak prowadzi do bardziej szczegółowych informacji)
posługuj się jak najbardziej pierwotną informacją tj staraj się dotrzeć do kopii dokumentu nie do odpisu
a dlaczego mocne wątpliwości to ww: Arek nie znalazł, a dwucyfrowy numer dot. urodzenia z czerwca z przełomu XIX/XX wieku to na pierwszy rzut oka podejrzana sprawa
występują też "zbliżone" jak Gallas, Galas, Gala w połączeniu z Siemieńczuk (btw: na Mokotowie więcej niż przywołany w wątku zgon)
indeksy to naprawdę nie wszystko, a podróż w głąb opierając się na dokumencie wtórnym przy którym trzeba postawić b. duży "?" może prowadzić do ciekawych, ale niezwiązanych z Jerzym wyników

jak chcesz skakać o 50-80 lat pomijając, że numer data z 1934 na razie nie mają pokrycia w źródłach (więc i pozostałe dane jak panieńskie matki to "?") to świadomie -wiedząc jak kruche podstawy to ma
labarnerie - 19-02-2019 - 14:26
Temat postu:
Zainteresował mnie ten wątek ... może bez większego sensu, ale jest takie miejsce na terenie dzisiejszej Łotwy: Lielauce

https://www.google.com/maps/place/Liela ... 22.8887272



Bozenna napisał:
Wlodku,
Pomoz mu odczytac z aktu slubu nr 207 /1860r (Sw. Krzyz) miejsce urodzenia Wincentego Lelaws.
Byl zolnierzem, urodzil sie w "Otuch"??? - "Stuch"??? gubernia Milawska ???
Ja nie umiem odczytac i znalesc.
To bylaby dobra pomoc dla kolegi na poczatek.
Potem da sobie rade sam.
Serdecznie pozdrawiam,
Bozenna


https://szukajwarchiwach.pl/72/158/0/-/ ... /#tabSkany
Wg mnie ta pierwsza literka to I ... Iłuch

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... &y=244
i tutaj też Iłłuch(s)t ... tak sądzę.
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 15:09
Temat postu:
To może jeszcze raz, bo Ci Kasiu umknęło chyba Smile
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... &y=244
ja odczytuję Iłłukszta, to jest odpis chrztu, świadkowie ze Szlosberga
Ale może ktoś ma inny pomysł na odczyt
labarnerie - 19-02-2019 - 15:24
Temat postu:
Arek_Bereza napisał:
To może jeszcze raz, bo Ci Kasiu umknęło chyba Smile
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... &y=244
ja odczytuję Iłłukszta, to jest odpis chrztu, świadkowie ze Szlosberga
Ale może ktoś ma inny pomysł na odczyt



Masz rację to będzie Iłukszta
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Iłukszta

... i Szlosberg też jest w pobliżu 😉

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Niemiec ... ejscowości
Andrzej75 - 19-02-2019 - 15:24
Temat postu:
W okresie międzywojennym mieszkała na Łotwie:
(Surname Given name Fathers name Date of birth Place of birth)
Lelause Marija Vikentijs 1874-08-10 Ilūkste
http://www.lvva-raduraksti.lv/pases/index.php?temavb=en
Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 15:26
Temat postu:
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
OK, pisz co wiesz i załączaj kopie, pisz dokładnie co sprawdziłeś (zespoły, parafie, lata czy akty czy skorowidze czy może tylko bazy ..nawet nie zwracając uwagi czy cały okres jest pokryty danymi)

Niestety, z dokumentów niewiele się zachowało, mam karty pocztowe głównie z Warszawy z przełomu wieku XIX i XX go. Po nich poznałem imiona pradziadków
Będę zamieszczał w moim albumie scany różnych dokumentów.
labarnerie - 19-02-2019 - 15:37
Temat postu:
Andrzej75 napisał:
W okresie międzywojennym mieszkała na Łotwie:
(Surname Given name Fathers name Date of birth Place of birth)
Lelause Marija Vikentijs 1874-08-10 Ilūkste
http://www.lvva-raduraksti.lv/pases/index.php?temavb=en


Urodzona w Ilukste - Iłukszta 🙂 ojciec Wincenty chyba.
Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 15:39
Temat postu:
[quote]Zainteresował mnie ten wątek ... może bez większego sensu, ale jest takie miejsce na terenie dzisiejszej Łotwy: [quote]

P. Kasiu, widzę że pochodzi Pani z Piaseczna k/Warszawy
Tak się składa że moja babcia tam wiele czasu mieszkała.
Nazywała się Jadwiga Jakubkiewicz z domu Ostrowska ur. 1903 i była żoną mojego dziadka Jerzego Siemieńczuka
Tutaj jest link do pewnej ksiązki
https://photos.app.goo.gl/dwcran7PAMVaDtF86
labarnerie - 19-02-2019 - 15:51
Temat postu:
[quote="Siemieńczuk_Jacek"][quote]Zainteresował mnie ten wątek ... może bez większego sensu, ale jest takie miejsce na terenie dzisiejszej Łotwy:
Cytat:


P. Kasiu, widzę że pochodzi Pani z Piaseczna k/Warszawy
Tak się składa że moja babcia tam wiele czasu mieszkała.
Nazywała się Jadwiga Jakubkiewicz z domu Ostrowska ur. 1903 i była żoną mojego dziadka Jerzego Siemieńczuka
Tutaj jest link do pewnej ksiązki
https://photos.app.goo.gl/dwcran7PAMVaDtF86


W Piasecznie mieszkam od bez mała 15 lat, pochodzę z Warszawy (moje obie babcie również i gdyby nie zawierucha wojenna to rodzice też by się pewnie w Warszawie rodzili). Nie z samym Piasecznem, ale z powiatem jestem związana przez odleglejsze pokolenia, ale to dopiero odkryłam zajmując się genealogią.

Ani nazwisko Jakubkiewicz, ani Ostrowska nic mi nie mówią.
Książka bardzo ciekawa, z przyjemnością przejrzę 🙂
Orlik_Ala - 19-02-2019 - 18:14
Temat postu:
Raduraksti:
w Semigalii, w parafii Iłukszta rocznik 1874 pod numerem 263 jest metryka chrztu:
Marianna Leławsow,
c. Jana i Elżbiety, ur. 10.09.1874 w Szwientmujżi. (Svente mujża; mujża = dwór).
W skorowidzu Marii c. Wincentego w 1874 w tej parafii nie odnotowano.

Z mojego doświadczenia z łotewskimi metrykami pisanymi po rosyjsku - Lelawsow to jak najbardziej może być Lelaus (Lelaus = Lelaws = córka Lelawsów)
Tym bardziej, że w tej samej miejscowości kilkanaście dni później rodzi się Konstanty Lełausow (metryka nr 275) Trzeba się zarejestrować, żeby przeglądać.

http://www.lvva-raduraksti.lv/en/menu/l ... /9740.html


Ale Twojej Marii chyba trzeba szukać bliżej 1863 - w chwili śmierci w 1924 miała ponoć 61 lat.
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 21:19
Temat postu:
Alu, rodzice Marii wzięli ślub w Warszawie o czym jest mowa w wątku, w sw. Krzyżu, z tego wyszła Łotwa, bo są alegata. Oczywiście mogli wyjechać i ona mogła się tam rodzić ale to raczej nieprawdopodobne. Iłłukszta to miejsce urodzenia jej ojca w 1824 o ile dobrze pamiętam
Siemieńczuk_Jacek - 19-02-2019 - 21:26
Temat postu:
Dziękuje za tą ostatnią informację, będę szukał, jest trochę problem z rozczytaniem tekstów, ale trzeba próbować
serdecznie pozdrawiam
Jacek S.
Arek_Bereza - 19-02-2019 - 21:38
Temat postu:
Zajrzyj koniecznie do załączników do tego małżeństwa. Jest tam dokument jego dowódcy, jego metryka w odpisie i odpis metryki chrztu panny młodej. Najlepiej jeszcze raz prześledź cały wątek Smile
Orlik_Ala - 19-02-2019 - 22:50
Temat postu:
Arku,
faktycznie nie prześledziłam dokładnie wątku,
a zasugerowałam się wpisem

Andrzej75 napisał:
W okresie międzywojennym mieszkała na Łotwie:
(Surname Given name Fathers name Date of birth Place of birth)
Lelause Marija Vikentijs 1874-08-10 Ilūkste
http://www.lvva-raduraksti.lv/pases/index.php?temavb=en


i ... poleciałam do parafii Iłukszta, do księgi z 1874 Wink

Dzięki za uporządkowanie faktów Smile

Metryka chrztu Marianny Franciszki Lełaus jest w SzwA, w parafii św. Krzyża, rok 1863
genealog1981 - 20-02-2019 - 07:42
Temat postu:
Witam,

Chcialbym sie rowniez dolaczyc do tego watku.
Juz od kilku lat stoje w miejscu z nazwiskiem Zwiezdzin.
Moja 3x prababcia wyszla za maz w Warszawie za Wojciecha Olczaka,
Slub w roku 1865 w parafii sw. Aleksandra.
Anna Zwiezdzin, ponoc urodzina w Sochaczewie, rodzice Michal i Rozalia z piaseckich.
Ponoc jest to orginalnie Rosyjsskie nazwisko.
Nie wystepuje nigdzie w Polsce. Czy ktos moze widzial to nazwisko.

Pozdrawiam,

Sandro
Wiśniowiecki_Marek - 20-02-2019 - 08:42
Temat postu:
Spekuluję: od rosyjskiego zwiezda=gwiazda.
Pozdrawiam,
Orlik_Ala - 20-02-2019 - 12:19
Temat postu:
Jacku,
wygląda na to, że Twoja zagadka została rozwiązana Smile
Zachęcam Cię do poszukiwań w księgach parafii iłuksztańskiej udostępnionych na Raduraksti. Księgi są niestety dopiero od 1934 roku, więc chrztu Wincentego tam nie znajdziesz, ale na pewno odszukasz tam inne ciekawe dla Ciebie informacje.
To była polska parafia, najdawniejsze zapisy są w języku polskim.

Na zachętę - brat Wincentego:


Dla mnie odkrycie moich korzeni na Łotwie było wielką niespodzianką, a dzięki Raduraksti "pociągnęłam" i rozbudowałam tę gałąź do 1820 roku.
Siemieńczuk_Jacek - 20-02-2019 - 20:08
Temat postu:
Alu,
Super, serdecznie dziękuje za pracę włożoną w poszukiwania. Zarejestrowałem się na Raduraksti.
Jest jednak problem, nie mogę nic wyszukać w wyszukiwarce, jestem zalogowany. Po wpisaniu nazwiska pokazuje tylko alfabetyczną kolejność nazwisk. Czytałem pomoc, ale nie bardzo u mnie to działa. Może dasz mi jakieś wskazówki.
serdecznie pozdrawiam
Jacek
Orlik_Ala - 20-02-2019 - 21:00
Temat postu:
Jacku - PW.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits