Genealodzy.PL Genealogia

Poszukuję osób, rodzin - Chojnacka-Testart Stanisława Franciszka

elgra - 27-09-2010 - 10:21
Temat postu: Chojnacka-Testart Stanisława Franciszka
T: "Stanisława Franciszka Chojnacka-Testart" *

Gustaw TESTART-OBALSKI był Francuzem, urodził się w 1882 roku, zmarł 25/03/1945 w Berlinie-Wittenau.
Był wojskowym. W okresie międzywojennym mieszkał w Polsce w Warszawie, Poznaniu, Lwowie.
Jak wynika z aktu zgonu, żoną jego była Stanisława Franciszka CHOJNACKA.
W Berlinie oboje mieszkali na ulicy Kustiner Platz 3.
Przypuszczam że znaleźli się w Berlinie tuż po Powstaniu Warszawskim.

O nim wiem już wiele, o jego żonie nie wiem nic.
Może to ona? http://www.zaginieni1939-45.pl/artsearch.html
Stanisława Chojnacka
z domu Tomala, córka Stanisława i Ewy z Ptasińskich, urodzona w Warszawie 29.06.1902 roku. Ostatnio zamieszkała w Warszawie, zaginęła w czasie Powstania Warszawskiego, dalszy los nieznany. Sąd Grodzki w Warszawie I Zg. 4105/47.

* Temat zmieniony przez moderatora [Sianin_1948]
Sroczyński_Włodzimierz - 27-09-2010 - 10:49
Temat postu: Stanisława Franciszka CHOJNACKA-TESTART
Młodsze rodzeństwo Stanisławy Tomali rodziło się i było chrzczone u Wsz. Świętych (ze Stanisława i Ewy domo Ptaszyńskiej/Ptasińskiej)
Może w CAW-ie sprawdź? Jeśli mają dokumenty Gustawa to być może i związane ze ślubem (z pełnymi danymi przyszłej żony włącznie z rodzicami), choć...nie piszesz o stopniu wojskowym Gustawa...
Eliminować każdą Stanisławę voto Chojnacką chyba trudniej
elgra - 27-09-2010 - 11:20
Temat postu:
Testart był pułkownikiem.

CAW sprawdzony (dziękuję Moniko).
Jest tam kilka teczek dotyczących jego kariery wojskowej, niestety ta ostatnia (czasowo), przepadła w czasie wojny.

Z Bad Arolsen dostałam tylko datę i miejsce zgonu Testara.
Nic o jego zonie.
Sroczyński_Włodzimierz - 27-09-2010 - 11:27
Temat postu:
Jeśli pułkownik i w istniejących teczkach nie ma ślubu to przynajmniej wiadomo, że w okresie pokrytym zachowanymi teczkami nie zawarł małżeństwa ze Stanisławą Franciszką
znaczy się można wysnuć po jakiej dacie wzięli ślub:)
to już coś

mnie zainteresowało Twoje przypuszczenie
Berlin tuż po Powstaniu...jak? zdradzisz tok rozumowania, bo byłaby to raczej niezwykła migracja (tzn tak mi się zdaje)
elgra - 27-09-2010 - 13:14
Temat postu:

W albumie rodzinnym to zdjęcie i kilka anegdot o nim.
Miedzy innymi ze walczył (jako prosty żołnierz) i zginął w Powstaniu Warszawskim.
Okazało się ze zmarł w Berlinie tuz przed wkroczeniem wojsk radzieckich.
W kwietniu 1940 przebywał na Pawiaku.

Myślę ze w Berlinie przebywał "przymusowo" jako robotnik.
Jego ostatni (wg aktu zgonu) berliński adres to ruiny.
Prawdopodobnie jeden z tysiąca baraków w których mieszkali robotnicy przymusowi.
Nie zachowały się archiwa dotyczące obozów z tej dzielnicy Berlina.
W książce adresowej Berlina z 1942(?) roku jego nazwisko nie występuje. Lokatorzy, to zwykli obywatele.

Dlaczego "Berlin tuż po Powstaniu"
a/ zakładam ze brał udział w Powstaniu
b/ w chwili śmierci miał 63 lata. Po co Niemcom taki stary robotnik?
Wiec chyba znalazł się w Berlinie dosyć późno, na przykład z Warszawy po Powstaniu (Prószków?).

Odkrywam jego medale, wyczyny na polu walki, jego wnuków, dziadków.
Najwięcej problemu mam z jego zonami. Laughing
Rodzina mieszkająca w Warszawie jeszcze w 1939 roku, nie wspomina ze był żonaty, wiec .... może ożenił się Stanisławą Franciszką tuz przed wojna lub w czasie wojny?

W 1922 roku jako adres do korespondencji podaje
"u Pani M. Ciechanowskiej Warszawa ul. Mazowiecka 4"
Sroczyński_Włodzimierz - 27-09-2010 - 13:25
Temat postu:
To może być bardzo ciekawa historia...
a przebied służby w latach 30-35 masz?
elgra - 27-09-2010 - 20:54
Temat postu:
- 13 lat w WP od sierpnia 1920
- Zbrojownia n°2
- korpus kadetów w Rawiczu – wykładowca j. franc. - 1930-1933
- w latach 1936-1937 mieszka w Warszawie ul Dobra 43
elgra - 13-03-2013 - 14:35
Temat postu:
W 1954 roku mieszkająca we Francji Stanislawa Testart, wdowa, występuje o przyznanie jej emerytury po mężu "zmarłym w czasie wojny 1939-1945".

O Stanisławie nie ma nic, nawet panieńskiego nazwiska.
Jest jednak miejscowość w której mieszkała w 1954 roku. Very Happy

Na dokumencie zagadkowy dopisek urzędnika: "zgoda na przyznanie emerytury, ale ... to zdjęcie nie może zostać w dokumentacji emerytalnej. Należy go odesłać tej kobiecie."
Ciekawe co było na tym zdjęciu... Shocked
Knorr_St - 04-09-2014 - 17:41
Temat postu:
Witam,
jeśli jesteście Państwo nadal zainteresowani uzyskaniem informacji o Stanisławie Testart z d. Chojnacka oraz jej mężu Gustawie Testart, służę pomocą.
Jestem siostrzeńcem Stanisławy Testart urodzonej w Warszawie, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w warszawie, żonie Gustawa Testart, który zginął zamordowany w berlińskim więzieniu Moabit w 1945 tuż przed zakończeniem wojny, później zamieszkałej we Francji aż do śmierci.
Pozdrawiam
Stanisław Knorr
elgra - 04-09-2014 - 23:12
Temat postu:
Witam Pana.

Bardzo się cieszę .

Zostawiam wiadomość i mój email na PW .
elgra - 20-09-2014 - 09:19
Temat postu:
CHOJNACKA Stanisława Franciszka, nauczycielka, artysta malarz
urodziła się w 1895 roku w Warszawie
zmarła w 1955 roku we Francji
rodzice - Dionizy i Adela Kulaszyńska (?)
pierwszy mąż - Wagner Bronisław

Dane te pochodzą z aktu zgonu .
Niestety, nie odnalazłam jej grobu na miejscowym cmentarzu .

Wyszperane w internecie :
jej ojciec Dionizy Chojnacki tez był malarzem .
zmarł prawdopodobnie po 1918 roku .
Knorr_St - 19-11-2014 - 15:10
Temat postu:
Witam,
myślę, że poniżej zawarte informacje wyjaśnią wszelkie wątpliwości zamieszczone w dotychczasowych postach na temat Gustawa i Stanisławy Testart.

Gustaw Testart urodził się w Nohant (dep.Indre) w roku 1882, jako syn Francuza i córki polskich emigrantów (nazwisko rodowe matki Obalska). W momencie rozpoczęcia I Wojny Światowej Wuj był porucznikiem Armii Francuskiej, inż. Mechanikiem oraz posiadał licencję pilota wojskowego. Podczas jednego z lotów zwiadowczych nad Sommą jego samolot został zestrzelony, życie ocalił mu spadochron.
Po zakończeniu I wojny Światowej z Armią Generała Hallera przyjechał do Polski, aby uczestniczyć w wojnie Polsko-Bolszewickiej, a następnie w 3-cim Powstaniu Śląskim. Ponieważ był entuzjastą formacji pancernych, zaprojektował i zrealizował opancerzenie i uzbrojenie kilku pociągów, które wzięły udział w wojnie z bolszewikami, a następnie w walkach powstańczych na Śląsku. Jako podpułkownik był dowódcą dywizjonu pociągów pancernych. Był Kawalerem Orderu Virtuti Militari, Francuskiego Krzyża Legi Honorowej oraz wielu innych odznaczeń.
Lata służby wojskowej od 1918r. do 1939r. poświęcił swej drugiej ojczyźnie Polsce. Po przejściu w stan spoczynku nadzorował między innymi Polski Związek Strzelecki. Lata okupacji spędził w Warszawie.

Pierwsze małżeństwo Stanisławy z Wagnerem (wspomnianym w jednym z postów) zakończyło się unieważnieniem, ponieważ popełnił on bigamię, uciekając z kraju uniknął kary.

Wuj Gustaw w momencie związania się z moją Ciocią Stanisławą Chojnacką był wdowcem. Z pierwszego małżeństwa miał syna, który również jak on był oficerem francuskim. W połowie lat 30-tych ubiegłego stulecia Wujostwo zawarli małżeństwo (oboje byli praktykującymi katolikami), a ślub odbył się we Francji. Rozpoczęcie II wojny Światowej zastało ich w Warszawie (wtedy wuj był już oficerem w stanie spoczynku - francuskim majorem i polskim podpułkownikiem).

Wiem od mojego Ojca , że wuj Testart utrzymywał kontakt z francuskim ruchem oporu oraz, że pomagał dezerterom z Armii Mussoliniego. Był więziony na Pawiaku, a następnie w więzieniu Mokotowskim, tym samym w którym zbrodniarze Bieruta mordowali polskich patriotów. W Powstaniu Warszawskim nie brał udziału ponieważ już w pierwszych dniach Powstania został razem z żoną aresztowany przez Gestapo i wywieziony do berlińskiego więzienia, znajdującego się w dzielnicy Moabit. W ostatnich tygodniach wojny został zamordowany ciosami żelaznego łomu, na oczach zmuszanej do patrzenia na egzekucję żony.

Stanisława Franciszka Testart była córką artysty malarza Dionizego Chojnackiego i Adeli z domu Kulaszyńskiej. Stanisława urodziła się w Warszawie w 1895, była absolwentką Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (Wydział Malarstwa). Dziadek Dionizy prowadził przedsiębiorstwo renowacji malowideł i ornamentów w kościołach i pałacach. Po zakończeniu wojny Ciocia zwróciła się do władz PRL, aby pomimo obywatelstwa francuskiego pozwolono jej wrócić do Polski. Uznano ją jednak za osobę niepożądaną i skazano na banicję. Osiedliła się w Cuisse la Motte – departament Oise, gdzie pracowała w szkole jako nauczycielka rysunków i zajęć plastycznych. Z nami korespondowała aż do śmierci. Do władz francuskich kilkakrotnie zwracała się z prośbą o przyznanie emerytury, jednak Francuzi mieli pewne obiekcje ponieważ większość lat służby wojskowej wuj spędził w Polsce. Wreszcie zrozumieli sytuację nieszczęsnej banitki i przyznali jej skromną emeryturę. Fotografia, która nie mogła zostać w aktach to fotografia wuja w polskim mundurze, którą Ciocia załączyła do podania.

Pozdrawiam
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits