Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

http://www.genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty Mapy

21:35 środa, 23 kwietnia 2014

1% dla WTG


dyskusja na forum

Nasi tu byli

arrow asmolenska
21:35:40 - 23.04.2014
arrow pawkos83
21:35:32 - 23.04.2014
arrow winnicka
21:35:18 - 23.04.2014
arrow VValdek
21:35:02 - 23.04.2014
arrow Czyż_Monika
21:35:02 - 23.04.2014
arrow wf161
21:34:54 - 23.04.2014
arrow Mateusz_Szmitkowski
21:33:45 - 23.04.2014
arrow zolo
21:33:40 - 23.04.2014
arrow svetlanag
21:32:29 - 23.04.2014
arrow Batory_Marcin
21:31:23 - 23.04.2014
arrow Haponiuk_Daniel
21:31:12 - 23.04.2014
arrow Rafael
21:30:16 - 23.04.2014
arrow wiktor_jatkiewicz
21:30:15 - 23.04.2014
arrow Kazikk
21:30:14 - 23.04.2014
arrow kasiac90
21:29:59 - 23.04.2014
arrow majkuss
21:29:41 - 23.04.2014
arrow anna_wiśniewska
21:29:39 - 23.04.2014
arrow krystyna_domańska
21:29:37 - 23.04.2014
arrow mmoonniiaa
21:29:31 - 23.04.2014
arrow elżbieta
21:29:14 - 23.04.2014
arrow Alan_Jakman
21:28:57 - 23.04.2014
arrow Leoniak_Ryszard
21:28:53 - 23.04.2014
arrow lukasso
21:28:30 - 23.04.2014
arrow zbbudzik
21:28:18 - 23.04.2014
arrow legrand028
21:27:55 - 23.04.2014
arrow t.dzwonkowski
21:26:49 - 23.04.2014
arrow Józef_Lis
21:26:28 - 23.04.2014
arrow Danuśka
21:25:16 - 23.04.2014
arrow KasiaMP
21:25:06 - 23.04.2014
arrow Teresa_Zoladek
21:25:01 - 23.04.2014
Członkowie i sympatycy


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
dpawlak
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 16:01
Sympatyk


Dołączył: 24-01-2011
Posty: 1236

Nie wszystkich zapewne rozpoznano z imienia i nazwiska, czy były powody by tych rozpoznanych nie wpisywać do ksiąg? Kto wie. Ostatnio spotkałem się z taką legendą opowiadaną przez mieszkańców Gołębia: Jeden z oddziałów powstańczych napotkał w pobliżu wioski oddział carski. Wywiązała się potyczka. Jeden z powstańców, kurier lub ktoś z dowodzących schował się do spróchniałego od wewnątrz pnia drzewa. Ranny wcześniej lub postrzelony przypadkowym pociskiem, zmarł nie opuszczając schronienia. Jego szkielet został znaleziony kilka lat później. Traf chciał, że przy szkielecie znaleziono również teczkę z dokumentami a w nich listę osób popierających i biorących udział w powstaniu. Na liście był między innymi proboszcz miejscowej parafii, wciąż w niej rezydujący. Finał tej historii był taki, że księdzu urządzono "zdrowotny spacer do wód syberyjskich" za udział w powstaniu, kilka lat po jego stłumieniu.
Takie spisy nie były bezpieczne. Co do księgi zgonów, nie zawsze przy pochówku był ksiądz, nie zawsze zgłaszano pochówek z lasu księdzu.
Tego poległego w dziupli drzewa też w księdze zgonów pewnie próżno szukać.

_________________
Cynik jest łajdakiem, który perfidnie postrzega świat takim, jaki jest, a nie takim, jaki być powinien.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Markowski_MaciejOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 16:52
Członek PTG


Dołączył: 09-05-2010
Posty: 414
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Podoba mi się pomysł Łucji abyśmy się włączyli w nurt rocznicowy.
Można parę rzeczy zrobić stosunkowo małym nakładem sił i niejako przy okazji:
1) indeksując te lata zwróćmy uwagę na akty zgonu mogące mieć związek z powstaniem. Można je następnie zebrać w jednym temacie i np. pokazać na facebooku.
2) starać się w pierwszej kolejności obrabiać właśnie te lata.
3) otworzyć podforum Powstanie Styczniowe aby można było wpisywać zdobyte informacje o powstańcach.
Akurat obaj moi przodkowie, którzy brali w udział w tym powstaniu przeżyli. Przy czym informację o skazaniu jednego znalazłem, a drugi choć podobno wylądował w cytadeli nigdzie nie nie widnieje w żadnym spisie. Może to kolejna rodzinna legenda?
Zastanawiam się czy nie dało by rady zindeksować np. wyroków:
Powstanie styczniowe : wyroki Audytoryatu Polowego z lat 1863, 1864, 1865 i 1866 w Podlaskiej Bibliotece cyfrowej:
http://pbc.biaman.pl/dlibra/doccontent?from=rss&id=6770
Dzięki tej publikacji dowiedziałem się o swoim uczestniku.
Maciej

_________________
Pozdrawiam
Maciej

http://KimOnibyli.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
dpawlak
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 17:11
Sympatyk


Dołączył: 24-01-2011
Posty: 1236

Coś podobnego już powstało:
http://www.genealogia.okiem.pl/forum/vi ... 72&t=17582

_________________
Cynik jest łajdakiem, który perfidnie postrzega świat takim, jaki jest, a nie takim, jaki być powinien.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sawicki_JulianOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 17:17
Sympatyk


Dołączył: 05-11-2009
Posty: 2304

Status: Offline
Witam, za dwa dni też rocznica kolejnego przegranego Powstania Warszawskiego, a z Powstania Styczniowego mam zdjęcie Powstańca z rodziną, w tym już wnuczki mojego stryjka Ignacego Sawickiego, żył jeszcze w 1905 roku, ale na wygnaniu, za to ze jego żona Matylda była emisariuszką, majątek trzeba było opuścić i także to województwo sandomierski ( gubernia kielecka ) w którym mieszkali przed powstaniem. Powstanie wybuchło bo ponoć Wielopolski zarządził brankę młodych chłopców w wieku 19 lat do wojska carskiego. U mnie był pradziadek ze strony prababki w wojsku carskim, jak poszedł do wojska w wieku 19 lat to wrócił już siwy jak gołąb po 25 latach służby, ożenił się miedzy czasie w 1862 roku mając 36 lat, ksiądz pisał w metryce - oficer carski ; pozdrawiam - Julian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
qufelOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 17:19
Sympatyk


Dołączył: 04-12-2006
Posty: 103
Skąd: Busko Zdrój
Status: Offline
W Genbazie jest księga zgonów z parafii Szaniec, gdzie jest zbiorowy akt zgonu 27 nieznanych powstańców poległych 18 marca 1863 w bitwie pod Grochowiskam.

_________________
Darek Klepka - Busko Zdrój
Szukam kontaktu z osobami noszacymi nazwisko Wojda, Sztefko lub Stefko.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Gadu-Gadu  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 17:28
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 8196
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Smile jak się chce - to można:)
pozdrawiam:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
WarakomskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 18:47
Sympatyk


Dołączył: 29-02-2012
Posty: 299

Status: Offline
Chyba nie doceniamy lokalnych inicjatyw, tu o Grochowiskach i innych miejscowościach gdzie upamiętniono powstańców /zrobione profesjonalnie/
Cyt.
„Dla dużej grupy prezentowanych miejsc załączamy wypisy z materiałów źródłowych, jak – parafialne Księgi Zgonów z okresu powstania styczniowego, dostępne w kościołach lub AP Kielce, Radom, AGAD, CAW, Muzeum Wojska Polskiego, materiały Muzeum w Kielcach, czy też zamieszczone w 25 – tomowej serii „Powstanie Styczniowe. Materiały i Dokumenty”
http://www.powstanie1863.zsi.kielce.pl/
Tu o mieszkańcach wsi Dziewule, represjonowanych za udział w powstaniu..

http://dziewule.pl/6_1863_1864/6a_1863_1864.html

Wcześniej zamieściłem link do art. o inicjatywie lokalnego stowarzyszenia dotyczącej korekty legendy.
Jeżeli już, to jestem za „kopaniem’ w dostępnych metrykach, nawet jeżeli to będzie powieleniem tego co już ktoś wykorzystał / nie wszyscy kupią sobie książkę/, nawet wówczas, kiedy będziemy to robić okazjonalnie.
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ŁucjaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 21:57
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2007
Posty: 1245
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Daje się zauważyć, że wiele potyczek powstańczych miało miejsce tam, gdzie księgi nie są niestety genealogom dostępne (diecezja siedlecka), czyli dotarcie do takich informacji jak zawartość księgi zgonów 1863-1864 wcale może nie być taka prosta.. Chyba, że się mylę...


Łucja

_________________
http://lakewierzycki1.bloog.pl/
Lektury genealogiczne
Dziennikgenealogiczny
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 22:33
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 8196
Skąd: Warszawa
Status: Offline
zgadza się!
ale można zacząć od tego co dostępne?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Markowski_MaciejOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 23:31
Członek PTG


Dołączył: 09-05-2010
Posty: 414
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Na samym początku wątku:
Sroczyński_Włodzimierz napisał:

Moim zdaniem np mitem i nieprawdą jest "gdzie zdarzenie tam zapis" -zapis tam, gdzie miejsce zamieszkania (kls-y decydujące), więc mogą być rozproszone dla osób o znanych danych.

Myślę, że przy każdej indeksacji z tego okresu trzeba po prostu zwracać uwagę na niestandardowe zapisy w aktach zgonu. Nie zawsze będzie to zapis, że powstaniec. Czasami starano się po prostu ochronić rodzinę.
Maciej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-07-2012 - 23:48
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 8196
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ależ prawie nigdzie nie będzie zapisu "powstaniec" czy "powieszony" "grób zbiorowy rozstrzelanych" może czasem w raptularzach

to nie tak ot przejrzeć i zobaczyć czy nie ma napisane "powstaniec"
porównać z innymi źródłami, daty sprawdzić czy nie jest jakieś zagęszczenie

łatwiej znaleźć potwierdzenie, lub pokazać, ze zapisów nie ma -znanych skądinąd zgonów
niż
wykryć nieznane

ale w zytowanym fragmencie chodziło mi o to, że panuje ( i jest podtrzymywane) przekonanie, że i w XIX i w XX wieku zapis o śmierci, urodzeniu, małżeństwie winien być tam (geograficznie) gdzie zdarzenie miało miejsce

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MagdaBilskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-07-2012 - 00:03
Sympatyk


Dołączył: 12-11-2007
Posty: 64
Skąd: Wąsowo, Wielkopolska
Status: Offline
Z księgi zgonów parafii Tuchowicz:

"Działo się we wsi Tuchowicz dnia dwudziestego czwartego czerwca tysiąc osiemset sześćdziesiątego trzeciego roku o godzinie dwunastej w południe. Stawili się Andrzej Bednarczyk lat pięćdziesiąt sześć i Adam Gromada lat czterdzieści cztery liczący obaj włościanie i gospodarze w Zastawiu osiadli i oświadczyli iż w dniu wczorajszym po batalii zaszłej na polach i w lesie Zastawskich, między godziną dziesiątą rano a szóstą wieczorem na pobojowisku znaleziono dwudziestu pięciu Polskich zabitych z imion nazwisk i pochodzenia nieznanych i we wsi Zastawie przy gościńcu pod samą (nieczytelne) pochowani zostali. Po przekonaniu się naocznie rzeczywistym ( nieczytelne) zeznania akt ten opisany, stawiającym przeczytany a gdy ci posać nie umieją przez Nas podpisany został
Ks A. Byszewski"

Polegli walczyli w oddziale Borelowskiego-Lelewela pod Różą

http://zastawie.netau.net/bitwy.html
Magda


Ostatnio zmieniony przez MagdaBilska dnia 17-01-2013 - 19:13, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kolank0Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-07-2012 - 09:28
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2012
Posty: 348

Status: Offline
Niezależnie czy lista osób wyciągniętych z ksiąg metrykalnych byłaby kompletna, wniosłaby bardzo wiele do upamiętnienia poległych.

poza tym:
- mój wuj ma problem w poszukiwaniach genealogicznych, gdyż urodzonemu w podczas powstania jego prapradziadkowi, nie podano w metrykach ojca. Jego matką zaś i nim samym opiekował się znana i znaczna rodzina w łomżyńskiem, która jak mogła, pomogła rodzinom wielu powstańców.
- w kwestii strat osobowych podczas powstania. bywało, że do domu nie wracał chłop idący z pobliskiego pola jeśli po drodze spotkał oddział kozacki. Moskwicyni często bez pytania kto i zacz szlachtowali spotkanych na gościńcach ludzi traktując ich jako powstańców, zwiadowców lub kurierów. A wszystko po to by poprzez ogrom represji zastraszyć ludność i zniechęcić ją do udzielania pomocy powstańcom.

_________________
Pozdrawiam
Wojciech P.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tomaszi
Temat postu:   PostWysłany: 31-07-2012 - 12:21
Sympatyk


Dołączył: 05-02-2007
Posty: 456
Skąd: Warszawa
Na "fejsowych" Genealogach mozecie zobaczyć miedzy innymi akt zgonu Pułkownika Władysława Kononowicza http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82ady ... Kononowicz
- Warka 1863...
odnaleziony przez Łukasza Rzeszotka szafa projektu metryki.genealodzy.pl
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater


------------------------------------------------------------
Zapraszamy wszystkich badaczy historii rodzinnej!
Polecajcie nas swoim znajomym na Facebooku!
http://www.facebook.com/GenealodzyPL
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ŁucjaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-07-2012 - 21:06
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2007
Posty: 1245
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Czyli tak:

1. parafia Szaniec - akt zgonu 27 nieznanych powstańców z bitwy pod Grochowiskami - jest w genbazie (jakby ktoś mógł podpowiedzieć jak go tam znaleźć????). Info - Darek K.
Grochowiska - w pow. Busko Zdrój, woj. świętokrzyskie. 18 czerwca 1863 r. była tam bitwa w której poległo ok. 300 powstańców.

2. parafia Tuchowicz - zapis w księdze metrykalnej z 24 czerwca o bitwie jaka miała miejsce 23 czerwca we wsi Zastawie i 25 znalezionych na pobojowisku nieznanych powstańcach. Info - Magda B., link do strony o wsi Zastawie.
Zastawie - w pow. łukowskim, woj. lubelskie.

3. parafia Warka - akt zgonu płk. Władysława Kononowicza. Zginął 4 czerwca 1863 r. (rozstrzelanie, egzekucja), okrążony pod Grabowską Wolą.
Info - facebook.com/GenealodzyPL (Tomasz od Łukasza Rz.) i tamże zamieszczony (15.09.2011 r.).
Warka - w pow. Kozienice, woj. mazowieckie, miejsce kaźni, bitwy były w okolicy.

i dodam z książki Tadeusza Swata kolejne info:

4. parafia Grabów nad Pilicą - akt zgonu Władysława Komornickiego (22 lata), adiutanta Władysława Kononowicza. Akt nr 15/1863 r. z 4 czerwca. Poległ 2.06.1863 r. Syn dziedziców dóbr Grabowa.
Grabów nad Pilicą - w pow. Kozienice, woj. mazowieckie.


Ł.

_________________
http://lakewierzycki1.bloog.pl/
Lektury genealogiczne
Dziennikgenealogiczny
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.130566 sekund(y)