Genealodzy.PL Genealogia

Ja i Genealogia, wymiana doświadczeń - Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku

marzanna62 - 07-12-2016 - 18:43
Temat postu: Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku
Mam aktualnie dostep do ww katalogu. Znalazlam w spisie miejscowosci ktore mnie interesuja ale mam trudnosci z "rozszyfrowaniem" zapisu w jakich kisegach znajduje sie ww miejscowsc i gdzie szukac takich ksiag i czy jest szansa na mikrofilmy z ksiag tego rodzaju. Mam male doswiadczenie w źrodlach pozametrykalnych tylko raz pracowalm na mikrofilmie z ksiag grodzkich miasta Krakowa.

Oto zapis ktorego nie moge "rozszyfrowac"

Woj krakowskie powiat proszowski
Kościelec par. Kościelec rok 1661 sygn ksiag: Castr. Crac. rel.113 strona 2342-2347
Odczytałam ze Castr. znaczy Castrensia
Crac. Cracoviensia
rel. relationes

Niestety nawet po odczytaniu tych skrótow nie daje rady. Nie wiem jak szukac i o co pytac w archiwum. Znawcy takich "trudnych" źrodeł pomożcie
Diabołek81 - 07-12-2016 - 19:02
Temat postu:
Witaj Marzanno
Najpewniej chodzi o Księgi grodzkie krakowskie, seria relacje, sygnatura księgi 113. Chyba dostępne na mikrofilmach.
Pozdrawiam
Piotrek
marzanna62 - 07-12-2016 - 19:31
Temat postu:
Dziekuje Piotrze znalazlam te pozycje w spisie. Niestety w ww spisie nie ma informacji czy jest mikrofilm.
Pawłowski_Henryk - 07-12-2016 - 20:42
Temat postu:
Pani Marzanno, czy można prosić o pełen tytuł tego katalogu, wydawnictwo i rok wydania?

pozdrawiam

Henryk
marzanna62 - 07-12-2016 - 20:49
Temat postu:
Wanda Maciejewska. Helena Karczowa "Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku sporządzony na postawie ksiąg grodzkich i ziemskich" wyd 1959

Co do daty wydania nie jestem pewna te ksiazke przegladalam w czytelni sciągnelam ja z innej biblioteki. Tam jest swietna przedmowa na temat inwentarzy.
Ted_B - 07-12-2016 - 21:13
Temat postu:
Witam !
Pani Marzanno - dobrze odpowiedział Ci Piotrek.
CCRel. - to Castrensia Cracoviensia Relationes (Księgi grodzkie krakowskie). Ponadto są jeszcze samo CC (samo Castr. Crac.).
CCRel. 113 - to jest sygnatura tej pozycji archiwalnej. Jest to księga z 1686 roku. Dalej masz podane nr str. gdzie znajduje się dany dokument (do pełni szczęścia mógł być jeszcze nr dokumentu).
Całość to będą 2 mikrofilmy (1969 stron) - dostępne na Wawelu.

Masz jakieś pytania - pisz na maila albu tutaj.
Tadek
marzanna62 - 07-12-2016 - 21:39
Temat postu:
Liczyłam Tadeuszu na Ciebie bo wiem ze na Wawelu bywasz czesto i jestes biegły w temacie. Najwazniejsze ze chyba będą mikrofilmy. Ciekawi mnie jeden temat Ty kiedys będac na Wawelu wyszukales mi miejscowsci ktore mnie bardzo interesuja Cudzynowice i Kamienczyce XVIII wiek nie sciagnelam jeszcze tamtych mikrofilmow. Teraz przegladam te ksiazke Katalog inwentarzy dobr ziemskich i nie ma w nim tamtych miejscowosci. Wtedy znalazles moje miejscowsci chyba to byly chyba ksiegi wieczyste na okladce jest "...... wieczyst ziem krakowskich". Nie moge odczytac tego pierwszego słowa.

Wydaje mi sie ze jezeli w takim wykazie ktory mam teraz nie ma moich wsi (aby powstał ten wykaz zostaly przeszukane wszystkie mozliwe źrodla powstal on na podstwie przeprowadzonych przez archiwa panstwowe w latach 1951-1953 prac nad rejestracja materiałow do dziejów wsi w ksiegach grodzkich i ziemskich ) to prawdopodobnie takie spisy inwentarza dla nich jezeli były to sie nie zachowały. Jaka jest Twoja opinia w tym temacie Tadeuszu?
Ted_B - 07-12-2016 - 22:34
Temat postu:
Witam ponownie !
To nie były jakieś księgi wieczyste - tylko indeksy do "Ksiąg Krakowskich Ziemskich" TCN.
Księgi krakowskie ziemskie znajdują się w zespołach TC i TCN (głównie, bo okres tzw. C.K. - wiesz o jaki okres chodzi ? - to jest jeszcze inny, mały zespół o innej nazwie - musiałbym szukać nazwy). Podobnie jest z księgami grodzkimi CC oraz CCRel. i okres po 1796 roku na Grodzkiej (czyli okres C.K.).
To był indeks do roku 1788.
Jeśli chodzi o inwentarze to występują one głównie w księgach CCRel. Te dwa dokumenty do których podałem Ci strony dot. w jednym przypadku jakiegoś "kwitu" wystawionego przez dziedziczkę, zaś w drugim przypadku będzie to akt dzierżawy dóbr klasztornych przez (odczytuję nazwisko) Włocki.
Czyżby to był może Wolicki ?? Mam 1 czy 2 dokumenty dzierżaw dóbr Imbramowice (też Norbertanek ze Zwierzyńca w Krakowie) przez ojca i dziadka właściciela mojej miejscowości Ignacego i Jana Wolickich. Tylko wszystko po łacinie niestety, a przerób tłumaczenia ograniczony.
Indeksy na Wawelu opracowane były w XIX wieku. Nie wiem na czym opierali się autorzy tego katalogu. Na pewno nie przejrzeli wszystkiego - chociaż nie musieli (inwentarze dóbr pojawiają one się w II poł. XVII w. i prawie cały wiek XVIII). Później większe posiadłości, więcej ludzi, bardziej ogólne zapisy i z czasem po 1815 rolę ksiąg przejęli rejenci (notariusze).
W tym katalogu masz podane jako źródła tylko księgi CCRel., czy też CC albo też ziemskie (TC i TCN) ?

Tadek
marzanna62 - 08-12-2016 - 06:46
Temat postu:
Tadeuszu nie mam tej ksiazki w domu przegladam ja w czytelni mam odbite tylko 2 kartki i na nich rzeczywiscie jest CCRel ale jest tez 1 przypadek CC Inscriptiones. Co do materialu na ktorym opierali sie to jak Ci pisalam wyzej na podstawie prac archiwow panstwowych w latach 1951-1953. Wydaje sie ze bardzo dokladnie przejrzeli bo w przedmowie powoluja sie na fakt znalezienia inwentarzy wsi z wojewodztwa sandomierskiego w ksiegach krakowskiego i lubelskiego. Wylacznie ksiegi grodzkie i ziemskie czyli w domysle do końca XVIII wieku.
Ted_B - 08-12-2016 - 15:24
Temat postu:
Witam !
Marzanno !
W AN Kraków nie ma CC Inscriptiones. Jednak prawie wszystkie księgi grodzkie o sygnaturze CC zawierają w treści Inscriptiones (czyli z łac. inskrypcje, zapisy, napisy). Czyli inwentarze też będą w tych księgach CC.
Z tytułu katalogu wynika, że obejmuje on obszar całej Polski. Nie ogranicza się do rejonu ogólnie pojętej małopolski.
Stąd też wydaje mi się mało prawdopodobne dokładne przejrzenie wszystkich ksiąg grodzkich i ziemskich. Zrobienie takiej rzeczy (przez 2 kobiety) w ciągu 3 lat jest nierealne.
Pytałem o księgi grodzkie krakowskie nie bez przyczyny. Księgi CC nie mają indeksów w okresie 1589 - 1729, zaś dla CCRel. indeksy są od 1766 roku.
Z księgami ziemskimi jest dużo lepiej - praktycznie jest komplet opracowany.
Jak wygląda indeks - wiesz - przesyłałem Ci zdjęcie. Miejscowość, ew. nazwisko właściciela i opis czynności po polsku lub łacinie oraz wskazanie księgi i stron. Można wtedy szukać.
Dla ksiąg grodzkich, które nie maja opracowanych indeksów są tzw. rejestry. Są tu rzeczy spisane chronologicznie. Ale szukaj w czymś takim !
Poniżej masz stronę z rejestru odnoszącą się do roku 1665:
http://www.parafia-cieslin.pl/wp-conten ... G_7777.jpg

Przyjemnej lektury ! A nuż znajdziesz swoją miejscowość !
Jak gruby był ten katalog ? Ile miał mniej więcej stron ?

Pozdrawiam !
Tadek
marzanna62 - 08-12-2016 - 15:42
Temat postu:
Tadeusz jakie 2 kobiety? Dane do tego katalogu to zespołowa praca inwentaryzacyjna archiwistow panstwowych w latach 1951 do 1953. Katalog ma okolo 500 stron a moze więcej czcionka ok 8pkt tam jest cała Polska.
Ted_B - 08-12-2016 - 16:03
Temat postu:
Witam !
Jako autorzy opracowanie - widzę 2 osoby, a nie "Praca zespołowa"
Ale to tylko aluzja.
Dla porównania - znany wszystkim "Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu" opracowywany był przez ok. 20 lat. Przedział czasu mniej więcej podobny - około 200 lat.
Samo opracowanie elektroniczne powyższego słownika zajęło prawie 4 lata (2007 - 2010).
Chyba, że te osoby siedziały 250 dni w roku w archiwach i całymi dniami przewracały kartki. Nie było mikrofilmów, ale to i szybsze. I ręka nie boli od kręcenia - zwłaszcza, gdy jeden mikrofilm ma jakieś 1300 stron.

Pozdrawiam !
Tadek
marzanna62 - 08-12-2016 - 18:11
Temat postu:
Ted_B napisał:
Witam !
Jako autorzy opracowanie - widzę 2 osoby, a nie "Praca zespołowa"
Ale to tylko aluzja.
Dla porównania - znany wszystkim "Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu" opracowywany był przez ok. 20 lat. Przedział czasu mniej więcej podobny - około 200 lat.
Samo opracowanie elektroniczne powyższego słownika zajęło prawie 4 lata (2007 - 2010).
Chyba, że te osoby siedziały 250 dni w roku w archiwach i całymi dniami przewracały kartki. Nie było mikrofilmów, ale to i szybsze. I ręka nie boli od kręcenia - zwłaszcza, gdy jeden mikrofilm ma jakieś 1300 stron.

Pozdrawiam !
Tadek


Nie bede sie z Toba spierac w wyniku tych prac inwentaryzacyjnych w latach 1951 - 53 wynotowano około 15000 inwentarzy dóbr ziemskich dla około 7500 miejscowosci. Ten materiał jest zrodłem publikacji do ktorej mam aktualnie dostep. W pracy tej autorki dokonały systematyzacji tych inwentarzy tzn na "ustaleniu nazwy wsi i jej lokalizacji w drodze stwierdzenia przynalzenosci wojewodzkiej powiatowej i parafialnej". To przyporzadkowanie lokalizacji w oparciu o mapy z XVIII wieku.

Tadeuszu nie wiem nie znam tak dobrze zrodel jak Ty ale jesli mowisz ze indeksy sa od okolo 1760 a ja w ww publikacji znalazlam odniesienie do inwentarza z 1661 i ma podane jego żrodło widocznie ta praca inwentaryzacyjna nie opierała sie tylko na indeksach. Ciesze sie ze mam taki inwentarz bo za bardzo nie mam pomyslu jak w tych ksiegach ziemskich i grodzkich szukac konkretnej miejscowosci a w tym katalogu jest indeks miejscowosci. Powiedz mi jak mozna przeszukiwac wszystkie ksiegi np krakowskie majac tylko nazwe wsi.
Bartek_M - 08-12-2016 - 19:08
Temat postu:
marzanna62 napisał:
Nie bede sie z Toba spierac w wyniku tych prac inwentaryzacyjnych w latach 1951 - 53 wynotowano około 15000 inwentarzy dóbr ziemskich dla około 7500 miejscowosci. Ten materiał jest zrodłem publikacji do ktorej mam aktualnie dostep.

Dodam, że inwentarze to tylko jeden z licznych przedmiotów kwerendy prowadzonej w archiwach 1951-1953. Jej wynikiem była obszerna "Kartoteka materiałów do dziejów wsi", stanowiąca jedną z pomocy przy przeszukiwaniu akt grodzkich, dostępna również w archiwum krakowskim:

http://www.szukajwarchiwach.pl/29/5/0/s ... #tabZespol (patrz: rubryka "inne pomoce")
Ted_B - 08-12-2016 - 20:08
Temat postu:
Zaangażowanie archiwistow w poszczególnych archiwach w latach 1951-53 zapewne przyczyniło się do przejrzenia takiej masy materiału.
Marzanno !
Indeksy są pomocne nam gdy szukamy konkretnej miejscowości, konkretnego właściciela, czy konkretnej osoby. W wymienionych powyżej latach osoby nie szukały odnośników w indeksach, tylko przeglądały kolejne księgi po kolei - jak leci. Ich interesowały wszystkie miejscowości. Nie było sensu używać indeksów, czy rejestrów. Natomiast nam zwykłym śmiertelnikom nie opłaca się siedzieć 2-3 godz. i przeglądać po kolei zdjęcia z całego mikrofilmu i na koniec jeszcze się okaże, że na tym mikrofilmie nic nie ma.

Co do inwentarzy dóbr, to ja swojej wsi mam na pewno 2 takie rzeczy (albo i trzy). Jeden opis z 1740 r. z CCRel. 164 (też nie ma indeksów do tej pozycji), zaś drugi jest z TCN 28 (księgi krakowskie ziemskie - Terrestria Cracoviensia Nova) z 1769 r. - 20 stron w sumie opis 2 wsi. Czyli inwentarze są też w księgach ziemskich, a to podwaja liczbę pozycji archiwalnych z tymi rzeczami.

Mając nazwę miejscowości - najprościej szukać jej w indeksach. Po jej znalezieniu mamy nr księgi (zazwyczaj "stary" - trzeba przejść na "nowy"), oraz nr stron (nie zawsze - nieraz podana jest tylko pierwsza strona z dokumentem) i nieraz jeszcze nr dokument (rzadko).
Poszukiwanie z rejestrów to masz przykład powyżej. Ja tam widzę np. kilkakrotnie Łodzińscy, Kowalski, Zebrzydowski. Wprawdzie jeszcze nie dotarłem do Łodzińskich w swoich poszukiwaniach, ale oprócz Lipskich to byłi właściciele mojej wsi - tylko powiedzmy 60 lat później niż jest ten rejestr. Nie widzę w tym rejestrze nazw miejscowości.
Czyli rejestr wygląda mniej więcej akt jak skorowidze do akt notarialnych: "Kowalski - Nowakowi coś tam..." I tyle .
Ostatni sposób - to wziąć dane mikrofilmy i przeglądać zdjęcie po zdjęciu. Jednocześnie szukamy nazwy miejscowości (w tytule, nieraz też w treści).
Tylko jakieś 80% ksiąg (albo i więcej) to łacina !
Tadek

Ps. Z 1909 roku mamy katalogi Kutrzeby - bardzo dobre opracowanie ksiąg krakowskich.
vitoo - 08-12-2016 - 20:52
Temat postu:
Chciałbym zapytać czy w katalogu uwzględniono również wizje wsi?
Witold
marzanna62 - 08-12-2016 - 21:16
Temat postu:
Tadeuszu

Pogubiłam sie calkiem. Te pierwsza metode z indeksow opisales mi jak wysylales mi tamte zdjecia ale tej drugiej z rejestrow prosze opisz mi na pw łopatologicznie. Oczywiscie rozumiem co znaczy przegladac caly mikrofilm jak leci ale to raczej nie wchodzi w gre ze wzgledu na koniecznosc zamawiana mikrofilmow z Krakowa do swojego archiwum. Z oczywistch wzgledow czasowych i finasowych bede zamawiac tylko takie w ktorych wiem ze powinna wystapic "moja" miejscowosc.

Katalog Kutrzeby nie znam napisz blizej tytuł. Byc moze uda mi sie go sciagnac do swojej biblioteki.


Panie Bartku
Dziekuje za wsparcie tematu prac archiwalnych w latach 1951-1953. Dziekuje za linka znam go.


Panie Witoldzie

To jest tylko spis miejscowosci z podaniem zrodla gdzie jest inwentarz do tej miejscowosci. Napisalm w pierwszym poscie jak wyglada zapis przy miejscowosci
Ted_B - 08-12-2016 - 21:28
Temat postu:
Marzanno !
Tu masz link do T.3 katalogu Kutrzeby:
http://rcin.org.pl/dlibra/publication?id=2297&tab=3

Reszta w internecie niedostępna.
Sprawę korzystania z rejestrów opiszę Ci na pv.

Tadek
vitoo - 08-12-2016 - 21:41
Temat postu:
Pani Marzanno, dziękuję za odpowiedź. Orientuję się czym jest "Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku" ale nie byłem pewien czy zawiera także wizje, w których czasem również spotkać można nazwiska chłopów. Jak się okazuję katalog ten wizji nie obejmuje. Nie jestem też pewien czy obejmuje inne materialy inwentarzowe jak częsciowe opisy wsi, rejestry poddanych. Z pewnością więc katalog nie jest wyczerpujący.

Pozdrawiam,
Witold
Ted_B - 08-12-2016 - 22:10
Temat postu:
Witam !
Marzanno - wiadomość na pv posłałem - zaś poniżej inna strona rejestru - z 1662 roku:
http://www.parafia-cieslin.pl/wp-conten ... G_7778.jpg

Witoldzie !
Katalog to tylko wskazanie drogi do miejsca gdzie znajduje dany inwentarz (w tym przypadku w księgach grodzkich i ziemskich).
Natomiast jak wygląda inwentarz to wrzucę za chwile 2 strony z inwentarza folwarku Ogrodzieniec (myślę, że każdy zna ten zamek).
Będzie to strona 1 i ostatnia. Inwentarz jest krótki - tylko 5 stron. Całość po polsku. Żeby nie zaśmiecać serwera zdjęcia będą tylko 1 dzień - jak ktoś zainteresowany to pisać.

Teraz niech ktoś coś napiszę - żebym mógł za chwilę znowu wejść.
Tadek

PS.
Nie zablokowało mnie więc zamieszczam:
http://www.parafia-cieslin.pl/wp-conten ... CN2175.jpg
http://www.parafia-cieslin.pl/wp-conten ... CN2211.jpg

Nie są to inwentarze z ksiąg grodzkich czy ziemskich krakowskich.
Jest to dokument z AP Katowice - ale stan lepszy niż jakość większości zdjęć z mikrofilmów.
W księgach grodzkich czy ziemskich z reguły początek i koniec jest po łacinie, zaś sam opis po polsku. Tutaj wszystko po polsku.
vitoo - 08-12-2016 - 23:48
Temat postu:
Jeśli nie jest to inwentarz z ksiąg grodzkich lub ziemskich to skąd pochodzi? Archiwum podworskiego? Dziękuję za ciekawy przykład. Chcialem tylko wskazać, że część dokumentów o charakterze inwentarzy czy innych przydatnych do badań genealogicznych nie znajduje się w katalogu. Jeśli nie ma w nim interesującej nas miejscowości, nie trzeba się od razu poddawać.
Pozdrowienia!
Witold
marzanna62 - 09-12-2016 - 06:30
Temat postu:
vitoo napisał:
Pani Marzanno, dziękuję za odpowiedź. Orientuję się czym jest "Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku" ale nie byłem pewien czy zawiera także wizje, w których czasem również spotkać można nazwiska chłopów. Jak się okazuję katalog ten wizji nie obejmuje. Nie jestem też pewien czy obejmuje inne materialy inwentarzowe jak częsciowe opisy wsi, rejestry poddanych. Z pewnością więc katalog nie jest wyczerpujący.

Pozdrawiam,
Witold


Sama nazwa mowi ze to jest tylko katalog i zawiera ok 7500 miescowosci z podaniem zrodla gdzie sie znajduje inwentarz. Oczywiscie w katatalogu sa wymienione rowniez miejscowosci dla ktorych powstaly tylko czesciowe spisy i takie miejscowsci sa w nim oznaczone. W katalogu jest tylko potwierdzenie ze inwentarz jest a to co dany inwentarz zawiera to moze byc roznie niektore zawierały spisy kmieci inne nie. Katalog to indeks miejscowsci i nie widac w nim poszczegolnych inwentarzy. Po inwentarze trzeba siegnac do ksiag ziemskich i grodzkich. Wydawalo mi sie ze jasno napisalam to w jednym z pierwszych postów. Zreszta tytuł opracowania wyraznie pokazuje ze zrodlem byly ksiegi grodzkie i ziemskie.

Wanda Maciejewska. Helena Karczowa "Katalog inwentarzy dóbr ziemskich XVI-XVIII wieku sporządzony na postawie ksiąg grodzkich i ziemskich" wyd 1959
vitoo - 09-12-2016 - 08:44
Temat postu:
Może ja niejasno się wyraziłem, więc powtórzę: doskonale rozumiem i wiem co zawiera katalog. Wiem czym jest inwentarz, niejeden miałem w rękach. Wskazuję jednak, że nie zawiera wizji dóbr (oczywiście nie samych wizji ale indeksu miejscowości), dokumentów podobnych do opisów i inwentarzy, czasem również zawierających materiał nazwiskowy.

Stąd też, dla mających taką możliwość, warto też pofatygować się do archiwów i przejrzeć archiwalia na miejscu. Brak inwentarza w katalogu nie oznacza, że nie zachowała się wizja, czy rejestr poddanych lub inny, podobny dokument typu inwentarzowego.

Zapytałem o źródło wrzuconego tu inwentarza, bo Tadeusz podkreślił, że właśnie nie pochodzi on ani z ksiąg ziemskich, ani z grodzkich.

Pozdrowienia,
Witek
Bartek_M - 09-12-2016 - 08:58
Temat postu:
Przykładem książki, w której wyzyskano nie tylko inwentarze ale i wizje, są "Materiały do dziejów chłopa Wielkopolskiego" Deresiewicza, również oparte na wspomnianej "Kartotece materiałów do dziejów wsi":
http://www.wtg-gniazdo.org/forum/viewto ... 347#p32347

"Kartoteka" obejmuje materiał od XVI wieku i chyba pomija opisy wsi z wykazami chłopów przytaczane przed wydzieleniem serii oblat w łacińskich zapisach sprzedaży czy dzierżawy wsi.
Ted_B - 09-12-2016 - 11:09
Temat postu:
Witam !
Inwentarz, który zamieściłem powyżej zamieściłem pochodzi ze zespołu zatytułowanego "Archiwum Rodziny Poleskich z Rokitna Szlacheckiego".
Gdzie leży Rokitno - zapewne większość nie wie - w woj. śląskim, przy granicy z woj. małopolskim, w pobliżu Łaz czy Ogrodzieńca. Zespół ten zawiera min. kilka j.a. w których w sumie jest kilkanaście inwentarzy. Są to głównie wsie leżące niedaleko Rokitna. Kiedyś już je wymieniałem, na pewno są tam Chutki, Masłomecka, klucz Dąbrowski, Włodowice i inne. Jeśli jest ktoś zainteresowany tym rejonem to podam dokładne sygnatury to tych pozycji.
Inwentarze są głównie w księgach grodzkich i ziemiańskich, ale również w innych zespołach. Nieraz nazwa zespołu nic nam nie mówi, ale są tam dokumenty dot. naszej miejscowości - ze względu np. na właściciela.
W powyższym zespole mamy wymienioną rodzinę Poleskich, a są tam dokumenty dotyczące również innych rodzin: Męcińskich, Łodzińskich, Lewikowskich, Wielopolskich, Widawskich i innych.
Wracając do samych inwentarzy, nie wiem co rozumie, Pan Panie Witoldzie, przez pojęcie "wizja". Mnie kojarzy się to z wizją lokalną, czyli oglądnięciem na miejscu danych dóbr, danych rzeczy. Dokumenty zawierające inwentarze spisywane były przed urzędem starościańskim (powiedzmy w Krakowie). Osoba spisująca mogła nawet nie znać tych dóbr, ale osoby zawierające daną transakcję zapewne zapoznały się z faktem rzeczywistym na miejscu - więc to wszystko widziały.
W księgach grodzkich (czy ziemskich) same inwentarze zatytułowane są z reguły jako "Opisanie wsi (wsiów)... czy też dóbr" (ale to później).
Mogę więc przypuszczać, że dobra opisywał (np. przy sprzedaży) ich dawny właściciel, zaś kupujący przystawał na to i pisarz spisywał.
Same inwentarze nie mają jakiegoś odgórnego szablonu. Nie zawsze wszystkie rzeczy są opisane (np. dwór, zabudowania dworskie, zabudowania poddanych, opisanie granic, powinności poddanych, wykazy, itp.).
Zwłaszcza w późniejszych czasach nie wymienia się już poszczególnych poddanych, tylko operuje się powinnościami całej wsi powiedzmy.

Teraz do Marzanny.
W tytule katalogu mamy podane "od XVI wieku", czyli jesteśmy w latach 1500. Nie spotkałem się jeszcze z inwentarzem z tego okresu. Czy na tych kartkach nie masz przypadkowo przykładu inwentarza z lat 1500 ?
Dla informacji - ten powyższy przykład inwentarza pochodzi z 1650 roku.

Pozdrawiam !
Tadek
marzanna62 - 10-12-2016 - 10:05
Temat postu:
vitoo napisał:
Może ja niejasno się wyraziłem, więc powtórzę: doskonale rozumiem i wiem co zawiera katalog. Wiem czym jest inwentarz, niejeden miałem w rękach. Wskazuję jednak, że nie zawiera wizji dóbr (oczywiście nie samych wizji ale indeksu miejscowości), dokumentów podobnych do opisów i inwentarzy, czasem również zawierających materiał nazwiskowy.

Stąd też, dla mających taką możliwość, warto też pofatygować się do archiwów i przejrzeć archiwalia na miejscu. Brak inwentarza w katalogu nie oznacza, że nie zachowała się wizja, czy rejestr poddanych lub inny, podobny dokument typu inwentarzowego.

Zapytałem o źródło wrzuconego tu inwentarza, bo Tadeusz podkreślił, że właśnie nie pochodzi on ani z ksiąg ziemskich, ani z grodzkich.

Pozdrowienia,
Witek


Katalog to tylko wskazanie drogi do miejsca gdzie znajduje dany inwentarz (w tym przypadku w księgach grodzkich i ziemskich).

Nie wiem dlaczego miales watpliwosc Tadeusz wyraznie napisal ze "moj" inwentarz pochodzi z ksiag ziemskich i grodzkich.

Jezeli mowisz ze mogly zachowac sie inwentarze choc nie ma ich w moim katalogu daje kokretny przyklad. Interesuje mnie wies Kamienczyce powiat proszowski wojewodztwo krakowskie. Szukam wszystkiego o tej wsi. Trudnosc polega na tym ze to dobra zakonne zakon Norbertanek ze Zwierzynca. Jezli cos jest to byc moze tylko w klasztorze a tam dostepu nie ma dla zwyklego smiertelnika. Mowac szukam wszystkiego mysle XVIII wiek i przelom wiekow XVII i XVIII.
marzanna62 - 15-12-2016 - 15:52
Temat postu:
Mam zrobione zdjecia z tego katalogu dla calego wojewodztwa krakowskiego i sandomierskiego, zainteresowani prosze o kontakt na pw.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits