Genealodzy.PL Genealogia

Wojny i Powstania zbrojne, Wojsko.. - Armia Austrowęgierska -Listy strat (pochowani..)1914-1918

turyna_artur - 23-06-2012 - 08:26
Temat postu: Armia Austrowęgierska -Listy strat (pochowani..)1914-1918
"I Wojna Swiatowa -prośba o ustalenie miejsca pochówku"

Witam serdecznie, poszukuję informacji na temat okoliczności smierci i miejsca pochówku mojego pradziadka. Powołany do słuzby w armii imperium Austro-Wegierskieg. Nazwisko Leon Plata, zamieszkały w Krakowie. Poszedł na wojnę w 1914 roku i juz nigdy nie wrócił. POozostawił żonę Maria Plata i trzy córki / jedna znich to moja babcia / Będę bardzo wdzieczny za pomoc.
Kaczmarek_Aneta - 23-06-2012 - 08:41
Temat postu: I Wojna Swiatowa -prośba o ustalenie miejsca pochówku
Witam,
w serwisie Spis poległych w pierwszej wojnie światowej występuje nazwisko: Józef Plata (Leona brak).
http://forgen.pl/polegli/index.php?lng=pl

Na pewno warto skontaktować się z CAW:
http://www.caw.wp.mil.pl/pl/31.html

Powodzenia!
AK
turyna_artur - 23-06-2012 - 09:03
Temat postu: I Wojna Swiatowa -prośba o ustalenie miejsca pochówku
Witaj, dziękuję za odpowiedź. tak znam ten wpis. Nie chodzi jednak o tę osobę. Jak nic tie znajde to pewnie czeka mnie kwerenda w Wiedniu.
Kaczmarek_Aneta - 23-06-2012 - 10:47
Temat postu: I Wojna Swiatowa -prośba o ustalenie miejsca pochówku
Może jeszcze ten wątek w czymś dopomoże ?
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-printview ... t-30.phtml

Pozdrawiam,
Aneta
maria.j.nie - 23-06-2012 - 23:42
Temat postu: Armia Austrowęgierska -Listy strat 1914-1918 ...
Witam

Proszę sprawdzić : Listy strat - Indeks "LISTY STRAT Armii Austrowegierskiej w latach 1914-1918". http://genealodzy.pl/index.php?name=Web ... mp;cid=105

„… Na Forum MTG Pani Małgorzata Bednarska pisze o Listach Strat. Warto zapoznać się z jej postami. …” http://www.forum-mtg.pl/viewtopic.php?f ... 1a4607ed9a "...bywają informacje na temat miejsca pochowania... miejsca poboru..."

"W Bibliotece Cyfrowej Małopolskiego Towarzystwa Genealogicznego „LISTY STRAT” wydawane były regularnie co kilka dni przez C. K. Ministerstwo Wojny (K. u. K. Kriegsministerium) w latach 1914-1918... Każda lista to wykaz nazwisk poległych żołnierzy z następującymi danymi; stopień wojskowy oddział wojskowy, prawo swojszczyzny, rok urodzenia i miejsce śmierci. ... " http://www.mtg-malopolska.org.pl/bibliotekacyfrowa.html


Pozdrawiam serdecznie Maria
turyna_artur - 25-06-2012 - 22:09
Temat postu: Armia Austrowęgierska -Listy strat 1914-1918 ...
Wielkie dzięki, bardzo obszerny materiał. Zaraz zabieram się do poszukiwań.

Pozdrawiam ciepło Artur
sebastian1985 - 05-11-2012 - 09:51
Temat postu: Śmierć prapradziadka w austrowęgierskim wojsku
Witam

Z opowiadań dziadka wiem, że mój jego dzisadek a mój prapradziadek służył w austrowęgierskim wojsku - problem jest w tym, że z niego już nie wrócił. Czy istnieją jakieś wykazy osób służących w tym wojsku? Wykazy poległych?
Mój prapradziadek nazywał się Karol Tatoj
opat1222 - 09-04-2013 - 21:35
Temat postu: Listy strat - pomoc
Witam serdecznie,
czy posiada ktoś namiar na listy strat armii austro-węgierskiej z okresu póxniejszego niż 04.1917 rok, gdyż takie znalazłem, starszych nie potrafię zlokalizować.
Pozdrówka
Kamil
maria.j.nie - 09-04-2013 - 22:23
Temat postu:
Witam

Wątek na Forum Armia Austrowęgierska -Listy strat (pochowani..)1914-1918 http://genealodzy.pl/index.php?name=PNp ... 195#132195
m.in.
Proszę sprawdzić, Kategoria: Listy strat - Indeks "LISTY STRAT Armii Austrowegierskiej w latach 1914-1918". http://genealodzy.pl/index.php?name=Web ... mp;cid=105

„… Na Forum MTG Pani Małgorzata Bednarska pisze o Listach Strat. Warto zapoznać się z jej postami. …” http://www.forum-mtg.pl/viewtopic.php?f ... 1a4607ed9a "...bywają informacje na temat miejsca pochowania... miejsca poboru..."

lub sprawdzić Biblioteka : Kramerius http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Welcome.do (w okno wyszukiwarki wpisać poszukiwane nazwisko ...)

publikacje np. ( http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Searc ... 1914+1918+ )
16.5.1917r http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9848441 ... ;
2.10.1918r http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9855864 ;
11.10.1918r http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... i=23282627

"Verlustliste ausgegeben am" http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Searc ... gegeben+am


Nowo założony (zdublowany) temat "Listy strat - pomoc" zostanie połączony z istniejącym wątkiem "Armia Austrowęgierska -Listy strat (pochowani..)1914-1918 „ http://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-19068.phtml

Pozdrawiam serdecznie Maria
opat1222 - 10-04-2013 - 17:59
Temat postu:
Witam
usilnie poszukuję w listach strat Kazimierza ZAPOTOCZNERGO oraz Marcina HERBUT. Czy może ktoś coś wie?
Pozdrawiam
Kamil
Grazyna_Gabi - 10-04-2013 - 19:00
Temat postu:
Armia Austrowegierska
31.11.1914
Zapotoczny Kasimir, Inft., IR, Nr. 20, 15 Komp. Galizien, Nowy Targ, Maruszyna 1882 verw. - ranny.
http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9820898
18.08.1915
Zapotoczny Kasimir - Inf., k.k LIR Nr.20, 1 Komp. verw. - ranny
http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9829040

Marcina nie ma, nazwisko moze byc przekrecone, podaj kiedy i gdzie urodzony.

Pozdrawiam
Grazyna
opat1222 - 10-04-2013 - 21:02
Temat postu:
Witam
dziękuję za pomoc. Niestety, nie znam dat narodzin, a podane dane dot. Kazimierza nie pasują mi ponieważ później miała przyjść na świt jego córka (1918) ....
Grazyna_Gabi - 10-04-2013 - 21:14
Temat postu: Re: Listy strat - pomoc
opat1222 napisał:
Witam serdecznie,
czy posiada ktoś namiar na listy strat armii austro-węgierskiej z okresu póxniejszego niż 04.1917 rok, gdyż takie znalazłem, starszych nie potrafię zlokalizować.
Pozdrówka
Kamil

Namiar na listy.
http://wiki-de.genealogy.net/Verlustlis ... _1914-1919

Grazyna
opat1222 - 10-04-2013 - 21:27
Temat postu: Re: Listy strat - pomoc
Dziękuję, przeszukam wszystkie:)
matix123 - 24-04-2013 - 19:53
Temat postu:
Witam.

Poszukuję Franciszka ZBYLUT ur. w 1885 r. Był ranny (stracił rękę). Ktoś coś wie ??

Pozdrawiam.
Hermanos - 16-08-2015 - 20:08
Temat postu: Poszukiwanie zaginionego żołnierza ze zdjęcia - C.K. 1917
Dzień dobry,

proszę o wszelkie informacje o osobie ze zdjęcia. Niestety, na moje amatorskie oko, jedyne co można ustalić to jego stopień. Ale nawet to będzie pomocne. Warto też zwrócić uwagę na obecność ostróg.

http://i.imgur.com/Be5anak.jpg

Jest to wuj mojego pradziadka. Chciałbym podjąć się rozwikłania jego tajemniczego zaginięcia: na dzień przed zakończeniem Wielkiej Wojny podczas przemarszu gdzieś na terenie Czech został zauważony przez Pradziadka, który jako nastolatek pracował tam przy kopaniu okopów. Po ogłoszeniu kapitulacji nie powrócił do domu i już nigdy go nie widziano.

Serdecznie dziękuję za każdą pomoc.

PS. Czy można ustalić jego jednostkę na podstawie daty i miejsca w którym tego dnia stacjonował?
Haponiuk_Daniel - 16-08-2015 - 20:57
Temat postu: Identyfikacja żołnierza na podstawie zdjęcia - C.K. 1917
Witam,

Czy szukałeś swojego przodka w spisach rannych, poległych lub osób wziętych do niewoli wydawanych przez C.K.?

Link do bazy: http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Welcome.do

Wydaję mi się, że osoba na zdjęciu jest plutonowym.

Pozdrawiam

Daniel
Hermanos - 16-08-2015 - 21:49
Temat postu:
Dziękuję, zaraz zabiorę się za przeglądanie tego archiwum!
Niestety nie spodziewam się sukcesu, ponieważ jego żona zaraz po I wojnie prowadziła poszukiwania, więc jeżeli wówczas nie było go na żadnej liście, to i teraz raczej nie będzie...

Pozdrawiam, Paweł!
artmanc - 16-08-2015 - 22:38
Temat postu:
Sądząc po patkach mamy do czynienia z żołnierzem w stopniu sierżanta (Feldwebel lub Wachtmeister w kawalerii).

Pozdrawiam
Artur
Wiśniowiecki_Marek - 17-08-2015 - 10:17
Temat postu:
Pytaj tu:
austro-wegry.info
Dostaniesz szczegółową odpowiedź Smile
Pozdrawiam, Marek
Hermanos - 17-08-2015 - 16:10
Temat postu:
Dziękuję Panowie,
post na austro-wegry.info siedzi od wczoraj, może tam się czegoś dowiem.


Arturze,

przeszukałem wszystkie wydania Verlustliste i nie natrafiłem tam ani na Walentego ani na Valentina (podejrzewałem zniemczenie imienia) Kuchtę. Jak rozumiem w tych publikacjach zamieszczano nie tylko zabitych, ale też wziętych do niewoli lub zaginionych?

Czy są listy zdemobilizowanych żołnierzy? Może się mylę, ale człowiek chyba nie może rozpłynąć się w powietrzu. Widzę 2 możliwości:

1. Walentemu przytrafił się wypadek lub został zamordowany (itp itd). W oddziale zauważono jego zaginięcie, które musiało zostać gdzieś odznaczone. Jeżeli Verlustlisty są źródłami wiarygodnymi, to ta teoria mocno obrywa...

2. Walenty zaginął już po opuszczeniu armii, ale wtedy musiał pozostawić po sobie ślad w innych dokumentach. I na ich odszukaniu mi teraz zależy.

Pozdrawiam,

Paweł
Pobłocka_Elżbieta - 18-08-2015 - 08:25
Temat postu:
Verlustliste Alphabetisches Verzeichnis 18. September 1917
Kuchta Valentin
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... nno-search

http://anno.onb.ac.at/anno-suche/#searc ... lit%C3%A4r

Ela
babajack - 18-08-2015 - 09:31
Temat postu:
Trafiłem w wyszukiwarce grabersuche online na Kuchta Valentin 18.01.1874 -30.04.1945 (71 lat) pozdrawiam Jacek
artmanc - 18-08-2015 - 11:31
Temat postu:
Tutaj s. 29 z Listy strat nr 582

http://digi.landesbibliothek.at/viewer/image/AC08513816_Verlustliste_Nr_0582/29/

Valentin Kuchta ur. w 1877 r. w Jeziorku (pytanie czy to Twój) wyszczególniony jest jako jeniec wojenny (kriegsgef.[angene]), który dostał się do niewoli rosyjskiej pod Orenburgiem.

Listy strat zawierają często błędy (w datach i nazwiskach) i nie można ich traktować jak "prawdy objawionej", oczywiście jeżeli nie ma jakiejś osoby w listach strat to znaczy tylko tyle, że nie ma jej w listach strat - mogła zostać ranna, zabita, zaginiona, wzięta do niewoli i fakt ten wcale nie musi być odnotowany. Mam w swojej rodzinie przypadki osób, które zginęły w 1917 i 1918 r. na froncie włoskim i nie ma ich w żadnej liście strat.

Pozdrawiam
Artur
Hermanos - 18-08-2015 - 17:29
Temat postu:
Serdecznie Państwu dziękuję za zaangażowanie!

Podsunięty przez panią Elżbietę trop prowadzi do:

http://i.imgur.com/QwLYg2E.png

Co daje się rozszyfrować jako:

Kuchta Walenty - starszy szeregowy - 17. pułk pospolitego ruszenia - Galicja - Tarnobrzeg - Jeziórko - urodzony w 1877 - jeniec w Orenburgu w Rosji.

Niestety, stopień wojskowy oddala szansę, aby była to poszukiwana przeze mnie osoba.

Czy ktoś z Państwa wie, w jaki sposób mogę sprawdzić, czy Walenty doczekał demobilizacji? Czy istnieją listy analogiczne do verlustliste ale zawierające nazwiska zwolnionych ze służby?


Pozdrawiam,

Paweł

PS. Panie Jacku, czy były jakieś dodatkowe informacje?
babajack - 19-08-2015 - 11:32
Temat postu:
Proszę zajrzeć tu: http://www.volksbunde.de/graebersuche.html pozdrawiam Jacek
Hermanos - 22-08-2015 - 11:30
Temat postu:
Panie Jacku, dziękuję!

Czy moge prosić o pomoc w odcyfrowaniu tej kartki? Przede wszystkim interesuje mnie stopień i oddział.

http://i.imgur.com/r2lFghL.jpg

Pozdrawiam,

Paweł
artmanc - 25-08-2015 - 09:39
Temat postu:
jednostka: K.u.K. Infanterie-Regiment Nr.24 = 24. Pułk Piechoty c.k. Armii
https://pl.wikipedia.org/wiki/24_Pu%C5%82k_Piechoty_Austro-W%C4%99gier

stopień: Wachtmeister = wachmistrz

Pozdrawiam
Artur
Hermanos - 25-08-2015 - 22:43
Temat postu:
Dziękuję!

Postanowiłem zebrać wszystko do kupy, przy okazji uzupełniając całość o kilka dodatkowych informacji:

Walenty Kuchta
---------------------------------------------------------------

http://i.imgur.com/IJnHVFa.jpg

Walenty Kuchta, syn Franciszka urodzony 12. lutego 1878
w Grębowie, zamieszkały w Ożomli, w czasie ogólnej mobilizacji
wstąpiłdo wojska i od października 1918 wszelki słuch o
nim zaginął
----------------------------------------------------------------

http://i.imgur.com/dtR3QFq.png

...od października 1919(?) słuch o nim zaginął
----------------------------------------------------------------

http://i.imgur.com/x69wMYH.png

Tytularny wachmistrz, 10. dywizjon taborowy korpusu przemyskiego
chory, przebywa w 1. szpitalu rezerwowym 4 Armii w Lublinie
----------------------------------------------------------------

PO WYLECZENIU MÓGŁ TRAFIĆ DO ZUPEŁNIE INNEJ JEDNOSTKI

----------------------------------------------------------------

http://i.imgur.com/r2lFghL.jpg

Wachmistrz, 24 ID, Etappenpost 265
2/26 Kompania Marszowa ??
-----------------------------------------------------------------

Pozdrawiam,

Paweł
Marie - 22-11-2015 - 15:16
Temat postu: Wojna 1914-1918, spisy
alfabetyczna lista żołnierzy 1. wojny światowej, istnieje wiele żołnierzy urodzonych w Polsce

http://vuapraha.cz/node/69
Świątek_Katarzyna - 22-11-2015 - 21:19
Temat postu: Wojna 1914-1918, spisy
Ale co to jest tak dokładniej? Bo to chyba nie jest spis wszystkich żołnierzy świata... To wojsko czeskie czy słowackie (litery jakby z tych rejonów)?
piotr_nojszewski - 23-11-2015 - 00:06
Temat postu: Wojna 1914-1918, spisy
Tu masz napisane.

http://vuapraha.cz/fallensoldierdatabase

To wojsko austrowegierskie a jakie mogłoby byc inne?
Teoretycznie z obszaru Czechosłowacji ale w praktyce widac wielu polaków z Galicji.
MarcinKoziol - 06-09-2018 - 19:50
Temat postu: Pomoc w poszukiwaniu poległych krewnych
Dzień Dobry

Piszę na prośbę mojej mamy. Moja mama (72lata) poszukuje pomocy w ustaleniu losów krewnych którzy brali udział oraz polegli w trakcie 1WŚ. Jej marzeniem jest ustalenie jak największej ilosci informacji oraz umiesczenie ich na pamiątkowej tablicy w setną rocznicę odzyskania niepodległości.

Poniżej publikuję dane osób, czy mógłbym liczyć na państwa pomoc w ustaleniu jak największej liczby informacji odnośnie ich losów?

Bystrek, synowie Józefa i Anny Mika ur i zamieszkali w m. Biały Bór pow Mielec


Jan, ur 1886- według przekazu rodzinnego poległ podczas ostrzału szpitala w Krasniku

Józef, ur 1896 , poległ brak danych

Ludwik ur 1894- wrócił z wojny, brak informacji w jakiej formacji i jak długo służył

Michal ur 1891- jak wyżej,

Będę wdzięczny za każdą okazaną pomoc

Pozdrawiam
Marcin
Sroczyński_Włodzimierz - 06-09-2018 - 20:09
Temat postu: Pomoc w poszukiwaniu poległych krewnych
trochę krótko z czasem - jaki deadline? jaki budżet?
Grazyna_Gabi - 06-09-2018 - 20:51
Temat postu: Pomoc w poszukiwaniu poległych krewnych
Na listach strat armii austrowegierskiej pojawia sie tylko jedna osoba o nazwisku
Bystrek i jest to zapewne Jan.
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0010/
oraz tu
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... p;seite=14
Lista zostala ogloszona 1914-11-13 czyli zmarl przed ta data.

Pozdrawiam
Grazyna
MarcinKoziol - 07-09-2018 - 06:13
Temat postu:
Dziękuję za odpowiedzi. Ma Pani rację, jedyny ślad jaki się pojawia to Jan na liście strat. Chcielibyśmy ustalic miejsce i date zgonu oraz miejsce jego pochówku jezeli jest to możliwie po tylu latach.

Panie Włodzimierzu proszę o wiadomość- mój brat adres to marcinskyyy[A]gmail.com
Grazyna_Gabi - 07-09-2018 - 21:32
Temat postu:
Marcin,
Nazwisko raczej zostalo przekrecone i wydaje mi sie, ze pojawia sie na listach strat w formie
Bystryk, i tak:
Na liscie 556 z roku 1917 jako ranny jest Jozef ale urodzony w roku 1897 Dobrynin.
http://digi.landesbibliothek.at/viewer/ ... /LOG_0014/

Ta sama osoba na liscie 526, rok ur., miejsce ur. i jednostka zgodne z powyzszym.
Jozef ma problemy z sercem, zmarl 11.12.1916 r. w szpitalu garnizowym w Laibach*,
pochowany w tej miejscowosci Heil. Kreuz Friedhof, sektor 42, rzad 5/2, grob 723.
http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9816729
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... mp;seite=9
Laibach* - to prawdopodobnie obecnie Lublana, Slowenia.

Bystryk Ludwig - ur. 1884 Bialy Bor - ranny. Lista z dnia 31.8.1915.
http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShow ... id=9829603
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... mp;seite=9

Nie zgadzaja sie lata urodzen.
Sam ocen czy to Twoi.

Pozdrawiam
Grazyna
Sroczyński_Włodzimierz - 08-09-2018 - 10:06
Temat postu:
To nie była zawoalowana oferta z mojej strony:)
Termin raczej wyklucza zlecenie kwerend (to jednak najtańsza opcja zawsze), wykonawca tablicy pewnie będzie chciał "parę dni", 1-4 listopada po drodze. 6 tygodni maks, - raczej żadne archiwum, PCK etc nie zdąży.
Zakładałem (ale chyba nieprawidłowo sądząc po wpisie Grażyny), że skorzystałeś z narzędzi, linków, serwisów podanych na forum i nic to nie dało (podobnie jak najprostsze typu sprawdzenie w księgach zgonów, ewidencji ludności), więc indywidualne poszukiwania są konieczne poza dostępnymi bazami.

Ja bym się nie upierał z powiązaniem służby w wojsku zaborców (którymkolwiek) w Wielkiej Wojnie z odzyskaniem niepodległości i setną rocznicą tegoż, też z powodów czysto technicznych (termin).
MarcinKoziol - 08-09-2018 - 21:20
Temat postu:
Witam

Dzięki pomocy Grażyny wiemy juz znacznie wiecej niż wiedzieliśmy kilka dni temu- szukałem na sztywno po nazwisku, nie wpadłem na to iż mogą sie pojawiać literówki w listach strat. Odnośnie kwerendy, chętnie zlecę jej wykonanie bardziej doświadczonym kolegom; Odnośnie spostrzeżeń dotyczących służby u zaborcy vs. rocznica odzyskania niepodległości podzielam Pana pogląd natomiast mama chce skorzystać z propozycji którą otrzymała dot. tablicy pamiątkowej na 100 rocznicę stąd próbuje wszystkich srodkow aby jej pomóc.

Pozdrawiam serdecznie
Grazyna_Gabi - 09-09-2018 - 07:44
Temat postu:
Jozef zmarl w szpitalu garnizonowym nr 8 w Laibach. Oprocz problemow z sercem
mial uszkodzona/rozbita prawa reke.
Oto fotka szpitala w ktorym zmarl.
https://zgodovinanadlani.si/razglednica ... ljubljani/
Zdjec z cmentarza w sieci raczej nie ma.
Chodzi o ten cmentarz.
https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%BDale

Grazyna
MarcinKoziol - 11-09-2018 - 11:21
Temat postu:
Grażyna, jestem Ci niezmiernie wdzięczny za pomoc, nie spodziewaliśmy się że znajdzie się ktoś kto nam tak szybko pomoże.

Dziękuję raz jeszcze, ppzdrawiam
Marcin
MarcinKoziol - 07-10-2018 - 09:49
Temat postu:
Witam Grażyno
Znajomy mojej mamy poszukuje informacji na temat swojego dziadka- JAN NIEDZIELSKI ur.1885 rok w Dynowie mieszkał w Przemyśu ul ul.Sienna 14.

Dziadek nie powrócił z wojny.

Próbowałem szukać śladów na własną rękę, niestety bez rezultatu, czy mógłbym prosić Cię o pomoc?

Pozdrawiam
Grazyna_Gabi - 07-10-2018 - 16:03
Temat postu:
Marcin,
Bardzo mi przykro ale tego Jana nie odnajduje na listach strat.
Jest kilku Janow ale zaden z nich nie jest tym ktorego szukasz.
Sporo osob urodzonych w Dynowie ale zadnego sladu po Janie.
Jedyny Niedzielski Jan urodzony w 1885 r. ale nie w Dynowie lecz we wsi Przedmieście
(obecnie Ukraina) zmarl na tyfus w szpitalu w Wiedniu w 1915 i tam
pochowany.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... p;seite=35

Pozdrawiam
Grazyna
krystynagrudzien - 08-10-2018 - 21:32
Temat postu:
Pani Grażyno a JAN GAJDA ur w marcu 1888 Nagorzanki .Zginął pod Verdun ?? Dziękuję i pozdrawiam Krystyna
Grazyna_Gabi - 09-10-2018 - 19:43
Temat postu:
Krystyno,
O ktore Nagorzanki/Nagórzanki/a chodzi.
Jesli armia austro-wegierska to te lezace obecnie na Ukrainie w okolicach Buczacza lub
Czorstkowa. Niestety nie ma takiej osoby urodzonej w tej miejscowosci.
Sa osoby o nazwisku Gajda z okolic Buczacza ale Jana brak.
np. Wlodzimierz - ur. Barysz, Buczacz.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... p;seite=13
Jedyny Jan jest z Debna i rok 1882.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... p;seite=67
Moim zdaniem armia austro-wegierska raczej nie walczyla pod Verdun.

Pozdrawiam
Grazyna
MarcinKoziol - 10-10-2018 - 06:01
Temat postu:
Dziękuję za pomoc Grażyno, przekazałem Twoje ustalenia koledze. Pozdrawiam, Marcin
krystynagrudzien - 10-10-2018 - 23:38
Temat postu:
Nagórzanki w Woj. Świętokrzyskie https://www.fotosik.pl/zdjecie/b9365b63bfab4ddf Wyjechał do Ameryki to był brat mojego dziadka. Krystyna.
Węcławowicz_Izydor - 11-10-2018 - 00:38
Temat postu:
Pani Grażyno!
Tak konkretnie Pani pracuje /posty powyżej/, że postanowiłem zwrócić się do Pani.
Poszukuję przyjaciela mojej Mamy - oboje z tego samego rocznika i mieszkali nie daleko od siebie na obecnej Białorusi. Chodzi o :
JAN OPANOWICZ ur. 1914 w folwarku Stawiszcze /Ziemia Oszmiańska/. Adres międzywojenny: gm. Traby; pow. Wołożyn; woj. nowogródzkie.
Został On zmobilizowany do II Armii Wojska Polskiego w 1944 roku. Ostatni list od Niego do żony określa, że wyrusza z Armią w kierunku Katowic. Dalej żadnej wieści ani od Niego ani od wojska.
To,że nie dostała rodzina żadnego oficjalnego zawiadomienia to niejako zrozumiałe bo nie zdążyli na pierwszą repatriację w 1946 roku i do Polski przyjechali dopiero w 1956 roku.
Grazyna_Gabi - 11-10-2018 - 17:15
Temat postu:
Szanowny Izydorze,
Bardzo mi przykro ale nie odnajduje tej osoby w zadnych dostepnych zrodlach.
Sprawdzilam rozne warianty nazwiska, szukalam po miejscowosciach, nie tylko
tych ktore podales ale i innych. Przynaleznosc administracyjna zmieniala sie,
nie tylko w miedzywojniu ale i w czasie wojny.
Na rosyjskich listach strat nie ma, jest kilka osob z Trab.
Nie ma tez takiego poleglego na terenie Niemiec na czas obecny.

W tej sprawie moze byc pomocne CAW (Centralne Archiwum Wojskowe) obecnie
Wojskowe Biuro Historyczne.

Dla przykladu nie Opanowicz a Apanowicz ale tez Oszmiana.
Lista nazwisk żołnierzy i oficerów, których depozyty są przechowywane w CAW
Apanowicz Aleksander
11.11.1910
Łuczniki, p. Oszmiana
http://caw.wp.mil.pl/pl/101.html
Wojskowe Biuro Historyczne.
http://wbh.wp.mil.pl/pl/index.html

Pozdrawiam
Grazyna
Węcławowicz_Izydor - 12-10-2018 - 00:49
Temat postu:
Bardzo a bardzo dziękuję z błyskawiczną odpowiedź. Będę walczył dalej jak cokolwiek znajdę to powiadomię Panią o źródle. Szukanie w źródłach rosyjskich chyba nie celowe bo przecież był żołnierzem w II Armii Wojska Polskiego a dowodził nimi Gen. Karol Świerczewski, którego zadaniem chyba było wygubić jak najwięcej podległych mu żołnierzy ponieważ w większości byli to żołnierze Armii Krajowej. Operacja próby buńczucznego zdobycia Drezna kosztowała II Armię blisko 20 000 strat a było tylko kilka dni działań.
Pozdrawiam !
Izydor
MarcinKoziol - 20-10-2019 - 20:10
Temat postu:
Pani Grazyno

Jakiś czas temu pytałem o pomoc w odnalezieniu Pana Niedzielskiego- wskazowka którą nam pani udostępniła okazala sie byc niezwykle pomocną, trafiła Pani w setno sprawy. Potomek Pana Niedzielskiego poszedł zasugerowanym przez Pani tropem i kilka miesięcy temu udało się odnaleźć a nawet odwiedzić grób dziadka we Wiedniu. We wtorek spotykam się z nim osobiście, dam Pani znać jak udało się rozwikłać zagadkę. Jeszcze raz dziękuję.

Pozdrawiam
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits