Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

http://www.genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty Mapy szukacz

20:33 środa, 29 marca 2017

Nasi tu byli

arrow sobol2222
20:33:46 - 29.03.2017
arrow Musial_Michalina
20:33:42 - 29.03.2017
arrow AlicjaSurmacka
20:33:25 - 29.03.2017
arrow Kazmierczak_Slawomir
20:31:37 - 29.03.2017
arrow antos
20:31:29 - 29.03.2017
arrow ROMAN_B
20:31:16 - 29.03.2017
arrow krzysiek1977
20:30:56 - 29.03.2017
arrow honorata
20:30:53 - 29.03.2017
arrow sbasiacz
20:30:40 - 29.03.2017
arrow Merlys
20:30:20 - 29.03.2017
arrow majkuss
20:30:04 - 29.03.2017
arrow Roman_Jasiński
20:29:27 - 29.03.2017
arrow Bury_Anna
20:28:00 - 29.03.2017
arrow sstudzinska
20:26:40 - 29.03.2017
arrow BAR_DANIEL
20:26:39 - 29.03.2017
arrow Janowska_Urszula
20:26:29 - 29.03.2017
arrow tobiaszboksik
20:26:24 - 29.03.2017
arrow Andrew.Dan
20:25:53 - 29.03.2017
arrow Sroczyński_Włodzimierz
20:25:35 - 29.03.2017
arrow Stasiak_Michał
20:25:30 - 29.03.2017
arrow Krzysztof_Wasyluk
20:24:45 - 29.03.2017
arrow Richard1
20:24:39 - 29.03.2017
arrow Beata65
20:24:25 - 29.03.2017
arrow loreii
20:24:20 - 29.03.2017
arrow Łaptaszynska_Iwona
20:24:00 - 29.03.2017
arrow Świątek_Katarzyna
20:23:38 - 29.03.2017
arrow Bialas_Malgorzata
20:23:23 - 29.03.2017
arrow Michał_Kazimierz
20:23:12 - 29.03.2017
arrow Główka_Marcin
20:22:35 - 29.03.2017
arrow 3rzeki
20:22:32 - 29.03.2017
Członkowie i sympatycy


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Steamroller_FlyOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 00:09
Sympatyk


Dołączył: 07-11-2012
Posty: 225
Skąd: Zakroczym
Status: Offline
Witam,

Mam problem z rozwiązaniem rodzinnej zagwostki z datą zgonu mojej 5xprababki. Postaram się naświetlić temat jak najjaśniej:

Piasecki Jan [*1796 - po 1863 (wciąż szukam)] syn Piaseckiego Andrzeja i Kamińskiej Franciszki. W 1819 roku wziął ślub - ojciec zmarły, matka żyła. W 1832 wziął drugi ślub - w akcie ślubu podane, iż oboje rodzice zmarli.

Piasecka (zd.Kamińska) Franciszka, wdowa, w 1802 roku wyszła ponownie za mąż za Królaka Feliksa, z którym miała dzieci *1803 Mariannę i *1805 Andrzeja.

W 1836 roku umiera Feliks, a stawającymi są syn Andrzej i Piasecki Jan (lat 40, czyli pasuje). W 1838 roku umiera Franciszka Kamińska Królakowa, a stawającymi są synowie Jan Piasecki i Andrzej Królak.

W tym momencie rodzi się zagadka dlaczego w akcie ślubu z 1832 Franciszka widnieje jako zmarła, skoro umiera dopiero 6 lat później ? Czy możliwe, aby zapomnieli o matce nowożeńca ? Rzecz się dzieje na obszarze jednej parafii, ten sam charakter pisma aktów.

Proszę o pomoc w podpowiedzi jakiegoś tropu.

_________________
Radek


Ostatnio zmieniony przez Steamroller_Fly dnia 10-04-2013 - 06:42, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Marynicz_Marcin
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 00:41
Sympatyk


Dołączył: 20-06-2009
Posty: 2038
Skąd: Międzyrzecz
Witaj,
niektóre informacje trzeba traktować z pewnym dystansem Smile
Ksiądz mógł po prosu z rozpędu napisać, a w rzeczywistości mogła być dobrze mu znana.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Steamroller_FlyOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 06:56
Sympatyk


Dołączył: 07-11-2012
Posty: 225
Skąd: Zakroczym
Status: Offline
Może i tak. Poza tym Franciszka zmarła w wieku (ponoć) 85 lat, czyli mogło jej nie być osobiście na drugim ślubie syna z powodu wieku/choroby. Muszę chyba uznać wyższość aktu zgonu nad wpisem w akcie ślubu i uznać sprawę za wyjaśnioną.

_________________
Radek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sawicki_JulianOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 09:05
Sympatyk


Dołączył: 05-11-2009
Posty: 3427
Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
Status: Offline
Witam, i ja bym wziął pod uwagę trzy powody uśmiercenia Franciszki, nowy ksiądz i nie wiedział dokładnie, a że nie obecna na ślubie to uznał za zmarłą, drugi powód to już ktoś z tej rodziny o takim samym nazwisku zmarł wcześniej, a imiona były nie koniecznie zapisane w metryce i na grobie takie jakie używała zmarła osoba i trzeci powód to nie dogadanie się z piszącym metrykę księdzem, ktoś podawał inną osobę za zmarłą, ksiądz pisał po swojemu jak zrozumiał, ludzie dawniej nie umieli czytać i nikt nie wiedział o błędzie ; pozdrawiam - Julian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Steamroller_FlyOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 09:49
Sympatyk


Dołączył: 07-11-2012
Posty: 225
Skąd: Zakroczym
Status: Offline
Udało mi się "pociągnąć" jedno pokolenie dalej - do jej rodziców i okazuje się, że miała ona o 4 lata młodszą siostrę, również Franciszkę. Nie znam jej dalszych losów, wiec może z nią się pomyliło.

Jako że jesteśmy przy temacie zgonów - w akcie zejścia Franciszki synowie podają wiek matki na 85 lat, jednak na podstawie znalezionego aktu urodzenia oraz wieku podanego przy drugim ślubie wychodzi, że miała tych lat 72. Czy możliwe, aby synowie nie znali dokładniejszego wieku własnej matki ? 13 lat różnicy ? Mógłbym zrozumieć, gdyby wiek podawali znajomi/sąsiedzi. W tamtych czasach chłopi może nie potrafili czytać i pisać, ale bez umiejętności liczenia nie wyobrażam sobie prowadzenia zagrody.

Podobna sytuacja z jej siostrą Gertrudą, która była prawdopodobnie moją kolejną 5xprababką, ale z innej gałęzi drzewa (z męskiej linii patrząc), lecz z tej samej parafii. W jej przypadku różnica między tym co podają synowie w akcie zgonu a aktem urodzenia wynosi tylko 8 lat. Oczywiście zawsze można brać pod uwagę, że to może być inna osoba, bo nazwisko popularne. Tylko imię dosyć rzadkie.

_________________
Radek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Luziński_MarcinOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 10:04
Sympatyk


Dołączył: 28-10-2007
Posty: 204

Status: Offline
Pomyłka o 13 lat? Zdecydowanie możliwa. Sama umiejętność liczenia nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć co odjąć od czego, a to nie jest takie łatwe gdy nie ma dokumentów. Proszę na ulicy popytać o wiek dziadków - zapewne mało kto będzie dokładnie wiedział, mimo że (prawie) wszyscy umieją czytać, pisać i rachować.

ML
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sawicki_JulianOffline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 10:09
Sympatyk


Dołączył: 05-11-2009
Posty: 3427
Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
Status: Offline
Ja bym powiedział Radek tak, ze swojego doświadczenia wzięte, babcia która za życia sama sobie liczyła 88 lat, po dwóch latach zmarła to wypadałoby podać ze miała 90 lat, ale po odnalezieniu metryki ur. w tej samej parafii wyszło że miała lat 80. Tak sobie sami liczyli starsi ludzie, jeśli ktoś nawet z domu tak słyszał, a nie sprawdził, to w to uwierzył i podał dalej, to i z błędem 13 lat zapisali - Julian


Ostatnio zmieniony przez Sawicki_Julian dnia 10-04-2013 - 10:11, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kola16Offline
Temat postu: Zagadka daty zgonu  PostWysłany: 10-04-2013 - 10:11
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2011
Posty: 390

Status: Offline
Pomyłka 13 lat jest jak najbardziej możliwa. W tamtych czasach chłop nie potrafił nic,prócz prowadzenia gospodarstwa...to mu wystarczało.Zresztą o takich informacjach się kiedyś nie rozmawiało, bo po co. Synowie kazali wpisać tyle na ile wygląda po prostu bo nie mieli pojęcia ile lat ma tak naprawde Smile

_________________
pozdrawiam
Mikołaj Korgol-Sowiński

zapraszam na mojego bloga genealogicznego Smile
http://magianaszychkorzeni.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Stanisław_SawkiewiczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2013 - 10:17
Sympatyk


Dołączył: 16-05-2008
Posty: 58
Skąd: Bytom
Status: Offline
Miałem podobną sprawę. Otóż z powodu wyjazdu pozostawiłem u kamieniarza metrykę zgonu zmarłej by nie pomylił lat życia. Kamieniarz cały czas miał tę metrykę w ręku. Kiedy postawił nagrobek okazało się, że pomylił się o jeden rok. Co prawda - tylko o 1 rok , ale jak on to liczył ? Różnie to bywa.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Steamroller_FlyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2013 - 10:47
Sympatyk


Dołączył: 07-11-2012
Posty: 225
Skąd: Zakroczym
Status: Offline
Dziękuję wszystkim za pomoc. W takim razie uzupełniam drzewo danymi pomimo, że zawsze pewna niepewność pozostaje Wink

_________________
Radek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danishaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2013 - 10:48
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2007
Posty: 794

Status: Offline
A co zapisano przy akcie zgonu jej drugiego męża, Feliksa Królaka,zmarłego w 1836 roku?
Jeśliby Franciszka nie żyła, wspomniano by o zmarłym, że byl wdowcem,jeśli żyła- że pozostawił żonę Franciszkę.
Danka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Steamroller_FlyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2013 - 11:04
Sympatyk


Dołączył: 07-11-2012
Posty: 225
Skąd: Zakroczym
Status: Offline
Z aktu wynika, że w tym czasie żyła, co potwierdza tylko jej akt zgonu 2 lata później.

_________________
Radek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danishaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2013 - 11:25
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2007
Posty: 794

Status: Offline
No to sprawa rozwiązana.Powodzenia w dalszych poszukiwaniach.
Danka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grzegorz_PolakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-03-2017 - 21:48
Sympatyk


Dołączył: 24-07-2016
Posty: 32

Status: Offline
Panie Rafale, w którym rejonie Polski żył Jan Piasecki? Jeden z moich przodków nosił to samo imię i nazwisko i żył w podobnym czasie. Był nauczycielem w Broniszewicach.

_________________
Grzegorz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.061147 sekund(y)