Genealodzy.PL Genealogia

Poszukuję parafii, miejscowości - Brzesko, woj. małopolskie

geomorfina - 01-12-2014 - 08:16
Temat postu: Brzesko, woj. małopolskie
Witajcie Smile
Poszukuję aktów USC lub ksiąg metrykalnych z miejscowości Brzesko, małpolskie.
Znalazłam w spisie ludności Krakowa z 1900r. mojego pradziadka. Wpis dotyczył właściwie jego matki Wincencyi Musiał. Dane pozyskane z tego wpisu:
Wincencya Musiał zd. Kielecka, ur. 1862r. Brzesko, wdowa, wyznanie rz-k
dzieci: Stanisław ur. 1886r., Brzesko
Karol ur. 1891r., Podgórze (mój pradziadek)

Nie wiem jak się nazywał, kiedy i gdzie urodził się i zmarł mąż Wincencyi.
Przypuszczam, że skoro Stanisław urodził się w Brzesku i Wincencya również, to i ślub odbył się w tutejszej parafii. Czy były jakieś starsze dzieci, które w momencie spisu nie mieszkały z Wincecyą?
Nie znalazłam online aktów, w Pradziadzie tylko Brzesko urodzenia 1890-1901, więc nie te lata.
Proszę o podpowiedzi czy zacząć lepiej od Archiwów Państwowych czy Diecezjalnych? Może ktoś już poszukiwał krewnych z Brzeska?

Pozdrawiam
Joanna
elgra - 01-12-2014 - 09:14
Temat postu:
Zależy które.
http://parafie.genealodzy.pl/index.php? ... ch=brzesko

Na mikrofilmach u mormonów
https://familysearch.org/catalog-search
geomorfina - 01-12-2014 - 09:28
Temat postu:
Dziękuję,
jest to Brzesko nr 3 - św.Jakuba Apostoła i NMP Matki, małopolskie, stare tarnowskie, z racji tego, że pozostałe zostały erygowane w XX wieku.

Nigdy nie korzystałam z mikrofilmów od mormonów. Czy mogłąbyś podpowiedzieć na jakiej zasadzie są udsotępniane? Rozumiem, że dostęp się wykupuje?
Pozdrawiam
Joanna
Lipnik.F.Turas - 01-12-2014 - 09:30
Temat postu:
zdecydowanie archiwum Kuri Tarnowskiej i to osobiscie lub w Parafi są ksiegi .
Po prostu namież parafie poszukaj telefonu
i zadzwoń do parafii. Jak trafisz na młodego ksiedza to ci poradzi aby zadzwonić za kilka godzin lub dni. i dostaniesz namiary.
czyli dane. USC w małopolsce ma tylko odpisy od około 1900 roku i to jeszcze nie w internecie .Wszystkie starsze odpisy w archiwum kurii Tarnowskiej a orginalne ksiegi w parafii.
to tyle niestety nie mieszkam juz w tarnowie i do archiwum juz nie podejde.
ale może ktoś na forum jest z Tarnowa lub brzeska to ci pomoże W brzesku nie ma zbyt wielu parafii.
tylko archiwum w tarowie nic na telefon.
A nowa parafia sie nie sugeruj maja ksiegi ze swojego terenu sprzed podziału parafi . jest taki zwyczaj że ksiegi ida za ulica numerem domu.
czyli np w parafii z 1972 roku moga miec ksiegi od 1780
jan
geomorfina - 01-12-2014 - 09:40
Temat postu:
Janie, bardzo Ci dziękuję za informacje!
Jakoś dotychczas nie przyszło mi do głowy, że księgi migrują do nowych parafii Smile
Będę zatem próbowała w parafii i AD na początek. Jak wiadomo księża też ludzie i różnie można trafić Smile
Mój proboszcz 2 osoby mi sprawdził, a później odesłał do AD Pelplin, z innej parafii w ogóle nie ma odzewu, jeszcze z kolejnej ksiądz ze smutkiem odpowiedział, że niestety w parafii ksiąg z danych lat nie ma.
Jeszcze raz dziękuję Smile
Joanna
mmaziarski - 01-12-2014 - 10:01
Temat postu:
W Brzesku woj.małopolskie Nazwisko Musiał w urodzeniach pojawia się dopiero w 1915 roku.
Nazwisko Kielecka nie występuje.
A może chodzi o inne Brzesko koło Sanoka.
Lipnik.F.Turas - 01-12-2014 - 10:10
Temat postu:
Pelpin to prusy
Mietek tylko to może byćbrzesko powiat proszowice czyli diecezja krakowska
skoro ty nie masz w indeksach
a propo część żyję choć sie nie odzywam bo nadal pracuje nad parafią Lipnik i jej historią.
janek
a do autorki zapytania jak mietek nie ma nazwiska to szukaj brzesko proszowicki. to praktycznie dziś juz kraków
czyli spokojnie mogi zamieszkać w krakowie.
miejscowośc dość popularna w małopolsce.
geomorfina - 01-12-2014 - 10:23
Temat postu:
Hmm, może?
Założyłam, że to Brzesko, ze względu na położenie w pobliżu Krakowa, gdzie później mieszkali. Może to założenie błędne? Dziękuję, Mietku.
Tutaj wpis ze spisu ludności.


Janie, wiem, że Pelplin to Prusy, tutaj mieszkam i w tych regionach poszukuję rodziny taty. Jest mi łatwiej, bo trzymali się okolicy, w której andal mieszkamy.
Z mamą trudniej, gdyż kompletnie nie znam okolic Krakowa Smile
Możesz mieć rację, że chodzi o Brzesko jako praktycznie już Kraków Smile
córka Karola, a moja babcia urodziła się w miejscowości Wyciąże, obecnie krakowska Nowa Huta.
Tak teraz myślę, może to nie ur. Kielecka a jakaś gubernia Kielecka?

Dziękuję Wam jeszcze raz Smile
elgra - 01-12-2014 - 10:43
Temat postu:
Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich
http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_I/405
Lipnik.F.Turas - 01-12-2014 - 10:56
Temat postu:
Ewidentnie Brzesko gubernia Kielacka . Czyli musimy poszukać czy to nie był zbór rosyjski
czyli od nas za wisłą
i to będą zapisy po rosyjsku.
Choć gdzie leżały proszowice ?
poszukaj Może to będzie szukaj w archiwach Archiwum Kielce?
Lublin ?
raczej nie kraków tu musisz poszukać na mapie zaborów
w zaborze rosyjskim.
jan
geomorfina - 01-12-2014 - 11:11
Temat postu:
Dziękuję, Elu.

Janie, jak to człowiek czasem w jakimś zamroczeniu oczywistych rzeczy nie dostrzega. Po pierwszym rzucie okiem założyłam, że tam jes geb. Kielecka. Dopiero dzisiaj w trakcie tej dyskusji wrzucając .jpg dotarło do mnie, że to gubernia Smile

Proszowice należały do gubernii Kieleckiej, tak jak i Brzesko Nowe.
Chyba pozostaje mi sprawdzać po kolei wszystkie możliwe archiwa.
sloniatko60 - 01-12-2014 - 12:21
Temat postu:
Brzesko Nowe

http://szukajwarchiwach.pl/29/352/0/?q= ... #tabZespol

Brzesko Stare

http://szukajwarchiwach.pl/29/353/0/?q= ... #tabZespol

Pozdrawiam
Marek
geomorfina - 01-12-2014 - 12:48
Temat postu:
Dzięki, Marku Smile
akurat SzWA przejrzałam i mam listę zasobów, w których muszę szukać Smile
teraz tylko zgłosić się do Archiwum. Mam nadzieję, że korespondencyjnie nie będzie to wieki trwało.
Tekla - 01-12-2014 - 15:18
Temat postu:
Brzesko też tutaj:
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,list,31595,1

ale to wcześniejsze czasy
Pozdrawiam Tekla
geomorfina - 02-12-2014 - 08:16
Temat postu:
Tekla, bardzo dziękuję!
Lata jak najbardziej te - praprababcia wg spisu ludności z Krakowa urodziła się w 1862 roku, czyli powinna być w tych aktach (ur 1841 - 1867).
Nie znalazłam tam urodzenia dziewczynki imieniem Wincencya. Był jeden Wincenty. Zakładam, że to niewłaściwe Brzesko.
Pozdrawiam
Joanna
zmad - 02-12-2014 - 08:28
Temat postu:
Jezeli par sw. Jakuba Apostola, to z cala pewnoscia Brzesko k/ Okocimia.

Zbyszek Maderski
geomorfina - 02-12-2014 - 08:51
Temat postu:
Zbyszku, nie ma gwarancji, że to parafia św. Jakuba Apostoła. Takie było moje pierwsze założenie, jednak w trakcie dyskusji okazało się, że jest błędne.
Lipnik.F.Turas - 02-12-2014 - 09:21
Temat postu:
Zbyszku
Małopolskie Małopolskie napewno nie po wypowiedz Mietka Maziarskiego
Bo on ma indeksy tej parafii
A do autorki pomyłka ewentualnie z płcią dziecka jest możliwa
Nie zawsze notatka po łacinie imienia przy wpisywaniu do ksiag oddawała faktyczną płeć dziecka. Ja tak miałem w czańcu
gdzie przodka św.JP2 Franciszka Wojtyła zanotowano jako dziewczynkę . dopiero analiza zapisów ślubu i zgonu poprawia
identyfikacje osoby .Takie pomyłki się zdarzaja Nie eliminuj zapisu tylko szukaj jego konsekwencji czyli wszystkich zapisów.
Jan
geomorfina - 02-12-2014 - 09:26
Temat postu:
Janie, wiem, że takie pomyłki się zdarzały.
Tutaj kaurat są księgi pisane prozą, że tak powiem, nie tabelaryczne i po polsku.
Jest wyraźnie zapisane, że przedstawiono dziecię płci męskiej. Dlaej informacja, że na chrzcie nadano imię Wincenty. Dlatego wydaje mi się, że tutaj akurat pomyłki nie było. Z drugiej strony nigdy do końca nie wiadomo.

Dodaję fragment księgi z zestawieniem za rok 1862 i sam akt, nr 16 - Kamiński Wincenty:



Lipnik.F.Turas - 02-12-2014 - 09:44
Temat postu:
to masz chrzest szukaj dalej slubu i zgonu.
jak ozenił sie to chłopiec. Zobaczymy.
ciekawy temat
jan
zmad - 02-12-2014 - 09:50
Temat postu:
Faktycznie, to nie Brzesko k/Okocimia, bo tam byly rejestry tabelaryczne.

Zbyszek Maderski
geomorfina - 02-12-2014 - 10:06
Temat postu:
Zbyszku,
Brzesko k. Okocimia nie łapało się do gubernii kieleckiej, a przy wpisie praprababci jest gub. kielecka.

Janie, przejrzałam zgony dostępne w GenBazie, ale tylko do 1867r. (są do 1875r.), gdyż później język księgi zmienia się na rosyjski, a niestety nie znam tego języka.
Wincenty na pewno przeżył pierwsze 5 lat życia, co było później? Może kiedyś się dowiem Smile

Jest jeszcze opcja zmiany imienia. Miałam taką sytuację. Długo szukałam aktu urodzenia prapradziadka Józefa i nie było tam, gdzie się go spodziewałam. Przeszukując wszystkie możliwe opcje trafiłam na ślad przy chrzcie córki z jego pierwszego małżeństwa - ojciec: Józef Nikodem.
Akt urodzenia Nikodema znalazłam bez problemu w parafii i roku, w którym być powinny od początku, ale szukałam pod złym imieniem Smile

Pozdrawiam
Joanna
frisgaard - 02-12-2014 - 10:36
Temat postu:
Ciekawa sprawa, bo w zestawieniu za rok widać, że ktoś przemienił "a" na "i" na końcu nazwiska oraz zamazał dwie litery (być może "n" i "a") przy imieniu Wincenty.
geomorfina - 02-12-2014 - 11:11
Temat postu:
Też zwróciłam na to uwagę. W akcie również jest jakby połączone "Wincenty a". Normalnie byłoby napisane 'Wincenty, a rodzicami...', ale tutaj jakby ktoś przeciągnął połączenie z imienia do tego 'a', chyba, że się kleks akurat trafił.
Nie wiem już sama co myśleć, muszę złożyć wniosek do archiwum chyba o kwerendę ślubów.
Tekla - 02-12-2014 - 17:04
Temat postu:
Joasiu, niekoniecznie to co było wpisane do aktu było zgodne ze stanem faktycznym. Siostra prababki Stanisława została zapisana jako "dziecię płci męskiej", ale imię nadane na chrzcie było żeńskie, dalej akt miał notkę o ślubie z Ludwikiem, sprawdziłam to telefonicznie w USC i potwierdziła się jej "żeńskość".
Szukaj ślubów, życzę powodzenia.
Pozdrawiam Tekla
geomorfina - 02-12-2014 - 20:38
Temat postu:
Dziękuję, Tekla Smile
cierpliwość nie jest moją mocną stroną, ale genealogia uczy mnie powoli wytrwałości Smile
będę ten temat drążyć Smile
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits