W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rejestr Stanu Cywilnego

Rejestr stanu cywilnego jest rejestrem centralnym prowadzonym przez ministra właściwego ds. informatyzacji w systemie teleinformatycznym. W rejestrze stanu cywilnego oznacza się akty stanu cywilnego odrębnie dla każdego rodzaju zdarzenia: urodzenia, małżeństwa, zgonu. W rejestrze stanu cywilnego prowadzi się również rejestr uznań.

Akt stanu cywilnego to wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego uzupełniony o treść późniejszych wpisów, które mają wpływ na treść lub ważność tego aktu. Akt stanu cywilnego sporządza się z chwilą dokonania wpisu o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego. 

Rejestr stanu cywilnego umożliwia:

  • rejestrację aktów urodzenia,
  • rejestrację aktów małżeństwa,
  • rejestrację aktów zgonu,
  • rejestrację uznań ojcostwa,
  • wprowadzanie wzmianek i przypisków,
  • wydawanie odpisów zupełnych i skróconych aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczeń o stanie cywilnym
  • dodawanie/modyfikowanie numeru PESEL,
  • zarządzanie rocznikami/księgami stanu cywilnego.

Co załatwisz dzięki Rejestrowi Stanu Cywilnego?

Nie wychodząc z domu, można załatwić m.in. następujące sprawy: 

Odpisy aktu stanu cywilnego można uzyskać zarówno w postaci papierowej jak i w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
02.06.2023 07:55 Jakub Karpowicz
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Dominika Waligórska
{"register":{"columns":[]}}