Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

http://www.genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty Mapy szukacz

13:11 piątek, 20 października 2017

Nasi tu byli

arrow MichaelJ
13:11:05 - 20.10.2017
arrow Natkwi91
13:11:04 - 20.10.2017
arrow czarnydb
13:10:40 - 20.10.2017
arrow slawek_krakow
13:10:21 - 20.10.2017
arrow Krzysiekk
13:10:00 - 20.10.2017
arrow Talaśka_Małgorzata
13:09:58 - 20.10.2017
arrow Bea
13:09:09 - 20.10.2017
arrow ROMAN_B
13:07:39 - 20.10.2017
arrow aniaosin
13:07:38 - 20.10.2017
arrow Jerzy_Kazieczko
13:06:14 - 20.10.2017
arrow tobiaszboksik
13:04:28 - 20.10.2017
arrow Tomasz_Śledź
13:03:36 - 20.10.2017
arrow mwpch
13:03:17 - 20.10.2017
arrow krzysztofjach1
13:02:47 - 20.10.2017
arrow Monika_Gierczak
13:01:38 - 20.10.2017
arrow Kalloch_Arkadiusz
13:01:05 - 20.10.2017
arrow Zofia_Brzeska
13:00:07 - 20.10.2017
arrow Vasquez
13:00:06 - 20.10.2017
arrow TEKLA125
12:59:46 - 20.10.2017
arrow lechmaj
12:59:31 - 20.10.2017
arrow Kasia_Marchlińska
12:58:55 - 20.10.2017
arrow Stasiak_Michał
12:58:01 - 20.10.2017
arrow Bednar
12:56:10 - 20.10.2017
arrow Adriana_K
12:54:46 - 20.10.2017
arrow meggy
12:54:20 - 20.10.2017
arrow Jan.Ejzert
12:51:27 - 20.10.2017
arrow ZawadzkiT
12:51:24 - 20.10.2017
arrow zofiak0
12:51:00 - 20.10.2017
arrow Skalski_Mirosław
12:50:06 - 20.10.2017
arrow Kajkowski_bogdan
12:49:47 - 20.10.2017
Członkowie i sympatycy


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
PiotrPrawdzicOffline
Temat postu: Poszukuję znawcy genealogii Izbińskich h. Prawdzic.  PostWysłany: 26-05-2017 - 07:13
Sympatyk


Dołączył: 31-10-2016
Posty: 39

Status: Offline
Herbarz Bonieckiego [T. VIII, s. 86] podaje: Józef Izbiński, sędzia ziem. sochaczewski 1746, zm. przed 1757, pozostawił z Kretkowskiej córki Krystynę i Monikę, zonę A.Karczewskiego i syna Placyda.
Moja pra---babka Krystyna z Izbińskich Turkietty zmarła w Siedlcach 18.12.1858 r. - 91 lat. Proboszcz nie zapisał czyją była córką. Jej pierwszy znany potomek Emeryk ur. 4.02.1801 Bielice, par. Sochaczew. [ciekawostka, córka Krystyny, Teofila z T. I v. Chądzyńska, II v. Kłossowska ur. 17.06.1913 Siedlce - zm. 24.01.1910 Lublin, żyła prawie sto lat]. W notatce rodzinnej dot. rodz. Turk. przy Krystynie jest wstawka "jej siostra Krystyna". Pytanie czy wstawka buła efektem wiedzy rodzinnej czy przeczytania herbarza?
Moje pytanie - czy Krystyna Izb. c. Józefa jest tożsama z Krystyną Turkiettową? Może ktoś z Państwa zna genealogię Izbińskich. Nie chcę być twórcą fikcyjnej filiacji.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Rebell_Cieniewska_GrażynaOffline
Temat postu: Poszukuję znawcy genealogii Izbińskich h. Prawdzic.  PostWysłany: 26-05-2017 - 08:19
Członek PTG


Dołączył: 18-08-2006
Posty: 263
Skąd: Elbląg
Status: Offline
Jeżeli podane daty i wiek są prawidłowe (bo raz się pomyliłeś) to proste odejmowanie mówi, że nie 1858 - 91 = 1767 urodziłaby się 10 lat po śmierci Józefa.
Nie rozumiem o co chodzi z tą wstawką przy Krystynie "jej siostra Krystyna" ale może się jeszcze nie obudziłam.
Powodzenia w poszukiwaniach Grażyna

_________________
Moje nazwiska - Rebell, Cieniewski, Oleśniewicz, Łojko, Piotrowski.
Moje miejscowości - Subkowy, Nowogródek (na Kresach), Berest/Piorunka, okolice Częstochowy, Palikije.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
LitwosOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-05-2017 - 10:09
Sympatyk


Dołączył: 25-03-2016
Posty: 607

Status: Offline
Piotrze,

jezeli jest cos dopisane w metryce, to z wiedzy koscielnej/rodzinnej - ksiadz nie zagladal do herbarzy.

Metryki zgonu sa czesto dosc "skromne" - musisz znalezc jej metryke slubu, a nastepnie urodzenia (przy odrobinie szczescia bedzie w tej samej parafii).

_________________
Pozdrawiam
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PiotrPrawdzicOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-05-2017 - 18:23
Sympatyk


Dołączył: 31-10-2016
Posty: 39

Status: Offline
W notesie po dziadku, którego niestety nie znałem, jest opisana historia turkiettych w XIX w. Ludwik ożenił się z Krystyna Izbńiską i tu jest tzw. ptaszek i nad nim "jej siostra Karczewska". Rzecz w tym, że nie jest w 100% pewne czy Boniecki się nie pomylił. Wystarczy, ze zmarł troszkę później. Drugie proboszcz wpisal dwu koscielnych jako świadków. Czyli ustalenia względem pogrzebu były w zakrystii, a akt spisano bez rodziny w godzinach pracy kancelarii. Moze żyła tyle co jej córka. Kiedyś ze trzy razy pisałem do proboszcza w Sochaczewie - bez odpowiedzi. Wg. Minakowskiego to była córka tego Józefa, ale ja tez mam tego typu obiekcje. Dlatego szukam biegłego w genealogii tej rodziny. [Jej wnuczka Helenka zmarła w Siedlcach w 1857 r. a akt zg. spisano w 1859 r.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MetalloviecOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-05-2017 - 21:42
Sympatyk


Dołączył: 02-08-2016
Posty: 67
Skąd: Zaborówek gm. Leszno
Status: Offline
Krystyna Izbińska wymieniona w herbarzu Bonieckiego zmarła w 1808 roku, w Zaborowie.
http://szukajwarchiwach.pl/73/177/0/-/1 ... 5u02AZGd3Q (Akt nr 7)

_________________
Pozdrawiam Jan

Poszukuję aktu małżeństwa Jana Witkowskiego i Magdaleny Głogowskiej tuż przed 1917 rokiem, być może powiat garwoliński.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janina_Tomczyk
Temat postu:   PostWysłany: 28-05-2017 - 21:59
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2012
Posty: 1204

Metalloviec napisał:
Krystyna Izbińska wymieniona w herbarzu Bonieckiego zmarła w 1808 roku, w Zaborowie.
http://szukajwarchiwach.pl/73/177/0/-/1 ... 5u02AZGd3Q (Akt nr 7)


...panna, sędzianka w 72 roku życia, czyli nie pozostawiła jakichkolwiek potomków więc lepiej nie budować domu od komina, czyli drzewa rodowego od herbarzy.

_________________
Janina Władysława Tomczyk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PiotrPrawdzicOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-10-2017 - 17:21
Sympatyk


Dołączył: 31-10-2016
Posty: 39

Status: Offline
Herbarze słowniki biograficzne studiować jak najbardziej. Tylko wyjaśniać wątpliwości. W Polskim Słowniku Biograficznym tez znalazłem błędy, ale nie oddam na makulaturę. W dokumentach źródłowych, jakimi są metryki, tez jest wiele błędów - pisownia nazwiska itd. [znalazłem Konstantyna, który potem jest Konstantym. Laurentego, który zaczyna być Wawrzyńcem].
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-10-2017 - 17:29
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 14016
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"znalazłem Konstantyna, który potem jest Konstantym"
w narzędniku?:)

podobnie (tu niepełna analogia) nie widzę błędu "Laurenty, który zaczyna być Wawrzyńcem"
to nie błędy, ale formy zapisu z którymi trzeba się liczyć jak Wojciech Adalbert, Bogumił Gotlib i wiele innych

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-10-2017 - 19:07
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 336
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Podobnie Hyacynt, który w kolejnej metryce staje się Jackiem. Przykłady mozna mnożyc, ale to nie są błędy naturalnie. Podobnie, jak oboczności nazwisk (moje nazwisko ksiądz zapisywał na przestrzeni wieku - Lenczewski, Linczewski, Lenczowski, czasem dodająć kreseczkę nad "n".
Przy każdym haśle Minakowskiego jest odniesienie do źródła drukowanego lub archiwalnego względnie informacji osobowej. Ale i tak należy to sprawdzać, bo wpisujący mógł naturalnie źle przepisać informację lub niewłaściwie odczytać. Przykładów jest nader sporo. PSB powstawał kiedyś w dużym stopniu na danych zaczerpniętych z herbarzy, które w zależności od autora zawierają masę błędów. I Boniecki się mylił, o czym napisał Dworzaczek wyjaśniając niektóre "drastyczne" przyczyny. Wreszcie często cytowana praca Sęczysowa zawiera wyciągi z ksiąg związanych z zatwierdzaniem szlachectwa, gdzie genealogie były masowo naciągane dla potrzeb udowodnienia szlachectwa, a nie sporządzane przez rzetelnych badaczy. To był powszechny proceder tak jak udowadnianie dziś praw do nieruchomości celem ich wyłudzenia. Dlatego genealog musi się uzbroić w cierpliwość i szukać dokumentów z różnych źródeł. Pozdrawiam Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PiotrPrawdzicOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2017 - 12:31
Sympatyk


Dołączył: 31-10-2016
Posty: 39

Status: Offline
Czytam tu powołanie na klasyczny już pierwszy tom Genealogii Dworzaczna, chyba nie wznawiany od 1959 r. Wiem co prof. Dworzaczek pisał o Wielądku. Ale. Wiele lat temu interesowała mnie tzw. gałąź ruska Cieplińskich. Biorę Niesieckiego w wydaniu Bobrowicza. Jest wstawka z Wielądka. Podchodzę sceptycznie i szukam. Spora udało mi się zweryfikować w oparciu o inne źródła i błędów nie było. Wróćmy do Izbińskich. U Niesieckiego jest wstawka też z Wielądka - przy Krystynie Izbińskiej napisał panna. Czyli nie oszukał. Gdyby nie wpis na MyHermitage dokonany przez nieznana mi osobę, gdzie znalazłem swoja rodzinę, do tematu bym nie wracał. Mam z archiwum metryki urodzenia jej dzieci sporządzone w pierwszych lata XIX w. Zawsze jest Izbińska. Potem niektórzy proboszczowie robią z niej Izbicką. Mój przodek Franciszek Tczyński w 1779 r. kupuje od podkomorzego z. liwskiej Stanisław Grzybowskiego dwie wsie. Tym kontraktem Grzybowski przekazyje mu prawa kolatorskie do parafii w Wodyniach. Tczyński trudne do wymówienia. No to proboszcz w metrykach zmienia to nazwisko na Trzciński. Znany mi jest z opowiadań wielu osób przypadek. Wzbogacony na handlu końmi chłop Karaś, do interesów miastwych ma nazwisko Karasiński, jego syn jest Karasińskim, a syn tego Karasińskiego jest juz Krasińskim, ma majatek ziemski pare kilometrów na pn. od Siedlec, a prywatnie to jest nawet hrabią Krasińskim. Proboszczowie to sankcjonowali. Jest cos takiego jak krytyka źródeł. Nie można z góry zakładać, że wszystko co w herbarzach to fałsz, nie można też bezgranicznie wierzyć zapisom metrykalnym. Jeżeli rodzina była zasiedziała, nie zmieniała statusu społecznego to nie miała potrzeby poprawiania rodowodu. A jeżeli zmieniała, przy legitymacjach to różnie bywało, czasami nie z winy rodziny a wynajętego szukacża. Chyba na Krakowskim Przedmieściu w W-wie było Biuro Pośrednictwa Legitymizacyjnego. Zlecona praca musiała dać efekt. Wniosek - mało wierzyć, dużo sprawdzać.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2017 - 13:18
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 336
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Poczekajmy jeszcze trochę, jak skany archiwum tego pośrednika z Biura Informacyjnego, Kaczanowskiego znajda sie w Polsce i będzie można ocenić pełniej wartość dokumentacji legitymacyjnej. Wieladko to nie tylko drukowane herbarze, ale jego zbiory przechowywane w AGAD oraz matwriał, który stał się własnością Kaczanowskiego. Pozdrawiam Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kulik_agnieszkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2017 - 21:55
Sympatyk


Dołączył: 30-01-2015
Posty: 511

Status: Offline
Piotrze, wiesz coś więcej o tych Karasiach z okolic Siedlec?
Jeden Krasiński (autentyczny) o pewnym Karasiu kiedyś pisał. Nawet poszukiwałam jakichś śladów tej rodziny w metrykach bo ten zupełnie mi nieznany rybak spod Siedlec o nazwisku Karaś zrobił na mnie wrażenie. Smile
Nie tylko na mnie zresztą bo był ponoć pierwszym odznaczonym Krzyżem Wojskowym po zajęciu Warszawy w 1809.
Jeśli masz jakiś ślad tej rodziny to bardzo proszę, daj znać, można by poszperać.
Agnieszka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PiotrPrawdzicOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2017 - 23:35
Sympatyk


Dołączył: 31-10-2016
Posty: 39

Status: Offline
Nazwisko Karaś występuje w Siedlcach współcześnie. Ale nie wiem skąd pochodzą. Był też Karaś w otoczeniu Stanisława Augusta, chyba nawet posłem liwskim. Nazwisko odnosi się do rodzin różnych stanów.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.059594 sekund(y)