Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 28 marca 2024

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
jakub336Offline
Temat postu: RE: Re: Pierwsze podanie do USC  PostWysłany: 23-11-2015 - 20:09
Sympatyk


Dołączył: 15-03-2015
Posty: 241

Status: Offline
Witam,
Chciałem tylko doradzić aby prosić o kopie włąściwego aktu zgonu a nie skrucony odpis. Zreguly są one w postaći ksiąg opisane rocznikowo. Znajduje się w nich : zawód osoby zmarłej, adres i godzina zgonu oraz dokłądne dane osoby zgłaszającej z rokiem urodzenia i zawodem. Dotyczy zmarłych po 1946 r.
Pozdrawiam,
Sylwek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
natalia1986Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-11-2015 - 11:16
Sympatyk


Dołączył: 25-11-2015
Posty: 44

Status: Offline
Jest wiele USC, które trzymają akta dłużej niż przepisowe 100 lat. Ma to związek z tym, że nie mogą/nie chcą przeprowadzać np. konserwacji tych akt (odgrzybianie/odkażanie w komorach fumigacyjnych), zasłaniając się np. brakiem pieniędzy, kosztami, brakiem czasu. Kary za to nie poniosą, co najwyżej mogą mieć kolejne kontrole z AP i kolejne zalecenia pokontrolne. Siłą nikt im tego nie wydrze.

Co do zwykłych kserokopii aktów, to, z tego co wiem, wiele USC je wydaje, mało tego, bywa nawet, że za darmo. U mnie w USC, jak się dowiedziałam, za zwykłe kserokopie, nie płaci się nic. Za odpisy skrócone i pełne, owszem, może za kserokopie za zgodność z oryginałem też, ale za zwykłe, nic.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Justyna_MOffline
Temat postu: RE: Re: Pierwsze podanie do USC  PostWysłany: 27-11-2015 - 22:19
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2015
Posty: 39

Status: Offline
Wystąpiłam do USC o wydanie kopii aktów nie mających mocy dokumentów urzędowych. W większości są to kopie aktów urodzenia rodziców i dziadków oraz akty zgonów pradziadków. Udało mi się nawiązać owocną współpracę z USC i niedługo te kopie zostaną mi przesłane.

I tu moje pytanie - czy te dokumenty mogę wykorzystać w celu potwierdzenia mojego pokrewieństwa z np. dziadkiem i przedstawić innen zainteresowanej instytucji? Co się na takich kopiach znajduje, jakie dokładnie informacje? Nie mam niestety na tyle środków żeby wnioskować o skrócone a tym bardziej pelne akty...

Pytam bo potrzebuję udokumentować pokrewieństwo aby nastepnie uzyskać kserokopie dokumentów mojego dziadka i pradziadka od Archiwum PKP gdzie też udało mi się potwierdzić, że takie dokumenty istnieją i mogę być mi przesłane.

Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robert.kantorekOffline
Temat postu: RE: Re: Pierwsze podanie do USC  PostWysłany: 27-11-2015 - 23:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 23-11-2009
Posty: 136

Status: Offline
Justyna_M napisał:
Wystąpiłam do USC o wydanie kopii aktów nie mających mocy dokumentów urzędowych. W większości są to kopie aktów urodzenia rodziców i dziadków oraz akty zgonów pradziadków. Udało mi się nawiązać owocną współpracę z USC i niedługo te kopie zostaną mi przesłane.

I tu moje pytanie - czy te dokumenty mogę wykorzystać w celu potwierdzenia mojego pokrewieństwa z np. dziadkiem i przedstawić innen zainteresowanej instytucji? Co się na takich kopiach znajduje, jakie dokładnie informacje? Nie mam niestety na tyle środków żeby wnioskować o skrócone a tym bardziej pelne akty...

Pytam bo potrzebuję udokumentować pokrewieństwo aby nastepnie uzyskać kserokopie dokumentów mojego dziadka i pradziadka od Archiwum PKP gdzie też udało mi się potwierdzić, że takie dokumenty istnieją i mogę być mi przesłane.

Pozdrawiam
Justyna
Witaj Justyno
Jak sama nazwa wskazuje są to kopie nie mające mocy dokumentów urzędowych. Ale zawsze można spróbować tym bardziej jeśli będzie to dotyczyło osób zmarłych. Wszystko zależy od archiwistów PKP, ale myślę że jest na to szansa.
Do udokumentowania pokrewieństwa z dziadkiem wystarczy akt małżeństwa rodziców i Twój dowód. W akcie małżeństwa będą imiona rodziców państwa młodych, a więc dziadków.

A co do Twojego pytania co się tam znajduję: imiona, nazwisko, nazwisko rodowa, data i miejsce urodzenia, zawody rodziców (przy akcie urodzenia), zawód zmarłego (przy akcie zgonu), informacje na temat osoby zgłaszającej oraz co najciekawsze i trudne do zdobycia podpis osoby zgłaszającej.

Pozdrawiam
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
natalia1986Offline
Temat postu:   PostWysłany: 27-11-2015 - 23:18
Sympatyk


Dołączył: 25-11-2015
Posty: 44

Status: Offline
Za kopię uznaje się kserokopię lub fotokopię. Co na niej jest? Wszystko to co w akcie, o ile kopia jest dobrej jakości. A może nawet być w pewnym sensie wartościowsza, jeśli np. sam akt był wyblakły, a po skserowaniu tekst jest ciemniejszy i łatwiejszy do rozczytania.

Czy urzędy, np. USC lub AP uznają takie kopie bez potwierdzania za zgodność z oryginałem? To zależy, ale przeważnie tak. Teoretycznie do kwerend w celach genealogicznych trzeba udowodnić swoje pokrewieństwo z daną osobą, ale nie zawsze to jest możliwe i wtedy można wypełnić specjalne oświadczenie, w którym potwierdza się owe pokrewieństwo, na własną odpowiedzialność, jeśli kłamiemy. Z praktyki wiem, że mało ludzi udowadnia swoje pokrewieństwo jakimiś dowodami, zlecając np. poszukiwania w AP. Wystarcza wyjaśnienie pokrewieństwa w podaniu/wniosku i ew. oświadczenie. A przynajmniej jeszcze do niedawna tak bywało.

W celach genealogicznych "na własne potrzeby' urzędy powinny uznawać zwykłe kopie, potwierdzające pokrewieństwo, ale już w innych, typu: gdy toczą się sprawy sądowe, ktoś chce odzyskać jakiś majątek, albo utracone obywatelstwo, i trzeba swoje pochodzenie od kogoś udokumentować, to powinny żądać kopii za zgodność z oryginałem lub odpisów.


Ostatnio zmieniony przez natalia1986 dnia 28-11-2015 - 09:58, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Justyna_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-11-2015 - 08:57
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2015
Posty: 39

Status: Offline
Robercie, Natalio
serdecznie dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Mam nadzieję, że te dokumenty, które uzyskam przydadzą mi się Smile

Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SylwiaJ
Temat postu:   PostWysłany: 08-05-2016 - 16:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 31-03-2014
Posty: 99
Skąd: (na emigracji)
Doswiadczeni genelodzy, doradźcie proszę.
Dotychczas uzyskiwalam kopie interesujących mnie aktów mailowo (skany). Ostatnio piierwszy raz otrzymałam USC odpowiedź, ze wnioskowane dane zostaną mi udostepnione, jeśli wystąpię o nie "w formie przewidzianej przez Kodeks Postępowania Administracyjnego. Preferowaną formą jest forma pisemna z czytelnym osobistym podpisem".
W KPA nie umiem znaleźć jaka to forma dokladnie, gdyż nie potrzebuję odpisów, o których mówi KPA w kontekscie aktów zgonu.
Co powinnam zawrzeć w takim piśmie?

_________________
Pozdrawiam
Sylwia
---
Szukam potomków pary: Antonina (Wolak) i Stanisław Dziedziak; okolice: Dębica, Lubzina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jartOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-05-2016 - 18:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-06-2011
Posty: 1068

Status: Offline
Wydaje mi się że chodzi o formalne pismo spełniające wyszczególnione w przepisach warunki: czyli nie mail "bo chciałabym..." tylko: zwracam się z taka i taka prośbą, szczegóły przesyłam w załączonym piśmie. A w załączniku ładne pismo w pdf-ie ze wskazaniem wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania/do korespondencji), wyjaśnieniem o co chodzi, w jakim celu itd. Jeśli wymagaja odręcznego podpisu to wyślij podpisany wydruk (jeśli preferujesz formę elektroniczną, możesz spróbować (najlepiej po uprzednim zapytaniu) z podpisanym skanem wcześniej wydrukowanego pisma.

A'propos formuły przewidzianej przez Kodeks Postępowania Administracyjnego - formułka wygląda może poważnie, ale chodzi tylko o warunki jakie pismo ma spełniać - szczegóły znajdziesz w internecie, chociażby na stronach AP, lub w ostateczności KPA właśnie.

_________________
pozdrawiam
Artur

Poszukuję rodzin: Jastrzębski, Olbryś, Pskiet – par. Jasienica; Sitko/Sitek lub Młynarczyk, Pych – par. Długosiodło; Łaszcz, Świercz, Szczęsny, Ciach, Kapel – par. Wyszków; te nazwiska także w par. Jelonki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SylwiaJ
Temat postu:   PostWysłany: 08-05-2016 - 20:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 31-03-2014
Posty: 99
Skąd: (na emigracji)
Arturze, wlaśnie tak jak piszesz robilam dotychczas: forma pisma, adresat, moje dane, zwroty 'zwracam się', itd.
Jedyne czego nie bylo z tego co radzisz to odręcznego podpisu; slałam mailowo.
I teraz jestem w kropce, bo nie wiem , co dalej. Czyżby chodziło o to, że pismo powinno przyjść papierowe z odręcznym podpisem?
Znalazłam gdzieś wzór pisma, ale zawierał pozycje pt. moj pesel i nr dowodu, a podania tego nikt nie ma prawa żądać, więc przyjmuję, że nie w braku tego tkwi problem.

_________________
Pozdrawiam
Sylwia
---
Szukam potomków pary: Antonina (Wolak) i Stanisław Dziedziak; okolice: Dębica, Lubzina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Majewska_RenataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-05-2016 - 22:17
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 30-06-2014
Posty: 393
Skąd: Chorzów
Status: Offline
Moim zdaniem problem tkwi w odręcznym podpisie. W ostatnim czasie występowałam służbowo do USC o akt zgonu osoby. Dokument był podpisany i podbity pieczątką przełożonego a następnie wysłany mailem. Na drugi dzień zadzwoniła miła pani z USC i oświadczyła, że musi mieć ten sam dokument przesłany pocztą. Dopiero po przesłaniu tradycyjną pocztą otrzymałam potrzebny dokument.
Pozdrawiam,
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SylwiaJ
Temat postu:   PostWysłany: 10-05-2016 - 15:15
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 31-03-2014
Posty: 99
Skąd: (na emigracji)
Juz wiem o co chodzi, zatem podzielę się.
"uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 130 ust. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741 z późn.zm.) osobie uprawnionej do otrzymania odpisu można umożliwić nieodpłatne wykonanie fotokopii aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej przed dniem wejścia ustawy, tj. przed dniem 1 marca 2015 r., jeżeli jej wykonanie nie zagraża trwałości księgi i zawartych w niej aktów stanu cywilnego. Fotokopia aktu stanu cywilnego nie ma mocy dokumentu urzędowego.
Zgodnie natomiast z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741 z późn.zm.) kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego: odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczenia o stanie cywilnym.
Przytoczone przepisy prawa stanowią katalog zamknięty zakresu oraz form udostępniania danych z aktów stanu cywilnego, tym samym ustawodawca nie dał możliwości prawnej do udostępnienia danych z aktów stanu cywilnego w formie kserokopii aktu stanu cywilnego. Działanie kierownika Urzędu Stanu Cywilnego musi wynikać z konkretnej normy prawnej zawartej w przepisach prawa materialnego.
W związku z powyższym [...] należy złożyć wniosek o wykonanie fotokopii do tut. USC. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika, po wcześniejszym telefonicznym lub e-mailowym ustaleniu terminu. Urząd tylko może udostępnić akt do wykonania fotokopii, natomiast zdjęcie musi Pani zrobić sama.

Szczegółowe informacje dotyczące usług świadczonych przez urzędy stanu cywilnego, min. dotyczące wydawanych zaświadczeń, odpisów oraz fotokopii papierowego aktu stanu cywilnego znajdują się na stronie internetowej ministerstwa: obywatel.gov.pl w zakładce wszystkie usługi – zaświadczenia i odpisy."

Czyli podsumowując i tak trzeba sie udac osobiście Sad

_________________
Pozdrawiam
Sylwia
---
Szukam potomków pary: Antonina (Wolak) i Stanisław Dziedziak; okolice: Dębica, Lubzina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kuba64Offline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2016 - 18:43
Członek PTG


Dołączył: 01-01-2011
Posty: 536
Skąd: Włochy
Status: Offline
Witam,

z góry przepraszam jeśli wybrałem zły wątek ale nie znalazłem bardziej odpowiedniego Sad

Problem jest prosty: w celu otrzymania metryki, chciałbym również kserokopię aktu, trzeba się zwrócić do USC terytorialnie przypisany wydarzeniu (chodzi o lata 1920-2000)?

Przykładowo; moja mam urodziła się w Płochocinie koło Warszawy w 1932, brała ślub w Krakowie w 1953 a umarła za granicą w 1971 (Trypolis, Libia). Do jakiego USC mam się zwrócić o odpowiednie metryki i kserokopie? W przypadku śmierci wiem że polski akt zgonu sporządzono w USC ostatniego zameldowania (Warszawa).

Pozdrawiam,
Kuba

_________________
Poszukuję rodziny Kuczyk z okolic Łucka (UA).
kuba64[małpka]posteo.it
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2016 - 19:15
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31598
Skąd: Warszawa
Status: Offline
tak bez odwołań do ustawy, od strony praktycznej
odpis z rejestru możesz zamówić gdziekolwiek - baza Systemu Rejestrów Państwowych jest "odmiejscowiona - choć prawdopodobnie to "Smyczkowa" będzie musiała zmigrować zgon (wprowadzić do tej bazy dane)- to odbiór (np przez pełnomocnika) jest możliwy gdziekolwiek - druk z bazy na "papierze z PWPW"..chyba, że akurat "wyszły druczki" się zdarzało:)

nie sądzę, by obłożenie UM w Ożarowie było porównywalne z warszawskim (i tysiąc wniosków o migracje dziennie), więc terminy nie powinny być tak odległe jak w Warszawie (kilkumiesięczne)

co do kopii to trudniej radzić, imho: w obecnej sytuacji to dobra wola (bez zagłębiania się w szczegóły) nie obowiązek, o ile sam dostęp dla potomków jest (moim zdaniem) możliwy (choć nie wprost z Prawa o ASC) to wykonanie kopii przez urząd to nie tylko kwestia (jak było poprzednio) możliwości technicznych (sprzęt, stan ksiąg) lub ich braku i może być "bardziej różnie" niż dwa lata temu - tj większe różnice w przypadku konkretnych ksiąg i USCów

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kuba64Offline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2016 - 19:56
Członek PTG


Dołączył: 01-01-2011
Posty: 536
Skąd: Włochy
Status: Offline
Witam Włodku,

dziękuję za wyjaśnienie. W sprawie metryki urodzin zapomniałem dodać że jedynym dokumentem przedwojennym o którym mam wzmiankę to akt chrztu z Parafii Rokitno z 1933 roku. Może opłaca mi się bardziej odwiedzić księdza w Parafii Wniebowzięcia NMP, prosząc o możliwość zrobienia zdjęcia aktu?

Ślub cywilny odbył się w Krakowie. Warto pojechać do Krakowa z prośbą o kserokopię oryginału?

Pozdrawiam,
Kuba

_________________
Poszukuję rodziny Kuczyk z okolic Łucka (UA).
kuba64[małpka]posteo.it
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2016 - 20:00
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31598
Skąd: Warszawa
Status: Offline
akt chrztu z parafii Rokitno to raczej jednocześnie akt urodzenia (chyba, że neofitka), numer i data pomoże USC w Ożarowie (chyba większa szansa do dopisek o ślubie w USCowym egzemplarzu ..i to chyba jedyny potencjalny powód starania się o kopie z USC.
Nieodległe więc bez wielkiej różnicy
zadzwonić na pewno do Krakowa warto, czy pojechać w ciemno tylko po to..wahałbym się z taką radąSmile

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie GMT - 12 Godzin
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2024 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 1.597562 sekund(y)